5 клас НУШ. Урок № 12 Казка Лесі Українки «Лелія»

Про матеріал
Запропонований матеріал, викладений у презентації, допоможе ознайомити учнів із життєписом Лесі Українки, опрацювати зміст казки «Лелія», з’ясувати та проаналізувати соціальні мотиви в ній; поглибити вміння характеризувати героїв та їхні вчинки; розрізняти добро і зло як у казці, так і в реальному житті; формувати навички знаходити описи зовнішності персонажів, аналізувати їх; з’ясувати роль чарівних перетворень у казці; допомогти зрозуміти повчальність казки; заохочувати учнів до творчості, пошукової групової роботи; навчити отримувати задоволення від роботи, що виконується.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської області

Номер слайду 2

Інтерактивна вправа «Від серця до серця»

Номер слайду 3

Дев’яте жовтня Класна робота

Номер слайду 4

Тема уроку

Номер слайду 5

В. Гнатюк

Номер слайду 6

- Хто така Леся Українка? - Що відомо про її життя? - Які твори ви читали в молодших класах? - Чи подобалися вони вам? Чому?

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

25 лютого 1871 року в Новограді-Волинському в білій хатині над Случчю народилася Леся Українка (Лариса Петрівна Косач)

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Родина Косачів була заможною й освітньою, входила до кола патріотичної української інтелігенції. Виростала Леся гордою, волелюбною. Змалку була незвичайною дитиною. Вона вигадувала такі ігри, від яких ходором ходив увесь дім. У 4 роки вона вже зовсім вправно читала. Була від природи дуже музикальною, любила співати й танцювати, швидко освоїла фортепіано.

Номер слайду 12

Будинок-музей у Новограді Волинському Родина прожила в цьому місті 11 років. Щоб краще уявити атмосферу, в якій пройшло Лесине дитинство, віртуально завітаймо на гостини до Косачів. https://www.youtube.com/watch?v=Xl32BkqtQaY

Номер слайду 13

Ольга Петрівна Драгоманова, відома в літературі під псевдонімом Олена Пчілка, походила зі славного козацького роду Драгоманових. У її сім'ї любили українські пісні, казки, обряди та народні звичаї. Батько Лесі - Петро Антонович Косач - відомий юрист того часу.

Номер слайду 14

У сім’ї виховувалося шестеро дітей, яких єднала не тільки велика любов, а й дружба, спільні духовні інтереси. Леся Леся із сестрами Леся із братом Михайлом Леся – друга дитина в сім’ї, на півтора року молодша за Михайла, якого дуже любила. Вони завжди були разом, через це їх називали спільним іменем «Мишолосія».

Номер слайду 15

До початку 13-го року Лесиного життя вони були у всьому нерозлучні: разом бавилися, разом читали, разом вчилися, разом розважалися. Із братом Михайлом

Номер слайду 16

Леся із сестрою Ольгою Леся цікавилася історією. Дев'ятнадцятирічною дівчиною вона написала для молодшої сестри підручник «Стародавня історія східних народів». Цей підручник був доступним, лаконічним і цікавим. Мужніючи, Леся зацікавилася філософією, почала також пробувати себе в публіцистиці. Разом із сестрою Ольгою вона відвідувала публічні лекції в Київському університеті, займалася самоосвітою, завдяки чому стала найосвіченішою жінкою в тогочасній Європі.

Номер слайду 17

Сестра Ісидора (молодша) Остання гілочка Косачівського роду, була Ісидора, яка після перебування в 1945 р. в німецькому таборі для переселенців в Аусбурзі виїхала до Америки, де і знайшла вічний спокій.

Номер слайду 18

Оксана Косач (молодша сестра Лесі Українки) та її чоловік Юрій Тесленко-Приходько. Фото 1903 р.

Номер слайду 19

Серед інших дітей Леся виділялася здібностями і старанністю. Була слухняною дитиною, розумницею і чепурушкою. А ще дуже любила співати й танцювати. У п'ять років майбутня поетеса вже вміла писати і читати, а у дев'ять написала свій перший вірш - «Надія».

Номер слайду 20

Дитячі роки поетеси минали на Поліссі - в краю предковічних соснових борів, таємничих лісових озер, росистих лук. Одного разу Леся втекла вночі в ліс і, перемагаючи страх, шукала Мавку. Повірила в неї відразу, як тільки дізналась від матері про цю лісову істоту.

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Леся жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки, не бігала з ровесниками гучними коридорами. Вчителями її були батько і мати, книги і життя. Йшов час, жорстокий час по відношенню до неї. Вона змушена відмовитися від гри на фортепіано, від малювання. Від хвороби її відволікали хвилини поетичного натхнення, книги і природа.

Номер слайду 23

Коли дівчинці було 13 років, у неї назбиралося вже кілька віршів, і мати, порадившись із дочкою, добирає їй псевдонім Українка. Відтоді і пішли по всьому світу прекрасні поезії, підписані цим гордим, ніжним і красивим ім'ям - Леся Українка. Чому Українка? Та тому, що це було своєрідним викликом існуючим порядкам, утвердженням права на функціонування рідної мови.

Номер слайду 24

У 1879 р. родина Косачів перебралася до Луцька: сюди було переведено на службу батька. Тоді ж у селі Колодяжному поблизу Ковеля батько купив ділянку землі й заклав заміський будинок. Відтоді цей таємничий і напрочуд мальовничий край став для письменниці уособленням України.

Номер слайду 25

Улюбленими квітами Лесі Українки були лелії. Вони процвітали під вікнами її будинку в Колодяжному. Ці квітки Леся оспівала й у вірші «На давній мотив». Мені снились білі лелії, Що хитались в місячному світлі, Мов гадали чарівнії мрії, І пишались гордії, розквітлі. І сіяли дивною красою, Мов неповні, чарівничі квіти, І блищали ясною росою, Що горіла, наче самоцвіти. https://www.google.com/search?client=opera&q=Документальний+фільм+ЛЕСЯ+УКРАЇНКА&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Номер слайду 26

Будинок – музей у Колодяжному

Номер слайду 27

Спочатку боліла нога, потім ліва рука. Дівчинку лікували по-домашньому від ревматизму, та її вразив туберкульоз кісток. Свою журбу (довелося відмовитися від музичних занять) Леся вилила у своїй автобіографічній елегії «До мого фортеп’яно». Письменниця вимушена була виїжджати на лікування в Крим, Єгипет, Грузію, Німеччину, Італію, Польщу. Лікування Лесі Українки в Криму

Номер слайду 28

Музей Лесі Українки в Ялті

Номер слайду 29

Не дивлячись на тяжку долю (витримала кілька операцій, доводилося ходити в гіпсі, зі спеціальним апаратом, на милицях, що завдавало нестерпних мук), Леся прагнула активної участі у громадському житті. Проявляла інтерес до різних галузей знань, знала багато мов, робила чисельні переклади. Великою пристрастю віяло від її поезій.

Номер слайду 30

Будинок-музей Лесі Українки в Ялті. Будинок–музей в Києві.

Номер слайду 31

Кімната Лесі Українки. На стіні портрет Михайла Драгоманова. Літературно-меморіальний музей в Києві

Номер слайду 32

Столик Лесі, за яким вона любила працювати.

Номер слайду 33

У Лесиній кімнаті не було ніяких шпалер. Це було її бажання.

Номер слайду 34

Вітальня сім’ї Косачів.

Номер слайду 35

Леся Українка мріяла стати художником, бо гарно малювала; музикантом, бо мала неабиякий хист до музики. І не знала дівчинка, що в серці вже поселилася Муза, що її творам судилося стати в майбутньому окрасою української літератури. У казці письменниця вдало переплітає реальність і вимисел, фантазію. У ній живуть цілком реальні діти – Павлусь, Мар’яна, і водночас ми бачимо казковий світ квітів і його мешканців – чарівних ельфів.

Номер слайду 36

Словникова робота Е́льфи  — вигадані істоти з міфології германців, а пізніше герої цілого ряду фентезійних книжок. У германців ці істоти вважалися на вигляд негарними і в своїх вчинках підлими і підступними. Вони любили грабувати хати, красти дітей і просто капостити людям.  Германці вірили, що в природі все, що нас оточує, має свого духа-покровителя. Так з’явився казковий світ ельфів, русалок, лісовиків, велетнів, тролів. Улюблене місце ельфів (малих духів) — луки й діброви, галяви та місця біля джерел.

Номер слайду 37

Словникова робота Це гарні, світлі, добрі творіння. Вони живуть спільнотою, якою керує властитель, захоплюються азартними іграми й танцями, вночі танцюють на лісових галявах до світанку. Простий смертний, зачарований їх красою, приєднується до хороводу і зникає назавжди. Тому германці побоювалися їх, хоча ельфи й належали до добрих духів.

Номер слайду 38

Про що йдеться в ній? https://www.youtube.com/watch?v=xfNOLWbaxeo

Номер слайду 39

Вона така гарнесенька: очиці ясні, кучері довгі, сріблясті, сама в білих, прозорих шатах, на голівці малесенька золота корона, ще й крильцята має хороші та барвисті, як у метелика, котрі так і міняться різними барвами, немов та веселка. В рученятах у дівчинки довге стебло, квітка білої лелії, і пахне вона на всю хату.

Номер слайду 40

Лелія усміхнулась, та так любо, аж в хаті ясніше стало і місячна смужка порожевіла. Чарівна ельфа торкнула Павлуся квіткою своєю і раптом Павлусь почув, як він сам зробився квіткою, тільки не лелією, а рожевим маком. От Лелія взяла його в ручку. Притулила до себе і швиденько вилетіла з хати в садок.

Номер слайду 41

Номер слайду 42

Павлусь – добрий хлопчик, який познайомився із царицею ельфів. Лелія – найстарша ельфа. Вона гарна та добра. Панночка. В її образі показано людей, які не цінують того, що в них є,  і не помічають свого щастя. Мар’яна – сусідка Павлуся. В її образі показано тих, хто важко працює і не має багатства, але при цьому не втрачає почуття краси і вміє бути щасливими за будь-яких обставин, цінуючи кожен момент життя і найдрібніші, на перший погляд, речі.  «Моя люба Мар’яночка краща мені, як сестричка,– як на неї подивлюся, мов до сонечка всміхнуся. А дівчинонька Мар’яна щовечора і щорана мене підливає, поле, доглядає. Ще сонце не сходить, а вже моя господиня з хати виходить. Вийде, моє серце, ухопить відерце, біжить до криниці, набере водиці, щоби було чим поливати квіточки в квітниці»; «Мар’яні вдень не до гуляння,– на роботі з ранку до смеркання».

Номер слайду 43

Казка навчає нас цінувати красу,  жити в злагоді з природою, не боятися труднощів, сумлінно працювати, вміти почувати себе щасливим.

Номер слайду 44

Який настрій переповнює Павлуся у фіналі казки? Чи змінюється його фізичний стан? Чи залишає його хвороба? Як ти гадаєш, чому з Павлусем, відбулися такі дивовижні зміни?

Номер слайду 45

Номер слайду 46

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: Література: Яценко Т.О., Пахаренко В.І., Слижук О.А. Українська література: підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України.- Київ, видавничий дім «Освіта», 2022 р. – 255 с. іл. Інтернет-ресурси: -Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа . Аудіо-сайт Mp3-pesnja. Режим доступу: http://www.mp3-pesnja.com URL: http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo/ URL: https://www.google.com/search?q URL: http://ukrlit.org/ukrainka_lesia - URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/5438/1/16.pdf - URL: https://buklib.net/books/33944/ - URL: https://www.youtube.com/watch?v=xfNOLWbaxeo - URL: https://dovidka.biz.ua/lesya-ukrainka-leliya-analiz

ppt
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
9 жовтня 2023
Переглядів
5459
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку