Взаємозв'язок між організмами. Угрупування організмів. Вплив на організми чинників живої природи. Співіснування організмів.

Про матеріал

Основною наскрізною змістовною лінією матеріалу цього уроку є "Екологічна безпека та сталий розвиток", що мотивує учнів до безпечних стосунків з довкіллям.

Перегляд файлу

 

Урок № 58

 

Тема уроку.  Взаємозв'язок між організмами.  Угрупування організмів. Вплив на організми чинників  живої природи.  Співіснування організмів.

 

Цілі уроку.  Знаннєвий компонент: поняття «угрупування організмів»,  «чинники живої природи»;  взаємозв'язок між організмами на прикладі харчових зв'язків або ланцюгів живлення та ярусності рослин в ліс.

Ціннісний компонент:  вміння встановлювати причинно – наслідкові зв'язки; узагальнювати.

Діяльнісний компонент: працювати з підручником і додатковою літературою; бережне відношення до природи.

Очікувані результати:   учні наводять приклади: співіснування організмів; взаємозв'язків між організмами. Учні пояснюють вплив на організми чинників живої природи.

Тип уроку: урок перевірки раніше засвоєного матеріалу і засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Форми роботи: бесіда,  розповідь з елементами бесіди, робота з підручником, робота із смарт – дошкою.

Обладнання:  таблиці , рисунки та фотографії із зображенням рослин і тварин у природних умовах існування; підручник; презентація  «Взаємозв'язок між організмами»

 

1. Організація класу до уроку.

 

2. Перевірка домашнього завдання ( у формі бесіди ):

1) назвіть особливості ґрунтового середовища;

2) які існують чинники ґрунтового середовища життя ;

3) назвіть найпоширеніших мешканців  грунту;

4) які є пристосування організмів до життя у ґрунті;

 

3. Актуалізація опорних знань  і практичного досвіду учнів. Мешканці грунту часто є героями оповідань і казок. Наприклад, в казці « Дюймовочка» описується те, що семеро кротів прийшли  в гості до миші, в якої жила Дюймовочка.

 Яким іменником можна замінити числівник  «семеро» ?  (Група )

Цей іменник часто використовують, коли хочуть акцентувати на   невизначеній кількості чогось: група дерев, група  людей, група дельфінів.

 

4. Повідомлення теми, мети уроку і мотивація навчальної діяльності учнів.

А як назвати  групи взаємозв'язаних між собою організмів, які живуть на певній  ділянці місцевості? Які зв'язки є між ними ? Що на них впливає? Давайте з'ясуємо. Це зможемо зробити, ознайомившись із поняттями:  угруповання, чинники живої природи, взаємозв'язок між організмами, харчові зв'язки або ланцюги живлення, ярусність рослин в лісі. І темою уроку буде: Взаємозв'язок між організмами. Угрупування організмів. Вплив на організми чинників  живої природи. Співіснування організмів.

 

5. Сприймання і первинне усвідомлення знань.

 Як вам відомо, різні види рослин розповсюджені не рівномірно, а залежно від місцевих умов, утворюючи природні поєднання, або рослинні угруповання.

Часто гадають, що дикі тварини вільні у виборі свого місця життя, тобто можуть жити, де хочуть і як хочуть. Насправді це не так. Якщо ми приглянемося до складу тваринного світу в будь-якій місцевості, то побачимо не випадковий набір, а певний комплекс видів тварин, властивих саме тому чи іншому рослин­ному угрупованню. Таким чином, можна вести мову вже про природне угруповання рослин і тварин. Але ці рослини й тварини в свою чергу пов’язані з мікроорганізмами.

Отже, що таке – природне угрупування?

 Природне угруповання — це сукупність рослин, тварин і мікроорганізмів, які пристосувалися до умов життя на від­повідній території і впливають одні на одних та на навколишнє середовище. У ньому здійснюється й підтримується кругообіг речовин. Можна виділити різномасштабні природні угрупо­вання — материк, океан, ліс, луку, тайгу, степ, пустелю, ста­вок, озеро. Дрібніші природні угруповання входять до більших. Людина створює штучні угруповання, наприклад поля, сади, акваріуми.

Кожному природному угрупованню властиві різноманітні взає­мозв’язки: за живленням, місцем життя тощо.

Що є основною формою зв'язків між організмами?

Основна форма зв’язків між організмами в природному угру­пованні — це зв’язки живлення. Початковою, вихідною ланкою в будь-якому природному угрупованні, первісним джерелом нагро­мадження енергії є рослини. Тільки вони, використовуючи й акумулюючи енергію Сонця, з мінеральних речовин, що є в ґрунті чи воді, та вуглекислого газу утворюють органічні речовини. Рослинами живляться рослиноїдні безхребетні й хребетні тварини. А ними в свою чергу живляться м’ясоїдні тварини — хижаки. Так у природних угрупованнях виникають зв’язки «живлення, ланцюг живлення: рослини — рослиноїдні тварини — м’ясоїдні тварини (хижаки). Іноді цей ланцюг ускладнюється: першими хижаками можуть живитися другі, а ними — треті. Наприклад, гусінь поїдає рослини, а її поїдають хижі комахи, які є їжею для комахоїдних птахів, на яких у свою чергу полюють хижі птахи.

Нарешті, до складу природного угруповання входять ще різні організми, які живляться відходами: відмерлими рослинами чи їхніми частинами (гілками, листям), трупами загиблих тварин, екскрементами. Це жуки -гробарики, дощові черв’яки. Але основну роль у розкладанні органічних речовин відіграють цвілеві гриби та бактерії. Саме вони доводять розклад органічних речовин до мінеральних, які знову можуть бути використані рослинами. Отже, в природних угрупованнях відбувається кругообіг речовин.

Які ще зв'язки між організмами існують в природних угрупуваннях?

Крім зв’язків живлення, у природних угрупованнях існують ще й інші зв’язки. Зокрема, рослини в будь-якому місці створю­ють особливий мікроклімат. Різні фактори неживої природи — температура, вологість, освітленість, рух повітря або води — під пологом рослин помітно відрізняються від тих, що характерні для тієї чи іншої місцевості. Зміна цих факторів під прикриттям рослин завжди менш різка, ніж на відкритому просторі. Напри­клад, у лісі вдень прохолодніше, більше вологи й свіжіше повітря, а вночі тепліше й затишніше, ніж у полі, де нема дерев. Навіть на луці, вкритій тільки травою, температура й вологість на поверхні інші, ніж на голій землі. До того ж, тільки рослинний покрив уберігає ґрунт від ерозії — розпилення й розмивання.

Природно, що від мікроклімату залежать і видовий склад, і життєдіяльність тварин, які населяють дане угруповання. Кож­ний вид тварин вибирає для себе такі місця, де є не тільки достатня кількість їжі, а й відповідна температура повітря, освіт­леність, умови для влаштування гнізд та нір.

Чи впливають тварини в природних угрупуваннях на рослини?

Зі свого боку тварини в природних угрупованнях теж впли­вають на рослинність. Багато квіткових рослин запилюються комахами, іноді навіть якимись певними видами, без яких вони не можуть розмножуватися. Тварини розповсюджують насіння деяких рослин. Чимало тварин, насамперед дощові черв’яки, роз­пушують ґрунт, завдяки чому в нього легше і глибше проникають вода та повітря і швидше розкладаються органічні рештки.

Вище сказане пояснює чому природні угрупування поділяють, в свою чергу, на тваринні угрупування та рослинні угрупування..

Що є основною ознакою рослинного угрупування?

Однією із ознак рослинного угрупування є ярусність: рослини різної висоти розташовують свої  надземні органи на різних рівнях, частково перекриваючи один одного. Різні рослинні угрупування характеризуються різним числом ярусів. У сосновому лісі може бути від двох до п'яти ярусів. Але число ярусів може бути і більшим.  Число ярусів збільшується із збільшенням числа видів, поліпшенням умов існування, віком угрупування.

Одноярусних рослинних угрупувань не буває.

Крім надземної існує підземна ярусність: розташування кореневої системи різних видів на різній глибині.

 

6. Осмислення  знань і первинне застосування їх на практиці.

1) дайте визначення поняттям:

а) угрупування;

б) чинники живої природи;

в) харчові зв'язки або ланцюги живлення;

г) ярусність рослин в лісі.

2) скориставшись малюнками  в підручнику ( або слайдами презентації ), поясніть  взаємозв'язок між організмами.

 

 

7. Підведення підсумків уроку і повідомлення домашнього завдання.

Опрацювати текст підручника: О.Г.Ярошенко, В.М.Бойко «Природознавство. 5 клас»  - § 48, повторивши § 41 - 43 ( або  Т.В.Коршенюк, В.І.Баштовий «Природознавство, 5» - § 45, повторивши §36 - 38)

Підготувати повідомлення або міні – презентацію про природні угрупування на тему: ліс, степ, озеро, річка, болото, море, гори.

doc
Додано
18 березня 2018
Переглядів
28678
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку