Розробка вікторини з правознавства "Магістри права"

Про матеріал

Турнір правознавців "Магістри права" може бути проведений з нагоди відзначення Дня прав людини 10 грудня. У ньому беруть участь команди юних правознавців, які сформовані раніше з учнів 9-х -11-х класів. Захід сприяє розвитку пізнавальних знань до предмету, вчить дітей використовувати свої правові знання в різних ситуаціях, формує правову культуру школярів.

Матеріал цікавий для вчителів правознаства та громадянської освіти.

Перегляд файлу

Розробка позакласного заходу з правознавства

                                                                     Бородіна Ольга Степанівна,

                                                                     вчитель історії та правознавства

                                                                     Петролавлівської ЗОШ І-ІІІ ст..№1

                                                                     Петропавлівького району

                                                                     Дніпропетровської області

Турнір правознавців «МАГІСТРИ ПРАВА»

Я маю право жити на землі,

Творити, дихати, учитись.

Примножувати багатства всі її,

Своєю Україною гордитись.

      Мета: виховувати у школярів інтерес до правових знань, популяризувати правові закони, розвивати пізнавальний інтерес до предмета,, з’ясувати, як учні знають основні поняття з правознавства, навчити дітей користуватися своїми правами в різних ситуаціях, виховувати почуття відповідальності за свої вчинки виховувати почуття причетності до процесу творення правової держави в Україні формувати правову культуру школярів.

         Методичне забезпечення : плакати, картки з завданнями, годинник, сигнальні картки.

        Учасники гри: 2 команди, сформовані з учнів    9-х – 11-х  класів

ХІД ГРИ

    Вступне слово вчителя.      Привітання ведучих.

Учень: Добрий день, дорогі друзі!

Учениця: Добрий день!

Учень: Ми раді вітати всіх, хто зібрався у цьому залі, та юних правознавців.

Учениця: Знавців галузей права.

Учень: Сьогодні перед нами змагатимуться ті, хто через декілька років стане на    варті закону.

Учениця: Майбутні магістри права.

Учень: Та просто законослухняні громадяни.

Учениця: Наш турнір присвячений Дню прав людини, який відзначається 10 грудня.

Учень: Побудова правової, справді демократичної  держави у нашій країні неможлива без знання прав, свобод та обов'язків громадян України.

    Учениця:         

                             Я маю право жити на землі,

                  Творити, дихати, учитись,

                  Примножувати багатство всі її,

                  Своєю Україною гордитись.

                  Я маю право на веселку й на весну,

                  На щедру осінь і на тепле літо,

                  І на лани із стиглим житом.

                  На золотаве сонце в небесах,

                  Що щедро Україну зігріває,

                  На соловейка спів в гаях

                  І на любов батьків, безмежну і безкраю.

Учень :Розпочинаємо турнір  юних правознавців   « Магістри права».

Учениця: У ньому візьмуть участь найкращі знавці з права в складі двох

 збірних команд учнів 9-х , 10 та 11 класів.

Учень:   О, поважні знавці права і закону.

               З’явіться на поклик турнірних труб!

               Усі чекають вас тут

               Обладунок ваш - ввічливість і люб’язність,

               Увага й доброзичливість.

               Будьте тричі гідні великого звання !

               Хай переможе найсильніший!

( Команди виходять на сцену, проголошують назву і девіз команди)

Команда «Патріоти». Девіз: «Ми – патріоти Батьківщини своєї!

                                                       Усе робимо на благо їй,

                                                       Живи спокійно країно моя –

                                                       Адже на захист стану Я!»

Команда «LEGO» .    Девіз: «Кожен, хто ходить по землі,

                                                   Має свій обов’язок в житті !»

 Учениця:Як на кожному солідному конкурсі ваші знання оцінюватиме компетентне журі...(представлення журі)

Учень: Наш 1-й конкурс має назву «Світлофор»

    Учениця: У кожної команди є червона і зелена картки. Учитель читає твердження: якщо  воно правильне, необхідно підняти зелену картку, неправильне — червону.

Учень: За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.

(  Завдання в додатку №1)

Учень:Наш  2-й конкурс «Правова підказка» . Умови конкурсу: один з учасників команди вибирає картку на якій записано 11 правових понять і термінів.

Учениця:   Протягом 2 –х хвилин він повинен, не називаючи самих  10 термінів зазначених у картці, пояснити їх своїй команді, а та  - назвати ці терміни. 11-й термін потрібно пояснити без слів, за допомогою  жестів. Один правильно названий термін  - 1 бал.

(Завдання в додатку №2)

    Учень: 3 -й  конкурс  «Юридичний рахунок»

   Учениця: Юристи-професіонали повинні мати різнобічні знання, в тому числі – з математики, працювати з цифрами, вміти швидко рахувати.

   Учень: Хто швидше справиться із завданням отримує 3 бали. Час на виконання – 1 хвилина.

(завдання в додатку №3)

Учень:   4 – й конкурс має назву «Юридичний марафон»

 Учениця:  Кожний  учасник команди по черзі бере  зі столу питання, зачитує вголос і сам на нього відповідає. Але представники різних класів мають різні типи запитань.

    Учень:   9 клас визначає  види юридичної відповідальності, 10 клас — групи прав людини, 11 клас — назви правоохоронних органів до яких треба звернутись  у певних ситуаціях. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Допомога команди 0,5 бала.  (завдання в додатку №4)

    Учень:  Наш 5 - й   конкурс  «Морський бій». У цьому конкурсі  командам потрібно назвати зашифроване слово, яке повязане з правознавством.

Учениця: Команди  по  черзі  «стріляють.  Якщо  потрапили  на  цифру,  то  дають  відповідь  на  запитання  і  «стріляють»  знов,  коли  відповіді  нема,  право  «пострілу»  передається  команді суперників.

Учень: Якщо під час «пострілу» потрапили на літеру, то питання не  отримують,  проте стріляють  ще  раз. Максимальна кількість пострілів без зміни команди -  3.  Виграє  той,  хто  першим  складе  потрібне  слово,  та  дасть  його  визначення.  

Учениця:  За перемогу команда отримає 5 балів. (Завдання в додатку №5)

Учень : Наступний  конкурс «Юридична консультація»

Учениця: Уявіть, що ваша мрія здійснилася і ви вже юристи. Зараз до вас прийдуть громадяни, щоб отримати правову допомогу. Вам необхідно надати юридичну консультацію з певного юридичного факту.

Учень: . Учитель зачитує правову ситуацію. Та команда, яка підняла сигнальну картку першою має право відповідати. Повна правильна відповідь – 2 бали. За доповнення  відповіді суперником    1  бал.

(Ситуації в додатку № 6)

Учень: До вашої уваги конкурс « Інсценування правової ситуації»

Учениця: Завдання кожної команди обрати, обговорити та інсценізувати ситуацію, в якій би порушувались визначені  права дитини.

Учень: Час підготовки – 3 хвилини. Максимальна кількість балів -5.

        (завдання в додатку №7)

       Учень: Сьогодні ми з вами пригадали  свої права та обов’язки, повторили знання законів та юридичних термінів , побачили реальне рішення різних ситуацій,     які трапляються з нами в повсякденному житті.

      Учениця: Сподіваємося, що в майбутньому  ви не заблукаєте в   лабіринтах закону, і зможете знайти правильний вихід з будь-якої ситуації!

                   Пам’ятайте!

       Життя – це шанс, злови його.

       Життя – це краса, милуйся нею.

Життя – це радість, насолоджуйся нею.

Життя – це виклик, прийми його.

Життя – це цінність, цінуй його.

Життя – це скарб, бережи його.

Життя – це любов, тішся нею.

Життя – це таємниця, відкривай її.

Життя – це обіцянка, виконуй її.

Життя – це смуток, відчуй її.

Життя – це гімн, заспівай його.

Життя – це боротьба, почни її.

Життя – це трагедія, зрозумій її.

Життя – це щастя, заслужи його.

Підбиття підсумків, нагородження переможців.

    Додаток №1 

«Світлофор»

  1. Конвенція про права дитини — основний закон держави. -

2. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав.  +

3.Громадяни України мають право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації. +

4. Вірш  Т.  Шевченка  «Реве  та  стогне  Дніпр  широкий»  було  покладено  в  основу    тексту Державного Гімну України .  -

5. Акт про незалежність України було проголошено 24 серпня 1991 року.

6. Мінімальний вік вступу жінок в Україні до шлюбу 18 років. +

7. Підприємництво– це самостійна ініціатива, діяльність на власний ризик. +

 8. Верховна Рада прийняла закон, за яким кримінальну відповідальність встановлено з 6 років. -

  9. Закон визнає за подружжям право на вибір прізвища. +

  10 В Україні існує єдине громадянство. +

11. У нашій державі діє принцип: „ Закон, що дишло, куди повернеш, туди й вийшло”. -

      12.Розлучення – це каральний захід з боку держави.-

 

Додаток № 2

«Правова підказка»

І варіант

1.Права   2. Адвокат    3. Злочин   4.Монархія   5. Парламент  6.Суд   7.Паспорт    8.Штраф    9. Дієздатність     10.Референдум  (без слів) 11. Арешт

ІІ варіант

1.Конституція    2.Вирок   3.Верховна Рада    4.Тризуб   5.Народний депутат 6. Податки  7.Закон    8. Валюта     9.Прокуратура    10. Громадянин

   ( без слів)  11. Вибори

Додаток №3

«Юридичний рахунок»

 

Мінімальний вік участі громадян у виборах + Вік  обов’язкового  отримання паспорта громадянином – Вік повної дієздатності – Вік  кримінальної відповідальності за особливо тяжкі злочини   + Вік настання  правоздатності особи = ?      Розв’язок: 18+16-18-14+0=2

Додаток №4

                                       «Юридичний марафон»

 

Завдання для учнів 9 класу.

Установити види юридичної відповідальності.

1. Керування автомобілем у нетверезому стані. (Адміністративна.)

2.Поява на роботі в нетверезому стані. (Дисциплінарна.)

3.Пошкодження бібліотечної книги. (Матеріальна.)

4. Крадіжка автомобіля. (Кримінальна.)

5. Безквитковий проїзд у транспорті. (Адміністративна.)

6. Запізнення на урок. (Дисциплінарна)

 

Завдання для учнів 10 класу.

Установити види прав людини.

1.Право на працю. (Соціально-економічні.)

2.Право на участь у виборах. (Політичні.)

3.Право на відпочинок. (Соціально-економічні.)

4. Право на життя. (Особисті.)

5. Право на підприємницьку діяльність. (Соціально-економічні.)

6. Право на повагу до гідності. (Особисті.)

 

Завдання для учнів 11 класу.

            Установити назви правоохоронних органів. Куди звернутися в певних ситуаціях?

І.Ви стали свідком ДТП. (До поліції.)

2. Вашого друга затримали працівники поліції і, як він стверджує, побили. (До прокуратури.)

3.Прийшовши додому, ви виявили, що двері вашого будинку зламані.(До поліції.)

 4.Ваші батьки укладають угоду та хочуть перевірити її законність. (До адвокатури.)

5. Ви знайшли в себе на городі невідомий металевий предмет, схожий на снаряд. (До поліції.)

6. Вашого родича звинувачують у злочині. (До адвокатури.)

 

Додаток №5

  «Морський бій»

Запитання :

1. Чи настає відповідальність за правопорушення, скоєне через необережність? (Так.)

2.Хто в Україні очолює виконавчу владу? (Кабінет Міністрів.)

3. Скільки областей в Україні? (24.)

4.Учинення правопорушення у стані алкогольного сп'яніння пом'якшує чи обтяжує вину? (Обтяжує.)

5. Чи можна на референдум виносити питання внесення змін до Конституції України? (Так.)

6. Чи потрібна згода батьків нареченої для укладання шлюбу? (Ні.)

7.Як називається запізнення на роботу без поважної причини,більше ніж на три години? (Прогул.)

8. Строк повноважень Президента України. (5 років)

9. Коли настає адміністративна відповідальність? (з 16 років)

10. На який строк застосовуються адміністративний арешт? (До 15 діб)

11. За формою державного правління Україна є . (Республікою).

12. Кількісний склад Верховної Ради України. (450)

   13.Основний міжнародний документ, що захищає права людини? (Загальна декларація прав людини).

  14. Кожна людина від народження є фізичною чи юридичною особою? (Фізичною.)

    15. Стихійне лихо — це юридична дія чи подія? (Подія.)

    16. Особливо небезпечний вид правопорушення. (Злочин)

  17. Хто в Україні є главою держави? ( Президент)

  18. Здатність особи своїми діями здійснювати права та обов'язки. (Дієздатність.)

 

 

А

Б

В

Г

Д

1

1

2

3

А

4

2

5

П

6

7

8

3

И

9

А

10

Т

4

11

12

13

14

15

5

Р

16

17

Д

18

          Зашифроване слово «Апатрид»

Додаток №6

«Юридична консультація»

  1.               Під час перерви учень 8 класу Ігор штовхнув Петра, і той впав на сходи. Результатом падіння ушкоджено хребет. Батьки Петра подали позов до суду. Яке рішення має прийняти суд? ( Зобовязати батьків Ігоря відшкодувати витрати на лікування Петра).
  2.               Андрію на 16-річчя подарували мотоцикл. Не отримавши посвідки на право керування мотоциклом, він через тиждень вирішив обкатати його, взявши з собою сусідського хлопчика. Коли вони підїхали до містка, де стояв знак  «Заборонено», Андрій не зупинився, а виїхав на міст. В результаті падіння Андрій отримав кілька синців, а хлопчика в тяжкому стані доставлено в лікарню.

Запитання :

1. Чи міг Андрій мати у своїй власності мотоцикл?

2. Чи мав він право катати сусідського хлопчика на мотоциклі?

3. Чи можна Андрія за скоєне притягти до кримінальної відповідальності?

Відповіді:

1. Андрій мав право мати у своїй власності мотоцикл.

2. Керувати мотоциклом не мав права, оскільки не мав посвідчення водія.

3. Можна,  оскільки неповнолітні несуть кримінальну відповідальність з 16 років.

 

3. 14-річний Віктор вирішив скористатись своїм правом на свободу висловлювання. Він висловів однокласнику все, що про нього думав. При цьому використовував грубі слова, зухвалу форму. Чи мав він на це право?

 Відповідь: Віктор, безумовно, не мав права принижувати однокласника. Ми маємо використовувати свої права, але при цьому не можемо порушувати права інших людей. Віктор не тільки повів себе негарно, він здійснив правопорушення, за яке має відповісти.

 

4. У батьків народилася вродлива дівчинка. Вони вирішили дати їй ім’я Весна. Представник РАЦСу відмовилась реєструвати дитину під таким ім’ям. Батьки вирішили, що відбулося порушення права дитини.

Відповідь: Батьки мають право обирати ім’я дитині за однією умовою: воно не повинно принижувати дитину. Тому, в принципі, відбулося порушення прав батьків і дитини на ім’я.

 

5. Віктор і Людмила познайомилися 1 березня і в той же день вирішили подати заяву до РАЦСу про бажання укласти шлюб. Чи буде дійсним їх шлюб, якщо вони фактично не знають один одного?

Відповідь: Законодавство тривалого знайомства  не вимагає і якщо немає ніяких інших перешкод то такий шлюб є дійсним. 

 

6. Петро і Катерина подали заяву про укладення шлюбу. За декілька днів до реєстрації Катерина раптом завередувала: висунула вимогу до Петра, щоб  він надав їй медичну довідку, яка засвідчує, що він не хворий на СНІД. Петро розсердився і сказав, що інформація про стан здоров’я людини є таємницею і розголошенню не підлягає. Хто з них не прав?

Відповідь: Вимога Катерини законна, адже згідно українського законодавства особи , що беруть шлюб мають бути взаємно обізнані про стан здоров’я один одного.

 

7. Двоє молодих чоловіків – громадян України Олег і Дмитро поїхали на роботу до іноземної держави. Олег влаштувався водієм комерційну фірму, а Дмитро уклав контракт на проходження військової служби. Через три роки обидва повернулися в Україну і виявилося, що вони тепер мають різний статус щодо українського громадянства. Поясніть ситуацію.

Відповідь: Олег залишається громадянином України , а Дмитро втратив громадянство поза власним бажанням, бо без згоди державних органів України вступив на військову службу в іноземній державі.

 

8. Громадянин Азов перебуваючи у нетверезому стані, розбив вітрину магазину. Адвокат наполягає, що  правопорушення скоєно по необережності, бо підсудний був у такому стані, що не контролював своєї поведінки. Оцініть ситуацію.

 

Відповідь: Перебування у стані алкогольного сп’яніння згідно закону є обставиною , яка, навпаки  - обтяжує кримінальну відповідальність.

 

         9.Громадянин Пухляк їхав на велосипеді вулицею. Раптом він ; знепритомнів унаслідок серцевого нападу. Велосипед, продовжуючи рух під ухил, набрав швидкості і наїхав на пішохода Сергієнка, що переходив вулицю на позначеному переході. Внаслідок наїзду Сергієнко дістав важких поранень, велосипедист також потрапив до лікарні. Після одужання Сергієнко звернувся До суду з вимогою відшкодування витрат з боку Пухляка. Яке рішення має прийняти суд? Своє рішення обґрунтуйте.

Відповідь. Ця ситуація стосується заподіяння шкоди й розв’язується відповідно до норм ЦК України. У даному випадку шкоду вчинила особа — велосипедист Пухляк, що не мав змоги внаслідок раптової непритомності керувати своїми діями. Тому діятимуть правила, за якими особа, що вчинила шкоду у стані, в якому не могла розуміти значення своїх дій або керувати ними, не відповідає за заподіяну нею шкоду. Отже, суд відмовить громадянинові Сергієнку в його вимозі.

 

Додаток №7

« Інсценування правової ситуації»

Обрати, обговорити та інсценізувати ситуацію, в якій би порушувались права дитини на:

  1. команда – збереження своєї індивідуальності,або охорону здоров’я.
  2. команда — освіту, або громадянство.

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Святокум О.Є., Святокум І.О.)
Додано
24 листопада 2018
Переглядів
3998
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку