5 клас ВІКТОРИНА. НАРОДНІ КАЗКИ.
-
ВГАДАЙ ПЕРСОНАЖА КАЗКИ ЗА ПОРТРЕТОМ:
-
«дивовижний звір із синьою, як у самого бога Шіви, шиєю…» (Чандарава, «Фарбований шакал»);
-
«це був зовсім крихітний хлопчик, завбільшки з палець» (Іссумбосі, «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик»);
-
«опецькуватий хлопчик» (Момотаро, «Момотаро, або Хлопчик-Персик»);
-
«дівчина була гарна й роботяща» (падчірка, брати Грімм «Пані Метелиця»);
-
«високий, як пальма, весь чорний, з єдиним оком на лобі, червоним і вогняним, як жар» (велетень, «Синдбад-мореплавець»);
-
«старий я став, що не день, то більш занепадаю на силі, на полювання ходити вже не можу» (брати Грімм «Бременські музиканти»).
-
УПІЗНАЙ КАЗКУ ЗА ЗАЧИНОМ:
-
«Жила на світі одна вдова, і мала вона дві доньки» (брати Грімм, «Пані Метелиця»);
-
«У давні часи жили в одному селі старий зі старою». («Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик»);
-
«Жив колись бідний хлопець на ім’я Малян» («Пензлик Маляна»);
-
«У лісовому краю жив шакал…» («Фарбований шакал»);
-
«Давно колись жили собі дід і баба» («Момотаро, або Хлопчик-Персик»);
-
«Один чоловік мав осла, який багато років покірно возив йому лантухи до млина» (брати Грімм «Бременські музиканти»).
-
ПОТРІБНА ДОПОМОГА ( хто або що і з якої казки просить про допомогу?
-
«Ох, витягни мене, витягни, бо згорю, я вже давно спікся!» (хліб із печі – брати Грімм «Пані Метелиця»);
-
«…зірвав із себе шапку і став нею махати, щоб звернути на себе увагу» (Синдбад, «Синдбад-мореплаіець»);
-
«…гукнув своїм охоронцям, щоб ті відібрали в хлопця пензлика» (імператор, «Пензлик Маляна»);
-
«Прошу тебе, не вкорочуй нам життя! Віднині ми перестанемо чинити людям зло, а за це віддамо тобі всі скарби» (вожак чудовиськ, «Момотаро, або Хлопчик-Мізинчик»).
-
ЧАРІВНІ ПЕРЕТВОРЕННЯ (у якій народній казці та хто або що)
-
опецькуватий хлопчик … «скоро перетворився на прегарного юнака»?
(«Момотаро, або Хлопчик-Персик», Момотаро);
-
«довгий ланцюг золотих цеглин перетворився на … (величезного удава, «Пензлик Маляна»);
-
хлопчик-мізинчик перетворився на … (гарного стрункого юнака, «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик»);
-
купа золота перетворилася на … (каміння, «Пензлик Маляна»);
-
намальований на кам’яному мурі баский білогривий кінь… (ожив, «Пензлик Маляна»).
-
ХТО З ПЕРСОНАЖІВ НАРОДНИХ КАЗОК:
-
…ріс як на дріжджах? (Момотаро, «Момотаро, або Хлопчик-Персик»);
-
…намагався втекти, але його наздогнали й роздерли на дрібні шматки? (Чандарава, «Фарбований шакал»);
-
…цілісінькі дні просиджував удома і малював бідним селянам усілякий реманент? (Малян, «Пензлик Маляна»);
-
…знову поклався на долю, зібрав товаришів-торговців, накупив різного краму й сів на корабель у Бальсорі? (Синдбад, «Синдбад-мореплавець»);
-
…збивав подушки так сильно, що аж пір’я летіло, наче сніжинки? (падчірка, «Пані Метелиця»);
-
стрибнув розбійнику просто в обличчя, засичав і почав дряпатись? (кіт, брати Грімм «Бременські музиканти»);
-
проліз у шпаринку нещільно зачиненої брами, пройшов через сад і зупинився перед великими кам'яними сходами, що вели до будинку? (Іссумбосі, «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик»).
-
НЕОЧІКУВАНИЙ ПОРЯТУНОК (назвати героїв народних казок, яким допомогли певні предмети чи істоти) (див. МАЛЮНОК):
-
кінь, пензлик? (Малян, «Пензлик Маляна»);
-
відро, синя фарба? (Чандарава, «Фарбований шакал»);
-
молоток, хасі (Іссумбосі, «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик»);
-
фазан, мавпа (Момотаро, «Момотаро, або Хлопчик-Персик»);
-
залізна палиця, пліт (Синдбад, «Синдбад-мореплавець»);
-
починок (падчірка, брати Грімм «Пані Метелиця»).
-
ЗВІДКИ ТА КУДИ? (вставити потрібні слова і назвати персонажів народних казок):
-
сміливий і кмітливий мореплавець родом із … (Багдада; Синдбад);
-
четверо друзів-тварин, які прагнули дістатись до … (Бремена; Осел, Пес, Кіт, Півень);
-
від діда й баби – до підкорення … (Острова Чудовиськ; Момотаро);
-
помандрував із села в … шукати кращої долі (столицю; Іссумбосі);
-
пішов із рідного села у …, яким правив імператор (далеке місто; Малян);
-
дійшла до невеличкої …, з якої у віконце визирала стара баба (хатини; падчірка).
-
ХТО ШВИДШЕ? ( відгадати анаграми – імена персонажів народних казок):
-
Л А Н М Я; (МАЛЯН)
-
Н А С Д И Б Д; (СИНДБАД)
-
Р О Т О М А О М; (МОМОТАРО)
-
Я М И Ц Е Л Т Е; (МЕТЕЛИЦЯ)
-
Р А В А Ч А Н А Д; (ЧАНДАРАВА)
-
С І Б І М У С О С (ІССУМБОСІ).
-
УВАЖНИЙ ЧИТАЧ (вставити пропущені слова з прочитаних казок):
-
«з того часу всі хижаки приносили здобич …» (шакалові);
-
«баба спекла Момотаро найбільших в Японії смачних …, а дід подарував йому …» (коржів – хустину, шаровари і меч);
-
«нарешті він спинився на …, як на самому ситому та гладкому з нас» (капітані);
-
«смола так пристала до …, що не відмилася, скільки вона жила на світі» (ледащиці);
-
«з часом … навчився добре малювати, а … в нього все не було» (Малян, пензлика);
-
«чашка замінила Іссумбосі …, а паличка-хасі …» (човен, весло).
-
АСОЦІАТИВНО-ЖИВОПИСНИЙ ДИКТАНТ (намалювати предмет, істоту, за якими можна назвати персонажів прочитаних народних казок):
-
персик (Момотаро);
-
шакал (Чандарава);
-
голка-меч (Іссумбосі);
-
корабель (Синдбад);
-
подушка (падчірка, пані Метелиця);
-
драбина (Малян);
-
хатина в лісі (Пес, Осел, Кіт, Півень).
МАЛЮНКИ ДО ЗАВДАННЯ № 6 «НЕОЧІКУВАНИЙ ПОРЯТУНОК»
-

-

-

-

-
-