Тема: Вивчення малої та великої букви л Л.
Мета: вчити учнів правильно вимовляти звуки [л] [л’], позначати їх літерами Л, л («ел»); закріплювати вміння розрізняти функціональне значення звука і букви; виробляти навички виразного та свідомого читання; зміцнювати м’язи артикуляційного апарату; коригувати звуко-вимову; виправляти недоліки слухового сприймання; збагачувати активний і пасивний словник учнів; виховувати у дітей пізнавальний інтерес.
Обладнання: папки з картками; картки з буквами; розрізна азбука; зошити; Букварик.
Хід уроку:
І. Організація навчальної діяльності.
Учитель перевіряє наявність на партах у дітей необхідного приладдя, готовність учнів до уроку.
ІІ. Нервово-психологічна підготовка.
Учитель посміхається до дітей і звертається з привітанням:
Встаньте, діти, всі рівненько.
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе.
Дзвоник дав сигнал – пора.
Починаєм, дітвора!
Або інше привітання:
Вже дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав.
Тож ми часу не гаймо.
Всі трудитись починаймо!
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Вчитель пропонує учням повторити вивчений матеріал (вивчали звуки [м] [м’] позначення їх буквами М, м («ем»).
На цьому етапі уроку можна використати дидактичну гру: «Склади слово з букв або складів» (з повторенням звуків [м] [м’] позначення їх буквами М, м («ем»)). Учасники гри одержують конверти з картками, на яких написані букви або склади. Вчитель називає 3-5 слів, а учні складають їх з цих карток. Виграє той, хто першим виконає завдання.
Також на цьому етапі уроку можна застосовувати дидактичну гру: «Склади схему». Для гри виготовляються таблиці або картки для індивідуальної роботи, на яких записано по три слова.
Слова підбирають так, щоб поданий звук стояв на початку, в середині і в кінці слова.
Кожний учень повинен мати аркуш паперу і олівець. Всім гравцям роздають по одній картці. Завдання гравців – скласти схему поданих слів за такими умовними позначеннями:
. . слово
. . склад
. звук
Зразок таблиці (картки) і схем слів:
мак морква морока
. . . . . .
. . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . ….
Виграє той, хто швидше складе схеми слів і правильно прочитає слова.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Учитель пропонує учням відгадати декілька загадок, у яких відгадки починаються на букву «ел». Потім після успішних відповідей повідомляє тему уроку.
V Засвоєння нового матеріалу.
Засвоєння нового матеріалу можна розпочати з мовної зарядки, запропонувавши дітям дидактичну гру «Хто як кричить?». Вчитель називає різних тварин, птахів, комах, а учні пригадують і відтворюють звуки, які вони подають:
півень – ку-ку-рі-ку,
качка – кря-кря-кря,
голуб – гуль-гуль-гуль,
гуска – га-га-га,
бджілка – дзу-дзу-дзу,
жук – жу-жу-жу,
комар – з-з-з.
З метою зміцнення м’язів артикуляційного апарату можна також використати гру: «Почну – закінчу». Для гри потрібний набір малюнків різних предметів. Учитель показує учням малюнок, на якому, наприклад, зображено дерево липу (лисицю), і говорить перший склад: «Ли». Учні повинні подивитись на малюнок і закінчити розпочате слово.
Далі вчитель пропонує учням послухати вірш і виділити з нього слова зі звуками [л] [л’]:
Лис ласкає лисеня,
А лосина – лосеня,
Лев ласкаво лапою
Левенятко лапає.
Вчитель проводить бесіду з учнями:
Далі можна використовувати дидактичні ігри і вправи з метою формування правильної артикуляції звуків [л] [л’]:
«Спільний звук у всіх словах».
«Невідомий звук».
Далі йде знайомство із графічним зображенням звуків [л] [л’], тобто з літерою Л, л («ел»).
Розглядання та аналіз форми букви. Добирання предметів з навколишнього середовища, схожих на букву, що вивчається.
Назва і місце букви в розрізній азбуці (касі).
Вчитель відтворює на дошці графічне зображення літери Л, л («ел»). Потім записує слова з нею. Далі вчитель зачитує текст у Букварі (сторінку з літерою, яка вивчається).
Розчитування: робота з Буквариком. Учні по черзі ланцюжком читають сторінку з літерою, що вивчається.
На цьому етапі можна використати дидактичну гру: «Склади і запиши слово». Учитель на дошці пише чи виставляє з розрізної азбуки букви. Учні повинні з них скласти і записати слова. Наприклад: «У», «П», «А», «Л» (лупа); «И», «П», «А», «Л (липа). Для гри беруться ті слова, які учні вже читали у букварі. Виграє той, хто перший складе і запише всі слова.
Також можна використати дидактичну гру: «Склади слова з букв, або складів». Учасникам гри вчитель роздає конверти з картками, на яких написані букви або склади, і називає 3-5 слів, які учні повинні скласти з цих карток. Використовуються лише букви, які учні вже вивчили, і нова буква. Виграє той, хто перший виконає завдання.
VІ. Фізкультхвилинка.
Лі-Лі-Лі! Лі-Лі-Лі!
Діти ми малі.
Працювали, натомились,
Відпочити захотілось!
Ла-Ла-Ла! Ла-Ла-Ла!
Захитались дерева!
Ли-Ли-Ли! Лі-Лі-Лі!
Гнуться віти до землі!
До сонечка зростали,
Височенькі стали!
Від тепла і від водиці,
А ми сідаєм знову вчиться.
VІІ. Корекція набутих знань.
Учні читають ланцюжком сторінку у Букварику з новою літерою.
VІІІ. Підсумок уроку.
Вчитель підводить підсумок у формі опитування:
Учитель оголошує якість роботи учнів на уроці (роздає сонечка, смайлики, тощо)