9 клас. Урок на тему "Формування індустріального суспільства в провідних державах Європи і США"

Про матеріал
9 клас. Урок на тему "Формування індустріального суспільства в провідних державах Європи і США" Всесвітня історія Завершення формування індустріального суспільства у провідних державах Європи і США; причини і наслідки науково-технічної революції кінця XІX ст.; причини посилення нерівномірності економічного і політичного розвитку європейських країн і США
Перегляд файлу

(Всесвітня історія 9 клас)

Тема: Формування індустріального суспільства в провідних державах Європи і США

Мета: характеризувати процес завершення формування індустріального суспільства у провідних державах Європи і США; визначати причини і наслідки науково-технічної революції кінця XІX ст.; пояснювати причини посилення нерівномірності економічного і політичного розвитку європейських  країн  і США;  давати  оцінку  впливу  утопічного  соціалізму,

марксизму та інших ідеологій на свідомість людини.

Обладнання: підручник; ілюстрації до теми (додаток); атлас

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь .

Поняття: «індустріальне суспільство», «науково-технічна революція», «корпорація», «монополія», «капіталізм», «інвестиції», «міграція», «модернізація», «міжнародний робітничий рух».

Історичні діячі: А. Сен-Симон, Р. Оуен, П. Прудон, К. Маркс, Ф.Енгельс, О. Бланкі, Ф. Лассаль, Ж. Прудон, М. Бакунін.

Основні дати:

1868 р.- у Великій Британії засновано Товариство жіночого виборчого права.

1889 р. - створення II Інтернаціоналу

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • встановлювати хронологічну послідовність подій;
  • характеризувати  процес  завершення  формування  індустріального суспільства у провідних державах Європи і США, науково-технічну революцію кінця ХІХ ст. та її наслідки, виникнення великих корпорацій і фінансово-промислових груп, монополізацію економіки, нові класи і суспільні верстви, міграційні рухи,  ствердження  демократії  та  громадянського  рівноправ’я, зростання ролі держави у суспільному та економічному житті;
  • пояснювати причини посилення нерівномірності економічного та політичного розвитку європейських країн і США та наслідки цього явища;
  • показувати на карті країни світу в останній третині ХІХ ст., основні індустріальні центри Європи і США;
  • застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття.

Хід уроку

І.  Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Опитування

1. Яку спільну назву мають революції кінця ХVІ–ХVІІІ ст.?

2. Назвіть країни, у яких вони відбулися.

3. Якими були їх загальні підсумки?

4. Що таке промисловий переворот? Які його основні ознаки?

5. Які відносини приходять на зміну феодальним у ряді країн Європи та США? Яке суспільство при цьому формуються?

6. Якими змінами у соціально-економічному та культурному житті супроводжується становлення такого суспільства?

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності учнів

Остання третина XIX ст. - це час бурхливого розвитку великого промислового виробництва. Індустріалізація найбільш розвинутих країн Європи і США розгорнулася після завершення промислового перевороту. Вона становила собою процес подальшого зростання машинної промисловості й формування на цьому ґрунті індустріальної структури господарства. Особливо стрімким був прогрес у провідних галузях: металургії, машинобудуванні, транспорті. На початок XX ст. у Великій Британії, Німеччині і США обсяг промислової продукції перевищував за вартістю сільськогосподарську. Впритул до формування індустріальної структури економіки підійшли також Франція і Росія.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Науково-технічна революція кінця XIX ст. та її наслідки.

Монополізація економіки

Метод «Коло ідей»

Формування проміжних висновків за повідомленням учнів про суть і наслідки НТР.

Застосування наукових відкриттів у виробництві:

1)  активне використання машин і механізмів: парової машини, водяних і парових турбін, двигуна внутрішнього згоряння, верстатів тощо;

2)  розвиток мережі залізниць;

3)  винайдення  нових  засобів  зв’язку  —  радіо,  телеграфу,  телефону;

4)  створення автомобіля та літака та ін.

Розповідь учителя

Учитель розповідає про характерні ознаки індустріального суспільства та створення монополій.

Запитання

1.  Назвіть технічні винаходи, які з’явилися у XIX ст.

2.  Назвіть  нові  матеріали,  які  почали  використовувати  у  промисловості.

3.  Назвіть галузі промисловості, які з’явилися в XIX ст.

4.  Як, на вашу думку, промислова революція змінила життя людей?

Робота з картою історичного атласа

Учитель пропонує учням за допомогою карти історичного атласа «Країни Європи у ІІ пол. XIX — на поч. XX ст.». виконати завдання.

1.  Назвіть  найбільш  розвинені  в  економічному  плані  держави.

Свою відповідь обґрунтуйте.

2.  Назвіть європейські міста, в яких проживало близько 1 млн чоловік.

3.  Назвіть міста, де проводилися Всесвітні промислові виставки.

4.  Назвіть  держави,  де  існували  найбільші  монополістичні об’єднання.

І і ІІ Інтернаціонал

Робота у парах

Складання порівняльної характеристики І і ІІ Інтернаціоналів.

 

І Інтернаціонал

ІІ Інтернаціонал

Рік і місце

заснування

28 вересня 1864 р., Лондон

14 липня 1889 р., Париж

Мета

створення

Об’єднання та координація дій

робітничого руху

Продовження боротьби

за права робітників

Ідеологія

Марксизм

Марксизм

Гасло

«Пролетарі усіх країн, єднайтеся!»

«Пролетарі усіх країн, єднайтеся!»

Документи

«Установчий маніфест»

«Тимчасовий статут…»

«Установчий маніфест»

«Тимчасовий статут…»

Учасники

Профспілки, кооперативні асоціації, освітні гуртки, товариства

Марксисти, анархісти,

анархо-синдикалісти,

соціалісти

Наслідки

створення

Об’єднання робітників в єдину

організацію; вироблення тактики політичної боротьби; поширення марксистських ідей

Удосконалення методів і засобів боротьби, впровадження дня солідарності робітників - 1 Травня

 

V.  Закріплення знань учнів

1. Які науково-технічні відкриття і технологічні зміни кінця XIX ст. справили найбільший вплив на розвиток економіки?

2. Охарактеризуйте найбільш поширені форми монополістичних об'єднань в країнах Європи і США та їхню роль у житті цих країн.

3. Які форми боротьби найманих робітників за свої права були найбільш поширені в передових країнах наприкінці XIX ст.?

4. Як і чому змінилася роль держави в промислово розвинутих країнах протягом XIX ст.?

VІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати відповідний параграф

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Юрій Ігорович
Додано
22 січня 2021
Переглядів
2629
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку