8 клас. Вступ. Усна народна творчість.
Завдання з вибором однієї правильної відповіді ( 6б)
1. Народні ліро-епічні твори про важливі історичні події та реальних історичних
осіб - це
а) думи; б) суспільно-побутові пісні; в) історичні пісні; г) легенди.
2. Термін «історична пісня» вперше ввів в українську фольклористику
а) Олександр Потебня; б) Микола Гоголь;
в) Максим Рильський; г) Олесь Гончар.
3. Пісню «Зажурилась Україна» за змістом можна умовно поділити на:
а) дві частини; б) три частини; в) чотири частини; г)п’ять частин.
4. У пісні «Чи не той то хміль» їхало сорок тисяч ….
а) татар; б) козаків; в) ляхів; г) у пісні про це ніяк не сказано.
5. Герой пісні, за яким «вся Вкраїна плаче» -
а) Хмельницький; б) Сірко; в) Залізняк; г) Морозенко.
6. У рядках «Чи не ой то хміль,
Що коло тичин в’ється?
Ой той то Хмельницький,
Що з ляхами б’ється» використано
а) епітети; б) порівняння; в) паралелізм; г) метафору.
7. Рядки «Мати сина в доріженьку»
Сльозно проводжає»? з пісні
а) «Ой Морозе, Морозенку»; б) « Засвіт встали козаченьки»;
в) «Максим козак Залізняк»; г) « Зажурилась Україна».
8. У якій пісні йдеться про повстання під назвою «Коліївщина» та його організатора?
а) «Ой Морозе, Морозенку»; б) «Та ой же як крикнув козак Сірко»;
в) «Максим козак Залізняк»; г) « Зажурилась Україна».
9. Який епізод з життя козаків відображено в пісні «Засвіт встали козаченьки»?
а) битву під Жовтими Водами; б) похід на війну;
в) битву під Збаражем; г) похід на Царгород.
10. У пісні ««Засвіт встали козаченьки» проводжає
а) козаченьків Марусенька; б) мати сина;
в) Марусенька милого; г) у пісні про це не сказано.
11. Маруся Богуславка - це
а) історична постать; б) легендарна полонянка;
в) героїня думи «Буря на Чорному морі»; г) легендарна піснетворка.
12. Леся Українка високо цінувала кобзаря
а) Михайла Кравченка; б) Євгена Адамцевича;
в) Гната Гончаренка; г) Остапа Вересая.
Завдання з кількома правильними відповідями (2б)
13. Які з поданих пісень приписують Марусі Чурай?
а) «Засвіт встали козаченьки»; б) «За Сибіром сонце сходить»;
в) «Ой не ходи, Грицю»; г) «Віють вітри, віють буйні»;
д) «Цвіте терен».
14. Дума складається з таких частин:
а) тирада; б) заспів; в) період; г) основна розповідь; д) закінчення.
Завдання на встановлення відповідності (4б)
15. Установіть відповідність між піснями та уривками з них
Пісня |
Уривок |
1. «Віють вітри, віють буйні» |
а) Полягло наших чимало, А татар - утроє. |
2. « Ой не ходи, Грицю…» |
б) Ой, щоб слава не пропала Проміж козаками. |
3. «Ой, Морозе, Морозенку» |
в) Одна дівчина чорнобривая, То чарівниченька справедливая. |
4. «Зажурилась Україна» |
г) Іще й орду татарськую За собою веду. |
|
д) Хто щаслив був хоч часочок, - Повік не забуде. |
16. Установіть відповідність між художніми засобами та прикладами
Художні засоби |
Приклади |
1. Епітет |
а) Витоптала орда кіньми маленькії діти |
2. Метонімія |
б) Як поїхав на Вкраїну, як пишная рожа |
3. Художній паралелізм |
в) Бери шаблю гостру, довгу |
4. Метафора |
г) Зажурилась Україна, бо нічим прожити |
|
д) Дерева гнуться – сльози не ллються |
Контрольна робота №2 з теми « Слово про похід Ігорів», творчість Т. Г.Шевченка»
Завдання з вибором однієї правильної відповіді
Кобзар співав в пустелі Косаралу,
У казематі батюшки-царя.
Кайдани, шаленіючи, бряжчали,
Щоб заглушити пісню.
А пісня наростала у засланні.
А пісня ґрати розбивала вщент.
Правдивій пісні передзвін кайданів –
то тільки звичний акомпанемент. (Ліна Костенко)
1. Віршовий розмір поезії –
а) ямб;
б) хорей;
в) анапест;
г) дактиль.
2. Римування у творі –
а) паралельне;
б) перехресне;
в) кільцеве;
г) неримований вірш.
3. Рима -
а) чоловіча;
б) жіноча;
в) дактилічна,
г) жіноча і чоловіча.
4. У вірші «Думи мої, думи мої…» Т. Шевченко розмірковує над питанням:
а) роль поета і поезії в суспільстві;
б) про життя і смерть;
в) любові;
г) неволі..
5. Особливим смутком, журливістю народної пісні віє від поезії Т.Шевченка:
а) «Ой три шляхи широкії…»;
б) «Думи мої, думи мої…»;
в) «Минають дні, минають ночі»;
г) «Мені однаково…»
6. Історична основа «Слова про похід Ігорів» -
а) невдалий похід князя Ігоря на татар у 1185 році;
б) невдалий похід князів Ігоря та Всеволода на татар ;
в) невдалий похід князя Ігоря на половців у 1185 році;
г) битва князя Ігоря з половцями в 1185 році.
7. Кому належать слова: « мої …воїни вправні – під трубами повиті, під шоломами злеліяні, кінцем списа згодовані» ?
а) Ігорю;
б) Святославу;
в) Всеволоду;
г) Ярославу Осмомислу.
8. Який художній засіб вжитий у рядках: «Русичі великії поля черленими щитами перегородили, шукаючи собі честі, а князю – слави»?
а) паралелізм;
б) метафора;
в) порівняння;
г) епітет.
9. Кому належать слова: «Хочу-бо, - сказав, - списа приломити кінець поля Половецького; з вами, русичі, хочу голову свою положити або напитися шоломом з Дону»?
а) Всеволоду;
б) Святославу;
в) Ігорю;
г) Володимир.
10. Ярославна звертається до сил природи за допомогою в такому порядку:
а) до вітру, до Дніпра, до сонця;
б) до вітру, до сонця, до Дніпра;
в) до Дніпра, до вітру, до сонця;
г) до сонця, ) до вітру, до Дніпра.
11. Хто з руських князів проголосив слова, які виражають ідею твору: «Вступіте, господарі, в золоті стремена за обиду часу нашого, за землю Руськую, за рани Ігореві, смілого Святославича!»?
а) київський князь Святослав;
б) новгород-сіверський князь Ігор;
в) київський князь Ярослав Мудрий;
г) київський князь Володимир.
12. За жанром «Слово…» -
а) героїчна поема;
б) героїчна пісня;
в) повість;
г) ораторський твір.
Завдання з кількома правильними відповідями
13. Автором «Слова» міг бути:
а) руський князь, учасник походу;
б) Боян;
в) Володимир Ярославич
г) Ольстин Олексич.
14.Хто здійснив переклади і переспіви «Слова про похід Ігорів»?
а) Т.Г.Шевченко; ;
б М.Рильський;
в) О. Гончар;
г) А.Малишко.
Завдання на встановлення відповідності
15. Установіть відповідність між віршами Т.Шевченка та їхніми мотивами
1) «Мені однаково…» а) мрія про щасливе, гармонійне життя
2) «Садок вишневий коло хати» б) розлука з рідними, сирітство матері
без сина
3) « Ой три шляхи широкії…» в) ставлення до особистої долі й долі
батьківщини
16. Установіть відповідність між творами та жанрами лірики
1) «Минають дні, минають ночі» а) поєднання громадянської і
філософської
2) «Думи мої, думи мої…» б) інтимна
3) «Мені однаково…» в) філософська