Агресивні прояви поведінки у дітей. Як починати зцілювати досвід війни…

Про матеріал
Арсенал цікавих ігор та вправ для зниження або подолання агресивних станів дітей молодшого шкільного та підліткового віку; сприяє розвитку емоційно-особистісної сфери учня. Вправи будуть корисними для використання у роботі шкільним психологам, класним керівникам, заступникам директора з виховної роботи.
Перегляд файлу

Заняття №1

 

Тема: Навчання дітей способам вираження гніву у прийнятній формі.

Мета:

  • Навчання дітей вербалізації своїх думок та почуттів;
  • зниження емоційної напруги;
  • створення позитивного емоційного настрою та атмосфери прийняття кожного;
  • розвиток здатності висловлювати свій емоційний стан.

Завдання: згуртувати дітей; створити атмосферу групової довіри та прийняття; навчити використовувати та розуміти невербальні методи спілкування; вчити дітей контролювати свої дії; навчити в прийнятній формі, виплескувати гнів, що накопичився; розвивати емоційну сферу дитини; зняти емоційні та м'язові затискачі; зняти емоційну напругу, агресію.

Обладнання: м'яч, листи білого паперу А4 за кількістю учасників, дидактичний матеріал до вправ №6, №7 (зображення осіб, зображення равлика та жаби), пластилін за кількістю учасників, олівці, фломастери, магнітофон, записи класичної музики, просторе приміщення, килимове покриття.

Час заняття: 60 хв

 

1. Привітання (7 хв)

Мета: згуртування групи

Інструкція групі: Група вигадує ритуал привітання, за допомогою якого всі вітатимуть один одного щодня.

2. Обговорення правил проведення тренінгу (7 хв)

Мета: обговорення правил і норм, що використовуються на тренінгу.

Обладнання: стільці, поставлені по колу.

Інструкція: Група учасників обговорює правила проведення занять.

Інструкція ведучому:

      Після завершення етапу знайомства доцільно провести обговорення правил проведення тренінгу, які називає тренер, або учасники. Правила можуть бути найрізноманітнішими, наприклад: «На заняття приходити без запізнень», «Бути активними» та ін.

Бажано, щоб усі формулювання були в позитивному ключі: без заперечень і частки «не». Так, правило «не запізнюватися» можна сформулювати інакше: «Приходити вчасно»; «Не перебивати», «Один каже – усі слухають»; "Не критикувати" - "Виступати без критики" і т.д.

3. Розминка (5 хв)

Мета: активізувати дітей, включити в роботу. Навчити використовувати та розуміти невербальні методи спілкування

Обладнання: стільці, поставлені по колу

Інструкція групі:

        Сісти по колу в залежності від того, на яку літеру алфавіту починається ім'я дитини, користуючись лише мімікою та жестами. (Сісти за абеткою від А до Я).

 

4. Вправа «Розмова з руками» (8 хв)

П'ЯТІРНЯ (авторська розробка)

Дві руки у мене є,

І на кожній – п'ятірня!

П'ятірня! П'ятірня!

Виручаєш ти мене:

З нею не треба розлучатися –

П’ятірня завжди зі мною!

Якщо треба причесатися –

Причешуся  п'ятірнею!

 

- Але мабуть, друже мій,

Все ж краще гребінець!

П'ятірня! П'ятірня!

Виручаєш ти мене:

 

Якщо треба мені смаркатися,

Я смаркаюсь п'ятірнею.

З нею не треба розлучатися –

П’ятірня завжди зі мною!

 

- Але чи не краще, друже,

Якщо все-таки в хустинку?

П'ятірня! П'ятірня!

 Виручаєш ти мене:

 

Якщо треба буде битися

- Битимуся п'ятірнею,

З нею не треба розлучатися –

П’ятірня завжди зі мною!

 

- Ну, а якщо, любий друже,

І тебе вдарять раптом?

Скільки пальців на руці,

Стільки їх і в кулаці!

 

П'ятірня! П'ятірня!

Навіщо ти в мене?

- Щоб не битися,

А лопату в руки брати,

А вітатись, прощатися.

 І з друзями у м'яч гратися!

 

Мета: Навчити дітей контролювати свої дії.

Обладнання: листи білого паперу А4, олівці, фломастери.

 паперу. Потім запропонувати дитині оживити долоні - намалювати їм очі,

Інструкція групі:

     Потрібно обвести силует долонь на аркуші рот, розфарбувати кольоровими олівцями пальчики.


 

Інструкція ведучому:

     Після цього можна розпочати розмову з руками.

Запитайте: "Хто ви, як вас звати?", "Що ви любите робити?", "Чого не любите?", "Які ви?".

    Якщо дитина не підключається до розмови, промовте діалог самі. При цьому важливо наголосити, що руки хороші, вони багато вміють робити (перерахуйте, що саме), але іноді не слухаються свого господаря.

Закінчити гру потрібно «укладанням договору» між руками та їх господарем. Нехай руки пообіцяють, що протягом 2—3 днів вони намагатимуться робити лише добрі справи: майструвати, вітатись гратимуть і не нікого ображатимуть.

     Якщо дитина погодиться на такі умови, то через заздалегідь обумовлений проміжок часу необхідно знову пограти в цю гру і укласти договір на більш тривалий термін, похваливши слухняні руки та їх господаря.

5. Вправа «Маленький привид»(8 хв)

Мета: навчити в прийнятній формі, виплескувати гнів, що накопичився у агресивної дитини.

Обладнання: просторе приміщення, магнітофон, записи класичної музики

Під час виконання вправи грає традиційна музика.

Інструкція групі:

     «Зараз ми з вами гратимемо в маленьких добрих привидів. Нам захотілося трохи побешкетувати і трохи налякати один одного. На мою промову ви робитимете руками ось такий рух (піднімати зігнуті в ліктях руки, пальці розчепірити) і вимовляти страшним голосом звук «У». Якщо я тихо плескатиму, ви будете тихо вимовляти "У", якщо я голосно плескатиму, ви лякатимете голосно. Але пам'ятайте, що ми добрі привиденята і хочемо тільки злегка пожартувати»

Інструкція ведучому: (плескає у долоні)

– «Молодці! Пожартували й достатньо. Давайте знову станемо дітьми!».

6. Вправа «Емоційний словник»(6 хв)

Мета: Розвиток емоційної сфери дитини.

Обладнання: круглий стіл, набір карток із зображенням осіб у різних емоційних станах.

Інструкція ведучому:

    Перед дітьми розкладають набір карток із зображенням осіб у різних емоційних станах. Дитині пропонують відповісти на запитання «Які емоційні стани зображені на картках?». Після цього дитині пропонують згадати, коли вона сама була в такому стані. Як вона почувала себе, перебуваючи в даному стані? Чи хотіла б вона  знову повернутися в цей стан? А чи може цей вираз обличчя відображати інший стан людини? А в яких станах, які зображені на картках, ти був ще? Давайте їх намалюємо.

Усі наведені дітьми приклади із життя дорослий записує на папери.

Через 2-3 тижні гру можна повторити, при цьому можна порівняти ті стани дитини, які були характерні для нього раніше і ті, що виникали нещодавно. Можна відповісти на запитання: «Яких станів було більше, ніж за минулі 2—3 тижні — негативних чи позитивних? А що ти можеш зробити, щоб випробувати якнайбільше позитивних емоцій.

7. Вправа «Равлик»(6 хв)

Мета: Зняття емоційної напруги, агресії, зниження імпульсивності дітей.

Обладнання: просторе приміщення, картинки із зображенням равлика та жаби.

Інструкція ведучому:

     Ведучий показує дітям малюнки з зображенням равлика та жаби.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пояснює їм, чому равлик боїться жабу, що робить равлик у момент небезпеки.

     Потім ведучий стає попереду дітей, а діти прилаштовуються за ним «паровозиком» — кожен наступний обіймає за талію попереднього. Ведучий каже, що тепер вони всі разом — великий равлик.

За командою ведучого «Жаба» равлик закручується у спіраль і завмирає, не рухається, не ворушиться. По команді «Жаба поскакала» діти, не розчіплюючи рук, походжають по кімнаті і хором кажуть: «Знову гуляти равлик хоче, радіє і регоче».

Гра повторюється доти, доки не перестане, приносити дітям задоволення.

8. Вправа «Ліплення з пластиліну»(10 хв)

Мета: зняття емоційних та м'язових затискачів.

Обладнання: столи зі стільцями, пластилін, дошка для пластиліну

Інструкція ведучому:

    Зліпи найстрашнішу для тебе істоту. (Під час ліплення грає музика.)

А тепер зроби так, щоб ця страшна істота зникла раз і назавжди. (Дитина комкає пластилін.) Тепер цього страшилки більше немає, і він не зможе тебе налякати.

9. Зворотній зв'язок (3 хв)

– Що ми сьогодні робили?  - Який договір ми з вами уклали зі своїми руками?

- Що найбільше сподобалось?

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
8 жовтня 2023
Переглядів
272
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку