Тема уроку: Формули зведення
Мета уроку: навчальна: закріпити знання учнів з теми «Властивості тригонометричних функцій числового аргументу», уміння виконувати тотожні перетворення тригонометричних виразів, використовуючи вивчені тригонометричні тотожності.
Ввести формули зведення, формувати уміння учнів застосовувати вивчені формули для спрощення виразів та обчислень.
розвивальна: розвивати вміння застосовувати знання в конкретній ситуації; сприяти розвитку вміння аналізувати, порівнювати, робити вірні логічні висновки; розвивати логічне мислення, самостійність в діяльності учнів; формувати практичну та соціальну компетентності через уміння застосовувати знання, співпрацювати та допомагати один одному; розвивати наполегливість, увагу та зосередженість, зацікавленість у результаті роботи.
виховна: виховувати толерантне ставлення один до одного, вміння співпрацювати, підтримувати, допомагати один одному, вміння раціонально використовувати робочий час, працьовитість, старанність, відповідальність; підвищувати інтерес до предмету. Продовжити виховання патріотизму, почуття гордості за свою Батьківщину, почуття відповідальності за свої рішення.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання уроку: Макет одиничного кола, таблиця значень тригонометричних функцій, картки, екран, м/м проектор.
Очікувані результати: учням необхідно
- алгоритм користування цим правилом;
План уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Мотивація навчання.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів;
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
VІ. Формування умінь і навиків
VІІ. Систематизація знань. Самостійна робота.
VІІІ. Рефлексія. Підсумок уроку.
ІХ. Домашнє завдання.
Як приємно дізнатися, що ти чогось навчився.
Мольєр
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання шановним гостям. Читаємо епіграф уроку, налаштовуємося на плідну роботу.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Спростити вирази, використовуючи формули додавання: І. , ІІ. ,
ІІІ. , ІV. , V. .
Представник кожної групи записує завдання на дошці. Результати зберігаємо на дошці.
Технологія: «Закінчи речення»
Гра «Математичні пазли» (перевірка знання основних тригонометричних тотожностей)
Кожна група отримує набір карточок, на одних з яких записана І частина формули, а на інших – її права частина. Карточки у довільному порядку. Завдання групам: на швидкість розставити карточки правильно.
(Команда, яка перша справиться з завданням отримує 5 балів, решта залежно від швидкості і правильної відповіді).
Підводимо підсумок домашнього завдання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми та мети уроку
Розв’язання багатьох алгебраїчних задач істотно спрощується, якщо ми володіємо і виконуємо рівносильні або тотожні перетворення, тобто діємо за законами математики.
Тригонометричні функції зв’язані між собою великою кількістю співвідношень. Але не завжди їх треба зазубрювати, можливо достатньо володіти ланцюжком міркувань, тобто певним алгоритмом, щоб спростити даний вираз.
“Алгебра щедра, вона часто дає більше, ніж у неї просять”, так стверджував великий математик Д′Аламбер.
Сподіваюсь, що наш урок буде тому підтвердженням. Сьогодні ми вивчимо формули зведення, які дозволяють подати значення тригонометричних функцій будь-якого кута
() через відповідні значення тригонометричних функцій гострого кута. Це значно спрощує тотожні перетворення виразів. На уроці ми встановимо зв´язки між формулами зведення із вивченим на попередніх уроках матеріалом.
Та, давайте, спочатку повторимо опорні факти, які будемо застосовувати при вивченні нового матеріалу.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
Слова вчителя: Будь-яка наука могла б пишатися такою історією, як історія математики, тому що вона менш за все історія помилок. Але мудрі люди кажуть “ Не помиляється той, хто нічого не робить”, або “ На помилках вчаться”.
1) у у у
- + х + + + -
- + О х О х
у=sin x - - у=cos x - + у=tg x
2) а) 90⁰+α ∊ ІІ чв.. в) 180⁰ ІІ чв..
б) +α ІІІ чв.. г) 2 - α І чв..
в) - α І чв.. д) ІV чв.
3) а) tg 170º ; б) cos 200º ; в) ctg (π+α) ; г) sin( - α) д) cos(180⁰- .
Обчислити: а) sin;
б) cos(-60⁰); в) tg(-;
г) cos 750⁰; д) ctg225⁰.
Відкриваю відповіді для перевірки (слайд 10)
Називаю граничні кути, а учні поворотом голови вверх-вниз, вліво-вправо показують на якій осі вони закінчуються .
90⁰; 2π; 180⁰; 360⁰; -π;-270⁰.
Обчислити: sin240⁰
Учні пропонують способи обчислення останнього прикладу, вислуховуємо кожного і приходимо до висновку, що на обчислення даного виразу потрібен певний час. А чи не можна зробити це швидше?
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
1. Формули зведення – це формули, що виражають тригонометричні функцій кутів (чисел)
|
|
sin = |
cosα |
= |
sinα |
tg = |
ctgα |
sin = |
cosα |
cos = |
- sinα |
tg = |
-ctgα |
sin = |
sinα |
= |
-cosα |
sin = |
-sinα |
cos ( ) = |
-cosα |
, , , через тригонометричні функції кута (числа) α, де α – довільний кут (число).
А скільки їх всього? Давайте порахуємо. (слайд 13)
Деякі з цих формул вам відомі з курсу геометрії, а деякі ви отримали, виконуючи домашнє завдання:
(слайд 14)
Пропоную встановити закономірність у цих формулах і відповісти, як швидко можна отримати результат,
не виконуючи перетворень цих виразів.
Учні формулюють правило, викладач коригує його:
1. Якщо в лівій частині формули кут дорівнює , , то синус змінюється на косинус, тангенс на котангенс і навпаки. Якщо кут дорівнює , , то зміна не відбувається.
2. В правій частині формули ставимо знак, який має ліва частина при умові . Це правило називається мнемонічним (пояснюю чому).
Звертаю увагу, як легко запам’ятати І частину правила
(кивком голови - да (змінюється), ( , - вісь ОУ), поворотом голови – ні (не змінюється), ( вісь ОХ))
Пропоную учням записати короткий запис: (слайд 15 )
1. ; (90⁰±α, 270⁰±α) - функція змінюється на кофункцію; ; (180⁰±α, 360⁰±α) - функція не змінюється;
2. Знак правої частини визначається по знаку лівої.
|
Починаючи роботу з формулами зведення, прошу учнів запам'ятати такий логічний ланцюжок (на кожному робочому столі короткий запис правила та логічний ланцюжок)
Функція (змінюється, не змінюється) Чверть Знак
Приклади: 1. Спростити вирази (колективно під керівництвом викладача):
а) ; в) ;
б) соs; г) ;
д) cos2 ; е) sin2(π –α),
2. Спростіть вираз: sin∙ соs ( - α) - соssin(+ α);
3. Повертаємось до обчислення значення виразу sin240⁰ (слайд 17) .
Як застосувати формули зведення до розв’язання цієї проблеми?
VI. Формування вмінь і відпрацьовування навичок
1) Спростіть вираз:
а) sin2 (180° - х) + sin2 (270° - х) + tg2(90°+ х);
2) Обчисліть: а) tg300°;
Перевіряємо роботу по зарані записаним відповідям. (слайд 19)
Інтерактивна вправа «Оціни свою роботу»
Оцініть свою роботу і підніміть кольорові картки :
Завдання для «зелених»: а) Довести тотожність:
б) Знайти значення виразу:
cos80° cos40° - sin80°sin40°
Завдання для «жовтих»: Спростіть вираз:
tg ( - α ) – ctg ( π + α) + sin ( + α ) + сos (4π + α )
Завдання для «червоних»: (працюють за підтримки викладача)
а) соs + sin; б) сtg ∙ сtg;
Кожна група захищає свою роботу.
VІІ. Рефлексія
У кожного учня на столі карточка для самооцінки своєї роботи на уроці, вони заповнюють їх та здають для оцінки вчителю.
VІІІ. Домашнє завдання:
Архимед, Гаусс, Пифагор, Фалес
В-1
Більшість з перерахованих математиків древні греки, але один - іншої національності. Хто це?
В-2
Хто з перерахованих математиків займався астрономією, більше ніж математикою?
Кожна група отримує роздруковане завдання.
В-2 Знайдіть: |
В-1 Знайдіть: |
cos |
sin |
sin |
cos |
ctg |
tg |
cos |
sin |
tg |
ctg |
П
|
Ф
- |
Г
|
-
П |
Г |
-
Ф
|
А
|
У
1 |
Л
- |
- А |
0 Л |
-
|
И
0 |
Е
- |
С
- |
Е |
О |
-
С |
Індивідуально: Довести тотожність