Використані джерела
Г. Д. Довгань, О. Г. Стадник. – Харків : Вид-во «Ранок», 2017. – 272с. : іл.
Поточний контроль знань.
Завдання. Виберіть правильні відповіді на запитання |
||
І варіант |
Відповіді |
|
1 |
Кооперування |
|
2 |
Промисловий вузол |
|
3 |
Індекс людського розвитку (ІРЛ) |
|
4 |
Сільське господарство |
|
5 |
Галузь господарства |
|
6 |
Географічне середовище |
|
7 |
Спеціалізація |
|
8 |
Економічний район |
|
9 |
Валовий внутрішній продукт |
|
10 |
Переробна промисловість |
|
Питання
1. Яка галузь є основною складовою первинного сектора економіки?
2. Зосередження діяльності підприємства на виробництві певної однорідної продукції.
3. Населений пункт з містами — супутниками, що мають низку взаємопов’язаних виробництв.
4. Сукупна ринкова вартість кінцевих товарів та послуг підприємств, вироблених за рік на території країни.
5. Стійкі виробничі зв’язки між спеціалізованими підприємствами.
6. Територіально цілісна частина країни, яка має свою спеціалізацію та виробничі зв’язки з іншими частинами.
7. Показник соціально-економічного розвитку, до складу якого входить індекс очікуваної тривалості життя населення.
8. Яка галузь є основною складовою вторинного сектору економіки?
9. Сукупність підприємств чи закладів, які виробляють якісно однорідну продукцію чи надають однотипні послуги.
10. Частини географічної оболонки, з якою людство безпосередньо взаємодіє в процесі свого життя та господарської діяльності.
Поточний контроль знань.
Завдання. Виберіть правильні відповіді на запитання |
||
|
Відповіді |
ІІ варіант |
|
Кооперування |
10 |
|
Промисловий вузол |
9 |
|
Індекс людського розвитку (ІРЛ) |
8 |
|
Сільське господарство |
7 |
|
Галузь господарства |
6 |
|
Географічне середовище |
5 |
|
Спеціалізація |
4 |
|
Економічний район |
3 |
|
Валовий внутрішній продукт |
2 |
|
Переробна промисловість |
1 |
Питання
1. Яка галузь є основною складовою первинного сектора економіки?
2. Зосередження діяльності підприємства на виробництві певної однорідної продукції.
3. Населений пункт з містами — супутниками, що мають низку взаємопов’язаних виробництв.
4. Сукупна ринкова вартість кінцевих товарів та послуг підприємств, вироблених за рік на території країни.
5. Стійкі виробничі зв’язки між спеціалізованими підприємствами.
6. Територіально цілісна частина країни, яка має свою спеціалізацію та виробничі зв’язки з іншими частинами.
7. Показник соціально-економічного розвитку, до складу якого входить індекс очікуваної тривалості життя населення.
8. Яка галузь є основною складовою вторинного сектору економіки?
9. Сукупність підприємств чи закладів, які виробляють якісно однорідну продукцію чи надають однотипні послуги.
10. Частини географічної оболонки, з якою людство безпосередньо взаємодіє в процесі свого життя та господарської діяльності.
Тема: Узагальнюючий урок за темами «Вступ. Національна економіка. Світове господарство».
Очікувані результати НПД: учні вміють розв’язувати завдання різних рівнів складності, знаходити й аналізувати інформацію за вивченими темами.
Розвивальна та виховна мета: розвивати вміння застосовувати набуті знання для розв’язання різнотипних завдань, виховувати самостійність, почуття відповідальності, впевненості у своїх знаннях.
Обладнання: роздавальні матеріали із завданнями, атласи, політична карта світу, мультимедійна презентація, відеосюжети.
У людині є таке злиття самої людини й економічного середовища,
що неможливо відокремити економічне життя від життя морального,
ідеальне життя від життя економічного.
Жан Жоре́с
Хід уроку:
Дорогі діти, перед початком нашого уроку я пропоную вам обрати настрій на сьогоднішній урок (психологічна рефлексія), смайлик, який вам сподобався, намалюйте у себе в зошиті.
Ну а зараз переглянемо невеличкий відеосюжет (відео про господарство).
Отож, мова сьогодні про економіку – національну та світову. А економіка – це, в першу чергу, гроші. Тому я пропоную вам заробити ці умовні гроші, які ви будете отримувати за свої знання, а кількість зароблених вами грошей буде впливати на оцінку за урок. Сьогодні ми будемо виконувати завдання різних рівнів складності, де застосуємо набуті знання та вміння.
Ви вже знаєте, що у сфері інтересів сучасної географії перебуває весь спектр питань та проблем, що стосуються навколишнього світу. Залежно від предмету вивчення всі географічні науки класифікують.
Прийом «Павутинка»
Складіть схему класифікації географічних наук.
Подивіться навколо себе. Ваш одяг, їжа, школа, місто чи село — це продукт діяльності певних підприємств та організацій, які щось виготовили, побудували, привезли. Та й послуги, що надає вам школа, навчаючи вас, також є господарськими. Відпочиваючи, або лікуючись, ви також користуєтесь послугами різних підрозділів господарства. Усі підприємства, які є в межах країни, прямо або опосередковано пов’язані між собою та утворюють національну економіку. Від того, як працює цей складний механізм, залежить рівень економічного розвитку країни й наше з вами життя. Для визначення ступеня розвитку національної економіки використовують спеціальні показники: ВВП, ВНП, ІЛР.
Прийом «Хвилинка Інтернету»
На сайті ЦРУ https://www. cia. gov/ оберіть закладку Library/The World Factbook/References/guide to country comparisons. Далі оберіть категорію Economy. Визначте країни-лідери та країни-аутсайдери за показником ВВП за паритетом купівельної спроможності (GDP (Purchasing power parity)); з’ясуйте місце України в рейтингу.
За цим рейтингом Китай та Індія опинилися попереду Німеччини. Чи справді якість життя в цих країнах краща?
Який фактор потрібно врахувати?
Перегляньте рейтинг ВВП з розрахунку на одну особу (GDP — per capita (PPP)). Як змінилася ситуація? На якому місці Україна?
Важливим показником є національний дохід (НД) — це чистий прибуток. Його розраховують як ВНП без відрахувань на зношення основних засобів виробництва. НД є більш наочним для відображення реального рівня життя громадян країни в певний час.
Прийом «Підказка»
НД відображає середній рівень матеріального життя людини — і мільярдерів, і жебраків. Чи достатньо цього, щоб робити висновок про якість життя всіх громадян? Які ще показники можна було б використати? Використайте наведені підказки для відповіді:
1) Екваторіальна Гвінея усього на два пункти відстає від Японії за рівнем доходів на душу населення (за рахунок нафти та лісоматеріалів), при цьому тривалість життя в першій країні — 64 роки, у другій — 85 років.
2) Білорусь та Ботсвана (за рахунок видобування алмазів) мають приблизно однакові показники за рівнем доходів на душу населення, хоча рівень урбанізації у першій — близько 78 %, у другій — 56 %.
3) Україна та Бутан за рівнем доходів на душу населення йдуть одна за одною, проте в Україні рівень писемності становить майже 100 %, а в Бутані — лише 65 %.
Зі свого життєвого досвіду ви знаєте, що все у світі має певну будову (структуру). Національна економіка кожної країни, як цілісна система, також має власні структурні особливості.
Для дослідження характеру та рівня розвитку національних економік країн світу міжнародні та національні організації, вчені різних наукових напрямів, широко використовують трисекторну модель структури національної економіки.
Прийом «Гронування»
Складіть гроно трисекторної моделі національної економіки.
З часу виникнення людини основою її життя є праця. Саме завдяки праці людина забезпечує свої потреби для життя та розвитку. За минулі тисячоліття люди навчилися узгоджувати та об’єднувати працю мільйонів людей. Їх спільні зусилля, спрямовані на виконання якоїсь роботи, тепер мають науково обґрунтовані форми організації праці.
Прийом «Ланцюжок слів»
Уявіть, що вас запросили до участі в групі фахівців, що намагаються побудувати підприємство з виробництва певної продукції. Під час вибору розташування підприємств та галузей потрібно врахувати багато чинників, які впливатимуть на їхню роботу. Питання пошуку найбільш раціональних (тобто правильних, вигідних) форм просторової (територіальної) організації виробництва є одним з ключових в економічній географії. Складність його вирішення полягає в необхідності погодити інтереси окремих підприємств та галузей з інтересами всього національного господарства.
Прийом «Картографічна лабораторія»
Вам буде надана інформація: географічний об’єкт та виробництво, що тут розміщено. Потрібно обрати переважний чинник розміщення виробництва, аргументувати свій вибір та зробити відповідну наліпку на карті світу чи України. Не засмучуйтеся, якщо не можете відповісти. Подальше вивчення галузей промисловості допоможе вам пізнати нові нюанси і те, що зараз здається складним, — стане зрозумілим.
- Бразилія — виробництво кави;
- Харків — багато виробництв машинобудування;
- Кривий Ріг — металургійне виробництво;
- Австралія — видобувна промисловість;
- Аргентина — виробництво найдорожчої яловичини;
- Каліфорнія — корпорація Apple;
- Запоріжжя — титано-магнієвий комбінат;
- Норвегія — виробництво електроенергії;
- США — виробництво літаків Boеing;
- Нідерланди — виробництво молока та молочної продукції;
- Таїланд — пошив одягу.
У наші дні економічний розвиток будь-якої країни залежить не лише від результатів внутрішньої господарської діяльності, а й від її участі у світових економічних відносинах. У кожній країні світу формується власна економічна система, яка вирішує низку економічних питань: які товари виробляти, як організувати їх виробництво, розподіл, обмін, споживання.
Прийом «Асоціації»
- Які конкретні приклади країн світу ви асоціюєте з виразом «країна спеціалізується на …»? Спробуйте пояснити кожну з них.
Прийом «Підказка»
Чи завжди певна спеціалізація країни робить її учасником міжнародного поділу праці?
Підказка: українці спеціалізуються на виробництві сала, японці спеціалізуються на виготовленні кімоно.
Для дослідження економічного розвитку країн в економічній географії застосовують різноманітні кількісні та якісні показники, серед яких уже відомі вам ВВП або ІЛР. Аналіз та порівняння цих показників дозволяє визначити тип країни за економічним розвитком та віднести її до певної групи країн зі схожими економічними показниками. Давайте пригадаємо, на які типи поділяються країни за рівнем економічного розвитку? (Відповіді учнів)
Прийом «Штурмуємо карту»
На настінній карті показуємо країни різних типів.
А тепер давайте пригадаємо країни «Великої двадцятки» (G-20).
Прийом «Вгадай країну»
Після перегляду презентації підписуємо країни G-20 на фрагментах контурних карт.
Ви вже знаєте, що світове господарство є складною системою, яка поєднує національні економіки країн світу на основі міжнародного поділу праці. Динамічні процеси сьогодення впливають й на світове господарство. Основні тенденції подальшого розвитку світового господарства – це інтернаціоналізація, глобалізація та регіональна економічна інтеграція. Важливим кроком інтеграції України у світову економіку є отримання безвізу з країнами ЄС. Чому ж українці прагнуть стати повноправними членами євроспільноти? (Перегляд відеосюжету).
Прийом «Метод прес»
Ще однією характерною ознакою розвитку сучасної світової економічної системи є процес транснаціоналізації, що характеризується посиленням панівної ролі особливих підприємств, які дістали назву транснаціональних корпорацій (ТНК). Які найбільші ТНК діють в Україні та яка ж суть та наслідки їх діяльності для економіки України?
Прийом «Хвилинка-цікавинка »
Слухаємо розповіді учнів про ТНК в Україні.
Прийом «Рядок цифр»
Учні виконують завдання на картках, після чого здійснюють взаємоперевірку.
І варіант – 4, 7, 2, 9, 1, 8, 3, 10, 5, 6.
ІІ варіант – 6, 5, 10, 3, 8, 1, 9, 2, 7, 4.
Прийом «Математична хвилинка»
До кількості країн з найпотужнішими економіками світу
Додати кількість найрозвиненіших країн світу
Розділити цю суму на кількість секторів економіки країни
(Якщо ви все правильно підрахували, то отримали клас, в якому ви навчаєтесь).
А зараз, діти, давайте повернемося до початку нашого уроку, до вибраних вами смайликів. Чи змінився ваш настрій за урок? Чому?
Складіть у файли ваші картки, зошити та зароблені гроші. Після підрахунку я повідомлю вам результати сьогоднішнього уроку.
Дякую всім за урок!