4 к л а с І семестр Тема. МУЗИКА МОГО НАРОДУ Розділ. Музика в літературних творах Урок 15 Тема уроку. КАЛЕНДАРНО-ОБРЯДОВІ ПІСНІ

Про матеріал
4 к л а с І семестр Тема. МУЗИКА МОГО НАРОДУ Розділ. Музика в літературних творах Урок 15 Тема уроку. КАЛЕНДАРНО-ОБРЯДОВІ ПІСНІ
Перегляд файлу

4 к л а с

І семестр

Тема. МУЗИКА МОГО НАРОДУ

Розділ. Музика в літературних творах

Урок 15

Тема уроку. КАЛЕНДАРНО-ОБРЯДОВІ  ПІСНІ

Мета:  продовжити знайомство з жанрами народних пісень,

розкрити  зв’язок пісенної творчості з життям народу на прикладі зимових календарно-обрядових  пісень;

розвивати вокально-хорові навички, емоційно-почуттєвий досвід учнів;

виховувати інтерес до народної пісні, народних традицій, любов до краси, виховувати патріотичні почуття, кращі моральні якості  особистості.

Музичний ряд: українська народна пісня «Забілів від снігу гай», щедрівки «Чи дома, дома», «Слава нашим господарям», колядка «Нова радість стала» (гурт «Пікардійська терція» обробка)

Літературний ряд: Легенда про пісню, М.Рильський «Пісня» (вірш), В.Скуратівський. «Народні  традиції»

Візуальний ряд:  ілюстрації,  малюнки, мультимедійний блок.

ТИП УРОКУ        урок поглиблення теми

Обладнання:   «Пам’ятка  учню», нотна хрестоматія, комп’ютер .

 

Структура уроку

І. Організаційний  момент. Музичне  вітання.

ІІ. Вступна  частина. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. «Музична  зарядка». Повторення (художнє виконання пісні).

ІV. Сприймання  нового матеріалу. Колядка «Нова радість».

V. Показ  нової  пісні-щедрівки «Чи дома ,дома».

VІ. Хоровий спів. Опрацювання щедрівки «Слава  нашим  господарям».

VІІ. Підсумок  уроку. Тестові  завдання.

VІІІ. Оцінювання навчально-музичної  діяльності  учнів.

ІХ. Домашнє  завдання. Вихід  учнів  із  класу  під  звучання  пісні за бажанням  учнів. 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний  момент. Музичне  вітання.

Вхід учнів  до  класу  під  звучання  пісні  «Святий  Миколай».

Музичне вітання.

Любі  хлопчики  й  дівчатка,

Безліч  знаємо  пісень.

Заспіваймо  для  початку:

«Добрий  день  всім, добрий  день!»

Учні  відповідають: «Добрий  день!»

 

ІІ. Вступна  частина. Перевірка домашнього завдання.

Учитель: - Діти, як  звуть  «птаха»  у  якого  одно  крило – слово, а  друге – мелодія»? (Пісня)

Що таке пісня? (Пісня – форма  вокальної  музики, що  поєднує слово та  мелодію).

 - Ви,мабуть, пам’ятаєте легенду про дівчину Україну?

Яким талантом наділив Бог дітей України? (відповідь –піснею)

…Узяла  дівчина  дарунок, міцно  притиснула  його до серця і  з  ясним  обличчям  і  вірою  понесла пісню в народ.

«Українська  пісня – це геніальна біографія українського народу», - так  сказав  письменник і режисер О.Довженко.

  - Пригадайте тему семестру? ( «Музика мого народу»)

  - Серед  української  пісенної  творчості  значне  місце  посідає  жанр, пов’язаний  із  порами  року,  тобто  з  календарем. Виконання  пісень  цього  жанру  супроводжується  різними  звичаями та  обрядами. Це  -  календарно-обрядові  пісні. Саме їх ми  будемо  розбирати на сьогоднішньому  уроці. (Розгляньте  пам’ятку учня)

    -  Як ви  розумієте  вислів  М.В.Гоголя ? («Пісні  для  України – все:…історія, яка розкриває  все  життя  народу»)

    - Які  жанри  пісень вам  знайомі? (історичні, ліричні, жартівливі ,..)

  Розгляньте  схему. – Навесні  ми  співаємо – що?(веснянки), влітку – …(купальські  пісні), ближче  до  осені – …(жниварські).

   -  Які  пісні  вам  запам’яталися ? (Відповіді  учнів.)

 Вірш  М.Рильського  «Пісня» (домашня  робота).

1-й  учень:  Коли  пісні  мойого краю

Пливуть у рідних голосах.

Мені здається, що збираю

Цілющі трави  я в лугах.

2-й  учень:  В піснях і труд, і даль походу,

І жаль, і усміх, і любов,

І гнів великого народу,

І за народ пролита кров.

3-й  учень  В піснях - дівоча світла туга

І вільний помах косаря,

В них юність виникає  друга,

Висока світиться зоря.

ІІІ.  «Музична  зарядка»

       а)на  одному  звуці  проспіваємо  такі  слова: «Нова  радість  стала»

       б) музичну  фразу  «Нова  ра-а-а-дість  ста-ла» співаємо в  соль-ля-сі  мінорі, звертаючи  увагу

            на  розспівування  голосних  на  один  склад.

- А  що  за  радість  нас  чекає  на  цьому  тижні? Під  яку  пісню  ми  зайшли  на  урок?(Свято  Миколая)

- Що ви знаєте про народне свято, якому  присвячена  пісня? (Відповіді учнів.)

Учитель - Святкують день Миколая двічі на рік - навесні 22 травня (весняний Миколай) та в взимку 19 грудня (зимовий Миколай).

У народі вважають, що з Миколая зимового починається справжня зима та беруть початок різдвяні свята. Цей святий вважається благодійником, помічником трударів, хліборобів. За це отримав характеристику як Микола Добрий.

Святий Миколай найбільше опікується бідними, убогими та дітьми. За народним повір’ям, у ніч на 19 грудня святий обходить усі хати, де мешкають діти, підкладаючи чемним та слухняним дітям дарунки під подушку. А неслухняні отримують замість гостинців різочки.

Художнє виконання  української  народної  пісні  «Забілів  від  снігу гай».

  • Які особливості пісні? Зверніть увагу  на  зміну  розміру, наявність  пауз.

При виконані пісні позначаємо  звучанням  трикутника  чи  дзвоника  наявні  паузи.

 Т в о р ч е   з а в д а н н я.

Яким куплетом  краще  закінчувати  пісню? (другим) Якими  словами  можна  завершити  виконання? (Ми-ко-ла-ю)

     Виконавчий  план  пісні: 

  1.  Виконання  І – ІІ  куплетів  класом.
  2.  Третій куплет співають дівчата.
  3. Четвертий – хлопці.
  4. Закінчення – другий  куплет  – всі.

ІV. Сприймання нового матеріалу

Проведення гри «Упізнай пісню».( колядка «Я  маленький    хлопчик»  або  «Коляд, коляд, колядниця»)

  Виконання колядки.

  • Пригадайте,   коли  співають  колядки?  Що  таке колядка?

Колядки – музично-поетичні  твори,  які  виконують  на  Різдво  і  прославляють  народження Ісуса Христа,  господаря  та  його  родину.

  •                  Раніше колядували  переважно  ватаги  хлопців. У  деяких  місцевостях  України, крім хлопчачих, були  й  дівчачі  ватаги. Люди  вірили, що  чим  більше  колядників  одвідає оселю,  тим  щедрішим  буде  рік  для  родини.

    Слухання  колядки  «Нова  радість» у  виконанні  учителя.

  •                  На  відміну  від  попередньої  колядки, про  що  ви  узнали  в  новій  колядці?

(Відповіді  учнів. Про  вертеп, де Христос  родився; про  пастушків з ягнятком, які вихваляють  Царя Бога.)

  Повторне  слухання  колядки в  обробці у  виконанні  гурту  «Пікардійська терція».

  •               Які особливості  виконання  ви  помітили?(Відповіді  учнів.  Соло  на  фоні багатоголосного  співу,зображальні  вокальні  образи.)

 (Звучить інтонація  пісні «Щедрик». Учні  відгадують  щедрівку  та  виконують  її.)

         Виконання  щедрівки «Щедрик» з  пластичним  інтонуванням.

Завдання:  Проспівати  текст   «Щедрика»  на  другу  мелодію.

Виконати  пісню  з  ритмічним  супроводом.

 Палички          __________________________________________________

Дзвіночки       ___________________________________________________

Трикутник      ____________________________________________________

Бубен             ___________________________________________________

 

Порівняйте  інтонації другого  варіанту пісні  «Щедрик»  з  інтонаціями знайомої щедрівки  «Слава  нашим  господарям».                            

  • Що таке щедрівка?

Щедрівки – музично-поетичні  твори, що  виконуються  на  старий  Новий  рік  та  Йордан(Водохреща)

-  Але  ж  ми  чуємо  такі  слова: «прилетіла  ластівочка…» Звідки  вона  взимку  прилетіла?

Учитель. -  Хай це вас не дивує, що в новорічних колядках, щедрівках часто  співається про весну: про те, як Василько жито сіє, як  Меланка пасе качура, про зозулю, про ластівочку… Проте дива тут немає, адже в давнину, за часів, коли складалися ці пісні, наші  прадіди-язичники  святкували Новий рік не в січні, а в березні, коли природа прокидалася від зимового сну. Згодом Новий рік почали зустрічати взимку, а пісні залишилися.

  •              Що ж виражає ця інтонація? (Радість, відчуття чогось незвичного)
  •               Який образ зображено в цьому творі? Що він символізує? (Образ  ластівочки –це  символ добра, щастя, любові, радості, ніжності.)

- Увечері 13 січня в оселях українців звучать – щ е д р і в к и. Назва щедрівка,що збереглася до нашого часу лише в Україні, вказує на призначення цього виду пісенності: накликати щедрість природи величальними піснями.

У цей вечір щедрували переважно дівчата. Перед тим, як зайти до хати, щедрівники мали отримати запрошення. Отож, зібравшись на подвір’ї господаря, вони співали під вікнами: «Ой чи є, чи нема пан-господар вдома?», а вже зайшовши до хати, виконували величальні  пісні  господареві, господині, їх синові, донці та іншим родичам. Незмінними  учасниками  щедрівницьких ватаг були костюмовані персонажі: Маланка (хлопець, вбраний у дівчачий  одяг), Василько (дівчина вбрана у хлопця), Дід-поводир з Козою (символом родючості й достатку), а також Чорт, Ведмідь, Циган, Циганка та інші.

 

V Розучування  щедрівки «Чи дома, дома». Показ пісні. Опрацювання І куплету.

При розучуванні пісні звертаю увагу учнів на інтонаційну та ритмічну повторюваність мелодії заспіву та приспіву.

Учитель. – Наприкінці дійства щедрувальники співали  господарям величальні щедрівки.

На минулому уроці ми почали розучувати  особливу щедрівку «Слава нашим  господарям».

Виконання І куплету. Опрацювання  тексту.

  1. Слава нашим господарям,                        2. Що так гарно нас приймали,

Що так гарно нас приймали.                    Медом ви нас пригощали.

Щедрий вечір, добрий  вечір,               3. Хай  же  буде  цяя  зустріч

Добрим людям  на  здоровїя !                  Поміж  нами  не  остання.

                                          Многі   літа вам  прожити

                                     Ми  бажаєм  на  прощання.

Аналіз  твору.

  • Який характер щедрівки?
  • Про що розповідається в пісні?
  • Який створює настрій?

Тестові завдання.

Учні в групах виконують завдання. Оберіть правильні відповіді.

1.Пісні,що  відносяться  до  календарно-обрядових  пісень.

А) Щедрівки; Б) Колядки; В) Коломийки; Г) Веснянки; Д) Думи.

2.Закінчіть  речення.  У  колядках…

А) Славлять  народження  Ісуса Христа.;

Б) Розповідають  про  добрі  вчинки  Святого Миколая.;

В) Бажають  щедрого  врожаю.

3.Щедрівки  виконують…

А)  7  січня

Б) 13  січня

В) На  Різдво

 

VІІ. Підсумок уроку

Які  ваші  музичні  враження  від  уроку?

  • Якому  народному  пісенному  жанру  був  присвячений  урок?
  • Яка  роль  зимових  календарно-обрядових  пісень  у  житті  людей?
  • Яку  з  пісень  бажали  б  виконати  повторно?

Оцінювання  навчально-музичної  діяльності  учнів.

 

ІХ. Домашнє  завдання.

Проспівати  пісні батькам  та  близьким  людям.

Відвідати з  батьками  щорічний  фестиваль  «Від  Різдва  до  Різдва»  в  приміщенні театру  імені  М.Горького.

Вихід  учнів  із  класу  під звучання пісні  за  бажанням  учнів.

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
27 жовтня 2021
Переглядів
678
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку