Основною наскрізною змістовною лінією матеріалу цього уроку є "Екологічна безпека та сталий розвиток", що мотивує учнів до безпечних стосунків з довкіллям.
Урок № 58
Тема уроку. Взаємозв'язок між організмами. Угрупування організмів. Вплив на організми чинників живої природи. Співіснування організмів.
Цілі уроку. Знаннєвий компонент: поняття «угрупування організмів», «чинники живої природи»; взаємозв'язок між організмами на прикладі харчових зв'язків або ланцюгів живлення та ярусності рослин в ліс.
Ціннісний компонент: вміння встановлювати причинно – наслідкові зв'язки; узагальнювати.
Діяльнісний компонент: працювати з підручником і додатковою літературою; бережне відношення до природи.
Очікувані результати: учні наводять приклади: співіснування організмів; взаємозв'язків між організмами. Учні пояснюють вплив на організми чинників живої природи.
Тип уроку: урок перевірки раніше засвоєного матеріалу і засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Форми роботи: бесіда, розповідь з елементами бесіди, робота з підручником, робота із смарт – дошкою.
Обладнання: таблиці , рисунки та фотографії із зображенням рослин і тварин у природних умовах існування; підручник; презентація «Взаємозв'язок між організмами»
1. Організація класу до уроку.
2. Перевірка домашнього завдання ( у формі бесіди ):
1) назвіть особливості ґрунтового середовища;
2) які існують чинники ґрунтового середовища життя ;
3) назвіть найпоширеніших мешканців грунту;
4) які є пристосування організмів до життя у ґрунті;
3. Актуалізація опорних знань і практичного досвіду учнів. Мешканці грунту часто є героями оповідань і казок. Наприклад, в казці « Дюймовочка» описується те, що семеро кротів прийшли в гості до миші, в якої жила Дюймовочка.
Яким іменником можна замінити числівник «семеро» ? (Група )
Цей іменник часто використовують, коли хочуть акцентувати на невизначеній кількості чогось: група дерев, група людей, група дельфінів.
4. Повідомлення теми, мети уроку і мотивація навчальної діяльності учнів.
А як назвати групи взаємозв'язаних між собою організмів, які живуть на певній ділянці місцевості? Які зв'язки є між ними ? Що на них впливає? Давайте з'ясуємо. Це зможемо зробити, ознайомившись із поняттями: угруповання, чинники живої природи, взаємозв'язок між організмами, харчові зв'язки або ланцюги живлення, ярусність рослин в лісі. І темою уроку буде: Взаємозв'язок між організмами. Угрупування організмів. Вплив на організми чинників живої природи. Співіснування організмів.
5. Сприймання і первинне усвідомлення знань.
Як вам відомо, різні види рослин розповсюджені не рівномірно, а залежно від місцевих умов, утворюючи природні поєднання, або рослинні угруповання.
Часто гадають, що дикі тварини вільні у виборі свого місця життя, тобто можуть жити, де хочуть і як хочуть. Насправді це не так. Якщо ми приглянемося до складу тваринного світу в будь-якій місцевості, то побачимо не випадковий набір, а певний комплекс видів тварин, властивих саме тому чи іншому рослинному угрупованню. Таким чином, можна вести мову вже про природне угруповання рослин і тварин. Але ці рослини й тварини в свою чергу пов’язані з мікроорганізмами.
Отже, що таке – природне угрупування?
Природне угруповання — це сукупність рослин, тварин і мікроорганізмів, які пристосувалися до умов життя на відповідній території і впливають одні на одних та на навколишнє середовище. У ньому здійснюється й підтримується кругообіг речовин. Можна виділити різномасштабні природні угруповання — материк, океан, ліс, луку, тайгу, степ, пустелю, ставок, озеро. Дрібніші природні угруповання входять до більших. Людина створює штучні угруповання, наприклад поля, сади, акваріуми.
Кожному природному угрупованню властиві різноманітні взаємозв’язки: за живленням, місцем життя тощо.
Що є основною формою зв'язків між організмами?
Основна форма зв’язків між організмами в природному угрупованні — це зв’язки живлення. Початковою, вихідною ланкою в будь-якому природному угрупованні, первісним джерелом нагромадження енергії є рослини. Тільки вони, використовуючи й акумулюючи енергію Сонця, з мінеральних речовин, що є в ґрунті чи воді, та вуглекислого газу утворюють органічні речовини. Рослинами живляться рослиноїдні безхребетні й хребетні тварини. А ними в свою чергу живляться м’ясоїдні тварини — хижаки. Так у природних угрупованнях виникають зв’язки «живлення, ланцюг живлення: рослини — рослиноїдні тварини — м’ясоїдні тварини (хижаки). Іноді цей ланцюг ускладнюється: першими хижаками можуть живитися другі, а ними — треті. Наприклад, гусінь поїдає рослини, а її поїдають хижі комахи, які є їжею для комахоїдних птахів, на яких у свою чергу полюють хижі птахи.
Нарешті, до складу природного угруповання входять ще різні організми, які живляться відходами: відмерлими рослинами чи їхніми частинами (гілками, листям), трупами загиблих тварин, екскрементами. Це жуки -гробарики, дощові черв’яки. Але основну роль у розкладанні органічних речовин відіграють цвілеві гриби та бактерії. Саме вони доводять розклад органічних речовин до мінеральних, які знову можуть бути використані рослинами. Отже, в природних угрупованнях відбувається кругообіг речовин.
Які ще зв'язки між організмами існують в природних угрупуваннях?
Крім зв’язків живлення, у природних угрупованнях існують ще й інші зв’язки. Зокрема, рослини в будь-якому місці створюють особливий мікроклімат. Різні фактори неживої природи — температура, вологість, освітленість, рух повітря або води — під пологом рослин помітно відрізняються від тих, що характерні для тієї чи іншої місцевості. Зміна цих факторів під прикриттям рослин завжди менш різка, ніж на відкритому просторі. Наприклад, у лісі вдень прохолодніше, більше вологи й свіжіше повітря, а вночі тепліше й затишніше, ніж у полі, де нема дерев. Навіть на луці, вкритій тільки травою, температура й вологість на поверхні інші, ніж на голій землі. До того ж, тільки рослинний покрив уберігає ґрунт від ерозії — розпилення й розмивання.
Природно, що від мікроклімату залежать і видовий склад, і життєдіяльність тварин, які населяють дане угруповання. Кожний вид тварин вибирає для себе такі місця, де є не тільки достатня кількість їжі, а й відповідна температура повітря, освітленість, умови для влаштування гнізд та нір.
Чи впливають тварини в природних угрупуваннях на рослини?
Зі свого боку тварини в природних угрупованнях теж впливають на рослинність. Багато квіткових рослин запилюються комахами, іноді навіть якимись певними видами, без яких вони не можуть розмножуватися. Тварини розповсюджують насіння деяких рослин. Чимало тварин, насамперед дощові черв’яки, розпушують ґрунт, завдяки чому в нього легше і глибше проникають вода та повітря і швидше розкладаються органічні рештки.
Вище сказане пояснює чому природні угрупування поділяють, в свою чергу, на тваринні угрупування та рослинні угрупування..
Що є основною ознакою рослинного угрупування?
Однією із ознак рослинного угрупування є ярусність: рослини різної висоти розташовують свої надземні органи на різних рівнях, частково перекриваючи один одного. Різні рослинні угрупування характеризуються різним числом ярусів. У сосновому лісі може бути від двох до п'яти ярусів. Але число ярусів може бути і більшим. Число ярусів збільшується із збільшенням числа видів, поліпшенням умов існування, віком угрупування.
Одноярусних рослинних угрупувань не буває.
Крім надземної існує підземна ярусність: розташування кореневої системи різних видів на різній глибині.
6. Осмислення знань і первинне застосування їх на практиці.
1) дайте визначення поняттям:
а) угрупування;
б) чинники живої природи;
в) харчові зв'язки або ланцюги живлення;
г) ярусність рослин в лісі.
2) скориставшись малюнками в підручнику ( або слайдами презентації ), поясніть взаємозв'язок між організмами.
7. Підведення підсумків уроку і повідомлення домашнього завдання.
Опрацювати текст підручника: О.Г.Ярошенко, В.М.Бойко «Природознавство. 5 клас» - § 48, повторивши § 41 - 43 ( або Т.В.Коршенюк, В.І.Баштовий «Природознавство, 5» - § 45, повторивши §36 - 38)
Підготувати повідомлення або міні – презентацію про природні угрупування на тему: ліс, степ, озеро, річка, болото, море, гори.