Пізнаємо природу 6 клас, НУШ
ТЕМА УРОКУ. Як організми співіснують у середовищі. Організм як середовище
Особливості організму, як середовища існування. Симбіоз. Взаємозв’язки між живим організмами.
Мета уроку:
формування ключових компетентностей: соціальна та громадянська
компетентності; спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами; уміння вчитися впродовж життя; інформаційно- цифрова компетентність;
формування предметних компетентностей: розв’язування учнями доступних екологічних, проблемних та пізнавальних задач , пов’язаних з реальними об’єктами природи у сфері відносин:« Організм-середовище » та "Організм-організм".
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: фронтально-колективні, групові, індивідуальні.
Базові поняття та терміни: сталі умови існування;співіснування організмів, симбіоз, харчові зв’язки. зв’язки проживання, зв’язки поселення,конкуренція.
Методи та прийоми:
1). Інформаційно-рецептивні: бесіда, прийоми: «Світлофор», «Підрахуй»,«Поміркуй», «Дивуй», «Запитай», «Це тому, що….»,«Стоп-годинник» ; робота з інформаційними джерелами за покликанням ; розповідь, бесіда; відео.
2). Репродуктивні: робота з підручником, зошитами, складання таблиці, порівняння.
3). Проблемно-пошукові: дослідження, наукові суперечки, робота з цифровими додатками за QR-кодами , пошук інформації з додаткових джерел, розрахункові екологічні задачі
Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: екологія , біологія,
географія.
Обладнання: малюнки, таблиці, м/м дошка, підручник, зошит, комп’ютер.
Реалізація НЛ: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий
розвиток (формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості), підприємливість і фінансова грамотність, здоров'я і безпека.
Хід уроку
І.Вступна частина уроку (організаційний етап, формулювання мети, планування роботи спільно з учнями)
1.Вступне слово вчителя. Створення позитивного настрою.
Прийом «Світлофор»
Учні вибирають один із трьох кольорів. Червоний – страх, переживання, погане самопочуття. Жовтий – байдужість, спокій. Зелений – гарний настрій, готовність до роботи.
Прогнозують очікування від уроку.
ІІ. Основна частина уроку
1. Які особливості організму як середовища існування
1.1.Прийом «Дивуй»:
Римський натураліст Пліній Старший ще дві тисячі років тому писав, що їжак качається на яблуках. Наколюючи їх - несе під кущ. Для чого він це робить?
Біолог Г. Ф. Гаузе в лабораторних умовах довів, що організми з однаковими або подібними способами життя та подібною будовою тіла, не можуть жити в одному й тому самому місці, а якщо і живуть поряд, то використовують різні ресурси і ведуть активний спосіб життя.
Що ж поєднує живі істоти в лісі чи на луках, наприклад, квітки конюшини та джмелів, які літають над ними, і мишей, які живуть під ними?
А якими вважати стосунки сови і грузунів?
1.2.Прийом «Підрахуй» : скільки гризунів знищить сипуха за тиждень, місяць, рік, якщо за 1 ніч з’їдає до 15 мишей. Деякі сови (наприклад, сичик-горобець) роблять запаси їжі, складаючи в дуплі до кількох десятків тушок вбитих гризунів.
(Учні висловлюють свої думки, діляться досвідом власних спостережень у природі) .
Підведення до висновків: спосіб співіснування різних організмів-симбіоз. Вода, поживні речовини, тепло –це те, що може запропонувати один організм іншому.
Організми навчилися взаємодіяти : «дружити» або, навпаки, «боротися», «змагатися», тобто конкурувати. Така взаємодія може бути вигідною для одного організму, для обох організмів, нейтральною, шкідливою для одного з організмів. Прояви симбіозу- найрізноманітніші. Тривалість таких стосунків теж різна.
1.3. Прийом «Поміркуй»
Робота за мал.197, стор .173: розгляньте організми, які сумісно співіснують та належать до різних груп: рак-самітник з актинією на мушлі; омела біла на тополі; ґедзь на тварині. Поміркуйте, що може запропонувати один організм іншому? Що ви знаєте про ці істоти: корисніі чи шкідливі?
(Учні пропонують свої відповіді. Корекція відповідей).
1.4. Прийом «Дивуй» : творче завдання для допитливих « Лікувальні властивості омели» за посиланням https://www.zborovik.com.ua/post
1.5. Прийом «Інформаційне дослідження» : чому білий гриб, та багато інших грибів (підберезник, підосичник, піддубник, маслюки) ростуть під деревами?
(Робота з інформаційним джерелом https://uk.wikipedia.org/wiki)
2.Різноманітність взаємозв’язків між живими організмами
Прийом «Навчаючись-навчай»
Учні працюють в парах, консультують один одного.
Завдання: заповнити пропуски в таблиці, користуючись підручником (стор. 174 ).
Для того, щоб економно використати час на уроці, використовуємо роздруковані таблиці.
Типи зв’язків |
Характеристика |
Приклади організмів |
Харчові зв’язки |
Виникають тоді. Коли одні організми живляться іншим , їхніми рештками чи продуктами життєдіяльності |
|
Зв’язки проживання |
|
шерсть лінивців-зелені водорості; пір’я птахів-блохи; гриби-личинки грибних комарів
|
|
Формуються тоді, коли організми використовують споруди з матеріалів для проживання, народження, вигодовування потомства, захисту від негоди, ворогів. запасання їжі,полювання |
коралові поліпи, терміти , мурахи, синиці-ремез, вивільги, бобри |
3. Як організми конкурують і чому?
3.1. Прийом «Тому , що» ...
Олень і сарна конкурують….
Лисиця і вовк конкурують…
Чапля і лелека конкурують….
Миша лісова і миша полівка конкурують…
Самці північного оленя конкурують…інші приклади
Підведення до висновків: в екосистемі обмежена кількість їжі, води, світла, поживи, ресурсу для побудови житла. Найбільше конкурують тварини, які населяють одну екосистему , мають схожий спосіб життя і спільний корм.
3.2. Перегляд відео за посиланням https://youtu.be/doqqck8QskU?t=25.
Коментарі учнів. Роль «Той, хто підводить підсумки».
ІІІ. Закріплення знань
Наукові суперечки
Учні переходять за покликанням , знаходять відповідну рубрику та потрібний матеріал до §38, стор.178.
Запитання : чи можлива «безкорислива дружба» в природі?
Під час наукової суперечки використовуємо прийом «Стоп-годинник» (обмеження відповідей у часі) .
По закінченню підводимо підсумок.
Прийом «Запитай»
Завдання: поставити запитання до малюнків. Пояснити та охарактеризувати типи взаємозв’язків.
Робота в групах
Група 1. Мал. «Бджола-квітка»
«Лев –зебра»
Група 2. Мал. «Гриб-трутовик-дерево»
«Гусінь-рослина»
Група 3. Мал. «Птаха-пташенята»
«Береза-підберезовик»
ІV. Підсумкова частина уроку: підсумки, оцінювання, рефлексія
Техніка «Однохвилинне есе»
Техніка, яка використовується з метою представлення учнями зворотного зв’язку про вивчене з теми. Для написання есе можна поставити такі запитання: Що найголовніше ти дізнався сьогодні? Які питання залишилися для тебе незрозумілими?
Підсумок уроку. Самооцінювання.
V. Д/з : опрацювати §38 ; завдання 6 на стор.176 (наукова казка «Садові війни»).