Перше правило етики “Якщо ви бачите шахрайство і не кажете про шахрайство, ви теж – шахрай”Насім Талеб “Антикрихкість”Strengthening Academic Integrity in Ukraine Project (SAIUP), 2020“Людина морально вільна лише, якщо вона оцінює світ та інших людей збезкомпромісною щирістю ”Джордж Сантаяна
Визначення в Законі “Про освіту”. Стаття 42 Академічна доброчесність. Академічна доброчесність – сукупністьетичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання,викладання та провадження наукової(творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих досягнень). Strengthening Academic Integrity in Ukraine Project (SAIUP), 2020
4. Порушення академічної доброчесності:академічний плагіат, фабрикація, фальсифікація, списування, обман, хабарництво, необ’єктивнеоцінювання. Допомога здобувачам освіти під час контрольного оцінювання;проходження процедури оцінювання результатів навчання замість інших осіб;необ’єктивне оцінювання компетентностей педагогічних працівників під час атестації чи сертифікації.
5. Педагогічні працівники, стосовно яких встановлено факт порушення академічноїдоброчесності:не можуть бути залучені до проведення процедур та заходів забезпечення і підвищення якості освіти,учнівських олімпіад та інших змагань;не можуть бути допущені до позачергової атестації, що має на меті підвищення кваліфікаційної категорії абоприсвоєння педагогічного звання;не можуть отримувати будь-які види заохочення (премії, інші заохочувальні виплати, нагороди тощо) протягом одного року;можуть бути позбавлені педагогічного звання.
7. За порушення академічної доброчесності здобувачем освіти може бути застосовано таківиди академічної відповідальності:зауваження;повторне проходження підсумкового оцінювання;повторне проходження державної підсумкової атестації;повторне проходження відповідного освітнього компонента освітньої програми;позбавлення отриманих із порушеннями академічної доброчесності академічної стипендії, призових місць на учнівських змаганнях, турнірах, олімпіадах, конкурсах.
Розуміння академічної доброчесності{2 D5 ABB26-0587-4 C30-8999-92 F81 FD0307 C}ВчителіБатьки/опікуни. Найчастіше: списування і обман (Інтернету та між собою); менш згадувані: плагіат, випрошування оцінок або необ’єктивне оцінювання ,хабарництво, неповага до вчительства. Списування та обман (списування зІнтернету, так і списування в інших учнів)Несамостійно підготовлені реферати — повністю завантажені з Інтернету абоскомпільовані“Монетизація” академічної доброчесності – списування чи підготовка завдань іншимучням за грошіОбман (домашня робота не виконана взагалі або виконана батьками (іншими старшими), на фізкультуру або трудове навчання непринесли форму, а також при поясненніпропуску (“прогулювання”) уроків)Прочитання скорочених варіантів творів чи списування з Готових домашніх завдань. Випрошування оцінки-Strengthening Academic Integrity in Ukraine Project (SAIUP), 2020
Розуміння академічної доброчесності{2 D5 ABB26-0587-4 C30-8999-92 F81 FD0307 C}ВчителіБатьки/опікуни. Необ’єктивне оцінювання (вищі бали –подяка за хороше ставлення до предмету таза роботу)-“улюблені” і “неулюблені” учні — це впливає на оцінювання- Від тих, хто вчиться на “відмінно”, вчителі частіше очікують кращих відповідей;Необ’єктивне оцінювання (коли вчительціне подобається конкретний учень чиучениця, і через це вони отримують нижчі бали)Strengthening Academic Integrity in Ukraine Project (SAIUP), 2020
Причини академічної недоброчесності{2 D5 ABB26-0587-4 C30-8999-92 F81 FD0307 C}ВчителіБатьки/опікуни. Вплив самих батьків (надмірна вимогливістьдеяких батьків – учні бояться покарань)Лінь дітей. Орієнтація батьків виключно на оцінку як показник успіху. Завищені очікування як з боку вчителів, так і з боку самих батьків (показник оцінки, лише декілька зазначили розуміння матеріалу)Оцінювання вчителів (Бог знає на 12, я на 10– ви на 8)Зацікавленість вчителів у викладанні предмета (якщо вона є, то учні охочіше виконують завдання)Надмірна навантаженість учнівства, особливо наприкінці семестрів (декілька контрольних підряд, нерівномірністьнавантаження в розкладі)Надмірне навантаження на учнів. Учні є орієнтованими на колектив (втрачають мотивацію до сумлінного навчання, якщо інші за списування, наприклад, не несуть жодної відповідальності)Strengthening Academic Integrity in Ukraine Project (SAIUP), 20 Відсутність вимогливості /необ'єктивність оцінювання20
Проєкт формування академічної доброчесності у школі - SAISS:«В нас ще з’явиться покоління, налаштоване на те, що треба доброчесно отримувати знання. Можливо, вони ще в дитячому садку чи взагалі в проекті божому, і скільки цей процес займе – ми не можемо передбачити. Єдине, що треба – це працювати у цьому напрямку. Навіть якщо ми не досягнемо результату сьогодні – ми закладемо основу для майбутніх змін»(Євген Головаха)Strengthening Academic Integrity in Ukraine Project (SAIUP), 2020