11 клас Просте речення. Просте ускладнене речення.

Про матеріал
матеріал корисний для вчителів української мови для роботи в 11 класі з метою поглиблення знань учнів про просте ускладнене речення; підготовки до контрольного диктанту та тематичної контрольної роботи.
Перегляд файлу

Як парость виноградної лози,

плекайте мову!

Пильно й ненастанно політь бур’ян.

Чистіша від сльози вона хай буде! (М. Рильський)

Тема уроку: Просте речення. Просте ускладнене речення.

Мета: поглибити знання учнів про просте ускладнене речення; підготувати школярів до контрольного диктанту та тематичної контрольної роботи; виховувати в учнів повагу до рідної мови та землі

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань учнів                                                                                                                                 

Хід уроку

  1. Організаційний момент уроку.

Слово вчителя про епіграф уроку:

Як парость виноградної лози,

Плекайте мову!

Пильно й ненастанно політь бур’ян.

Чистіша від сльози вона хай буде! (М. Рильський)

  1. Завдання: записати слова; вставити орфограми; виписати літери, що є                              орфограмами; зачитати вислів.

(С/з)хил                С                                            Моло(т/д)ьба          Т

С(и/і)стема           И                                            З(о/у)зуля               О

Ста(н) душі          Н                                             Моло(д/т)ь            Д

Баске(т/д)бол        Т                                             (У/в) театрі            У

Б(а/о)гатство        А                                             Ду(ш/щ)і                Ш

Во(к/г)зал              К                                            Х(а/о)зяїн               А

(С/з)повідь            С                                             (М)ова                     М

Д(и/і)сципліна      И                                              Терн(о/і)поля          О

Про(с/з)ьба           С                                              (У/в) Одесі              В

                                                                               М(и/е)гдаль            И

Вислів: Синтаксис – то душа мови (М. Рильський) 

  1. Учитель пояснює тему уроку, його мету. 
  2. У класі працює дві команди: дівоча – філологині, юнаки – філологи.

(лідери одержують кейси)

Розпочинаймо конкурс теоретиків


Кейс філологинь

  1. Характеристика простого речення
  2. Дати характеристику складеного дієслівного присудка
  3. Все про однорідні члени речення
  4. За якими законами відокремлюється означення?
  5. Якими сполучниками приєднується порівняльний зворот?
  6. Звертання – це (продовжити речення)

 

 

 

 

 

Кейс філологів

  1. Що є граматичною основою?

 Які ознаки має поширене речення?

  1. Розділові знаки між однорідними членами речення
  2. Коли відокремлюється обставина, виражена дієприслівниковим зворотом?
  3. Види односкладних речень
  4. Який ставити розділовий знак у вислові: «Синтаксис – то душа мови»?

 


 

  1. Робота за слайдами
  1. Завдання : записати речення, розставити розділові знаки, захистити знак правилом.

А. Слайд №3

   Словник - це «пишний яр, а не сумне провалля» (М. Рильський).

   Присудок: іменний складений.

Б. Слайд №4

Як парость виноградної лози, плекайте мову. (М. Рильський)

  1. – Речення М. Рильського поширене чи непоширене?
  2.  

Тест №1

Поширеним є речення:

А) Ранок був світлим

Б) Запахло медом

В) Став покрапати дощ

Г) Три тополі обнялися

Відповідь: Б (додаток)

  1. – Ми маємо знати, що мова, історія, культура є невіддільними поняттями. Варто, особливо сьогодні, знати: хто ми? Яке наше коріння? Яка історія нашої мови? 

- Послухаймо зараз  історичне та філологічне дослідження з теми: Звертання в кличному відмінку. ( Учениця досліджує звертання в «Повісті минулих літ»)

Тест №2

Позначте рядок, у якому всі іменники у формі кличного відмінка мають закінчення –ю :

А) Віталій, Юрій, Валерій, учитель

Б) Земля, Валерія, душа, Степан

В) Назар, генерал, Ілля, сестра

Г) Львів, Київ, Тернопіль, Харків

Відповідь: А)

 

Завдання: записати цитати, пояснити розділові знаки при звертанні. Назвати поширене та непоширене звертання у віршах Д. Павличка «О рідне слово…», П. Біливоди «Я тобі призначаю побачення, брате»

  1. 1. – Звідки наші поети наповнювалися такою любов’ю до слова, таким розмаїттям його краси?

Що було тим джерелом мовного багатства, а головне, вірності слову, народу, землі своїй?

Відповідь одна: творчість поета, мислителя, філософа, пророка Т.Г. Шевченка

       2. – 1844р. (177 р. тому) написана поема «І мертвим, і живим …»

           - Уже 177 р. поет веде діалог з живими, з тими, хто чує, хто має серце, розум і душу, про історію, культуру, мову.

3. Учень читає уривок з поеми Шевченка

Завдання: пояснити розділові знаки між однорідними членами в уривку:

Учитесь, читайте…

  1. Я радію з того, що посил Шевченка чують молоді наші спадкоємці. Ну, скажімо, такі, як Данило Гайдамаха.

- Слухаймо Данила Чорнобрового

Ваш ровесник закликає

Вас діяти:

Занурюйся

Читай

Дивись

Слухай

Підписуйся

  1. Тест №3

Перед однорідними членами речення потрібно ставити двокрапку, а після них тире

А) Із сивої давнини існували на землі доброчесності а саме мудрість правосуддя стійкість вірність.

Б) Скрізь на вершечку стрілецької гори на пагорбках і видолинках панувала тиша

В) Жовто-блакитні барви символізують дві першооснови буття дух і матерія добро і зло вогонь і вода батько і мати

Відповідь: Б)

 

  1. 1. Чим я ускладнюю речення:

Моїм відкриттям є тіктокер Данило Гайдамаха, студент Київського національного університету ім. Шевченка, який популяризує українську мову серед підлітків.

2. Які ви знаєте відокремлені члени речення?

З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі(тест №4):

1-означення

2-обставина

3-прикладка

4-додаток

А) Троянди, гріючись на сонці, нам серце радують відродженням своїм.

Б) Он хмарки бредуть повільно, схожі на білих лебедів.

В) Чи винні ми щось комусь у житті, окрім наших батьків.

Г) Святослав Вакарчук, бездоганний лицар української пісні, є в моїй думці духовною,      чесною людиною.

   Відповідь: 1.Б 2.А 3.Г 4.В

3. Яка існує точка зору щодо фразеологізмів - дієприслівникових зворотів, фразеологізмів –   однорідних членів, фразеологізмів – порівняльних зворотів?

4. Читаймо уривок з повісті Квітки-Основ’яненка «Маруся» (подати опис Марусі)

    Порівняльні звороти в описі Марусі:

   - як стрілочка

   - як тернові ягідки

   - як панська рожа

   - як цвіточки

  1. 1. – Я люблю творчість Катерини Білокур, творчість наших співаків: Святослава Вакарчука, Кузьми Скрябіна, Квітки Цісик, творчість гурту «Без обмежень»

Не так давно дізналася, що Святослав Вакарчук написав низку крилатих висловів:

      « Цілуй руку тільки коханій.

       Схиляй голову тільки перед учителем.»

- Якими реченнями він висловлює свої думки?

- Дати характеристику цим реченням.

2.Звучить пісня «Мить» С.Вакарчука.Завдання:  випишіть односкладні речення.

   - Напиши на чужому конверті

   - Поглянь, як навколо світає

   - Пригадай той садок коло хати

   - Поверни своє перше кохання

3.  Тест №5

   З’ясуйте вид поданих простих речень

  1. означено-особове
  2. узагальнено-особове
  3. безособове
  4. називне

А) Із можливого в чудесне перекинуто мости

Б) Учи дітей не страшкою, а ласкою

В) Лови летючу мить життя

Г) Людське життя…

Відповідь: 1.В 2.Б 3.А 4.Г

Людське життя! Називне речення.

Людське життя в маленькій творчій замальовці:

Мама. Лялька. Книжка. Казка. Перший дзвоник. Перший клас. Буквар. Коцюбинський. Герострат. Вальс прощальний! Атестат.

  1. Звучить пісня Квітки Цісик «Де ти тепер?»
  2. Учитель читає вірш.

Прийшли ви в білий світ,

І хай він Вас рясниться!

Ясниться і крилатиться, як птиця!

Вам, Катерино, сміється веселково,

Тобі, Ірино, спіє калиново.

Шумить травневим садом тобі, Олено!

Вам, Діано і Діано , гаює, ягідніє, океаниться!

Вам, Анастасіє, Ренато, весніє, зимніє, літує, листопадиться!

Вікторіє, Каріно, Поліно, хай вам світ білий щебетіє і душіє!

Вам, Анно і Ганно, дзюрчить і лебедіє.

Для тебе, Мілано, Маріє, хай світ цей сінокоситься і журавлиться в небі!

Денисе, Даниле, вам нехай бджолить медово;+

Нікіто! Хай тобі завжди він сонцем промениться!

А для вас, Давиде, Даниле, хай світ цей проліском німіє,

Яблуневим цвітом на світанні дніє!

Вам, Глібе, Аліку, хай житами хилиться, сонячно й щасливо!

Голубиться, джерелиться, іскриться тобі, Максиме.

Барвінком – в очі,

Рястом – в ноги стелиться тобі, Андрію!

І всім Вам мальвіє і чорнобровиться!

Очима Божими усім вам в душу дивиться!

 

Учитель підбиває підсумки уроку.

 

docx
Додав(-ла)
Мішурова Алла
Додано
23 лютого 2021
Переглядів
1464
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку