Осінні віконця
Тема. Шаблон, контур. «Осінні віконця».
Мета: ознайомлювати дітей із деревами рідного краю, формою листя, поняттями «контур», «силует»; навчати працювати з трафаретами, розфарбовувати предмети із замкненим контуром; формувати навички роботи з олівцями, інтерес до малювання; роз-
ширювати знання про навколишній світ, осінні місяці; виховувати любов до природи.
Прийоми: робота з шаблонами.
Обладнання: картинки із зображеннями дерев (каштана, клена, дуба, берези, горобини) та їхнього листя; трафарети з віконцями у формі листя дуба, клена та берези; трафарет у вигляді терема; прості і кольорові олівці; альбомний аркуш.
Попередня робота
Розглядання дерев і листя, бесіда про графічні можливості олівця.
Тематична ігротека
Дидактична гра «Загублений листочок»
На килимі розсипане листя каштана, клена, дуба, берези та горобини. Педагог вивішує перед малятами зображення дерев, на кожному з яких залишено тільки по одному листочку, і пропонує повернути кожний листочок «додому» — до свого дерева. Діти,
спираючись на візуальну подібність, добирають до дерев їхні рідні листочки.
Мотивація
Посперечалися троє синів красуні Осені про те, хто з них має в золотистому теремі найкрасивіші віконця. Вересень — перший син — стверджував, що його віконце у вигляді березового листочка — найгарніше, схоже на сердечко. Жовтень — другий син Осені —доводив, що віконце у формі дубового листочка є набагато цікавішим: з нього можна побачити більше. А третій син — Листопад — пишався віконцем у вигляді кленового листка, який нагадує долоньку. Діти, намалюймо з вами на папері незвичайні віконця,
які були в кімнатах синів Осені!
Практична робота
Перед практичною роботою педагог показує листки-віконця трьох братів. Називає ще раз кожний місяць і відповідне йому дерево: «Вересень — береза, Жовтень — дуб, Л истопад — клен». Далі вихователь показує листочки й запитує: «Який це листочок?
З якого дерева? Хто із синів Осені має віконце такої форми: перший, другий чи третій? А хто пам’ятає імена братів?»
— Горизонтально розташувавши альбомний аркуш, прикладіть до нього трафарет у вигляді терема.
— Притримуючи трафарет лівою рукою, обведіть терем.
— Першим обведіть березовий листочок, потім дубовий і кленовий.
— Знайдіть жовтий олівець (Що в природі такого самого кольору?) і розфарбуйте ним березовий (вересневий) листочок.
— Знайдіть помаранчевий олівець і розфарбуйте дубовий листочок так, щоб кольорові штрихи не визирали «надвір».
— Знайдіть червоний олівець (Що в природі має такий самий колір?) і розфарбуйте ним кленовий (листопадовий) листочок.
— Покажіть пальчиком червоний листочок, жовтий, помаранчевий, зелений (щодо останнього малята кажуть, що такого кольору вони сьогодні не брали). Далі знайдіть дубовий, березовий, кленовий листочки.
— Розфарбуйте терем зеленим олівцем горизонтальними лініями-штришками.
— Зробіть виставку робіт і скажіть, чиї віконця найкрасивіші.
Фізкультхвилинка
Листочок
Ось листок із клена впав, (Присідання.)
Над землею закружляв, (Обертання тулубом.)
Між дерев літав у лісі (Нахили до обох ніг.)
І на землю тихо влігся. (Повернення на місця.)
Підсумок заняття