Доведіть, що твір Миколи Вороного «Євшан-зілля» – це поема. Хто є героями твору?На скільки частин можна поділити поему?Чому в поемі відсутнє ім'я юнака?Твір Миколи Вороного «Євшан-зілля» є поемою, адже написаний віршованою мовою, він емоційний, що є ознакою ліричного твору. До того ж цей твір має такі ознаки епічного твору як сюжет та яскравих персонажів: половецький хан, гудець, Володимир Мономах. Розкриття свого походження для ханського сина є значною подією, як і його повернення додому для батька. Героями твору є гудець, половецький хан, його син та Володимир Мономах. Поему можна поділити на чотири частини: пролог (розповідь про те, як ханський син потрапив до Мономаха); зустріч хана з гудцем та прохання про допомогу; зустріч гудця із сином хана, прозріння; епілог (звертання до українців). Аналізуємо. Сюжет поеми має узагальнений характер.
Знайдіть в тексті слова, які показують муки хана без сина. Знайдіть в тексті слова, які показують шлях гудця до Києва. Знайдіть в тексті слова, що показують спів гудця, чи скрізь він однаковий? ... Вдень не їсть,а серед ночіПлаче, бідний, та зітхає, Сну не знають його очі... …Йде він три дні і три ночі,На четвертий день приходить В місто Київ опівночі... Спів гудця неоднаковий. Спочатку він сильний: ... Мов скажена хуртовина, Мов страшні Перуна громи, Так ревли - стогнали струни... А потім стає ніжним: ... Але ось затихає Бренькіт дужий акордовий –І на місто його чути Спів народний колисковий...... Наче лагідна молитва, Журно пісня та лунає… Аналізуємо
Який жанр фольклору вам нагадує спів гудця? Чи випадково це?Знайдіть в тексті слова, які показують реакцію юнака на пахощі євшан-зілля. Знайдіть в тексті слова, що показують прозріння ханського сина. Спів пісень гудця подібний до історичних народних пісень, до колискових. Ця схожість невипадкова. Цим автор надав твору українського історично - побутового колориту.…Твар поблідла у небоги, Затремтів,очима блиснув,І зірвавсь на рівні ноги...…Краще в ріднім краї милім Полягти кістьми,сконати, Ніж в землі чужій,ворожій В славі й шані пробувати!.. Чому тільки євшан-зілля розбудило в хлопця спогади про рідний край?Коли хлопець понюхав євшан-зілля, він згадав «...степу вільного привілля», нещасного батька, рідні шатра, рідних людей. Чому поема закінчується риторичним питанням?І в час написання Вороним поеми, і в наш час багато українців виїхало за кордон на постійне проживання. Деякі забули про те, хто вони, звідки, їх не цікавить доля рідного краю. Аналізуємо
• Експозиція: • Зав’язка: • Кульмінація: • Розв’язка: Композиція «Євшан-зілля»пророкування, суть якого буде розкриватися у творі. Критика тих, хто край свій рідний «…зацурали, занедбали…».ханський син потрапив з ясиром до князя Володимира; бажання половецького хана за допомогою гудця повернути єдину дитину на Батьківщину.хлопець згадав рідний край за допомогою євшан-зілля роздуми автора над складною долею українського народу, який потрапив у полон до хана і не має вже шляху вороття додому.
Підсумуємо. Тема:Ідея: Основна думка: Жанр:зображення перебування у Володимира Мономаха ханського сина, який потрапив до Русі разом з ясиром; повернення хлопця на Батьківщину за допомогою євшан-зілля. возвеличення любові до рідного краю, його безмежних просторів, природи, народу; засудження тих, хто занедбав свою країну і відцурався від неї. щастя можна знайти тільки на рідній землі; Краще в ріднім краї милім Полягти кістьми, сконати, ніж в землі чужій, ворожій В славі й шані пробувати.ліро-епічний твір, поема
В поемі «Євшан-зілля» проблема, яку піднімає автор, є актуальною і сьогодні, бо розкидала мачуха-доля українців по різних куточках земної кулі. «І є нашого цвіту та й по всьому світу». Але хочеться, щоб кожен завжди пам’ятав предковічну, прадідівську землю, що відома всюди своїми рясними щедротами: хлібом-сіллю і піснею, чесною звитягою і милосердям до скривджених. Вислови думку. У чому полягає актуальність поеми?