Акмеологія (від давньогрецького акме - квітуюча сила, вершина) - наука про досягнення людиною найвищих вершин у життєдіяльності та самореалізації творчого потенціалу, який є основою загальнолюдських потенційних можливостей. У вітчизняній психолого-педагогічній науці акмеологію визначають як галузь психологічної науки, що виникла на перехресті природничих, суспільних і гуманітарних дисциплін та вивчає феноменологію, закономірності та механізми розвитку людини на щаблі зрілості, особливо за досягнення нею високого рівня в цьому розвитку.
Хто першим увів у науковий обіг термін „акмеологія "? Першим, хто обумовив необхідність створення нової науки про найплідніший період людського життя, був відомий радянський психолог Борис Ананьєв, однак пальма першості у внесенні терміну „акмеологія" в науковий обіг належить Миколі Рибнікову. Так у своїй праці „Людина як предмет пізнання" Б. Ананьєв, ведучи мову про структуру розвитку психофізіологічних функцій дорослої людини, згадує, що на той час одним із найважливіших завдань психології стала побудова загальної теорії індивідуально-психічного розвитку людини.
Які існують основні напрями або підгалузі педагогічної акмеології?предмету педагогічної акмеології стають її підгалузі: акмеологія дошкільної освіти,акмеологія довкілля, акмеологія шкільної освіти, акмеологія середньої професійної освіти, акмеологія вищої освіти, акмеології післядипломної освіти.
У чому полягають основні завдання педагогічної акмеології?Завданнями педагогічної акмеології є:розвиток у довкіллі;розробка методик та психотехнік професійного самовизначення особистості; дослідження психолого-педагогічних умов професійного становлення особистості;розробка акмеологічних моделей професійного становлення фахівців; знаходження шляхів удосконалення педагогічної майстерності;розробка й наукове обґрунтування моделей професіоналізму педагогічної діяльності;
розробка методичного інструментарію, що дозволятиме діагностувати досягнутий рівень професіоналізму ; дослідження діяльності педагогічних колективів як цілісної фахової системи;проведення лонгітюдних досліджень досягнення педагогами і викладачами високого рівня професіоналізму та авторських систем їх діяльності;розробка акмеологічних концепцій розвитку дошкільної, шкільної, середньої та вищої професійної освіти;визначення акмеологічної стратегії розвитку післядипломної освіти.
Які основні категорії педагогічної акмеології? У педагогічній акмеології сформувалася ціла низка методологічних категорій: професіоналізм діяльності, зрілість, акмеограма, акмеологічне середовище, акмеологічний аналіз, акмеологічні технології, акмеологічна школа, акмеологічна позиція вчителя та викладача, системно-комплексна діагностика.
У чому полягає зміст категорії професіоналізму як однієї із центральних категорій педагогічної акмеології? Професіоналізм - головна категорія не лише педагогічної, а й загальної акмеології, наукового осмислення якої, на жаль, не знаходимо ні у педагогічних, ні у психологічних словниках.
Основними ознаками акмеологічного уроку є: Творчість суб'єктів навчально-виховного процесу. Особистісно зорієнтований підхід . Образотворення, яке виконує психотерапевтичну функцію . Глобалізація навчання. «Олюднення» розширеного образу світу і знаходження свого місця в ньому. У чому полягає значення акмеологічних технологій?Акмеологічні технології - це сукупність засобів, спрямованих на розкриття внутрішнього потенціалу особистості, розвитку властивостей і якостей, що сприяють досягненню високого рівня особистісно-професійного розвитку й професіоналізму. Сутність акмеологічних технологій О. Дубасенюк вбачає у: 1) технологію проектування і реалізацію програми професійно-педагогічної підготовки (освітньої програми); 2) технологію управління організаційно педагогічними процесами; 3) технологію виховання духовно-морального потенціалу людини; 4) технологію успішного навчання кожного; 5) технологію акмеологічого супроводу педагогічного процесу.
Алгоритм дій:1. Знання подавати не в готовому вигляді, а як проблемну ситуацію через усвідомлення дитиною обмеженості своїх знань і розуміння навчального завдання.2. Під час узагальнення знань дати можливість зробити свідомий вибір і змоделювати поведінку в нестандартних життєвих ситуаціях.3. Від «ізольованого» вивчення системи наукових понять переходити до включення дитини у контекст розв'язання навчальних завдань, значущих для орієнтації в життєвих ситуаціях.4. Від індивідуальної форми засвоєння знань переходити до колективно-розподіленої, роботи в команді, з поступовим виходом на самостійну навчальну діяльність з елементами самоосвіти і самовиховання.
Які основні категорії педагогічної акмеології?У педагогічній акмеології сформувалася ціла низка методологічних категорій: професіоналізм діяльності, зрілість, акмеограма, акмеологічне середовище, акмеологічний аналіз, акмеологічні технології, акмеологічна школа, акмеологічна позиція вчителя та викладача, системно-комплексна діагностика.
Психологічна компетентність складається з декількох взаємозв'язаних компонентів: гностичного;проектувального;регулятивного;організаторського;комунікативного. У науковій літературі виділено п'ять основних взаємопов’язаних видів психологічної компетентності:1) соціально-перцептивна компетентність;2) соціально-психологічна;3) ауто-психологічна;4) комунікативна;5) психолого-педагогічна.