Розвивальне адаптаційне заняття
для учнів 4-х класів
« Я піду у п’ятий клас»
Мета: профілактика проблем адаптації в середній школі.
Завдання: формування уявлень про новий соціальний статус п’ятикласника; прогнозування свого майбутнього; зняття тривожності з приводу переходу до середньої школи.
Обладнання: таблиці для кожної дитини (нове та ставлення до нього); папір, кольорові фломастери, олівці, можна ножиці, папір, клей; плакат із списком предметів п’ятого класу; папір
Вступна частина.
Привітання.
« Доброго дня любі діти! Хочеться вас привітати з тим, що ви вже четвертокласники! А це значить, що прийшла пора відповідальна, коли ви стаєте на сходинку доросліші – п’ятикласники! Ви вирушите в подорож до середньої школи, де трішки інакше ніж у початкових класах. Давайте сьогодні розглянемо, що ж саме може бути по іншому з наступного навчального року.»
Знайомство «Мене звуть … . Я вмію… .»
Мета: формування навичок самоаналізу, підвищення самооцінки.
Вправа «Сусіде, загадай число!»
Мета: настрой на роботу, створення довірчих стосунків.
Учні об’єднуються в пари, стають спинами. Кожна пара загадує два числа і додає їх, потім, взявшись за руки підстрибують стільки разів скільки вийшла сума чисел.
Основна частина.
«Скажіть, а навіщо вам вчитися після четвертого класу, ви вже вмієте читати і писати?»
Відповіді учнівства.
«Давайте почнемо готуватись до майбутньої подорожі вже сьогодні. Адже щоб подорож була успішною треба докладати зусиль і чим краще ви підготуєтеся до неї, тим більше задоволення вона вам принесе. Як ви гадаєте, що необхідно взяти з собою?»
Відповіді учнівства.
«А щоб вам цікавіше було, я загадуватиму загадки, а ви відгадуйте і говоріть підходить це нам чи ні, будемо брати це з собою?»
На початку, це всього лише маленьке зерня.
А без нього без нього життя нема.
(Знання)
Дуже я потрібна всім –
і дорослим і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу.
( Книга)
Снігові поля, чорні грачі,
Хочеш розумним бути – бери та вчи.
(Книжка та букви)
Зговорились дві ноги
Робити дуги та круги.
(Циркуль)
Для письма, сказати прошу,
Що потрібно взяти?
(Зошит)
Чорний Іван,
Дерев’яний каптан,
Де носом проведе,
Там слід прокладе.
(Олівець)
Вправа «Нове, яке воно?»
«А давайте зараз назвемо все те нове, з чим вам доведеться зустрітися в 5-му класі. Щось для вас стане приємною несподіванкою, сприятиме звиканню до нових умов, а щось викличе тривогу, непорозуміння. Запишіть спочатку самостійно все те, чого не було в початковій школі, а потім ми разом опрацюємо ваші думки та як долати ці зміни.»
Діти працюють самостійно або в парах – придумують відмінності, записують в спеціальні таблиці. Можна зробити так, щоб діти зразу писали і своє відношення до тих змін, які вони придумують.
Далі можна, щоб учні позмагалися хто скільки написав варіантів, що саме, по бажанню поназвивали свої відповіді. Потім, у формі мозкового штурму, записуються всі придумані зміни на дошці і розглядаються, як можна їх згрупувати.
1 Новий статус
«Статус п’ятикласника – це відповідальна пора, коли ви стаєте на сходинку вище до дорослого життя. Ви стаєте більш самостійними, багато рішень, які вам допомагали вирішувати дорослі, ви будете самі приймати і самі спостерігати і відчувати їх наслідки. А ще, ви маєте змогу показати себе з іншої сторони, наприклад кращої, якщо у вас не виходило з якимось шкільним предметом, то тепер ви можете докласти більше зусиль і вивчити цей матеріал. Це пора відкриття у собі більшого потенціалу, можливість саморозвитку і самовдосконалення.
Давайте розглянемо позитивні сторони і сторони, які можуть викликати труднощі, коли ви отримуєте новий статус.»
Бажано слідкувати, щоб під час таких обговорень брали участь всі учні колективу і висловлювали свої думки. Їхні зауваження сприймати з серйозністю, ставитися відповідально, адже для дитини це викликає страх. Це передбачає пошук шляху у подоланні труднощів, сприяє зняттю тривоги, підвищенню впевненості у собі.
2 Класний керівник
« З’явиться новий класний керівник, який вас буде супроводжувати до закінчення школи. Він допомагатиме вам у шкільному житті. Вам слід звикнути до того, що в середній школі постійно поряд класного керівника немає, він буде у своєму кабінеті. Якщо щось необхідно чи не зрозуміло ви звертатиметеся до нього за допомогою чи порадою. Він приходитиме до вас кожного дня і дізнаватиметься як ваші справи, чи всі у школі та інші шкільні питання, а також викладатиме у вас якийсь предмет, проводитиме різні виховні заходи разом з вами: вікторини, конкурси, екскурсії, зустрічі з батьками.»
Обговорення позитивних сторін даного питання та сторін, які можуть викликати труднощі.
3 Новий кабінет
« У вас з’явиться ваш новий кабінет, де ви зможете працювати на виховних годинах, на певних уроках та позаурочний час. Це буде кабінет вашого класу і ви будете допомагати оформити його, будете відповідальні за нього, ви зможете працювати в ньому творчо. У кожного є до чогось здібності і якщо вам подобається якийсь вид роботи – не забудьте сказати про це класному керівнику, щоб ви могли проявити себе не лише у навчанні.»
Обговорення позитивних сторін даного питання та сторін, які можуть викликати труднощі.
4 Нові предмети
Назвіть всі предмети, які є в четвертому класі, виділіть ті, які викладає не класний керівник. Далі запропонуйте список предметів п’ятого класу. Обговоріть, які нові предмети та що вони вивчають.
Опрацювання позитивних сторін даного питання та сторін, які можуть викликати труднощі.
5 Учителі – предметники
«У вас уже є вчителі, які викладають свій предмет. Як ви думаєте, а для чого вам вчителі –предметники?»
Обговорення позитивних сторін даного питання та сторін, які можуть викликати труднощі.
6 Кабінетна система
« Оскільки у вас з’являться нові предмети та нові вчителі – предметники, то з’являться і нові кабінети. Кожен предмет викладається у своєму кабінеті – класній кімнаті. Це досить зручно, адже кожен кабінет оформлено відповідно профілю: на стінах багато стендів, таблиць, написів, є додаткова інформація та література. Класи знаходяться у зручних місцях, наприклад кабінети одного спрямування розміщені поряд. Коли ви будете пересуватися по школі будьте уважні, спочатку приходьте трішки раніше до уроків, щоб знайти кабінет. І не соромтеся запитувати у інших, усі старші учні були п’ятикласниками і вони вам завжди підкажуть де що знайти.»
7 Ускладнення навчання
« З кожним роком ви стаєте дорослішими, з кожним роком ви оволодіваєте певними знаннями і з кожним роком ваші знання поглиблюються, а відповідно, коли ви перейдете до п’ятого класу на вас чекає нова програма і продовження накопичення знань. А щоб вам було не складно навчатися в середній школі, як ви маєте засвоїти початкову програму навчання?
Так, вам потрібно добре володіти технікою читання, адже далі ви ще більше будете читати, відповідати усно, працювати у бібліотеці з додатковою літературою. Також необхідно засвоїти основне на уроках математики та на інших предметах. Зараз у вас є ще час надолужити свої прогалини, працюйте і ви досягнете бажаного!»
Обговорення позитивних сторін даного питання та сторін, які можуть викликати труднощі.
8 Обов’язки
«Ви стаєте старшими, тому у вас з’являться нові обв’язки. Наприклад, кожний за навчальний семестр має чергувати, що входитиме у обов’язки чергового - вирішувати вам разом з класним керівником. В своєму класному колективі ви теж за щось будете відповідати, матимете свої обов’язки і в своєму кабінеті. Ставтеся до своїх завдань з серйозністю, і тоді ви матимете авторитет і у вчителів, і у однолітків. А під час вибору сфери відповідальності враховуйте свої вподобання, те що вам подобається робити і те, що ви вмієте, говоріть про це з класним керівником.»
Слід придумати певний набір обов’язків, які можуть бути в п’ятому класі. Обговорення позитивних сторін даного питання та сторін, які можуть викликати труднощі.
Висновок вправи
Діти мають зробити самі висновок, а якщо потрібно, можна підштовхнути.
«Можна думати про майбутнє з тривогою і бачити все у темних тонах, але якщо уважніше поглянути, якщо шукати шляхи подолання труднощів, то перешкоди стають нашими союзниками нашим надбанням! У майбутнє слід іти з вірою у власні сили, впевненістю у себе.
Заключна частина.
«Початкова школа – це період знайомства з навчальною діяльністю, а середня школа – доросліший етап навчання, оволодіння самостійними формами роботи.
А давайте пограємо у гру на увагу, адже увага вам потрібна в житті.»
Мета ігор: зняття втоми, налагодження емоційного настрою, розвиток комунікативних здібностей, тренування уваги.
Гра «Я уважний»
Діти стають у коло, кожен має повторювати дії за ведучим, який в весь час придумає нові вправи. Можна зробити, щоб хто виконав невірно виходив з гри.
Гра «Сусід»
Діти стають у коло, вибирають ведучого, можна сором’язливого для розвитку комунікативних здібностей. Ведучий підходить до будь-кого з гравців і говорить «сусід», а сусіди піднімають найближчу руку до названого.
Вправа «»Моє сокровенне»
«Діти подумайте зараз про свою школу. Шкільне життя –це досить вагома частина вашого життя. Скільки було в ній щасливих та радісних моментів! А тепер спробуйте подумки знайти місце в школі, де б ви почувалися добре, затишно – ваше місце! І намалюйте його.»
Після виконання, якщо діти захочуть, можуть показати свою роботу іншим. Ці малюнки діти забирають з собою і залишають їх напам’ять, а в п’ятому класі вішають у своєму кабінеті.
Висновок
«На сьогоднішньому занятті ми одержали попереднє уявлення про те, що очікуватиме на вас у 5-му класі. Чи сподобалось вам у «п’ятому класі»? Не забувайте у вас є час, щоб відтягнути ваше навчання. Успіхів і наснаги!»
Прощання «Добра емоція».