Африка. Особливості географічного положення материка,елементи берегової лінії.

Про матеріал
Додатковий матеріал взято з інтернет ресурсів. Презентація. Фізична карта Африки, глобус.
Перегляд файлу

Тема: Африка. Особливості географічного положення материка, елементи берегової лінії. Дослідження та освоєння

Мета: розкрити зміст, систематизувати та поглибити знання про географічне положення материка; з’ясувати особливості положення Африки; подальше вдосконалення навичок роботи з картами атласу і додатковою літературою; сприяти подальшому розвитку вмінь робити самостійні висновки, спираючись на вивчений матеріал та власний досвід; розвивати пізнавальний інтерес до предмета; виховувати повагу до природи планети Земля.

Обладнання: атласи, підручники, фізична карта Африки, контурні карти, плани характеристики географічного положення материка.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Опорні та базові поняття: материк, частина світу, географічне положення, півкулі, меридіани, паралелі, Гондвана, частини Світового океану, складові берегової лінії, площа материка, екватор, нульовий меридіан, крайні точки, дослідники, Васко да Ґама, Давід Лівінґстон, Єгор Ковалевський.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Прийом «Асоціативний кущ».

Висловіть асоціації, які виникли у вас при слові «Африка».

(спека, сухість, пустеля, слон тощо).

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Прийом «Інтелектуальна розминка»

Дітям пропонується згадати певні поняття:

-         Покажіть на карті та назвіть океани, що були вивчені на попередніх уроках?    

-         Покажіть і назвіть материки Землі?

-         материк — це...

-         Згадайте на які частини розколовся давній материк Гондвана?

-         частина світу — це...

-         екватор — це...

-         нульовий меридіан — це...

-         географічний пояс — це...

-         півкуля — це...

 III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

 

 

Слово вчителя.

Океани, які ми вивчили, омивають береги материків, які мають свої неповторні особливості. Ми починаємо вивчати материки Південної півкулі.  І зараз ми разом з’ясуємо який материк вивчатимемо першим.

 Щоб дізнатися потрібно розгадати шифрограму

А  И  У  Б  Н  Я  Н

Ф  К  Л  Л  И  С  Ц

Р  А  Ю  Е  Ц  О  Я                        (Африка – улюблениця сонця.)

Отже, перший материк, який ми будемо вивчати – Африка.

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

Перегляд відео-презентації.

Африка - другий за величиною материк після Євразії.

Його площа становить 29,2 млн. км2 (з островами 30,3 млн. км2, близько 1/5 площі суші земної кулі).

Населення - 328 млн. осіб (1967).

Африка перетинається майже посередині екватором, окраїнами заходить у субтропічні широти. Крайній північний мис Ель-Аб'яд лежить на 37°20' пн. ш., крайній південний мис Голковий - на 34°52' пд. ш. Довжина з півночі на південь - майже 8000 км, ширина на півночі - 7500 км (мис Альмади - мис Хафун), на півдні - близько 3100 км.

Африка омивається Середземним і Червоним морями, Індійським і Атлантичним океанами. Вузький (120 км) Суецький перешийок, прорізаний однойменним каналом, з'єднує її з Азією. Від Європи Африка відділена Гібралтарською протокою (найменша ширина 13 км).

Береги Африки порізані слабо, часто гористі. Довжина берегової лінії - 30500 км, понад 1/5 площі віддалена від океанів і морів на 1000-1500 км. Великі затоки - Гвінейська і Сидру. Зручних бухт мало. Найбільший півострів Сомалі.

До Африки відносять острови:

-         на сході - Мадагаскар, Коморські, Маскаренські, Амірантські, Сейшельські, Пемба, Мафія, Занзібар, Сокотра;

-         на заході - Мадейра, Канарські, Зеленого Мису, Аннобон, Сан-Томе, Принсіпі, По;

-          віддалені острови - Вознесіння, Святої Єлени, Трістан-да-Кунья.

 

Формування поняття «Географічне положення материка.

Робота з атласом та контурною картою.

Учні, працюючи з атласом, з’ясовують, що Африка знаходиться у всіх чотирьох півкулях. Що крім екватора і нульового меридіана її перетинають Північний та Південний тропіки. З’ясовують протяжність у градусах і кілометрах з півночі на південь і із заходу на схід.

Під керівництвом учителя визначають крайні точки Африки і наносять їх на контурну карту.

Наступний етап — самостійне опрацювання питання щодо берегової лінії, нанесення на контурну карту океанів і морів, що омивають материк; затоки, протоки, півострови й острови, що прилягають до материка; течії, що оточують.

Учитель пропонує на фізичній карті Африки знайти ту частину бере-

гової лінії, яка б нагадувала зуб. (Учні знаходять півострів Сомалі. Учитель доповнює, що цей півострів називають «Африканський зуб».)

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Прийом «Вірю не вірю»

Відповідаючи на питання «Вірю чи не вірю?» учні закріплюють отриманні знання.

«Чи вірите ви в те, що...»

Африка — найбільший материк за площею (Не вірю)?

вона найбільший уламок Гондвани (Вірю)?

вона лежить у всіх півкулях (Вірю)?

її омивають три океани (Не вірю)?

на півночі її омиває Червоне море (Не вірю)?

Ґвінейська затока — найбільша у світі (Вірю)?

Мозамбіцька протока — найдовша у світі (Вірю)?

Африку називають улюбленицею Сонця (Вірю)?

її відкрив Васко-да-Ґама (Не вірю)?

VI. Підсумок уроку.

-         Африка — це другий за площею материк і найбільший уламок Гондвани.

-         Це «колиска людства», яку досліджували європейці — Д. Лівінґстон, Є. Ковалевський, Г. Стенлі.

-         Вона лежить у всіх півкулях (північній, південній, західній, східній).

-         Має не дуже розчленовану берегову лінію.

-         Омивається двома океанами — Атлантичним і Індійським; двома морями — Середземним і Червоним; до неї прилягають Ґвінейська і Аденська затоки; Ґібралтарська і Баб-ель-Мандебська протоки; острів Мадаґаскар, що відділяється Мозамбіцькою протокою.

VII. Домашнє завдання.

-         Опрацювати текст параграфа.

-         Доопрацювати роботу в контурній карті.

-         Творче завдання – скласти кросворд до вивченої теми.

 

 

docx
Додав(-ла)
Соболь Ольга
Пов’язані теми
Географія, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
30 січня
Переглядів
103
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку