8 клас
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Розроблено за програмою: Українська література. 5-9 класи. Програма для загально-освітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. — К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 № 804.
За програмою 70 годин на рік
(2 год на тиждень)
Підручник: Українська література: підруч. для 8 класу закл. загальн. середн. освіти. — 2-ге вид., перероб. / Олександр Авраменко. — Київ : Грамота, 2021. — 240 с. : іл.
Види контролю з української літератури у 8 класі
Семестри |
І |
ІІ |
Контрольні роботи у формі:
|
3 1 2 |
3 1 2 |
Уроки розвитку мовлення (РМ) |
2 (у + п) |
2 (у + п) |
Уроки позакласного читання (ПЧ) |
2 |
2 |
Література рідного краю (ЛРК) |
2 |
2 |
Виразне читання |
1 |
1 |
Перевірка зошитів |
4 |
5 |
№ п/п |
Тема уроку |
Дата |
Сторінки в підручнику |
І семестр |
|||
ВСТУП |
|||
1 |
Художня література як одна з форм духовної діяльності людини. Багатозначність художнього образу. Різновиди образів (образ-персонаж, образ-символ, словесні, зорові, слухові тощо). Аналіз художнього твору. ТЛ: художній образ, художній твір (поглиблено). МЗ: образотворче мистецтво, музичне мистецтво, театральне та кіномистецтво. |
06/09 |
4-11 |
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ |
|||
Українські історичні пісні |
|||
2 |
Пісні про звитяжну боротьбу козаків із турецько-татарськими нападниками: «Зажурилась Україна», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко» (на вибір учителя). ТЛ: історичні пісні. МЗ: боротьба козаків проти турецько-татарських завойовників, польсько-шляхетського гніту (історія України). |
07/09 |
12-15 |
3 |
Пісні про боротьбу проти національного та соціального гніту: «Ой Морозе, Морозенку», «Максим козак Залізняк». |
13/09 |
15-19 |
4 |
Образ гетьмана Богдана Хмельницького в пісні «Чи не той то хміль». |
14/09 |
19-22 |
5 |
Лицарські якості народного месника в пісні «За Сибіром сонце сходить». |
20/09 |
19-22 |
Пісні марусі Чурай |
|||
6 |
Маруся Чурай — легендарна поетеса з Полтави. Особиста трагедія в пісні «Ой не ходи, Грицю». |
21/09 |
23-24 |
7 |
Народнопоетичні образи пісень, що стали народними «Віють вітри, віють буйні», «Засвіт встали козаченьки» (напам’ять). Їх фольклорна основа. |
27/09 |
25-27 Напам’ять «Засвіт встали козаченьки» |
8 |
Розвиток мовлення (усно). Дискусія «За що народ увічнив імена своїх героїв», «Сучасне музичне мистецтво і пісні Марусі Чурай». |
28/09 |
|
Зошит |
|||
9 |
Позакласне читання. Марко Вовчок «Ведмідь» («Сестричка Мелася»). |
04/10 |
|
Українські народні думи |
|||
10 |
Народні думи — героїчний епос українського народу. Різновиди дум (історико-героїчні, соціально-побутові). Кобзарі та лірники — виконавці народних дум (О. Вересай, Г. Гончаренко, М. Кравченко та ін.). Сучасні виконавці: Василь та Микола Литвини, Василь Нечепа. Національна капела бандуристів України. Жанрова своєрідність, історична основа, героїчний зміст дум. Специфічність поетичної форми, ритму. ТЛ: дума. |
05/10 |
28-30 Фільм «Поводир», 2014 |
11 |
Героїчний вчинок української полонянки в думі «Маруся Богуславка». Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов’ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі. МК: фільм «Поводир», 2014; режисер О. Санін; мультфільм «Маруся Богуславка», 1966 (кіномистецтво); виконавська діяльність кобзарів та лірників; М. Лисенко. Опера «Маруся Богуславка» (музичне мистецтво); М. Дерегус. «Маруся Богуславка»; І. Айвазовський. «Чорне море» (образотворче мистецтво). |
11/10 |
31-35 Мультфільм «Маруся Богуславка», 1966 |
12 |
Розвиток мовлення (письмово). Письмовий твір у формі есе на одну із тем за вибором: «У піснях — історія мого народу», «Маруся Богуславка — зрадниця чи патріотка?», «Маруся Чурай — дівчина, що стала легендою», «Мій герой із фольклорної спадщини». |
12/10 |
|
13 |
Контрольна робота № 1. Усна народна творчість. Форма — тестові завдання. |
18/10 |
|
Тематична |
|||
СВІТ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ |
|||
Тарас Шевченко |
|||
14 |
Тарас Шевченко. Життєпис поета (історія викупу поета з неволі, участь у Кирило-Мефодіївському братстві, арешт, перебування в казематі, заслання). «Думи мої, думи мої…» (1847) (напам’ять). Усвідомлення власної місії поета. МК: Т. Шевченко. «Новопетровське укріплення», 1856–1857 рр. (образотворче мистецтво); проект дуету «Сестри Тельнюк» «Наш Шевченко» (музичне мистецтво). |
19/10 |
36-41 Напам’ять «Думи мої, думи мої…» |
15 |
Цикл «В казематі». Роздуми про власну долю в поезії Т. Шевченка «Мені однаково, чи буду…». Символіка вірша «Ой три шляхи широкії…». ТЛ: Філософська лірика. |
25/10 |
41-44 |
16 |
Виразне читання. Шевченкова спадщина. |
26/10 |
|
Зошит |
|||
Леся Українка |
|||
17 |
Леся Українка. Мужність і сила духу поетеси. Мотиви весни й оптимізму в поезії «Давня весна». МК: малярські роботи Т. Яблонської (весняної тематики); мариністичний живопис І. Айвазовського (образотворче мистецтво); цикл «Чотири пори року» А. Вівальді, «Пори року» П. Чайковського (музичне мистецтво). СЛ: поезія Маріанни Кіяновської, Богдани Матіяш, Костя Москальця (вірш та пісня «Вона»). |
08/11 |
45-47 |
18 |
Тема гармонійного єднання людини з природою в поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати…» (напам’ять). |
09/11 |
48 Напам’ять |
19 |
Ідея вільної творчості, духовної свободи людини в поемі Лесі Українки «Давня казка». |
15/11 |
50-62 |
20 |
Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності (ліро-епічна поема «Давня казка»). |
16/11 |
50-62 |
21 |
Контрольна робота № 2. Патріотичні мотиви в поезіях Т. Шевченка. Мотиви оптимізму в поезіях Лесі Українки. Контрольний класний твір (на вибір). |
22/11 |
|
Тематична |
|||
Володимир Сосюра |
|||
22 |
Володимир Сосюра. Коротко про поета. Патріотичний пафос вірша «Любіть Україну!» (напам’ять). ТЛ: громадянська лірика. МК: соціальний ролик «They love Ukraine». |
23/11 |
63-67 Напам’ять |
23 |
«Васильки» — зразок інтимної лірики. Щирість ліричного самовираження в поезії «Осінь» («Облітають квіти, обриває вітер…»). Пейзажні мотиви. ТЛ: інтимна, пейзажна лірика. |
29/11 |
67-70 |
Володимир Підпалий |
|||
24 |
Ідеї людяності й бережливого ставлення до природи у вірші Володимира Підпалого «…Бачиш: між трав зелених…». Багатозначність і змістова глибина художніх образів вірша «Зимовий етюд». МЗ: основи здоров’я. МК: А. Васнецов «Зимовий сон»; В. Орловський. «Літній день» (образотворче мистецтво). |
30/11 |
71-74 |
Зошит |
|||
Василь Голобородько |
|||
25 |
Василь Голобородько. Самобутня постать поета в українській літературі. Художні образи вірша «З дитинства: дощ» («Я уплетений…»). ТЛ: вільний вірш, верлібр. |
06/12 |
75-77 |
26 |
Наскрізний патріотизм, філософічність, фольклорна основа його поезій, народознавчі аспекти. Оригінальність і простота висловлення глибоких почуттів і важливих думок у віршах Василя Голобородька «Наша мова», «Теплі слова». |
07/12 |
77-78 |
27 |
Контрольна робота № 3. Поетичні твори В. Сосюри, В. Підпалого, В. Голобородька. Форма — тестові завдання. |
13/12 |
|
28 |
Позакласне читання. Захопливі історії підлітка у творі Анатолія Дімарова «На коні й під конем». |
14/12 |
|
Література рідного краю |
|||
29 |
Література рідного краю. Поети-земляки. |
20/12 |
|
30 |
Література рідного краю. Поети-земляки. |
21/12 |
|
31 |
Літературна вікторина за вивченими в І семестрі творами. |
27/12 |
|
32 |
Узагальнення і систематизація вивченого за І семестр. |
28/12 |
|
Зошит |
|||
Тематична |
|||
І семестр |
|||
Скоригована |
|||
ІІ семестр |
|||
ІЗ СУЧАСНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ КІНЦЯ XX — ПОЧАТКУ XXІ СТ. |
|||
Василь Герасим’юк |
|||
33 |
Глибинний зміст і символіка «Чоловічого танцю» Василя Герасим’юка. |
17/01 |
79-80 |
Іван Малкович |
|||
34 |
Філософські мотиви віршів Івана Малковича «З янголом на плечі» (напам’ять) й «З нічних молитов». Прагнення зазирнути у світ душі звичайної людини, осмислити її призначення та сенс життя. |
18/01 |
81-83 Напам’ять «З янголом на плечі» |
Анатолій Мойсієнко |
|||
35 |
Естетична й звукова цілісність вірша Анатолія Мойсієнка «Жовтень жовті жолуді…». |
24/01 |
83-84 |
Ігор Павлюк |
|||
36 |
Художні образи вірша Ігоря Павлюка «Дівчинка». |
25/01 |
84-85 |
Галина Кирпа |
|||
37 |
Ангел як оберіг у вірші Галини Кирпи «Мій ангел такий маленький…». Гуманізм вірша «Коли до вас темної ночі…». Віра в людину, яка несе в своєму серці частинку добра. |
31/01 |
85-86 |
Зошит |
|||
38 |
Виразне читання. Ритмомелодика віршів сучасних поетів. Виразне читання віршів поетів-сучасників. |
01/02 |
|
НАЦІОНАЛЬНА ДРАМА |
|||
Іван Карпенко-Карий |
|||
39 |
Іван Карпенко-Карий — короткі відомості про життя і творчість українського драматурга. Трагікомедія «Сто тисяч» — класичний взірець українського «театру корифеїв». |
07/02 |
87-88 |
40 |
Розігрування (читання в ролях) ключових моментів драми. ТЛ: драматичний твір, (поглиблено), комедія, трагікомедія . МЗ: Мольєр. «Скупий» (зарубіжна література). СЛ: Володимир Арєнєв. «Порох із драконових кісток». |
08/02 |
89-113 |
41 |
Проблема влади грошей, бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи в трагікомедії Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч». |
14/02 |
89-113 |
42 |
Характеристика образів. Дійові осіб п’єси. Засоби сатиричного змалювання вад героїв трагікомедії Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч». |
15/02 |
89-113 |
43 |
Контрольна робота № 4. Із сучасної української поезії кінця ХХ — початку ХХІ ст. Національна драма. Форма — тестові завдання. |
21/02 |
|
44 |
Позакласне читання. Анна Багряна про Марію Заньковецьку «Життя видатних дітей». |
22/02 |
|
Тематична |
|||
З УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ |
|||
Михайло Коцюбинський |
|||
45 |
Михайло Коцюбинський. Коротко про письменника. Місце, час подій, історична епоха в повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною». Роль прологу у творі. |
28/02 |
116-137 |
46 |
Проблема волі людини та можливостей її здобуття в повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною». |
29/02 |
116-137 |
Зошит |
|||
47 |
Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною». Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв. |
06/03 |
116-137 |
48 |
Розвиток мовлення (письмово). Образ Соломії (за складеним планом). Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії в повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною». |
07/03 |
116-137 |
49 |
Особливості композиції повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною». |
13/03 |
116-138 |
Олександр Довженко |
|||
50 |
Олександр Довженко — видатний український кінорежисер і письменник. «Ніч перед боєм» — оповідання про героїзм, самовідданість і патріотичні почуття українців у роки воєнного лихоліття. МЗ: Друга світова війна (історія України). |
14/03 |
139-145 |
51 |
Образи діда Платона і діда Савки. Їхній моральний урок для солдатів. |
20/03 |
139-146 |
Ніна Бічуя |
|||
52 |
Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Повість про школу й проблеми дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей. Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк. |
21/03 |
147-161 |
Зошит |
|||
53 |
«Максимальне навантаження» як вияв моральності та відповідальності в житті. |
03/04 |
147-161 |
54 |
Проблема особистості в сучасному світі. Особливості композиції твору. |
04/04 |
147-162 |
55 |
Розвиток мовлення (усно). Дискусія «Дорослішання. Моральні чесноти. Дружба. Батьки». |
10/04 |
|
Володимир Дрозд |
|||
56 |
Проблема свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності та мрії, людини в суспільстві, її знеосіблення в оповіданні Володимира Дрозда «Білий кінь Шептало» (скорочено). |
11/04 |
163-171 |
57 |
Алегоричність образу коня Шептала, його характеристика. |
17/04 |
163-172 |
Юрій Винничук |
|||
58 |
«Місце для дракона» Юрія Винничука — повість-казка про сучасний світ, у якому й досі живуть «драконячі закони». |
18/04 |
173-192 |
59 |
Парадокс: дракон Грицько — поет і християнин. Проблематика твору: роздуми про добро і зло, вірність і зраду, доцільність самопожертви. |
24/04 |
173-192 |
60 |
Алегоричність образів дракона Грицька, Пустельника та князя в повісті-казці Юрія Винничука «Місце для дракона». |
25/04 |
173-192 |
Зошит |
|||
61 |
Контрольна робота № 5. З української прози. Форма — тестові завдання. |
01/05 |
|
Тематична |
|||
УКРАЇНСЬКИЙ ГУМОР |
|||
Валентин Чемерис |
|||
62 |
Валентин Чемерис «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» (скорочено). Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі. |
02/05 |
195-234 |
63 |
Гумористичні ситуації в повісті Валентина Чемериса «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». |
08/05 |
195-234 |
64 |
Дружба й перше кохання, вірність і перший поцілунок у повісті Валентина Чемериса «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». |
09/05 |
195-234 |
65 |
Образи Вітька Горобця, Федька Котигорошка й Галі Козачок у повісті Валентина Чемериса «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». |
15/05 |
195-234 |
66 |
Контрольна робота № 6. Які проблеми дорослішання Валентин Чемерис порушив у повісті «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання?». Контрольний класний твір-роздум. |
16/05 |
|
67 |
Позакласне читання. Людмила Старицька-Черняхівська «Діамантовий перстень». |
22/05 |
|
Література рідного краю |
|||
68 |
Література рідного краю. Поети-земляки. |
23/05 |
|
69 |
Література рідного краю. Поети-земляки. |
29/05 |
|
70 |
Узагальнення і систематизація вивченого за ІІ семестр. Літературна вікторина. |
30/05 |
|
Зошит |
|||
Тематична |
|||
ІІ семестр |
|||
Скоригована |
|||
Річна |