5 клас. «Вступ до історії України та громадянської освіти.»
Урок № 2 Дата _____________
Тема: Людина. Унікальність і неповторність кожної людини
Мета: почати формування логічної та інформаційно-мовленнєвої компетентностей учнів.
- визначати поняття з громадянської освіти та застосовувати їх для пояснення історичних явищ і процесів;
- аналізувати, синтезувати та узагальнювати значний обсяг фактів;
- систематизувати поняття з теми, аналізувати схеми.
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
• Виявляти прояви впливу діяльності людини на навколишнє середовище;
• розрізняти процеси, які впливають на життя людини;
• розуміти взаємозалежність природи, суспільства та його історії, зв’язок природних потреб людей із подіями їхнього життя, станом суспільства в минулому й сьогоденні
Основні поняття:
Біосоціальна істота — жива істота, яка веде суспільне життя.
Спільнота — об’єднання живих істот для спільного проживання, діяльності.
Індивід - окремий представник/представниця людства
Особа – індивід як член суспільства
Громадянин/ громадянка – особа, яка має зв’язок з державою
Індивідуальність — сукупність своєрідних і неповторних, унікальних якостей, що відрізняють одну людину від іншої.
Особистість – людина, яка усвідомлює свою індивідуальність, значення своїх якостей у суспільстві
Ідентичність — сукупність установок,уявлень, пов’язаних із власним усвідом-
ленням (самоідентифікацією) індивіда та його самооцінкою в суспільстві.
Самоідентифікація — ототожнення особою, групою осіб або спільнотою
людей себе за певними ознаками; визначення образу себе, своїх моральних
орієнтирів і цінностей, що визначають власну поведінку та рішення.
Обладнання уроку:
І. Організаційна частина уроку
Рефлексія:
ІІ. Актуалізація знань учнів
ОПРАЦЮВАВШИ ЦЕЙ ПАРАГРАФ, ВИ ДІЗНАЄТЕСЬ:
ПРИГАДАЙТЕ
1. Які живі істоти вам відомі?
2. Кого називають людиною?
IІI. Вивчення нового матеріалу
1. Людина — біосоціальна істота.
- Як ви думаєте, що об’єднує людину і різних тварин? (людина має дихати, їсти, рухатись, народжує дітей – людина жива істота, як і звіри)
- А чим людина відрізняється від тварин? ( думає, працює, творить. Розмовляє – по схемі с. 5)
- Чи може людина жити без інших людей?
- Як можна пояснити поняття «суспільство»? Що дає суспільство людині?
- Поясніть висновок відомого біолога XIX ст. Чарльза Дарвіна, який у своїй головній праці «Походження видів» писав, що «люди і тварини відрізняються лише ступенем умінь, а не якістю».
Висновок:
Біосоціальна істота — жива істота, яка веде суспільне життя.
Спільнота — об’єднання живих істот для спільного проживання, діяльності
2. Різні «виміри» людини. Унікальність і неповторність кожної людини.
Колективне обговорення. У чому полягають неповторність і унікальність кожної людини? ( Схема с.6 Неповторність людини)
Розповідь вчителя
А) Робота зі словником.
У нас буде багато слів, тому нам треба завести словник, зошит на 96 стор. Ми будемо його вести з 5 по 9 клас. ( пояснити, як його вести).
Б) Пояснення нового матеріалу. ( картки для дошки)
Для визначення поняття людина сьогодні використовується декілька різних понять, кожне з яких має свої особливості.
Індивід - окремий представник/представниця людства
Особа – індивід як член суспільства
Громадянин/ громадянка – особа, яка має зв’язок з державою
Індивідуальність — сукупність своєрідних і неповторних, унікальних якостей, що відрізняють одну людину від іншої.
Особистість – людина, яка усвідомлює свою індивідуальність, значення своїх якостей у суспільстві
Робота зі схемою с. 6 Співвідношення змісту понять «людина», «індивід», «індивідуальність», «особистість»
- Яке з цих понять є найбільш широким? Чому?
- Яке є найбільш вузьким, що відповідає саме конкретній людині?
3.Що таке самоідентифікація?
Розповідь вчителя: У кожної людини в житті багато ролей. Дома ви сини і доньки, в школі – учні, в магазині –покупці, в транспорті – пасажири. І таких ролей у кожної людини безліч. Але кожна людина має уяву про себе: хто я? який я?
І тут у нас з’являються ще два нових поняття:
Ідентичність — сукупність установок, уявлень, пов’язаних із власним усвідомленням (самоідентифікацією) індивіда та його самооцінкою в суспільстві.
Самоідентифікація — ототожнення особою, групою осіб або спільнотою людей себе за певними ознаками; визначення образу себе, своїх моральних орієнтирів і цінностей, що визначають власну поведінку та рішення.
Самоідентифікація є одним із ключових елементів особистості людини. Позитивна чи негативна самоідентифікація може значно впливати на поведінку. У житті вам не раз доводилося стикатися із самоідентифікацією. Наприклад, коли ви обираєте фотографію для свого профіля в соціальній мережі. Спробуйте відповісти на запитання, яким/якою ви є відповідно до своєї аватарки. Головні питання самоідентифікації: «Хто я?»,«Хто я є для інших?».
Завд.9 Розгляньте фотографії на с. 8 та визначте, де відображено прояви біологічного, а де — соціального в людині.
Завд. 8. Колективне обговорення. В історії відомо близько30 випадків, коли діти в ранньому віці потрапляли до тварин (вовків, ведмедів, мавп, леопардів) і виховувалися серед них, а потім поверталися до людей. Усі вони ледь могли вивчити декілька слів, не могли опанувати прямоходіння і, як правило, незабаром помирали. Як ви вважаєте, чому так складалася доля цих людей? Чому, повернувшись до людського суспільства, вони не могли стати його членами?
Завд. 12. Розгляньте фотографію.( стор.8 підручника) Якою є самоідентифікація учня? Чи відповідає вона дійсності? Поміркуйте, що могло його спонукати до такої самоідентифікації.
Рефлексія: А тепер я хотіла би побачити, з яким настроєм ви залишаєте наш урок?
Що вам сподобалось?
Що було цікавим?
А що не сподобалось?
VІ. Домашнє завдання
1. Прочитати пар. 1 підручника.
2. Виписати в словник та вивчити нові поняття та їх значення.
3. Напишіть 5 речень, в чому ви бачите свою унікальність ( за бажанням)