5 клас урок природознавства на тему: "Науки, що вивчають природу"

Про матеріал

З'ясувати основне завдання курсу природознавства. Пригадати визначення поняття природа. Наведення прикладів живої та неживої природи, та місце людини в природі.

Сформувати в учнів знання про науки, що вивчають природу; сприяти розвитку інтересу до вивчення предметів природничого циклу; розвивати вміння синтезувати й аналізувати знання, застосовувати їх на практиці в різних умовах.

Виховувати наукове пізнання світу. Прищеплювати любов до рідного краю своєї Батьківщини.

Перегляд файлу

5 клас

 

Тема: Науки, що вивчають природу

Мета: З'ясувати основне завдання курсу природознавства. Пригадати визначення поняття природа.  Наведення прикладів живої та неживої природи, та місце людини в природі.

     Сформувати в учнів знання про науки, що вивчають природу; сприяти розвитку інтересу до вивчення предметів природничого циклу; розвивати вміння синтезувати й аналізувати знання, застосовувати їх на практиці в різних умовах.

  Виховувати наукове пізнання світу. Прищеплювати любов до рідного краю своєї Батьківщини.

Обладнання:   підручник, робочий зошит, картини природи.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І. Організаційний момент

Девіз уроку

Не махай на все рукою,

Не лінуйся , а учись.

Бо чого навчишся в школі

Знадобиться, ще колись.

Створення ситуації успіху.

Пролунав уже дзвінок,

Починається урок.

Сьогодні він у нас незвичний,

То повернімось обличчям до гостей

І лагідно скажем добрий день!

Елемент очікування

Зверніть увагу на картинку, що висить на дошці, давайте занотуємо свої очікування і повісимо їх біля картинки.

Учень  зачитує вірш

Послухайте, як дихає земля,

Як щирістю і ласкою розкрилась,

Немов маленьке сонне немовля,

Неначе мати, що над ним схилилась.

І навіть всі замовкли солов'ї,

Бо дихання Землі зачарувало.

А ні шелест, замріялись гаї,

А зорі з неба падать перестали.

Здається, сам немов у Землю вріс,

Як грудочка, а чи мала піщина.

Ти до землі всім серцем прихились—

Мені шепоче рідна Україна.

Слово вчителя

Діти! Що хоче нам сказати автор рядками цього вірша!

Вчитель доповнює:

    Цими словами автор хоче сказати, що все в природі взаємопов'язане, що все відбувається за принципом закономірності. Коли дихає Земля, все навколо призупиняє свою діяльність, бо Земля відпочиває. А саме від землі  бере початок все  живе.  Бере початок також і існування людського організму, який залежить від тих змін, що відбуваються в природі.

Великий Вчитель , наставник В. О. Сухомлинський писав ;

«  Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною піщинкою, людина народжується, щоб лишити по собі слід свій вічний».

    Проминуло дзвінке літо. Непомітно ступила на поріг осінь і покликала нас до  школи. Незабутнє безтурботне літо! Дехто з вас від’їжджав все далі й далі від Світу  Предметів , створених людиною і поспішав у Світ Природи. Природа така мила, чудова, прекрасна.

 

Вчитель оголошує тему та мету уроку.

ІІ  Мотивація навчальної діяльності

    Світ, в якому ми живемо, цікавий і різноманітний. Людина завжди хотіла знайти відповідь на  запитання: як цей світ влаштований? Багато сотень років знадобилось людині, щоб побувати у всіх куточках планети, дізнатися, із чого складаються хмари, ґрунт, звідки тече річка, чому росте ліс, який вік має Всесвіт, яке місце займає Земля у Всесвіті. 

    Вивчаючи елементи природознавства в курсі «Я і Україна» у початковій школі, ви вже відкрили для себе багато цікавого в світі, що нас оточує, зробили перші кроки в розгадуванні таємниць природи.

   Природознавство, яке ви вивчатимете у 5 класі дасть змогу сформувати у вас уявлення про цілісність природи та місце людини в ній, засвоїти знання про Землю та інші небесні тіла, склад та властивості повітря, води, форми поверхні Землі та інші чинники, що впливають на життя на нашій планеті.

ІІІ  Актуалізація опорних знань

Прийом «Мікрофон»

1. Що таке природа?

 

2. Що тебе оточує, коли ти йдеш до школи?

 

3. Наведи приклади живої природи?

 

4. Наведи приклади неживої природи?

 

Давайте зробимо висновок: природа - це все, що нас оточує.

 

Природа буває жива і нежива. Наука, що вивчає природу називається природознавство.

 

Гра « Хто найперший »

Клас поділяється на дві команди. Вчитель розділяє дошку на дві частини. Учні першої команди на своїй половині дошки пишуть по черзі назви живої природи, а учні другої - назви неживої природи.

Заповнити схему

 

Я беру в природи -------------

 

Яке місце людини в природі?

 

Відомо, що людина, це частина живої природи, життя людини залежить від природи. Людина завжди існувала за рахунок природи. Займалась полюванням, мисливством, заставила працювати на себе рослин, тварин. Але і сьогодні людина дуже змінила природу і впливає на неї як позитивно, так і негативно.

Пропоную познайомитись з оповіданням написаним великим

педагогом В. О. Сухомлинським

  Камінь ”

 

    У лузі, під гіллястим дубом, багато років жила криниця. Вона давала людям воду. Під дубом біля криниці відпочивали подорожні. Одного разу до дуба прийшов хлопчик. Він любив пустувати. Тож і подумав:

А що воно буде, як я візьму оцей камінь і кину його в криницю! Ото, мабуть, булькне дуже!

Підняв камінь, кинув його в криницю; булькнуло дуже. Хлопчик засміявся, побіг і забув про пустощі. Камінь упав на дно і забив джерело. Вода перестала заповнювати криницю.

Криниця засохла.

Засохла трава навколо криниці, і дуб засох, бо підземні струмки потекли кудись в інше місце.

На дубі перестав мостити гніздо соловейко. Він полетів у інший луг. Замовкла соловейкова пісня. Сумно стало в лузі.

     Минуло багато років. Хлопчик став дідусем. Одного разу він прийшов на те місце, де колись був зелений луг, стояв гіллястий дуб, співав соловейко, вабила прохолодна криниця.

Не стало ні лугу, ні дуба, ні соловейка, ні криниці. Довкола пісок, вітер здіймає хмари пилюки.

«Де ж воно все поділося?» - подумав дідусь.

Запитання учням

1. Де ж це все поділось?

2. Що могло бути, як би хлопчик не пустував?

3. Про що , нам говорить ця історія?

4.Чи часто, ви так пустуєте?

5. Що корисного ви взяли для себе з цього оповідання?

Великий педагог В.О. Сухомлинський говорив: « Ми повинні милуватися природою, її витворами, радіти співу пташки, сонячному дню..»

 

ІV Вивчення нового матеріалу

     Кожна людина має власний погляд на світ, але яким би він не був, людина завжди милувалася красою природи і намагалася зрозуміти: чому це саме так? Чому небо синє? Чому тече річка? Куди зникає вода після дощу? Чому трава зелена?

    Природа постійно змінюється. Усі ці зміни в природі називаються явищами. Приклади явищ природи: іде дощ, світить сонце, дує вітер, жовкне листя…Явищ багато. Людина намагалася їх пояснити, передбачити, щоб їх не боятися і жити в злагоді з навколишнім світом. Для полегшення вивчення природи її явища розділяють на групи, поясненням яких займаються різні науки.

    Отже, природознавство—це сукупність наукових знань про природу. Знання про природу люди накопичували з давніх-давен і передавали з покоління в покоління. Без них вони просто не змогли б жити. Наприклад, чумаки (зорі), корисні копалини для будівництва, зброї, добування солі тощо.

             В результаті пізнання людиною природи виникли різні науки, які називаються природничими. Зараз ми з вами завітаємо в гості до кожної науки. Здійснюючи навколосвітню подорож по природничим країнам, ми познайомимось із місцевими жителями-вченими, дізнаємось чим вони займаються у своїх країнах, що вони досліджують. Отже, поїхали!!! Швиденько сідаємо в авто і подорожуємо.

( Показ слайдів   картинки природи)

 

Перша зупинка «Фізика». У перекладі з грецької означає «природа». В цій країні вчені-фізики вивчають фізичні процеси, які пов'язані з переміщенням тіл, зміною їх форм, температури тощо. Наприклад, рухається автомобіль, нагрівається вода, летить м'яч, горить світло, діє магніт.

  • Давайте пригадаємо, з курсу початкової школи, а які ще фізичні явища ви можете назвати? (відповіді учнів)

     Першим жителем країни був давньогрецький вчений Арістотель, який стверджував, що тіла рухаються тільки тоді коли на них діє яка-небудь сила. А ось завдяки англійському вченому Ісааку Ньютону почала розвиватись наука Механіка. Поважними жителями країни Фізики були Альберт Енштейн, Ю. Кондратюк, С. Корольов, І. Сікорський, які допомогли розвиватись науці Фізиці.

 

Їдемо далі і наступною нашою зупинкою буде країна «Хімія». Хімія—це наука про речовини та їхнє взаємоперетворення. Наприклад, іржавіє залізо, горить вугілля, гниє листя.

  • Давайте пригадаємо, а які ще хімічні явища ви знаєте? (відповіді учнів)

 Засновником сучасної хімії вважається англійського вченого Роберта Бойля. Першими жителями країни «Хімії» є Демокріт, Джозеф Пріслі, Антуан Лавуазьє, Михайло Ломоносов, Дмитро Менделєєв. З їх допомогою та багато інших вчених-хіміків наука Хімія розвивається і наше сучасне життя не можна уявити без неї.

 

Наступною зупинкою у нашій подорожі буде країна «Біологія». У перекладі з давньогрецької мови дослівно означає «наука про життя». В країні вчені-біологи вивчають біологічні явища, які відбуваються з живими організмами.

Наприклад, проростає насіння рослини, людина дихає, трава відмирає. 

  • Назвіть мені, будь ласка, які ви знаєте біологічні явища? (відповіді учнів)

Засновником Біології вважають давньогрецького лікаря Гіппократа. Він був також основоположником медицини. Почесні жителі країни «Біології» є  Аристотель, Ібн Сіна (Авіцена), Чарльз Дарвін, Іван Павлов, Володимир Вернадський та багато інших, які працювали над розвитком  біології.

 

Четвертою нашою зупинкою буде країна «Географія». У перекладі означає «наука про землю». Явища, які вивчає географія характерні для певних місцевостей Землі. Наприклад, вітер, землетрус, виверження вулкану.

  • А хто пригадає, які географічні процеси ви вивчали в початковій  школі? (відповіді учнів)
  •  

Засновником науки географії вважають Ератосфена. Започаткували географію (самі того не підозрюючи) купці-мореплавці, які відкривала  нові шляхи та держави, вигідні для торгівлі. Це такі, як Марко Поло, Христофор Колумб, та багато інших. А ось уже з ХVІ ст. починаючи з експедиції Фернан  Магеллана, який довів кулястість Землі, починається ера дослідження.

 

Фізхвилинка.   Давайте трохи перепочинемо:

Трава—низенька-низенька,

Дерева—високі-високі,

Вітер дерева колише, гойдає,

То вправо, то вліво,

То вниз пригинає.

Птахи летять, відлітають,

А учні тихенько за парти сідають

І природознавство вивчають.

 

    Наступною зупинкою  буде країна під назвою «Астрономія», яка в перекладі означає «наука про космос». Жителі цієї країни досліджують і вивчають астрономічні явища, які пов'язані з рухом небесних тіл. Наприклад, зміна дня і ночі, рух комети, падіння метеориту.

  • А які ви можете назвати мені явища пов'язані з космосом? (відповіді учнів)

Першим мислителем цієї країни був польський вчений Микола Коперник, який стверджував, що Земля обертається навколо Сонця, а не навпаки. Найбільш відомими жителями країни Астрономії вважають Джордано Бруно, Галілео Галілея, а також Юрій Гагарін і Леонід Каденюк.

І ось ми з вами наблизились до останньої країни нашої подорожі, яка останнім часом нам з вами дуже необхідна. Це країна «Екологія». Вона виникла зовсім недавно. Вивчає і досліджує Екологія взаємозв’язки організмів між собою та навколишнім середовищем. Знання цієї науки допомагають захистити організми від негативного впливу як природних явищ, так і господарської діяльності людини. Засновником «Екології» вважають Володимира Вернадського.

Наша подорож дійшла кінця. Ми з вами відвідали країни, про які ви знали, які ви вивчали у молодшій школі, але не знали їх імена.

    Як , ви зрозуміли різноманітний світ природничих наук. Ці науки ми з вами будемо вивчати до одинадцятого класу.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Для того, щоб закріпити все те, що ви вивчили під час нашої подорожі ми з вами трошки пограємось.

Гра «Павучок»

Вчитель роздає учням  підготовлені завчасно листку з завданням, на яких зображено тіло павучка з лапками. На тілі написано «Природознавство», а на лапках учні дописують, які вони запам’ятали науки.

Гра «До якої науки?»

  1. Землетрус
  2. Листя жовтіє
  3. Проростання насіння рослин
  4. Виверження  вулкану
  5. Рух планет
  6. Охорона природи
  7. Слід від машини

Гра «Вірю—не вірю»

  1. Фізика вивчає рух тіл. (В)
  2. Географія вивчає лише живу природу.  (Н)
  3. Екологія досліджує взаємодію живих організмів між собою.  (В)
  4. Хімія досліджує лише природні явища.   (Н)
  5. Техніку польоту голуба досліджує хімія.  (Н)
  6. Особливості поведінки горобця досліджує біологія.  (В)
  7. Біологія вивчає живу природу.    (В)
  8. Хімія вивчає процеси перетворення і взаємодії речовин.  (Н)
  9. Утворення нових речовин у процесі горіння вивчає географія. ( Н)
  10.                    Фізика досліджує лише штучні механізми. (Н)
  11.                    Дихання тварин вивчає біологія.   (В)

 

VІ. Підсумок уроку.

  • Що ми вивчили на сьогоднішньому уроці?
  • Про що вам було цікаво дізнатись?
  • Що ви не зрозуміли з теми уроку?
  • Чи змінився ваш настрій під кінець уроку? Яким він був? Яким він став?
  • Що ви розкажете своїм батькам з того, що вивчили на уроці, коли прийдете додому?

Ще багато існує нерозкритих питань про природу, довкілля, Всесвіт! А чи знайдемо відповіді на них,—залежить тільки від нас з вами, нашої роботи на уроках природознавства, а також від бажання вчитися!

    Бажаю вам успіхів у цій складній і цікавій справі. А я вам у цьому буду допомагати на кожному уроці!

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати текст підручника. Дати відповіді на запитання в кінці тексту.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 березня 2018
Переглядів
2338
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку