Презентація. 8 клас. Практична робота "Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук". Підтвердити знання властивостей оксидів, кислот, основ і солей; формувати вміння та навички експериментального вивчення властивостей речовин; спостерігати ознаки перебігу реакцій; складати рівняння реакцій, що підтверджують властивості речовин; робити висновки.
Мета: закріпити знання правил техніки безпеки при роботі в кабінеті хімії; формувати уміння правильного поводження з речовинами і лабораторним обладнанням; поглибити знання про фізичні й хімічні властивості основних класів неорганічних сполук ; експериментально визначити рівень засвоєння знань про речовини.
Інструктаж з техніки безпеки Без указівки вчителя не змішуйте не відомі вам речовини. Речовини не можна брати руками й перевіряти їх на смак. Особливої обережності дотримуйтесь під час роботи з кислотами й лугами. Якщо кислота або луг випадково потрапить на руки чи одяг, то негайно змийте їх великою кількістю води. Під час розведення кислот водою завжди пам'ятайте чітке правило: під час змішування слід повільно тонким струменем наливати кислоту у воду, а не навпаки. Завжди користуйтеся тільки чистим лабораторним посудом. Залишки речовин не висипайте і не вливайте назад у посудину з чистими речовинами.
Дослід 2. Хід роботи: У дві пробірки наливаю по 1 мл розчину хлоридної кислоти і додаю в одну трохи порошку магнію, а в іншу – шматочок міді. Спостереження, висновки: У першій пробірці виділяється газ, а в другій змін не відбулося. 2HCI + Mg = MgCl2 + H2↑ НСІ + Сu ≠ Водень – це безбарвний газ, без смаку і запаху. Хлоридна кислота реагує з металами, які в ЕХРНМ стоять до Н - спільна властивість усіх кислот.
Дослід 3. Хід роботи: У пробірку наливаю 1 мл розчину хлоридної кислоти і додаю трохи порошку купрум(ІІ) оксиду. Спостереження, висновки: Чорний порошок розчинився, утворився розчин блакитного кольору. 2HCI + СuО = СuCl2 + H2О Кислоти взаємодіють з основними оксидами з утворенням солі та води - спільна властивість усіх кислот.
Дослід 4. Хід роботи: У пробірку наливаю 1 мл розчину натрій гідроксиду, додаю кілька крапель фенолфталеїну і 2 мл розчину хлоридної кислоти. Спостереження, висновки: Фенолфталеїн стає малиновим. Розчин знебарвлюється HCI + NаОH = NаCl + H2О Це реакція нейтралізації з утворенням солі та води - спільна властивість усіх кислот.
Дослід 5. Хід роботи: У пробірку наливаю 1 мл розчину хлоридної кислоти і додаю шматочок крейди. Спостереження, висновки: Виділяється газ. HCI + СаСО3 = СаCl2 + СО2↑ + H2О Вуглекислий газ – це безбарвний газ, без смаку і запаху. Кислоти взаємодіють з солями менш сильних кислот при умові виділення газу або утворення осаду - спільна властивість усіх кислот.
Дослід 6. Хід роботи: У дві пробірки наливаю по 1 мл розчинів хлоридної кислоти та натрій хлориду, додаю кілька крапель розчину аргентум(І)нітрату. Спостереження, висновки: В обох пробірках випав білий сирнистий осад. HCI + AgNО3 = AgCl↓ + HNО3 NaCI + AgNО3 = AgCl↓ + NaNО3 Однакові ефекти обох реакцій свідчать про спільну властивість хлоридної кислоти та її солі. Це якісна реакція на хлоридну кислоту та її солі.
Дослід. Хід роботи: Наливаю у дві пробірки по 1 мл розчину купрум(ІІ) сульфату і додаю в одну пробірку пластинку цинку, а в іншу - залізну скріпку. Спостереження, висновки: Метали цинк і залізо замістили мідь в розчині її солі, утворивши свої солі. Мідь виділилась на поверхні цинку у вигляді бурої маси, а на поверхні заліза – у вигляді рожево-червоного осаду. Fe + CuSO4 = FeSO4 + Cu Zn + CuSO4 = ZnSO4 + Cu Активні метали, які в ряді активності стоять лівіше, витісняють менш активні, які стоять у кінці ряду, з розчинів їх солей.
Загальні висновки: Під час виконання практичної роботи ми: поглибили знання про фізичні й хімічні властивості основних класів неорганічних сполук; експериментально визначили рівень засвоєння знань про речовини; самостійно склали план проведення досліджень, спрогнозували передбачувані результати та підтвердили їх достовірність за допомогою експерименту.