Урок № 4.
Дата: Клас: 2
Тема: Калейдоскоп фантазій.
Мета:
• навчальна: закріпити набуті учнями знання та вчити застосовувати їх на практиці; продовжити ознайомлення учнів з українською музикою; дати визначення понять «динаміка» та «динамічні відтінки»;
• розвивальна: розвивати в учнів чуття ритму, розуміння емоційного змісту й характеру танців; розвивати вокально-хорові навички;
• виховна: прищеплювати учням зацікавленість народною творчістю, заохочувати до її вивчення; виховувати любов до музики.
Музичний матеріал: В. Мордань, А. Олейникова «Осінні прапорці», Е. Гріг «Восени».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрет Е. Гріга.
Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія; роздавальний матеріал (картки).
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Учні входять до класу під музичний супровід.
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Осінь-чарівниця мандрує полями, лісами і луками, щедро даруючи усьому навколо яскраві кольори. У небі чути прощальні пташині пісні. Опале листя шелестить під ногами. Осінь створює справжній калейдоскоп кольорів та звуків!
3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
Учитель. У творчості майже кожного композитора є музика в якій зображується краса природи.
♦ Які п’єси ви можете пригадати?
♦ Чим різняться ці мелодії?
4. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Слухання музики
Учитель. Едвард Гріг народився 15 червня 1843 року, він став четвертою дитиною у великій дружній родині. Його батьки були непоганими музикантами. Едварду виповнилося шість років, коли мати вирішила навчати його музиці. У дванадцять років він складав музику. Потім же за порадою Уле Булла батьки Гріга віддали його вчитися до консерваторії Лейпцига. З 1858 по 1862 рік Едвард Гріг навчався в цьому музичному навчальному закладі. Перший концерт Гріг дав в 1862 році в Карлсхамні.
Послухайте, як зобразив красуню осінь норвезький композитор Едвард Гріг у симфонічній увертюрі «Восени». Зверніть увагу, як змінюється музика. Під час слухання покажіть руками рух мелодії.
Послухайте чудову музику з цього балету та дайте відповідь на запитай:: -
♦ Як динамічні відтінки допомогли композитору Едварду Грігу відтворити настрої осені?
Слухання «Восени» Е. Гріга
Робота з поняттями
Гучність звучання музики називається динамікою. Для її визначення використовують спеціальні позначки: (форте) — голосне виконання музики,
(піано) — тихе. Гучність звучання мелодії змінюється завдяки динамічним відтінкам.
Повторне слухання «Восени» Е. Гріга з пластичним інтонуванням
Робота з поняттями
Уявіть себе композиторами і композиторками та придумайте власну мелодію на віршовані рядки. Такий твір називається імпровізацією.
Нині осінь нас чарує, неповторна, чарівна,
Різні барви нам дарує і дивує нас вона.
Вокально-хорова робота
Учитель. Багато пісень розповідають про природу. Навіть наша поспівка — про природу .
Розучування поспівки « Ми на луг ходили» з показом рукою руху мелодії.
Повторення пісні «Осінні прапорці» Олейникової.
5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Бесіда
♦ Музику якого композитора ми почули на уроці?
♦ Назвіть динамічні відтінки які ви запам’ятали.
Учитель. Природа займає величезне місце в серці кожної людини. Дуже приємно прислухатися до шелесту беріз, милуватися зелененьким листям, яке ледь розпустилося. Прогулюватися по алеї у парку, де ростуть величні дуби. Навіть запахи квітучих рослин здаються нам рідними. Який приємний аромат мають яблуні, бузок та конвалії! Нічого немає рідніше. Отже, природа — найбільший скарб людини. Бережіть її!