Презентація. 8 клас. Практична робота "Розв'язування експериментальних задач". Сама назва «експериментальна задача» вказує на специфіку виконання цього виду роботи, а саме: такі задачі розв'язують дослідним шляхом. Мета роботи: навчитися розпізнавати речовини, встановлювати їхній якісний склад; добувати речовини й досліджувати їхню хімічну природу; робити висновки.
Дослід. Хід роботи: У пробірки з досліджуваними речовинами додаю кілька крапель лакмусу. Спостереження, висновки: У першій пробірці фіолетове забарвлення лакмусу змінилося на рожеве, отже у цій пробірці є кислота. У другій пробірці – синє забарвлення, отже там є луг. У третій пробірці індикатор не змінив свого забарвлення, отже там є вода.
Дослід 1. Хід роботи: Розчини з досліджуваними речовинами ділю на дві пробірки. В одну пару пробірок додаю 1 мл розчину хлоридної кислоти. Спостереження, висновки: У першій пробірці виділився газ. 2HCI + Nа2СО3 = 2NаCl + СО2↑ + H2О Вуглекислий газ – це безбарвний газ, без смаку і запаху. Кислоти взаємодіють з солями менш сильних кислот при умові виділення газу або утворення осаду - спільна властивість усіх кислот. У другій пробірці змін не відбулося, отже там є розчин натрій хлориду, бо хлоридна кислота не взаємодіє зі своїми солями. HCI + NаCl ≠
Дослід 2. Хід роботи: В іншу пару пробірок додаю кілька крапель розчину аргентум(І)нітрату. Спостереження, висновки: У першій пробірці випав білий сирнистий осад. AgNO3 + NаCl = AgCI↓ + NaNO 3 Утворення осаду аргентум(І)хлориду – якісна реакція на хлоридну кислоту та її солі. У другій пробірці змін не відбулося, отже там є натрій карбонат, бо між цими солями реакція не відбувається так як умовою є утворення осаду чи виділення газу.
Дослід 2. Хід роботи: Занурюю мідний дріт в пробірку з розчином сульфатної кислоти. https://www.youtube.com/watch?v=uZcsVlqqcoc Спостереження, висновки: Поверхня дроту очистилася, а в пробірці утворився блакитний розчин. CuО + Н2SO4 = CuSO4 + Н2О Купрум(ІІ)сульфат – розчинна сіль блакитного кольору. Кислоти взаємодіють з основними оксидами, розчиняючи їх.
Дослід 3. Хід роботи: Доливаю у пробірку 2 мл розчину натрій гідроксиду. https://www.youtube.com/watch?v=rfoPt_t6SfQ&t=36s Спостереження, висновки: У пробірці утворився синій осад. CuSO4+ 2NаОН = Nа2SO4+ Cu(ОН)2↓ Купрум(ІІ)гідроксид – нерозчинна основа у вигляді синього осаду. Луги взаємодіють із розчинними солями при умові виділення газу або утворення осаду.
Загальні висновки: Під час виконання практичної роботи ми: поглибили знання про фізичні й хімічні властивості основних класів неорганічних сполук; експериментально визначили рівень засвоєння знань про речовини; самостійно склали план проведення досліджень, спрогнозували передбачувані результати та підтвердили їх достовірність за допомогою експерименту.