3. План-конспект заняття на тему: «Робота з природнимматеріалом. Виготовлення оберегів – павуків із соломи»

Про матеріал
Методична розробка містить план - конспект заняття за темою: «Робота з природними матеріалами . Виготовлення дідуха». Заняття пропонується проводити комбінованим, оскільки має як теоретичний так і практичний блоки. У теоретичному блоці розширюються знання вихованців за рахунок більш детального розгляду та особливостей виготовлення павука з соломи . У практичному блоці надаються технологічні картки для практичного виконання. У занятті передбачено використання електронних джерел інформації, відведено час на питання безпеки життєдіяльності.
Перегляд файлу

План-конспект заняття на тему: «Робота з природним матеріалом. Виготовлення оберегів – павуків із соломи»

Мета:.

Навчальна: познайомити дітей з історією виникнення оберегів – солом’яних пауків, народними традиціями, видами пауків, символікою, навчити дітей робити паук – оберіг із соломи;

Розвивати фантазію, мислення та м’язи рук, творчий підхід у вирішенні стандартних завдань.;

виховувати: любов до рідного краю, до українських народних традицій та звичаїв; почуття пошани до оберегу як національної відзнаки ; охайність та акуратність при виконанні роботи.

Формувати національну свідомість людини, здатність осмислення дитиною ролі та значення традицій у житті людини.

Методи:

  • словесні (розповідь, бесіда, пояснення, лекція, інструктаж тощо);
  • наочні (демонстрація зразків, презентацій, відеозапису);
  • практичні (практична робота)

Рівні повідомлення навчального матеріалу:

 - інформаційно-операційний;

Методи виховання: переконання, емоційний вплив, стимулювання.

Тип заняття: засвоєння нових знань.

Форма заняття: фронтальне

Обладнання: ноутбук, мультимедійна система.

Матеріали: солома, ножиці, нитки, голки, клей ПВА. 

Хід заняття

Зміст

1. Організаційна частина.

Кер.гур: Всім, всім добрий день.

Діти: Всім, всім добрий день.

Кер.гур: Рада вас всіх бачити, сподіваюсь на плідну співпрацю.

Керівник гуртка відмічає відсутніх.

ІІ. Вступна частина

Кер.гур: Дівчата, давайте пригадаємо, яка пора року зараз триває?

Діти: Зима.

Кер.гур: Всім відомо, що взимку ми святкуємо найулюбленіше свято всіх - це Новий Рік. Які існують традиції святкування Нового Року?

Діти: відповідають.

Кер.гуртка: Як відомо, звичай прикрашати в день Нового року ялинку виник за царювання Петра І. Але далеко не всі знають, чим прикрашали свої оселі наші пращури до того часу, як лісова красуня ялинка завоювала головну роль на новорічному святі. Сьогоднішня розповідь саме про ці традиції.

Один із цікавих народних звичаїв — прикрашання осель підвісними декоративними конструкціями, які називають «павуками» і які є давнім зразком народного соломоплетіння. В чарівних конструкціях використано таку властивість соломи, як легкість. Зібрані з десятків, а то й сотень солом'яних трубочок, «павуки» майже невагомі.

У багатьох слов'янських народів «павуки» стали традиційними новорічними та різдвяними прикрасами осель. Ось як описує той звичай прикрашання осель «павуками» український етнограф Василь Скуратівський: «Перед різдвяними святами для дівчат завжди вистачало клопотів. Опріч маланкових гуртів, до яких вони готувалися, потрібно було наготувати і домашніх прикрас — Дідуха, «павуків» та «їжаків». Переважно це робили на Гната — 2 січня. Таємно зібравшись, щоб не заважали хлопці, дівчата нарізали різних розмірів соломинки, нанизували їх на нитки і формували з них різноманітні квадратики і кубики.

Напередодні Різдва «павуків» підвішували до центрального сволока. Вони трималися на довгих волосинах із конячого хвоста і постійно крутилися, повертаючись в різні сторони і справляли враження живих істот.

Поруч з «павуками» мали сусідити «їжаки». Їх робили з тіста або глини. У виліплену форму густо втикали невеличкі колоски. Проте найпопулярнішими були все ж «павуки». Ромбовидні іграшки насправді нагадують павутину, а сам виріб — павука, що застиг в очікуванні здобичі.»

Пригадайте, чи існують у Вас в родинах якісь повір’я стосовно пауків?

Діти: відповідають.

Кер.гуртка: Вивчаючи давні символи, — розповідає етнограф, — мені пощастило зафіксувати народні уявлення про довколишній світ. Павук, як виявилося, віддавна вважався бажаним в людській оселі, бо саме павуки «заснували світ». За повір'ям, той, хто вб'є павука — накличе на себе лихо.

До обіду навіть заборонялося викидати цих істот з хати: жінка, котра вчинила таку наругу, неодмінно втратить смакові відчуття.
Багатьом, очевидно, відомо повір'я: якщо поруч з вами спустився павучок, то це має віщувати якусь новину. Павуки за народною уявою, крім усього, уособлювали працьовитість. Усе це разом узяте, очевидно, і виробило уявлення, а відтак і символіку про павуків, котрі «приносять вість». Може тому й виготовляли їх, щоб у такий спосіб сповістити про Різдво Христове.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

На попередніх заняттях ми ознайомились  з Вами з різними природними матеріалами, а сьогодні маємо можливість навчитися працювати із соломою, яка залишилася у нас після виготовлення дідуха.

Українські народні традиції тісно зв’язані із традицією різних слов’янських народів. Так робота із соломою дуже поширена і в культурі білорусів, росіян і навіть фінів.

Під час пошуку матеріалів до сьогоднішнього заняття, я знайшла наступну інформацію. Виявляється, що   соломоплетіння є традиційним і для фінів. Це мистецтво називається химмелі. Виток фінських химмелі беруть із Швеції, і сама назва зі шведської перекладається як «небо». Як і українці, фіни підвішували свої вироби до стелі.

Ця традиція у фінів пішла від традиції фінських селян підкидувати солому до стелі, вважалося, що чим більше соломинок застрягне між балками, тим багатіше буде наступний врожай, а відповідно, і багатіше господарі.

 Хіммелі складаються з солом’яних пірамідок, і чим більше їх буде зібрано у такий мобіль, тим більше вдачі буде у господаря. Виготовленням хіммелів займалися дівчата напередодні Різдва. Вони збиралися потайки від хлопців у бані та плели ці прикраси. Завдяки вологому теплому повітрі соломинки не розтріскувалися та були еластичні. Вішали хіммелі над столом після проведення передріздвяного прибирання. Мобілі виносили з хати тільки у середині січня.

Цікавинка: У різних народів солом’яні підвіски називають по – різному. Литовці - «содас», що означає сад, латвійці — «пузур», у німців - «хандекрона», у чехів - «мушиний рай» або «мушиный танок», у удмуртів, - «кадило», у білорусів - «лихтар», але частіше за все «паук».

Зображення тварин із соломи також пов’язане із народними традиціями, обрядами та звичаями. Під час колядування учасники обов’язково брали із собою солом’яного козла або маску кози. Вважалося, що козел – символ життєвої сили, плодоріддя й плодючості, яка посилюється матеріалом – соломою. Солом’яний козлик – фігурка, яка традиційно виконує роль прикраси різдвяного столу.

Ряжений козел, що роздавав подарунки, став фінським Дідом Морозом — Йоулупукки, повністю зберіг свою стару назву (pukki в перекладі на українську мову «козел»).

ІV Засвоєння нових  знань вмінь та навичок.

Кер. гурт: Давайте з вами вирішимо наступне завдання.

Порівняйте наступні витвори народних ремесел. Знайдіть спільні та різні ознаки

 Робота у групах.

Павуки                                      Хіммелі

 

Динамічна пауза: «Помагатор».

(діти стають у коло, повторюють рухи за ведучим. Ведучій одягає шапку Фіксіка)

Трішки відпочили. І давайте з’ясуємо, які матеріали та інструменти необхідні для роботи? Як ви гадаєте?.

Діти:ножиці, нитки, солома.

Кер. гуртка: так, для роботи нам знадобляться: ножиці, нитки, голка, солома. Пригадаємо безпечні правила роботи з колючим та ріжучим інструментом.  Пограємо у гру: «Що безпечно?» (діти по черзі ставлять один одному запитання з основ безпеки життєдіяльності під час занять та відповідають на них.)

Щоб оволодіти секретами виготовлення солом'яних «павуків» необхідно зрозуміти і вивчити основні принципи їх конструкції. Існує безліч варіантів форм, конструкцій та способів декоративного оздоблення «павуків». Традиційні «павуки» здебільшого пірамідальні та ромбічні. Ці конструкції складаються з окремих об'ємних елементів ромбічної форми. В геометрії така фігура називається октаедр. У даному описі для зручності умовно називатимемо її ромб.

Фізкультхвилинка.
«Топчу, топчу ряст, ряст

Бог здоров’я дасть, дасть.

І ще буду топтати,

Щоб на той рік дочекати.»

(укр. нар. гаївка)  

Отже беремо технологічні картки та дивимося на екран. На екрані показана технологія виготовлення цього виду прикраси - оберега:

 https://www.youtube.com/watch?v=v5dzN-HlCME майстер - клас  

https://rukotvory.com.ua/wp-content/uploads/2010/02/image0-10.jpg

  1.        Щоб скласти ромб, нарізають 12 однакових завдовжки і завтовшки соломин і голкою нанизують на нитки. Чотири крайні з них зв'язують у квадрат ниткою, на якій вони нанизані (мал. 1).
  2. Дві подальші соломини розміщують з однієї із сторін так, щоб утворився трикутник. Його вершину треба перекинути через основу в напрямку до центру квадрата (мал. 2).
  3. Далі так само послідовно перекручують три пари соломин, які залишились на нитці. При цьому кожного разу необхідно змінювати напрям перекидання: якщо перша пара — до центру, то друга від центру, третя — до центру, четверта — від центру. Коли перекручено четверту пару, кінець нитки зав'язують на вузол, тоді утвориться плоска фігура з квадратом у центрі (мал. 3).

Щоб отримати об'ємну фігуру ромбічної форми, треба підняти вгору 2-й та 4-й трикутники і зв'язати докупи їх вершини; 1-й та 3-й трикутники відвести в протилежний бік і теж зв'язати (мал. 4).

Динамічна пауза «Я рисую речку»

(діти стають у коло, повторюють рухи за ведучим)

ІV Формування вмінь та навичок.

Пригадаємо, що нового ви сьогодні дізналися?

Вправа «Мікрофон»

Що було складно?

Що не викликало труднощів?

Що сподобалося робити найбільше?

Розкажіть про своїх ляльок, що вони символізують?

V Домашнє завдання

На домашнє завдання вам потрібно буде підібрати матеріали для виготовлення підкови з природних матеріалів.

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

https://www.vocnt.org.ua/statti/soloma_pavuk

https://www.slideshare.net/VovaLozik/ss-56684262

https://skarb-papcha.ru/uk/nashe-gazetishhe/kultobozrenie/5868-pidkova-na-shchastia.html

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D0%B1%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B3

https://www.youtube.com/watch?v=__dK27imt2A

https://www.youtube.com/watch?v=JmeCYjxhjKM

https://www.youtube.com/watch?v=Q5yIU4ShGdM

http://etno-krasa.com/arts-and-crafts/christmas-decorations/8-didukh-svojimi-rukami

http://dniprovskyi-cdut.edukit.kiev.ua/viddil_dpm/tvorche_obyednannya_solomyane_divo/konspekti_zanyatj_obyednannya_solomyane_divo/

 https://www.youtube.com/watch?v=WC4Um-XAJSA

https://www.youtube.com/watch?v=OtrO9V-VbXg

https://uain.press/articles/pysankarstvo-davni-tradytsiyi-ukrayinskogo-narodu-412084

https://www.youtube.com/watch?v=63AJkFxJQG4

https://www.youtube.com/watch?v=194stRcDNHI

http://marrietta.ru/post359426711/

https://mala.storinka.org/%D1%8F%D0%BA%D0%B7%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B8%D1%86%D1%8E%D0%B4%D0%BB%D1%8F%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D0%B8%D1%96%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D0%BC%D0%B8%D1%85%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87%D1%8F%D0%BA%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B6%D1%83%D1%94%D1%82%D1%8C%D1%81%D1%8F%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D0%B0%D0%BA%D1%80%D0%BE%D0%BA%D1%88%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%B9-%D0%BA%D1%83%D1%82%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BA.html

http://kluby.if.ua/blog/view/oberegi-ukrayinskogo-narodu

http://v-vdut.blogspot.com/p/blog-page_19.html

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 5

Приклад солом’яного павука.

Майстер-клас “Різдвяний павук” | Туроператор “Відвідай”

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №6

Технологічна картка з виготовлення павука з соломи

Підготувавши соломку, починаємо працювати. Для роботи нам знадобляться: оброблена соломка різної довжини, нитки, ножиці, голки (фото 1).

12

Готуємо 12 соломинок однакової довжини (фото 2, 3). Якщо якась трохи довша за інші– підрізаємо її. Беремо 3 соломинки і нанизуємо на довгу голку з ниткою. Зв’язуємо їх разом, лишаючи один кінчик нитки коротким, а нитку в голці – довгою (фото 4).

345

Тепер беремо ще 2 соломинки і з’єднуємо їх з попереднім трикутником, обмотавши нитку двічі в місці з’єднання. Отримуємо ромб (фото 5).

67

Беремо ще 2 соломинки, нанизуємо на голку, прив’язуємо до ромба, двічі обмотавши, отримуємо трапецію (фото 6). Знову нанизуємо 2 соломинки і прив’язуємо до трапеції (фото 7). Нанизуємо ще одну соломинку. За нитку припіднімаємо кут разом з останньою соломинкою і прив’язуємо її до крайнього кута (фото 8).

8910

Ми отримали піраміду з двома соломинками. Нанизуємо на нитку ще дві соломинки і зв’язуємо так, щоб утворити ще один трикутник з протилежного боку від трикутника, що вже є (фото 9). Після цього звʼязуємо разом два трикутника в піраміду і отримуємо перший основний елемент павука – октаедр (фото 10).

111213

За цією ж схемою робляться всі інші елементи павука. Один з октае­дрів має бути найбільшим (фото 11). До його чотирьох кутів підвішуються чотири менших. До кожного з чотирьох менших – підвішуються ще менші і так далі (фото 12, 13). У найбільший октаедр можна повішати менші. Кількість елементів павука може збільшуватися до безконечності (символічне значення безкінечності всесвіту).

 

 

 

 

 

Додаток № 7

D:\OLD\Pictures\кружок\венки, выставка\фото занять и детей с работами\IMG_20190123_162211.jpgD:\OLD\Pictures\кружок\венки, выставка\фото занять и детей с работами\IMG_20190123_155059.jpg

Вихованці під час виготовлення павуків

D:\OLD\Pictures\кружок\венки, выставка\фото занять и детей с работами\IMG_20190213_224836.jpg

 

 

 

docx
Додано
14 квітня 2020
Переглядів
1458
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку