6 КЛАС
ТЕМА: Віктор ГРАБОВСЬКИЙ. Розповідь про письменника і поета.
Образ великого Кобзаря у творах митця Збірка «Солов’їне серце»).
МЕТА: Ознайомити учнів із життям і творчістю білоцерківського поета В. Грабовського, навчати учнів пізнавати життя і творчість Тараса Шевченка, навчати школярів аналізувати поезії митця формувати вміння виразно, емоційно та вдумливо читати вірші, сприймаючи їх через поетичні образи і виховувати у шестикласників любов до великого сина Україна – Т. Г. Шевченка.
ОБЛАДНАННЯ: карта України і Казахстану, збірки В. Грабовського «Солов’їне серце» (2003 р.), портрети Т. Шевченка, альбоми образотворчих творів Т. Шевченка, фотографії В. Грабовського, ілюстрації до творів Т. Шевченка.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.
«Караюсь, мучусь... Але не каюсь !
Т. ШЕВЧЕНКО
ПЕРЕБІГ УРОКУ.
Група учениць - бандуристок співає пісню на слова Т.Шевченка у супроводі бандури.
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ.
Яскравим феноменом у контексті літературної Київщини є Біла Церква - місто з багатими літературно - мистецькими та історичними традиціями .
Відомо, що наше місто відвідав і Т. Шевченко - геніальний Кобзар українського народу. Т.Шевченко відвідав десятки населених пунктів Київщини. Народився великий поет у с. Моринцях на Черкащині, але з Київщиною міцно пов’язаний. Тільки одній темі «Т. Шевченко і Київщина» - потрібно було б присвятити окремий том досліджень. Восени 1843 року в Яготині, в маєтку М. Рєпніна Шевченко пише поему «Тризна». Ще раз він побував у Яготині в 1844 році.
Княжна Варвара Рєпніна на все життя залишалася відданим другом Т.Шевченка,
завжди опікувалася його долею, листувалася з ним, намагалася полегшити умови перебування поета на засланні.
З 1843 по 1847 роки Шевченко побував у багатьох містечках і селах Київщини , у деяких - навіть не один раз. Він відвідав Березань, де написав вірш «Розрита могила» (1843р.), «Переяслав» (1845 р.), написав поеми «Єретик», «Наймичка», «Кавказ», вірш «Заповіт» , «В’юнища» (1845 р. на Переяславщині), створив послання « І мертвим і живим...», поезії «Холодний Яр», «Псалми Давидові», «Маленькій Мар’яні», «Минають дні, минають ночі», «Три літа».
В Богуславі Т.Шевченко побував у дитинстві та в 1845 році. По кілька разів
відвідав міста Бориспіль, Бровари, Білу Церкву. Побував також у Василькові,
*
Фастові, Баришівці, Вишгороді, Таращі, Сквирі, на Обухівщині та Миронівщині. У
Баришівці Т. Шевченко відвідував свого знайомого - відставного губернського
прокурора Т.Н. Бориспольця; під час відвідин Березані зробив візит до поміщика
Платона Лукашевича (з яким пізніше розірвав стосунки).
У Переяславі поет гостював у свого друга, лікаря А.Й. Козачевського, в Яготині - у Рєпніних, на Миронівщині - у Тарновських. У. Н. Тарновську, сестру господаря Т. Шевченко був закоханий ( 28 серпня 1845 р. вони разом кумували, хрестили дочку місцевого диякона). Н.В. Тарновській присвячено кілька віршів, зокрема «Великомученице кумо!», « Кума моя і я».
Пізніше, в повісті «Прогулка с удовольствием и не без морали», Т.Шевченко згадує Васильків, Білу Церкву, Таращу, Бровари, Баришівку, Богуслав, Потік (Миронівщина), Трипілля.
Грабовський Віктор Никанорович народився 17 листопада 1942року в Кам’янець -Подільському районі Хмельницької області. Закінчив Львівський держуніверситет, факультет славистики. Працював у редакціях районних газет, у Мостиськах на Баришівці, пізніше редагував багатотиражку БЦСГІ. Останні двадцять років працює в Київських газетах.
Автор книжок поезії «Конари» (1983 ) та «Дерево слова» (1987), «Солов’їне серце» (2003), перекладених зі словенської (Рудо Моріц «Його великий день»,1978) та сербської (Стеван Булаїч «Діти з вербної річки»,1979), спів переклад «Антології серболужицької поезії»,1969, «Весняна Влтава» (з чеської,1982), «Другий вогонь» (з російської, Василь Федоров,1983),
« Давайте дружити!» (з болгарської,1985).
В 1985-1990 рр. завідувач відділу публіцистики «Літературної України».
Виступав як літературний критик, друкується в журналах «Україна», «Січ», один з авторів збірки критичних статей «Високі покликання» (1976).
Член національної спілки письменників України з 1988 року.
Біла Церква... Невелике місто із славним історичним минулим. Скільки
видатних письменників надихало наше місто своєю красою. Біла Церква і села, що розташовані біля нашого міста, згадуються у творах класиків: Т.Г. Шевченка,
І.С. Нечуя - Левицького, К. Паустовського, Шолом -Алейхема.
І нині Біла Церква славиться своїми письменниками. Один з таких поетів - Віктор Грабовський, про коротке творче життя якого ми тільки -но прослухали.
Тарас Шевченко завжди був у серцях мільйонів українців. Образ Великого Кобзаря посів належне місце і в творчості Віктора Грабовського.
Не оминув у своїх творчих шуканнях постаті Шевченка наш білоцерківський поет Грабовський: у його збірці «Солов’їне серце» (2003) знаходимо вірші «Шевченко пише портрет Ганни Закревської в Березовій Рудці», «На березі Случі», «Шевченко розмовляє з казахським хлопчиком - байгушем», «Біля Шевченківського автопортрета» та «Похорон Шевченка».
Учитель коментує вірші Грабовського про Шевченка. Вірші Кобзаря «Шевченко пише портрет Ганни Закревської в Березовій Рудці» повертає нас до квітня 1843 року, коли після тривалої розлуки з Україною учень Академії наук вирушив до рідного краю і пробув там дев’ять місяців, об*їздивши всю Чернігівщину та Київщину.
Учитель показує на карті України міста і села, які відвідав Т.Г.Шевченко. Влітку він близько познайомився з братами Віктором, Михайлом і Платоном Закревськими, бував у їхньому маєтку в с. Березова Рудка.
(Учитель показує це село на карті України), написав портрети Віктора, Платона та Платонової дружини Ганни. Поет безнадійно закохався в красуню Ганну, яка мала тоді 21 рік. Небайдужою була й вона, але... Через п’ять років на засланні, у вірші «Г. З.», присвяченому Ганні Закревській, він згадує село Месівку, де на балу в Т. Волховської познайомився з Закревськими. Образ Ганни асоціювався в поета з образами долі, «єдиного свята»:
А ти,доле!
А ти,мій покою!
Моє свято чорноброве....
І тими очима.
Ах чорними- голубими і досі чаруєш Людські душі? Чи ще й досі Дивуються всує На стан гнучкий ? Свято моє!
Єдиноє свято!
Цей зойк поетової душі і наштовхнув Грабовського на своєрідну поетичну новелу «Шевченко пише портрет Ганни Закревської в Березовій Рудці». У п’яти коротких розділах він розгортає історію появи портрета. Своєрідним епіграфом стала Тарасова записка до приятеля з проханням повідомити Ганну, що застудився, і коли трохи одужає й пошиє кожуха, то негайно прибуде (тоді він гостював у Рєпніних у Яготині). І ось художник перед тією, яка (тут автор вдало послуговується мотивами Тарасового вірша) заворожила його.
Станом гнучким і очима
Чудно - голубими,
І устами трепетними,
Співучо-дзвінкими.
Авторові поталанило відтворити стан душі митця,який не просто виконував замовлення, а творив на полотні образ жінки,що полонила його серце вродою та багатством душі. Тарас наважується висловити те,що забирало в нього сон:
Будь моїм святим натхненням І скарбом найвищим!
Подорожником на рану,
І другом найближчим!
Однак розум Ганни мусив бути сильнішим від почуттів:
Ой Тарасе - соколику!
Я чужа дружина,
Та не край же мого серця,
Друже мій єдиний!
В останньому розділі прохоплюється легенька авторова іронія: те,що художникові Тарасу за інших обставин для портрета вистачало тижня, в Березовій Рудці «він два тижні не зводив з неї очей».
Після закінчення Академії Тарас Григорович Шевченко знову вирушив в Україну. В Києві 21 вересня 1846 року він,як співробітник Археографічної комісії, одержав завдання оглянути й змалювати видатні історичні пам’ятки Київської, Полтавської та Волинської губернії. П’ятого жовтня Шевченко прибув до Житомира, а вже звідти обрав маршрут до Почаєва, Кременця, Дубна, Острога та інших міст і містечок. Кілька разів виїздив до села Гульськ, що біля річки Случ, за десять кілометрів вище Новограда - Волинського. На думку автора дилогії про Шевченка «Син волі» та «Терновий світ» Василя Шевчука, тут мешкали у своєму невеликому маєтку жінка та дівчина, з якими поет познайомився у Києві по дорозі до Братського монастиря.
Знання села,його людей,історії,що випливають з повісті «Варнак» , писав автор, засвідчує, що в Тульську Шевченко був не проїздом, а проживав, знайомився з його минулим. А ще тут мав,як кажуть, сердечний інтерес.
(Радянська ЖитомирщинаД988 р.,29 травня).
Саме на цей час припадають три його незакінчені портрети «Портрет невідомої в блакитній сукні», «Портрет невідомої в бузковій сукні», «Портрет купця».
На цьому матеріалі й визрів у В.Грабовського вірш «На березі Случі», роздуми про Кобзареву пристрасть до подорожування визначними місцями України.
Отже з якої причини Волинь так відкрилася поетові,
Що і в засланні його не покине
Одне село над Случчю на горі?...
Що і в солдатчині напише повість
Про помсту панові за зганьблену весну,
Та не обмовиться (хіба лише півслова)
В ній про свою сердечну таїну.
В. Грабовський знаходить образ невідомої нам дівчини,з якою, можна гадати, мріялося поетові поєднати долю, і в « невольній поезії», твореній на Ксаралі:
Мов чайка, билась думка Кобзаря:
«і що снилось - говорилось, не забуду я»
І вільна пісня рвалася по полю,
Та в серці причаїлося на дні:
« якби зустрілися ми знову,
Чи ти злякалася б, чи ні?...»
Не міг автор оминути найтрагічнішого в житті Шевченкового десятиріччя
Хто твої дні викрада веселі ...
Тих же , хто час наближав пророчий,
Позаганяв у такі пустелі,
Де навіть змії жити не хочуть...
Глибоко лірична авторська розповідь несе з собою ту сердечність,що була властива Кобзареві у його спілкування з дітьми. Тут фігурують відомі вже деталі -
Тарас разом з хлопчиком з однієї вербової гілки вирізає сопілку, а другу вони садять у пісок і поливають доти, «поки проклюнуться з гілкою листочки, поки мелодією вродить сопілка». Оптимістично прозвучала кінцівка - звернення солдата до хлопчика:
Буду наша надія зростати,
Невтоптана в землю, серце розрає,
Будемо жити, мій байгуше - брате,
До безталання свого звикати.
«Караюсь, мучуся... Але - не каюсь!»
В.Грабовський майстерно переплавив у художні образи спогади сучасників про похорон Кобзаря в Каневі («Похорон Шевченка»). Зримо вимальовується в нашій уяві картина: люди- чоловіки, хлопці і дівчата впряглися у віз із домовиною і, змінюючи одні одних, везли Тараса від Дніпра до Канева, а потім на Чернечу гору. Тут кожний рядок пронизаний болем від утрати того, хто був для України і сином, і батьком, і пророком, і утіленням усіх чеснот.
Багато душевного тепла вклав автор у прикінцевий вірш циклу - «Біля Шевченкового автопортрета».
Як відомо, Шевченко - художник з 1840 по 1841 рік створив, за неповними даними, понад двадцять автопортретів, що відповідали певним періодам його життєвого шляху. Вірші В.Грабовського - це власне гіркі роздуми над долею самотнього творця тих портретів:
Кому співав і малював,
Звірявся у лихій голині?
Чому ж ніхто руки не дав Мені у латаній свитині?
І прозвучав тут гіркий докір тодішньому жіноцтву:
Чи для добра,а чи для зла?...»
Куди ж дивились ви , дівчата?
Невже з вас жодна не могла Той біль, той жаль затамувати?
Лиш вічну самоту поет
Узяв за вірную дружину.
Чудовими, несподіваними рядками - зверненням до художника - завершив свої роздуми автор:
Де ж, майстре, ваш авторитет Із Саскією на колінах?»
X. Домашнє завдання: