5клас. «Вступ до історії України та громадянської освіти.»
Урок № 5 Дата _____________
Тема: Минуле людини і суспільства. Що таке історія.
Мета: почати формування просторової, хронологічної, логічної компетентностей
- використовувати періодизацію як спосіб пізнання історичного процесу;
- характеризувати, спираючись на карту, регіональні особливості історичного процесу різних країн;
- аналізувати, синтезувати та узагальнювати значний обсяг фактів.
Після цього уроку учень/учениця:
• знати, що таке історія та в чому полягає її багатоманітність;
• використовувати терміни й поняття «історія», «суспільство», «навколишнє середовище»;
• обґрунтовувати унікальність та неповторність кожної людини;
• адаптувати свою поведінку до певних ситуацій, зважаючи на набутий
Обладнання:
1. Підручник Розроблено відповідно до модельної навчальної програми «Вступ до історії України та громадянської освіти. 5 клас» для закладів загальної середньої освіти (автори Гісем О.В., Мартинюк О.О.)
дидактичні матеріали, презентації.
ОПРАЦЮВАВШИ ЦЕЙ ПАРАГРАФ, ВИ ДІЗНАЄТЕСЬ:
Що таке історія, чи є вона наукою;
Як співвідносяться минуле, сучасне й майбутнє з історією;
Що вивчає історія України, а що — всесвітня історія;
Історія єдина чи багатоманітна.
Основні поняття: історія, історія України, всесвітня історія, історична подія, єдність і багатоманітність історії.
ХІД УРОКУ
І. Орг. момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Давайте разом складемо кросворд.
Які слова ми з вами вивчили з початку року? ( записати на дошці в стовпчик.)
Кожен з вас може додати якесь слово, але за умови, що ви дасте визначення його значення.
Я почну зі слова: Самоідентифікація — ототожнення особою, групою осіб або спільнотою людей себе за певними ознаками; визначення образу себе, своїх моральних орієнтирів і цінностей, що визначають власну поведінку та рішення
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
IV. Вивчення нового матеріалу
1.Що таке історія.
Розповідь вчителя:
Якщо вірити науці, люди живуть на Землі більше 2 млн. років. За цей час відбулося дуже багато цікавих подій, які вражали сучасників і пам’ять про які люди намагались передати наступним поколінням. Тривалий час люди це робили за допомогою міфів і легенд. Але міфи не зберігають нам інформацію де саме, в якому році відбулась та чи інша подія.
Батьком сучасної історії як науки вважають давньогрецького історика Геродота. В V cт. до нашої ери в Греції відбулась війна з великою і могутньою державою, Перським царством. Під час цієї війни греки показали свій героїзм і мужність, вони перемогли величезне військо персів.
Геродот був учасником цієї війни і вирішив, що наступні покоління мають знати про подвиг своїх героїв. Декілька років він збирав спогади про цю війну у її учасників і написав свою Історію, що в перекладі з грецької мови означає « розповідь». Саме тому греки назвали Геродота «батьком історії»
Робота зі словником
Історія – це наука, що вивчає минуле людства.
Бесіда:
Висновок: Вивчаючі історію, люди дізнаються, як їх предки поступали в той чи іншій ситуації, брали приклад, що їм треба робити, якщо така ситуація повториться.
2. Особиста історія.
Кожна людина має особисту історію. Напевно кожен із вас може пригадати деякі події зі свого минулого: дитячий садок, навчання в початковій школі, перших друзів, подорожі та інші пам’ятні події. Усе це й утворює історію вашого життя.
Зі словом «минуле» в кожної людини пов’язані свої спогади, і в багатьох вони будуть різні. Проте минуле — це не просто спогади про прожите, а набуті досвід, знання та вміння.
Колективне обговорення. Як сьогодення може вплинути на ваше майбутнє життя?
Висновок: залежно від того, які знання, досвід, вміння ви отримаєте сьогодні, буде залежати, кім ви зможете стати в дорослому житті.
3. Єдність і багатоманітність історії.
Історія людства — це історія багатьох народів і держав, країн і регіонів, культур і цивілізацій. Тому постає питання: історія єдина чи багатоманітна?
Однією з причин багатоманітності історії є відмінності природних умов, у яких розвивалися ті чи інші народи. У той самий час є свідчення і про єдність історії людства. Так, ще перші держави, цивілізації підтримували контакти між собою, хоча перебували на відстані в тисячі кілометрів. І свідчень про це історики знаходять усе більше.
Крім того, важливим є те, що начебто ізольовані суспільства розвивалися за однаковими історичними законами.
Робота зі словником
Всесвітня історія – наука, що вивчає події та закономірності розвитку людства, формування єдності світу.
Закріплення: Чи можна вважати, що історія України є проявом багатоманітності історії?
4. Історія України — складова європейської історії.
Робота з картою Європи.
Історія України є складовою європейської та всесвітньої історії. Історичне минуле нашого народу не можна розглядати окремо від минулого всього людства. Через географічне розташування історія українських земель ніколи не розвивалася ізольовано. Вона була тісно пов’язана з далекими й близькими територіями. Це простежується від появи людей на українських землях до сьогодення.
V. Закріплення знань
Дидактична гра:
Сформулюйте і запишіть в 5 реченнях, про що ви дізнались на уроці.
VІ. Підсумки уроку:
Історія –це наука та навчальний предмет. Вивчаючи минуле, вона допомагає нам у майбутньому.
Історія може охоплювати як існування всього людства так і життя окремої людини.
Історія людства з одного боку єдина, а з іншого боку багатоманітна
Історія України є частиною всесвітньої історії.
VІ. Домашнє завдання
1. Прочитати пар.4 підручника.
2. Виписати в словник та вивчити нові поняття та їх значення.
3. Підготуйте повідомлення про якийсь факт з історії України, який вас зацікавив. ( за бажанням.)