2 клас. Українська мова.
Тема. Спостереження за роллю дієслів у реченнях і текстах (впр. 343-345).
Мета закріпити уявлення про слова, що означають дії предметів, вчити виділяти їх в усному і писемному мовленні; формувати вміння ставити питання до слів, що означають дію предметів; розвивати зв’язне мовлення учнів, увагу, спостережливість; виховувати уважність, працелюбність, старанність.
Тип уроку. Урок формування знань, умінь та навичок.
Обладнання. Завдання для додаткової та індивідуальної роботи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. СТВОРЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЕМОЦІЙНОЇ АТМОСФЕРИ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНВІ ДО УРОКУ.
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ (с. 129, вправа 342).
— Прочитайте загадку і відгадку до неї. — Прочитайте слова — назви дій, ставлячи до них питання. — Усно змініть ці слова так, щоб вони відповідали на питання що робила?.
III. КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА
— З перших букв поданих слів утворіть нове слово. Чапля, екран, тісто, вишня, елеватор, річка. (Четвер) — Запишіть каліграфічно. Че вр тв ер четвер Четвер — четвертий день тижня
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
V.ВИВЧЕННЯ МАТЕРІАЛУ УРОКУ.
1. Бесіда
— Які слова почали вивчати на попередньому уроці? — Що вони називають? — На які питання відповідають? 2. Розучування вірша про дієслово
Людям всім давно відоме
Дивне слово — дієслово.
Дію виконати може
І в роботі допоможе.
Треба з ним завжди дружити,
З ним найвеселіше жити.
Все, що хочеш,— в дієслові.
Це найкраще в нашій мові.
3.Відгдування загадки.
Тут звірята походили
І струмок загородили.
Утворилася загата —
Для звірят підводна хата.
І ставок — така заплава,
У ставку тім риба плава.
Ця будівля не для гри —
Там живуть майстри... (бобри).
2.Рубрика «Природничі цікавинки». Розповідь учнів про бобрів з демонстрацією відео та презентації.
Бобри - досить великі гризуни. Вони мають масивне тіло, сплощений зверху вниз і вкритий роговими лусочками хвіст, яким вдаряють по воді, попереджаючи один одного про небезпеку. Пальні задніх кінцівок з'єднані плавальною перетинкою, на передніх перетинка відсутня. Кіготь другого пальця задніх кінцівок роздвоєний, він служить для розчісування шерсті. Вушні раковини бобрів під час плавання складаються уздовж, а ніздрі замикаються. Бобри поселяються по берегах річок з повільною течією та інших водоймищ, навколо яких є заплавна деревна рослинність з м'яких листяних порід. Як і їхні родичі, канадські бобри, вони будують греблі, хатки та влаштовують гатки. Іноді бобри роблять канали, по яких сплавляють заготовлений деревний корм.
Влітку бобри харчуються в основному квітами, молодими пагонами водних рослин та їхніми корінцями, травою. Крім того, вони поїдають кору, гілочки, листя і коріння листяних дерев і кущів. Бобер обгризає кору своїми гострими, як ніж, зігнутими різцями. Зуби бобра ростуть протягом усього його життя. Цим знаряддям він користується для добування корму і для будівництва греблі. Восени бобри активно валять дерева, заготовлюючи деревний корм на зиму, оскільки ці тварини не впадають у сплячку і потребують запасів їжі. Взимку в бобрових хатках зберігається плюсова температура, вода не замерзає, тому ці гризуни можуть виходити в підлідну товщу водоймища.
Так трапилося, що нічим не стримуваний промисел бобрів заради цінного хутра різко знизив їхню популяцію. В деяких регіонах людина змінила напрям течії річок, тому річки сталі непридатними для життя бобрів. У наші дні в багатьох країнах бобри знаходяться під охороною.
3.Робота за підручником (с. 130)
Вправа 343 (с.130) Прочитайте вірш. — Поясніть, чому в бобра добра багато? — Випишіть слова — назви дій. Знайдіть серед них чотири слова з однаковою кількістю звуків. Складіть звукову модель слова сіяв.
Фізкультхвилинка
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИТЕМАТИЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ.
1.Виконання вправи 344 (с. 130–131)
— Прочитайте речення. — Скажіть, скільки речень ви прочитали? Об’єднайте їх в одне за допомогою слова а. Прочитайте утворене речення. — Назвіть слово, яке повторюється в утвореному реченні. Вилучіть друге слово красить і запишіть речення. Перед а поставте кому. Запам’ятайте це прислів’я.
2.Виконання завдань на індивідуальних картках.
Завдання 1.
— Вставте пропущені назви дій.
СОНЕЧКО В КРАПЛИНЦІ
Вранці Марійка ____до школи. Біля дороги вона ____ квітку. Марійка вже ____ руку, щоб ____ квітку. Та ____ краплинку роси на її пелюстках. А в краплинці ____ сонечко.
Слова для довідки: йшла, побачила, простягнула, зірвати, побачила, блищало.
Завдання 2.
— Запишіть у дужках запитання до слів — назв дій.
Учитель (____) вчить. Берізка (____) схиляється. Півень (____) заспівав. Мороз (____) розмальовує.
Учать мами: рибку — плавать,
Звіра — бігать, птиць — літать.
А дітей навчає вчитель
Все уміть, багато знать.
Коли риби виростають,
Добре плавають у воді.
Птахи високо літають,
Звірі бродять по землі.
А людина виростає —
Їздить! Плаває! Літає!
Навіть в синіх небесах
Проклада людина шлях.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— На які питання відповідають слова — назви дії? — Що найбільше сподобалося на уроці?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 131, вправа 345.Списати вірш. Підкреслити дієслова.