Друзі!
Якщо душа заклякла і мовчить,
Якщо не радує її чарівна мить,
І якщо серце сховано за мури,
Згадай рядки митця Сосюри.
І знов волошки зацвітуть,
І зрозумієш щастя суть.
І небо України голубе
Тебе, як мати рідна, пригорне.
8 клас. УЛ
Тема: В. Сосюра «Васильки» - взірець інтитмної лірики, «Осінь» - шедевр пейзажної лірики.
Навчальні цілі: продовжувати ознайомлювати восьмикласників із життям та творчістю В. Сосюри, поглибити поняття про види лірики; опрацювати ідейно-художній зміст поезій «Васильки», «Осінь»;
розвивати навички аналізу ліричного твору, виразного читання, порівняння, пам’ять, логічне мислення, уважність, спостережливість, уміння висловлювати власні думки, розширювати словниковий запас учнів;
виховувати любов до творчості В. Сосюри, повагу до щирого почуття – кохання.
Обладнання: підручник, портрет письменника, пейзажні ілюстрації, роздатковий матеріал, кольорові олівці.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Емоційне налаштування:
1. Визначення емоційного настрою учнів на початок уроку – метод «Кольорологія».
2. Інформаційна хвилинка про 29 листопада.
29 листопада 2016 рік - цей день в історії
1830 - у Варшаві почалось польське національно-визвольне повстання. Повстання було придушене 1831 року.
1899 — засновано іспанський футбольний клуб «Барселона». Один з найвідоміших і найсильніших клубів Іспанії і світу. За понад столітню історію цей клуб став одним із символів Каталонії.
1929 — американський пілот Річард Берд з трьома компаньйонами першим у світі перелетів Південний полюс літаком.
1947 — Генеральна Асамблея ООН ухвалила рішення про розділення підмандатної території Палестини і створення там незалежних єврейської й арабської держав.
1955 — У м. Севастополі вибухнув і затонув радянський лінкор «Новоросійськ», загинуло близько 1000 людей (за офіційною статистикою 608).
1959 — церемонію вручення нагород «Ґреммі» вперше показали по американському телебаченню. Серед лауреатів були Френк Сінатра та Дюк Еллінґтон.
1963 — президент США Ліндон Джонсон підписав розпорядження про заснування Комісії на чолі з Верховним суддею Ерлом Ворреном для розслідування замаху на президента Джона Кеннеді, вчиненого тиждень перед тим.
1990 — Рада Безпеки ООН прийняла резолюцію, яка дозволяла застосувати проти Ірака силу у разі, якщо він не виведе свої війська з Кувейту до 15 січня 1991 року.
1996 — міжнародний трибунал з колишньої Юґославії виніс свій перший вирок. До 10 років тюремного ув'язненння був засуджений хорват Дражен Ердемович, визнаний винним у злочинах проти людяності під час громадянської війни в Боснії.
1999 —Указом Президента введені офіційні символи глави держави: Прапор (штандарт) Президента України, Знак Президента України, Гербова печатка Президента України, Булава Президента України.
29 листопада 2016 рік - народились:
1427 — Казимір IV Ягелон Великий князь Литовський, король Польський.
1656 — Едмонд Галлей, англійський астроном і геофізик. Найбільшою заслугою ученого перед світовою наукою є те, що він сприяв появі праціІсаака Ньютона «Математичні начала натуральної філософії», скорочено «Начала» чи «Математичні начала» . Галлей не тільки зумів переконати Ньютона написати цю працю, але й видав її власним коштом.
1778 — Григорій Квітка-Основ'яненко, український письменник. Основоположник художньої прози і жанру соціально-побутової комедії в класичній українській літературі.
1802 — Вільгельм Гауф, німецький письменник-казкар (Маленький Мук, Карлик ніс) (помер 1827).
1803 — Крістіан Доплер, австрійський фізик, математик, астроном. Теоретично пояснив залежність частоти звукових і світлових коливань від швидкості руху джерела випромінювання і спостерігача (ефект Доплера, 1842).
1874 — Антоніо Еґаш Моніш, португальський невропатолог, засновник сучасної психохірургії, лауреат Нобелівської премії з медицини та фізіології за впровадження хірургічного методу лікування шизофренії (лоботомія).
1899 — Григорій Стрілець (Косинка), український письменник Розстріляного відродження. Косинка важається продовжувачем традицій імпресіоністичної новели в українській літературі.
1932 — Жак Ширак, французький політик — мер Парижа, прем'єр-міністр Франції, президент Франції.
1960 — Тетяна Назарова, народна артистка України, акторка Національного академічного драматичного театру ім. Лесі Українки.
День ангела (іменини) 29 листопада відзначать володарі наступних імен: Віктор, Василь, Іван, Дмитро, Матвій, Микола, Михайло, Сергій, Федір, Григорій, Фома, Філіп і Петро.
Народжені 29 листопада особистості володіють провокаційним, суперечливим характером, нерідко є завзятими сперечальниками і задираками, але їх рідко хвилює навколишній думку. Такі люди – самі собі на умі, їх неможливо в чомусь переконати і нав'язати якусь точку зору. Чутливі та передбачливі – вони змушені миритися зі своїми нелегкими рисами характеру, які приносять їм чимало проблем. Не дивлячись на все це, народжені в цей день виділяються завидною стабільністю у відношенні з друзями і коханою людиною.
Матвєєв день
У цей день християнами ушановується пам'ять святого апостола від дванадцяти – Левія Матвія. Як правило, в Матвєєв день, як зауважували предки, на вулицях встановлювалася відлига. При цьому жартівливо говорили: « На Матвія зима потіє » ;, земля ставала вологою від підталого снігу. Якщо 29 листопада дули сильні вітри, значить, панувати лютому морозу до самого Водохреща. Якщо хмари пливли низько над землею – чекали різкого похолодання. Також в цей день була непорушна традиція ходити один до одного в гості і пригощати друзів і родичів різними пісними стравами (багато людей на Русі в цей час дотримувалися посту): « Худ Матвій, коли не пригощав гостей » - Жартували в народі.
Народні прикмети на 29 листопада
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Літературна гра. Слово вчителя. На минулому уроці ми з вами познайомились із життям та творчістю видатного українського письменника В.Сосюри. Він є справжнім скарбом для всієї країни. Зараз ми перевіримо свої знання про життя та творчість письменника.
Літературна гра «Вірю-не вірю».
1. Володимир Сосюра народився у м. Дебальцеве (вірю).
2. Батько письменника мав французьке коріння (вірю).
3. Мати автора працювала на базарі у Луганську (не вірю).
4. До с. Третя Рота родина Сосюри переїхала через батька (вірю).
5. Протягом життя В. Сосюра написав і видав одну збірку (не вірю).
6. Перші поетичні твори В. Сосюра написав українською мовою (не вірю).
7. В. Сосюра у дитинстві не любив читати (не вірю).
8. Перші збірки поета – «На крилах пісень» та «Думи і мрії» (не вірю).
9. Із самого дитинства В. Сосюра важко працював, поєднуючи навчання з роботою (вірю).
10. В. Сосюра похований за кордоном (не вірю).
2. Літературний практикум.
Вірш – це невеликий поетичний твір, написаний ритмізованою мовою, найчастіше з римуванням рядків.
Види лірики: громадянська, пейзажна, філософська, інтимна.
Віршовані розміри.
В залежності від кількості складів у стопі і від того, на якому складі стоїть наголос, вірші мають різні віршові розміри. Основних віршових розмірів п’ять — ямб, хорей, дактиль, амфібрахій, анапест.
IV. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Звучить пісня «Васильки».
Щойно ми прослухали пісню «Васильки». Не просто так ми зараз це зробили. Ця пісня є актуальною, бо сьогодні ми поговоримо про цю квітку в однойменній поезії В.Сосюри. Вірш був написаний саме під впливом цієї пісні. Це невеличка поетична мініатюра — роздум про вічну красу життя. Вірш має всього дванадцать рядків, але наповнені вони багатством асоціацій, виразністю образів і глибиною поетичного бачення.
V. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Слово вчителя. Про історію створення поезії автор розповідав так: «В 1938 році, коли минуло мені сорок літ, я написав "Васильки”... Добре пам’ятаю свій настрій в той вечір, коли з’явився цей вірш. Щоб точно його висловити, треба було б сказати: "Васильки я написав разом з Марією”». (Марія Гаврилівна — дружина поета, кохання до якої протягом життя надихало його). На минулому уроці, почавши вивчати життя та творчість В.Сосюри, один з вас отримав випереджуюче завдання – підготувати цікаву інформацію про квітку волошку. Зараз ми дамо йому слово.
2. Доповідь учня. За однією давньоримською легендою ця квітка отримала свою назву на честь синьоокого юнака за ім’ям Цианус, який був вражений його красою, збирав ці сині квіти й плів з них гірлянди і вінки. Юнак навіть одягався в сукню синього кольору і не залишав полів до тих пір, поки всі улюблені їм волошки не були зібрані до єдиного. Прекрасного юнака одного разу знайшли мертвим на хлібному полі, оточеним волошками. Дізнавшись про це, богиня Флора за таку постійність і в знак особливої до нього розташування перетворила тіло юнака на волошку, і всі волошки стали називати цианусами (цианус - означає синій). Волошка прийщла до нас з глибокої давнини. Під час розкопок гробниці Тутанхамона було знайдено безліч предметів із дорогоцінних каменів і золота. Але знайдений в саркофазі маленький вінок з волошок потряс археологів. Квіти висохли, однак зберегли колір і форму.
Слово вчителя. Цікаво, У фольклорі васильки, або волошки, символізують душевну красу й чистоту, праведність і святість, скромність і привітність. Назва квітки, каже легенда, походить від імені хлопчика Василька, якого русалки на Зелені свята заманили в поле й залоскотали — і він перетворився на квітку, звідси її назва.
Вважається, що васильки мають значну магічну силу як оберіг від злих духів, лихої долі та всіляких напастей — витівок лукавого. Тому їх навіть вирощують при садибах, освячують на Маковея та Великого Спаса. Вінки з васильків, сплетені на Зелені свята, протягом року зберігають у домівці. Особливу силу мають васильки для молодих: пучком васильків кроплять наречених на весіллі; настоєм з васильків окроплюють галявини, де гуляють хлопці та дівчата Купальської ночі; таким же настоєм дівчата вмиваються — і їх краса стає недоступною злим чарам.
3. Виразне читання учителем вірша «Васильки».
4. Аналіз поезії.
Бесіда за питаннями:
1. Яке враження справила на вас поезія В. Сосюри «Васильки»?
2. Яка картина зринає у вашій уяві, коли ви читаєте першу строфу поезії? Опишіть цю картину. Які зорові образи скеровували вашу уяву?
3. Який колір переважає в першій строфі? Які асоціації він викликає?
4. Чому поет порівнює очі коханої з васильками?
Сині васильки автор порівнює з кольором очей коханої. Цю барву художники-живописці вважають холодною. А під пером поета вона наповнюється теплом: «І синіє щастя у душі моїй».
5. Поясніть, як ви зрозуміли образ «синіє щастя у душі моїй».
6. Яким чином краса коханої і природи пов’язані між собою? Для чого В.Сосюра порівнює ці образи?
7. Поміркуйте, чому ліричного героя не лякає те, що «роки одсіяють», що інші щасливці йтимуть цим полем?
Природа у вірші одухотворена, вона радіє і сумує разом з ліричним героєм, у душі якого панує оптимістичний настрій навіть тоді, коли він усвідомлює конечність людського життя. На зміну одному поколінню приходить інше, а вічними й нетлінними зостаються краса кохання, теплота людських сердець, єднання людини з природою: Так же буде поле, як тепер, синіти і хмарки летіти в невідомий час,і другий, далекий, сповнений привіту,з рідними очима порівняє нас.
У вірші немає суму, що таке недовговічне людське буття. Оптимістична і філософська в своїй основі поезія вічно молодого співця допомагає людям жити й любити.
8. Як у вірші виражений мотив метаморфози? Із якою метою вводить автор цей мотив?
9. Який образ твору символізує плинність часу?
10. Із якою метою написана дана поезія? Над чим вона змушує задуматися читача?
Перед читачем постає сповнена емоцій щаслива людина, яка відмовляється вірити в те, що колись настане день і її кохання помре, не лишивши по собі жодного сліду на цій землі.
11. Доведіть або спростуйте тезу: твору Володимира Сосюри «Васильки» властивий філософський зміст.
У цій, на перший погляд, нескладній поезії щирі світлі емоції поєдналися з філософським поглядом на щастя, яке здатне збагачувати світ навколо нас, олюднювати, наповнювати його красою, робити неможливе можливим.
12. Із якою вивченою вами поезією асоціюється зміст вірша В. Сосюри «Васильки»? Чим саме? В. Симоненко «Ти знаєш, що ти людина…»
Ти знаєш, що ти - людина. Ти знаєш про це чи ні? Усмішка твоя - єдина, Мука твоя - єдина, Очі твої - одні.
Більше тебе не буде. Завтра на цій землі Інші ходитимуть люди, Інші кохатимуть люди - Добрі, ласкаві й злі.
Сьогодні усе для тебе - Озера, гаї, степи. І жити спішити треба, Кохати спішити треба - Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі - людина, І хочеш того чи ні - Усмішка твоя - єдина, Мука твоя - єдина, Очі твої - одні.
Слово вчителя.
Зараз один учень біля дошки визначить віршований розмір вірша «Васильки», риму і римування. А поки він це робить, ми з вами визначимо тему, ідею та жанр поезії.
Тема: показ щирого почуття між двома людьми - кохання.
Ідея: сенс життя кожної людини – кохати і бути коханим.
Жанр: інтимна лірика.
Віршовий розмір: шестистопний хорей із пірихієм, перехресне римування, ж.р.+ч.р.
Слово вчителя. А тепер давайте з вами пригадаємо, які художні засоби ви вже знаєте. (діти дають відповіді). Отже, це метафора, епітет, порівняння.
Метафора — один із основних тропів поетичного мовлення, що полягає в розкритті сутності одних явищ та предметів через інші за схожістю чи контрастністю.
Метафора найчастіше виражається в дії, наприклад: кіт посміхався у вуса.
Різновидом метафори є уособлення (персоніфікація).
Епітет — образне означення, влучна характеристика особи, предмета або явища, яка підкреслює їх суттєву ознаку, дає ідейно-емоційну оцінку: сонце золоте, ясні зорі, тихі води.
Добре, пригадали. А тепер наше завдання: ми маємо знайти ці художні засоби у вірші «Васильки».
Художні особливості твору.
Повтори: «Васильки у полі»
Метафори: «гаї синіють», «щастя синіє у душі...», «осіяють роки», «синіє поле», «хмарки летять».
Епітет: «рідні очі».
Асоціативне гроно
Слово вчителя. А зараз кожен з вас отримає одну пелюстку волошки. Вам необхідно висловити свої асоціації: «Кохання-це…» (діти по черзі висловлюють свої думки).На кожній пелюстці волошки у стислій письмовій формі ви маєте висловити власну думку. Отже, «Кохання – це….»
5. І якщо у вірші «Васильки» домінує синій колір, то в поезії «Осінь» ця барва гармонійно поєднується з жовтим і золотим…
Виразне читання учителем вірша «Осінь».
6. Аналіз поезії.
1. Яке враження справила на вас поезія Володимира Сосюри «Осінь»?
2. Які емоції викликає природа в ліричного героя поезії В. Сосюри «Осінь»?
3. Які зорові образи створює поет?
4. Поміркуйте, що символізує образ берізки під вікном.
Тема: розповідь про душевний стан ліричного героя, переданий через мальовничі картини осіннього довкілля
Ідея: Замилування красою осені поєднується у творі з філософським усвідомленням неминучої втрати. Загальне почуття смутку почасти компенсується спогляданням ефектних осінніх картин.
Жанр: пейзажно-філософська лірика.
Розмір: шестистопний хорей із пірихієм, перехресне римування, ж.р.+ч.р.
Образи тиші й покори доповнюють філософський зміст твору, навіюючи роздуми про невблаганий рух природи,
Худ. засоби:
Епітети: «пелюстки печальні», «в синій тишині», по садах пустинних», «осінь жовтокоса», «на баскім коні», в далечінь холодну», «синьоока осінь», «золоті копита», «чорного коня», «берізка біла»;
метафори: «вітер обриває пелюстки і розкида кругом», «осінь їде», «покора в тишині розлита», «берізка мерзне»;
анафора: «облітають квіти, обриває вітер пелюстки печальні…»;
гіпербола: «по садах пустинних…».
VІ. Закріплення вивченого.
1. Робота з підручником (ст. 66-67): завдання 11,12 (усно).
2. Тести (ст. 66).
3. Проблемне питання: У чому різниця щодо використанні синього кольору В. Сосюрою у поезіях «Осінь» і «Васильки»?
VІІ. Підбиття підсумків.
Слово вчителя.
Оцінювання роботи учнів на уроці, аналіз досягнення мети уроку.
Визначення емоційного настрою учнів на кінець уроку – метод «Кольорологія».
VІІІ. Д/з: зробити письмово ідейно-художній аналіз поезії В.Сосюри (на вибір).
ІХ. Рефлексія.
Чого навчилися на уроці?
Над чим треба працювати?
Оцініть свою роботу на уроці.
Друзі!
Якщо душа заклякла і мовчить,
Якщо не радує її чарівна мить,
І якщо серце сховано за мури,
Згадай рядки митця Сосюри.
І знов волошки зацвітуть,
І зрозумієш щастя суть.
І небо України голубе
Тебе, як мати рідна, пригорне.
Слово вчителя
А зараз закрийте усі очі. Уявіть, що ви босоніж біжите по волошковому полю. Сонечко світить вам в очі, легкий вітерець дме вам в обличчя. Ви відчуваєте себе маленькою дитиною, частинкою природи. Невже це не щастя? Хочеться віддати усе на світі за це! Любіть природу, будьте в гармонії з нею!