Завдання І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури на 2020 -2021 навчальний рік 8 клас

Про матеріал
Завдання І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури на 2020 -2021 навчальний рік 8 клас
Перегляд файлу

Завдання І етапу

Всеукраїнської учнівської олімпіади

з української мови та літератури

на 2020 -2021 навчальний рік

8 клас

Українська мова

 

1.Напишіть твір-роздум (обсяг – до 2 сторінок) на тему «Чи можна бути людиною світу, не будучи сином (донькою) своєї землі?»

(12 б.)                                 

2.Поставте наголос у таких словах:

випадок, живопис, кидати, кропива, селянин, сільськогосподарський, спина, фартух, фаховий, читання.

(5 б.)

3.  Поясніть значення фразеологізму Комар носа не підточить і складіть із ним речення.

(5 б.)

4. Запишіть слова з подвоєними чи неподвоєними літерами:                                                                                                

 і(м, мм)іграція, Лі(с,сс)абон, мадон(н, нн)а, Ні(ц, цц)а, са(м, мм)іт, пі(ц, цц)а, фі (н, нн), форти(с, сс)имо, ша(с, сс)і, то(н, нн) (родовий відмінок множини від слова то(н, нн)а).

(5 б.)

5. Відредагуйте речення.

1. Ці діячі внесли великий вклад у розвиток української культури.

2. Його поведінка кидається всім у вічі.

3. Вибачте мене, що завдавав Вам клопоту на протязі останніх місяців.

4. На жаль, ми не зможемо прийняти участь у запланованих на середу міроприємствах.

5. Із-за дощу екскурсію було відмінено.

6. До колег потрібно відноситися з повагою.

(6 б.)

6. Розставте розділові знаки, підкресліть головні й другорядні члени речення, над кожним словом надпишіть, якою частиною мови воно є.

   Людську досконалість без сумніву в будь-який час складають пять чеснот порядність відповідальність щедрість душі доброта і щирість.

7 б. (2 б. – пунктуація, 2 б. – члени речення, 2 б. – частини мови)

 

Усього – 35 балів

 

 

 

 

 

 

Українська література

1. Визначте: так чи ні.
1. В історичній пісні «Зажурилась Україна» розповідається про боротьбу козаків під проводом Богдана Хмельницького проти ляхів?
2. Сірко вирушає зі своїми побратимами «до хана у гості»?
3. Вороги «живцем серце виривали» з Устима Кармалюка?
4. На Савур-могилу поставили Морозенка?
5. Автором пісні «Засвіт встали козаченьки» вважають Марусю Богуславку?
6. Маруся Чурай – легендарна поетеса  з Полтавщини?

(3 б.)

2. Виконайте тестові завдання.
1. З ким порівнюється військо запорозьке, яке вирушає в похід (пісня «Ой Морозе, Морозенку»)?
а) З соколами;
б) з яструбами;
в) з орлами;
г) з чайками.

2.Яку чисельність війська зібрав Максима Залізняка у місті Жаботині (пісня «Максим козак Залізняк»)?
а) Десять тисяч;
б) двадцять тисяч;
в) тридцять тисяч;
г) сорок тисяч.

3.Хто «зібрав собі славних хлопців» для боротьби з поневолювачами (пісня  «За Сибіром сонце сходить»)? 
а) Сірко;
б) Кармалюк;
в) Морозенко;
г) Хмельницький.

4.Особливий спосіб виконання дум – це: 
а) тирада;  
б) славословіє;
в) піснеспів;
г) речитатив.

5. Кого просять невольники вислухати «у просьбах щирих, у нещасних молитвах» (дума «Маруся Богуславка»)?
а) Марусю;
б) один одного;
в) Бога;  
г) пана турецького.

6.З якого твору слова: «Тяжко жити без милого На чужій сторонці!»?
а) «Ой не ходи, Грицю»;
б) «Віють вітри, віють буйні»;
в) «Зажурилась Україна»;
г) «Буря на Чорному морі»

 (6 б.)                                     

3.Установіть відповідність між цитатою та літературним героєм.

1. «Ой той то ..., 
Що ляхів рубає».  
2.  «За тобою, ...,
Вся Вкраїна плаче». 
3. «Ви на мене, ...,
Всю надію майте». 
4. «Ховали ... близько границі,
Плакали за ним усі молодиці».
5. Козаки «білим лицем до сирої землі припадали, 
... кляли-проклинали.
6. «Гірко ридали,
Прощеніядомагали». 

А.Гриць
Б.Кармалюк.
В.Маруся Богуславка.
Г.Морозенко.
Ґ.Брати-козаки.
Д.Хмельницький.

  1. б.)

4. Дайте визначення історичним пісням та народним думам. Поясніть, за якими ознаками історичні пісні відрізняються від народних дум.

(8 б.)


5. Зробіть ідейно-художній аналіз поезії  ВОЛОДИМИРА СОСЮРИ “ОСІНЬ”

Облітають квіти, обриває вітер

пелюстки печальні в синій тишині.

По садах пустинних їде гордовито

осінь жовтокоса на баскім коні.

В далечінь холодну без жалю за літом

синьоока осінь їде навмання.

В'яне все навколо, де пройдуть копита,

золоті копита чорного коня.

Облітають квіти, обриває вітер

пелюстки печальні й розкида кругом.

Скрізь якась покора в тишині розлита,

і берізка гола мерзне за вікном.

 

(12 б.)

 

 

 

Усього – 35 балів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВІДПОВІДІ

Українська мова

 

1.Складіть (віршами або прозою) байку, одним із персонажів якої є  Мовний суржик.

 

2.Поставте в поданих словах наголос.

ВИпадок, живОпис, кИдати, кропивА, селянИн, сільськогосподАрський, спИна, фартУх, фаховИй, читАння.                                                                     

 

3.  Комар носа не підточить  ― «дуже якісно; не буде до чого причепитися, прискіпатися».                                                                                                                             

 

4. Імміграція, Лісабон, мадонна, Ніцца, саміт, піца, фін, фортисимо, шасі, тонн (родовий відмінок множини від слова тонна).                                         

 

5. Навздогін.         

 

6.

1. Ці діячі зробили великий внесок у розвиток української культури.

2. Його поведінка впадає  всім у вічі.

3.  Вибачте мені, що завдавав Вам клопоту протягом останніх місяців.

4. На жаль, ми не зможемо взяти участь у запланованих на середу заходах.

5. Через дощ екскурсію було відмінено.

6.До колег потрібно ставитися  з повагою.

         

7. Підкресліть лише словосполучення: будемо плавати; найбільш вразливий, бити байдики; той острів;тихо в лісі; поблизу садка; зійшло сонце;тепла осінь; день і ніч.

 

8.Людську досконалість, без сумніву, в будь-який час складають пять чеснот: порядність, відповідальність, щедрість душі, доброта і щирість.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Українська література

 

1 завдання.1.Ні. 2.Так. 3.Ні. 4.Так. 5.Ні. 6.Так.
 

2 завдання. 1в. 2г. 3б. 4г. 5в. 6б.
 

3 завдання. 1Д. 2 Г. 3Б. 4А. 5В. 6 Ґ.

 

4 завдання.

Історичні пісні – це народні ліро-епічні твори про важливі історичні події та реальних історичних осіб.

 

Думавид українського народного героїчного епосу: ліричний, оповідний твір про історичні або соціально-побутові події, який має своєрідну будову й виконується речитативом (читання співучим голосом) під музичний супровід кобзи чи бандури.

 

Історичні пісні:(«Зажурилась Україна», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко», «Ой, Морозе, Морозенку».

 

Народні думи: «Маруся Богуславка», «Втеча трьох братів з города Азова, з турецької неволі…», «Дума про козака Голоту».

 

Різниця між історичними піснями та народними думами

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Іщук Аліна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 жовтня 2020
Переглядів
49582
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку