Тема: Основи адміністративного права
Мета: ознайомити учнів з поняттям адміністративного права, адміністративного правопорушення та стягнень, що застосовуються за їх вчинення; визначити особливості адміністративної відповідальності неповнолітніх; розвивати уміння вирішувати юридичні завдання з використанням нормативно-правових актів; виховувати правову культуру учнів і несприйняття правового нігілізму.
Очікувані результати. Після уроку учні зможуть: називати правовідносини, регульовані адміністративним правом, органи, які розглядають справи про адміністративні правопорушення; визначати адміністративні правопорушення, наводити їх приклади; описувати адміністративні стягнення, що застосовуються щодо неповнолітніх; аналізувати й розв’язувати правові ситуації адміністративних правопорушень.
Основні поняття: адміністративне право, адміністративна відповідальність, адміністративний проступок, адміністративні стягнення.
Обладнання: мультимедіа-презентація, витяги з Кодексу про адміністративні правопорушення, роздавальний матеріал.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з елементами уроку-практикуму.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
На екрані уривки з мультфільмів «Ну, постривай», «Жив-був пес» (змонтований кліп на 2 хв.).
►► Бесіда
1. Як ви вважаєте, що є спільного в усіх цих ситуаціях?
2. Назвіть галузі права, з якими ми вже познайомились.
3. Що таке правовідносини?
4. Які існують види правопорушень та види юридичної відповідальності?
Учитель. На сьогоднішньому уроці ми розглянемо нову галузь права — адміністративне право (Учитель повідомляє тему та мету уроку; учні записують тему уроку в зошит).
►►Запитання
Що б ви хотіли дізнатися про адміністративне право? (Очікувані результати)
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
►► Міні-лекція
Учитель. Адміністративне право регулює відносини, які виникають у сфері державного управління. Термін «адміністративне» — у перекладі з латини «administratio» означає «управління».
Норми адміністративного права включають-систему організації державних органів; роз’яснюють обов’язки і права цих органів і службовців; забезпечують дотримання й охорону громадського порядку.
За допомогою адміністративного права здійснюється захист особистості, прав і свобод людини і громадянина, охорона здоров’я громадян, санітарно-епідеміологічне благополуччя населення, захист суспільної моралі, охорона навколишнього середовища, встановленого порядку державної влади, громадського порядку та безпеки, захист законних економічних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства і держави від адміністративних правопорушень, а також попередження адміністративних правопорушень.
В адміністративних відносинах важливим є вміння керувати і підкорятися. Наприклад, співробітник ДАІ складає протокол про порушення водієм правил дорожнього руху. Працівник правоохоронних органів в даному випадку наділений владою і відповідною компетенцією, а правопорушник зобов’язаний виконувати закон і підкорятися владі міліціонера.
►► Робота в парах
Визначте, які з правовідносин є адміністративними.
Ситуація 1
Олег був звільнений з роботи за невиконання покладених на нього трудовим договором обов’язків.
Ситуація 2
Максим ловив рибу в заповідному місці і був оштрафований працівниками правоохоронних органів.
Ситуація З
Володимир не захотів виконувати вказівку замовника і не став добудовувати будинок за його проектом.
Ситуація 4
Головний санітарний лікар міста своїм наказом попередив директора міського Будинку культури про порушення санітарно-епідеміологічних правил під час епідемії грипу.
Проміжний підсумок
Особливості адміністративних правовідносин:
• можливість застосування примусу;
• нерівність сторін в окремих випадках.
►► Робота зі схемою
Запитання
Що таке правопорушення? (Учні формулюють поняття адміністративного правопорушення на основі схеми на екрані та заносять визначення до зошита).
Адміністративний проступок — це... |
||||||
↓ |
|
↓ |
|
↓ |
|
↓ |
Яке?(назвіть ознаки правопорушення) |
|
Що? |
|
Яке посягає на... |
|
За яке законом передбачено ... відповідальність |
Адміністративний проступок — це протиправне, винне (умисне або з необережності) діяння (дія або бездіяльність), яке посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яке передбачена адміністративна відповідальність.
►► Робота з нормативно-правовими актами
Користуючись статею 12 КУпАП, учні повідомляють про вік притягнення до адміністративної відповідальності.
Учитель. Ви уже теоретично ознайомилися із поняттям правопорушення, тепер самостійно наведіть приклади адміністративного проступку (Учні наводять приклади).
Учитель. Ми розглянули з вами ситуації з адміністративними проступками. Як ви думаєте, які стягнення доцільно застосувати до осіб, які їх вчинили?
►► Робота з нормативно-правовими актами
Учні опрацьовують статті 24, 25-32 КУпАП і складають праву колонку таблиці «Адміністративні правопорушення і стягнення» (Див. додаток).
Учитель. Звертаю вашу увагу на те, що такі стягнення як виправні роботи, адміністративний арешт, конфіскація майна застосовуються лише за рішенням суду.
►► Запитання
Як ви вважаєте, чи однакові заходи впливу застосовуються до неповнолітніх?
►► Робота з нормативно-правовими актами
Учні опрацьовують текст статей 24-1 КУпАП і розглядають ситуацію на екрані.
16-річний Данило разом з 14-річним Ігорем розпивали спиртні напої у дворі школи і були притягнуті до дисциплінарної відповідальності працівниками міліції. Як покарання було обрано штраф.
Учитель. Такий вид адміністративних стягнень, як арешт, не може бути застосовувати до неповнолітніх, вагітних жінок, жінок, які мають дітей віком до 12 років та інвалідів 1 та 2 груп.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
►► Практикум (аналіз ситуацій)
Учні аналізують ситуації та визначають, чи вчинено адміністративне правопорушення і хто може бути притягнутий до відповідальності.
Ситуація 1
Батьки з 9-річним сином, повертаючись пізно ввечері з театру, перейшли вулицю у невстановленому місці, неподалік підземного пішохідного переходу. Співробітникам міліції, які їх затримали, батьки пояснили, що поблизу не було машин і взагалі рух вночі дуже обмежений.
Ситуація 2
На вулиці підлітки голосно співали пісні, брутально лаялися, на зауваження перехожих не реагували або відповідали лайкою. їх затримав наряд міліції і з’ясувалося, що двом із затриманих по 14 років, одному — 15, а двом — 17 років.
Ситуація З
Десятикласник, якому виповнилося 16 років, протягом півроку відмовляється отримувати паспорт громадянина України. При цьому він посилається на те, що не має потреби в отриманні документа, а отже, й наміру отримати громадянство іншої держави, але не може пояснити якої саме.
Ситуація 4
Після обідньої перерви робітник повернувся на робоче місце в стані алкогольного сп’яніння. Начальник цеху відсторонив його від роботи і подав доповідну записку з цього приводу директору заводу.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати § 23 підручника.
Завдання на вибір:
2. Придумати правову ситуацію на адміністративну відповідальність.
3. Запропонувати перелік заходів щодо профілактики адміністративних правопорушень серед неповнолітніх.
Додаток
Адміністративні правопорушення |
Адміністративні стягнення |
-в галузі охорони праці і здоров’ я населення |
1. попередження |
- що посягають на власність |
2. штраф |
- в галузі охорони природи |
3. оплатне вилучення предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об’єктом адміністративного правопорушення |
- в промисловості, в с\г |
4. конфіскація предмета,який став знаряддям вчинення або безпосереднім об’єктом адміністративного правопорушення |
- на транспорті |
5. позбавлення спеціального права |
- в галузі торгівлі |
6. виправні роботи |
- в галузі житлових прав громадян, житлово-комунального господарства |
7. адміністративний арешт |
- в галузі стандартизації, якості продукції |
|
- що посягають на громадський порядок і громадську безпеку |
|
- що посягають на встановлений порядок управління |
|