Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках хімії

Про матеріал

Самим важливим є викликати, зберегти та розвивати інтерес учнів до хімії. Вчителю доводиться використовувати різні форми , методи та прийоми. Саме головне, щоб це все було органічно, випливало з потреби на даний момент.

Перегляд файлу

 

                                   Зміст

  1. Вступ.                                                                                                          1
  2. Основна частина                                                  
    1.        Інтерактивна методика викладання хімії                                      2
    2.        Шляхи активізації  пізнавальної діяльності учнів                       7
  3.  Висновки.                                                                                                 23
  4. Література.                                                                                                24                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                    Вступ

Американський  педагог А.Дреєр говорив : « На початку  своєї  педагогічної діяльності  я  припустився  багатьох  помилок, яких  мені  не  хотілося  б  повторити. Найскладнішою  проблемою  виявилася  для  мене  мотивація  до  навчання…»

Одна з причин втрати інтересу до предмета – це невідповідність низки прийомів навчання для нинішніх  учнів . Навчально-виховний процес організований оптимально, якщо учня не виховують, а створюють умови для виховання,  не вчать,  а  створюють  умови  в  яких  він  вчиться.  Власне   організація таких умов навчання тісно пов’язана з розвитком відповідної мотивації. Останнім часом у методиці викладання хімії   на  формування мотивації звертають дедалі більше уваги. Будь-яка діяльність, включаючи навчально-пізнавальну  стимулюється  мотивами, заснована на потребах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                       2.1. Інтерактивна методика викладання хімії

 «Хто цікавиться предметом, у того відкриті очі і розум» – цю педагогічну істину можна закласти в основу пізнання, в основу навчання, в основу активних та інтерактивних технологій навчання. Сьогодні складно не погодитися з тим, що учні, які приходять навчатися в  школу не завжди проявляють інтерес до хімії. Магічне слово «хімія», у якому сховано так багато таємного, чарівного, надприродного, що бентежить розум має зовсім інший зміст для них. Одна з причин втрати інтересу до предмета – це невідповідність низки прийомів навчання для нинішніх школярів.

Останнім часом у методиці викладання хімії ( та й інших предметів ) на формування мотивації звертають дедалі більше уваги. Будь-яка діяльність, включаючи навчально-пізнавальну  стимулюється  мотивами, заснована на потребах. Проблема мотивації зводиться, по суті, до перетворення потреб на мотиви, до формування пізнавального інтересу – провідного мотиву в навчанні. Соціальні перетворення в українському суспільстві докорінно змінили орієнтацію в галузі освіти.

Нова освітня філософія визначила головну стратегію педагогічної діяльності: спрямування навчально-виховного процесу на формування духовного світу особистості, у твердження загальнолюдських цінностей, розкриття потенційних можливостей та здібностей учнів. Розв’язання цих актуальних проблем можливе лише на основі широкого запровадження нових педагогічних технологій спрямованих на розвиток творчих сил, здібностей та нахилів особистості.

В чому  суть  інтерактивного навчання?

Слово « інтерактив »  походить  з  англійської  мови  « interact»,  де  inter означає  « взаємний »  і  act – « діяти ». таким  чином,  інтерактивний – здатний  до  взаємодії,  діалогу.

            Суть  інтерактивного   навчання  полягає  в тому,  що  навчальний  процес відбувається  за  умови  постійної,  активної  взаємодії  всіх  учнів. Це  спів навчання,  взаємонавчання  ( колективне, групове, навчання  у  співпраці), де і учні, і  вчитель  є  рівноправними, рівно значимими  суб’єктами  навчання.

           Понад  2400  років  тому  Конфуцій  сказав :

                             Те , що  я  чую, я  забуваю.

                             Те,  що  я  бачу,  я пам’ятаю.

                             Те, що  я  роблю,  я  розумію.

Ці  три  прості  твердження  обґрунтовують  необхідність  використання активних методів  навчання. Кредо  інтерактивного  навчання :

                Те,  що  я  чую,  я  забуваю.

                Те,  що  я  бачу,  я  трохи  пам’ятаю.

                Те, що я чую,  бачу  і  обговорюю, я  починаю  розуміти.

                Коли я чую, бачу, обговорюю і  роблю, я  набуваю знань   

               і  навичок.

 

Слід відзначити, що інтерактивне навчання дозволяє розв’язати відразу  кілька  завдань. Головне завдання    це  розвиток  комунікатив-них  уміння  та  навички, що дуже важливо для учнів, сприяє встановлен-ню емоційних контактів між учасниками процесу, а  також  забезпечує виховне завдання, бо вчить працювати в команді, дослухатись до думки кожного.

 І ще – використання інтерактиву знімає нервову напругу, дає змогу змінювати форми діяльності, переключати увагу на вузлові питання.

Інтерактивні технології сприяють особистісно зорієтованому, диференційованому та інтегрованому навчанню, що є головними напрямками при викладанні хімії.

 

Американський  педагог А.Дреєр говорив : « На початку  своєї  педагогічної діяльності  я  припустився  багатьох  помилок, яких  мені  не  хотілося  б  повторити. Найскладнішою  проблемою  виявилася  для  мене  мотивація  до  навчання…» [2]

Мотиви – головні  сили, що  рухають  дидактичний  процес.  Вони  посідають  перше  місце  серед  факторів, що  визначають  його  продуктивність. Будь-яка діяльність матиме  успіх, якщо її  учасники  зацікавлені  в  результатах  та  приймають  в ній  безпосередню  участь. А  саме  ступінь  активності  учасників  у  процесі  діяльності визначається  мотивами.

Розрізняють  такі  типи  ставлення  учнів  до  навчання :

  1.                   Негативне  ставлення – бідність і  вузькість  мотивів,  навчальна  діяльність  не  сформована;
  2.                   Байдуже або  нейтральне  ставлення – не  сформовані  вміння ставити  цілі  та  долати  труднощі, відсутнє  вміння  виконувати  дію  за готовою  розгорнутою  інструкцією, відсутня  орієнтація  на  пошук  різних  способів  дії;
  3.                   Позитивне  аморфне  ставлення – нестійке  переживання  новизни, допитливості, тимчасового інтересу,  виникнення  певних переваг  одних  предметів  перед  іншими, розуміння  та  первинне  осмислення  цілей,  які  визначені  викладачем;
  4.                   За  позитивного   пізнавального  ( усвідомленого ) ставлення учнів  до  навчання  мотивація характеризується  постановкою  нових  цілей, виникненням  нових  мотивів,  новим  виконанням  дій  з  власної  ініціативи, виникає  вміння  перевіряти  та  контролювати  себе на  всіх  етапах  уроку;
  5.                   За  позитивного відповідального ( особистісного ) ставлення  учня  до  навчання  мотивація  характеризується  стійкістю,  умінням  ставити  перспективні  та  нестандартні  цілі  та  реалізовувати  їх, такі   учні  вміють  долати  перешкоди  задля  досягнення  мети,  шукають  нестандартні  способи  виконання  навчального  завдання,  проявляють  мобільність  та  гнучкість,  переходять  до  творчої  діяльності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    2.2. Шляхи  активізації  пізнавальної діяльності учнів

                             Шляхи мотивації навчальної діяльності         

  •                 Мотивація  навчальної  діяльності  шляхом  бесіди : коли  я  окреслюю  коло  питань,  що  розглядатимуться  на  уроці,  то  цікавлюся  які  ж  знання  та  досвід мають  учні  з  даного  питання, підкреслюю зв'язок з майбутньою професією та подальшим  життям  : наприклад, тема « Неметалічні  елементи та  їх  сполуки» :

Професія кухар – кондитер : при  випіканні  коржів ви використовуєте білу  кристалічну  речовину  з  різким  неприємним  запахом, на  етикетці  написано «Амоній». Чи  вірно  вказана  назва? Який  склад  речовини?

Професія слюсар  з  ремонту  автомобілів : в акумуляторну  батарею  заливають  готовий  розчин – електроліт.  Який  його  склад,  як  правильно та  безпечно  користуватися цим  розчином?

Професія муляр, штукатур, лицювальник, плиточник : як швидко  і  якісно  завершити  штукатурні  роботи  в  приміщенні  та  розпочати  малярні  роботи?

  • Мотивація  навчальної  діяльності  шляхом  створення  проблемної  ситуації:

Професія кухар – кондитер: в деяких  рецептах  вказують  різні  концентрації оцтової  кислоти,  виникає  проблема : як  розрахувати  необхідну  кількість розчину , виходячи  з  9-% розчину? ( вчимося  розв’язувати розрахункові  задачі);

Професія муляр, штукатур, лицювальник, плиточник : треба  провести  термінові  штукатурні  роботи  у  підвальному  приміщенні,  яке  напередодні  було  сильно зволожене  внаслідок  аварії  - прориву  водопроводу? ( концентрована сульфатна кислота  має  властивість  втягувати вологу - гігроскопічність).

Професія  слюсар – ремонтник, газозварник :  при  роботі  у  підвальному  приміщенні  треба  провести  зварювальні  роботи.  Яка  небезпека  при  цьому  виникає, які  отруйні  гази  можуть  принести  шкоду  здоров’ю ?

  • Мотивація  навчальної  діяльності  шляхом  виконання  творчих  завдань:

У  сучасному  світі  є  дуже  багато  різноманітних  джерел  інформації,  тому  я  мотивую  учнів  до  самостійного  поглибленого  опрацювання  певних  тем,  які  безпосередньо  пов’язані з  їх  майбутньою  професією, творчі  завдання  на  зразок « Як  я  уявляю  собі …»

Професії  кухар – кондитер,  кухар – бармен : роботу  кухаря  через 10 -  20  років;

Професія муляр, штукатур, лицювальник, плиточник :  будівництво  та  житло  в майбутньому ;

Професія слюсар  з  ремонту  автомобілів :  автомобілі  через  пів століття.

Або  « Що станеться ,  якщо …?»

Професії  кухар – кондитер,  кухар – бармен : ви посолите  гороховий  суп  чи  печінку  на  початку  приготування   страви?

Слюсар – ремонтник, електрогазозварник : ви будете проводити зварювальні  роботи в приміщенні  без  доступу  свіжого  повітря ?

Розвиток  науки  і  техніки дає  мені  та  учням  нові  форми  комунікації, нові  типи  виконання  абстрактних і  конкретних  завдань.

 Тісний  зв'язок хімії  з  спеціальними предметами дозволяє  учням свідомо  розуміти  технологічні  процеси,  які  впливатимуть  на  його знання  та  вміння, а  як  результат – запит  працедавців на кваліфікованих  спеціалістів.

  Учні  отримують  випереджальні  завдання, готують  реферати  і  презентації  та захищають їх, приймають  активну  участь   в позаурочних  заходах  в  рамках  предметних  тижнів  з  хімії.

 Професія кухар – кондитер : « Дієта :  за  і  проти» , « Хімічна  абетка  здоров’я »;

 Професія кухар – бармен : « Бути  здоровим – це  модно »;

 Професія електрослюсар підземний : « Альтернативні  джерела  енергії »;

 Професія слюсар  з  ремонту  автомобілів : « Нафта  та  новітнє  пальне »;

 Професія муляр, штукатур, лицювальник, плиточник : « Роль  хімії  в  сучасних   будівельних  технологіях ».

Найчастіше використовую  на заняттях з хімії такі активні й інтерактивні форми роботи, наприклад:  проблемні завдання і запитання:

Тема «Нітроген і фосфор»   (І курс, 10 клас)

Проблема: Азот, хто він – друг чи ворог? Чому елементу нітрогену найбільш не повезло з назвою?   Використовуючи метод мікрофону, цю проблему вирішує кожна навчальна група. Висловлюються думки:

1. Азот дійсно не підтримує горіння і дихання, але дихати чистим киснем людина постійно не зможе – суміш азоту з киснем найбільш сприятлива для дихання.

2. Оксиди нітрогену отруйні, особливо кислотні: N 2O 3, NO 2, N 2O 5. Велику кількість NO 2  викидають в атмосферу металургійні та хімічні комбі-нати,  але  при  застосуванні  фільтрів  та  комплексній  переробці  сировини цього можна уникнути. Адже оксиди  нітрогену – це цінна сировина для добування нітратної кислоти.

3. Нітратна кислота хоча й отруйна, але без неї неможливе виробництво мінеральних добрив, лікарських  препаратів, синтетичних волокон, пластмас, вибухових речовин.

4. Хіба справедливо називати нітроген безжиттєвим? Чим підживлюють рослини, коли вносять мінеральні добрива в ґрунт? Насамперед – сполуками нітрогену, калію й фосфору. Нітроген входить до складу великої кількості органічних сполук життєво необхідних, таких як амінокислоти, білки.

 На  першому  курсі  учні  готові  працювати  над вирішенням проблеми

 «Парниковий ефект»

При вивченні властивостей оксидів Карбону і Силіцію учні об’єднуються в групи,  працюють з підручниками і довідниками, виконують завдання своєї групи.

1 група. Фізичні властивості CO, CO 2, SiO 2.

2 група. Хімічні властивості CO, CO 2, SiO 2.

3 група. Будова кристалічної ґратки, тип хімічного зв’язку CO, CO 2, SiO 2 «Парниковий ефект»

4 група. Добування CO, CO2, SiO2. Виявлення CO2.

5 група. Застосування CO, CO2, SiO2.

Далі кожна група представляє свій інформаційний блок у вигляді схем, малюнків, таблиць. Представники 4-ої групи показують демонстраційний дослід «Добування карбон (IV), оксиду, взаємодія його з водою і розчином кальцій гідрооксиду».

Учні  роблять висновки про спільні та відмінні властивості Карбону і Силіцію,  пояснюють,  з  чим  вони  пов’язані,  обговорюють проблему, пов’язану  з «парниковим ефектом» (його ознаки, можливість протидії).

Один із учнів виступає із цікавими повідомленнями :

• За один сонячний день 1га лісу поглинає 220 – 280 кг CO2 . Дерева очищують від вуглекислого газу 45 м3  приземного шару.

• В атмосфері Венери міститься 90 % CO2 , тому на цій планеті дуже виражений  «парниковий ефект»

• ГДК ( СО) = 20 мг/м3.

На основі цих повідомлень наводжу на   висновок збереження лісів, зокрема,    Карпатських лісів – найбільшого багатства нашого краю.

Тема  «Вуглеводи»  (ІІ курс , 11 клас )

Проблемні запитання:

1. Чи правильне твердження, що хліб, сир, ковбаса, цукор є штучною їжею?

2. Який зв’язок між буряком і тістечком?

3. Чому хворим на цукровий діабет інсулін вводять у кров, а не дають з їжею?

Використовується мозковий штурм. Учні  приходять до висновків за допомогою вчителя.

По 1 питанню: насправді термін «штучний»  застосовують до того, що одержують переробкою  уже готового природного продукту. Одже, це є правильне твердження.

По 2 питанню: з буряку  добувають цукор, який використовують для готування солодких тістечок.

По 3 питанню: бо потрапляючи в харчовий тракт, він розпався б на амінокислоти і не міг би виконувати своїх функцій.

Тема  «Білки»  ( ІІ курс, 11 клас )  

Проблемне запитання:

Давні мисливці, не знаючи хімії, змащували наконечники стріл білком, щоб паралізувати здобич , на чому ґрунтується  така дія білка? Використовується метод мікрофон.

Відповідь: кожному виду організмів притаманний свій вид білків. Потрапляння чужорідного білка і викликає такий ефект.

Інтерактивні  вправи.  Метод- «пресс»

Тема  «Карбон і Силіцій. Оксиди Карбону і Силіцію»

                                        (І курс,  10 клас )

Учні  виконують завдання у складі груп. Потім обговорюють результати:

  1. Як правильно ставити намет у горах?

Відповідь обґрунтуйте. (Щоб вихід був повернутий до підніжжя гори, для вільного витікання вуглекислого газу.)

  1. Як виявити наявність вуглекислого газу в колодязях? (За допомогою запаленої свічки.)
  2.  Які метали не можна гасити вуглекислотними вогнегасниками? (Mg, Na, K,Cs, Al, La тощо.)

4. У чому полягає небезпечність чадного газу?

5. Чому гасіння великої пожежі тонкими струменями води з ручних насосів посилює пожежу? (C + H 2O → CO + H2)

6. Чому суворо заборонено заводити автомобілі в закритих гаражах?

7. Сформулюйте свою версію походження назви Собачої печери, що знаходиться поблизу Неаполя в Італії.

Використовується для закріплення нових знань. З цією ж метою використовується метод «Коло ідей».

Закінчити рівняння хімічних реакцій:

1) Mg + CO2→ …                        (MgO + C);

2) HF + SiO2  → …                     (SiF42О);

3) C + SiO2   → …                       (SiC + CO);

4) Ca + SiO2   → …                      (Ca2 Si + CaO);

5) Na2 CO 3 + SiO2 → …              (Na 2 SiO3 + CO2).

 

На домашнє завдання можна запропонувати:

1. Придумати асоціації до оксидів Карбону і Силіцію.

2. Вуглекислий газ був відкритий у 1620р. голландським  алхіміком Ван Гельмінтом, який назвав його  - лісовим духом.

(Вуглекислий газ утворюється під час спалювання деревного вугілля)

Також підготувати повідомлення на одну із тем «Найбільш екологічно шкід-ливі підприємства України», «Джерела надходження СО і СО2  в атмосферу», «Перша діпомога при отруєнні чадним газом», «Джерела  та  причини  утворення

чадного  газу».

На  другому  курсі ( 11 клас ) добре спрацьовує 

метод «Хімічна естафета»

Здійснити перетворення, вказати умови перебігу процесів і назвати речовини:

C → CH4 → C 2H2 → C 6H 6 → C 6H 5Br → C 6H 5OH

Учні  змінюючи один одного пишуть  рівняння реакцій,  пояcнюють  умови  перебігу  процесів  та  дають  назви  речовинам.

 

Метод «Незакінчене речення»

Для актуалізації знань з теми «Хімія та екологія»  учням  пропоную заповнити пропуски в схемі:

Екологія

 

Види забруднень довкілля

↓ ↓ ↓

 

 

 

 

Джерела забруднень довкілля

↓ ↓ ↓ ↓ ↓

 

Дія токсичних і отруйних речовин на довкілля

(формули)

↓ ↓ ↓ ↓

 

атмосферу

 

гідросферу

 

грунт

 

живі організми

↓ ↓ ↓ ↓

 

 

 

 

 

 

 

Наслідки забруднень довкілля

↓ ↓ ↓ ↓

 

З метою встановлення зв’язку набутих знань з майбутньою спеціальністю учнів, використовую метод  «Навчальна конференція»  . Наприклад, для учнів – слюсар з ремонту автомобілів пропоную  такі теми реферативних виступів: «Альтернативні види пального» ,  «Етиловий спирт як наркотик і технічна сировина» , «Полімери на автотранспорті», «Автотранспорт і захист довкілля» , « Октанові числа бензинів і способи їх підвищення».

Учні  вибирають теми реферативних виступів можуть запропонувати інші, над якими будуть працювати місяць – два. Даю  пояснення, як правильно працювати над встановленою темою, перелік деякої літератури. Перелік

дається не повний, щоб учні самостійно могли працювати з каталогом в бібліотеці. Перед конференцією підібраний матеріал переглядаю,  складається план виступів. Арбітри підводять підсумок. Називаються кращі роботи.

Я використовую хімічні диктанти ,  вони  є ефективною  формою конт-ролю в системі особистістно зорієнтованого навчання : тренувальні, контроль-ні, закріплювальні,  систематизаційні.

На  першому  уроці   з  органічної   хімії  учням   пропоную   перелік речовин: метан, купрум (||) сульфат, пропан, вода, камфора, лимонна кислота, кухонна сіль, водень, крейда, глюкоза, золото, цукор, калій нітрат, парафін, нафталін, гідроген хлорид,  пісок,  скипидар, сульфатна кислота, які вони записують в таблицю за назвами у два  стовпчики:

Неорганічні речовини

Органічні речовини

 

 

Фразеологічний диктант

Вставте в тексті пропущені слова:

1. Глюкоза з   амоніачним розчином аргентум оксиду дає реакцію …., отже в її молекулі є …. група.

2. Глюкоза є одночасно і ….. , і …. , тобто … .

3. У природі глюкоза, поряд з іншими вуглеводнями утворюється в результаті реакції … .

4. Експериментально доведено що молекули сахарози складаються із залишків молекул …    та …. .

5. Сахароза входить до складу ….. ( 16 – 20%) і ….. (14 – 26%).

6. Найважливіша властивість сахарози – здатність у присутності мінеральних кислот і за підвищеної температури піддаватися ….. .

7. Дослідним шляхом доведено що хімічна формула крохмалю ….. , крохмаль є ….. полімером, його ланками є залишки молекул ….. .

8. Характерною реакцією крохмалю є його взаємодія з ….. .

9. Молекули целюлози на відміну від крохмалю мають тільки ….. будову.

10. . …  є  волокнистою  речовиною ,  нерозчинною  ні у воді, ні у звичай-них органічних розчинниках.

11. Одна з найбільш характерних властивостей целюлози – її здатність у присутності кислот піддаватися …... з утворенням …. . Аналогічно крохмалю …… целюлози відбувається ….. .

Також  з  підвищеним  інтересом  учні  виконують формульні та стехіо-метричні  диктанти, що виконують  тренувальну  та контрольну  функції.

Ефективно використовую і логічно-ланцюжковий  диктант. Запропонуйте ряд послідовних перетворень кальцій карбонату в оцтову кислоту і складіть відповідні рівняння реакцій.

Під час виконання такого диктанту учні, не просто відтворюють здобуті знання, а й прогнозують властивості сполук,  демонструють розуміння генетичних зв’язків між класами речовин.

На написання хімічних диктантів відводжу до 10хв. Перевірка їх результатів вимагає мінімальних витрат часу.

      Отже, систематичне написання хімічних диктантів сприяє невимушеному, мимовільному засвоєнню учнями навчальної інформації.

Інтеграція навчання.

Суть інтеграцій полягає в об’єднанні ідей, наукових теорій, понять, технологій навчання в процесі скоординованої діяльності викладачів різних навчальних предметів та навчально-пізнавальної діяльності  учнівів. Інтеграція сприяє засвоєнню систематичних знань, підвищенню рівня практичних умінь та навичок, розширенню діапазону знань.

Інтеграція навчання здійснюється за допомогою внутрішньопредметних, внутрішньокурсових   та   між предметних  зв’язків,  а  також  зв'язків  з  спеціальними  предметами  для  різних  професій.

Виявлення та реалізація міжпредметних зв’язків сприяє інтеграції змісту навчання, тобто об’єднанню узагальнених знань з різних навчальних предметів і відповідних їм наук, формуванню систематичних знань учнів, комплексній реалізації усіх складових виховання особистості, формуванню загально навчальних умінь та навичок учнів ( аналіз, синтез, діагностування, прогнозування, систематизація, узагальнення, порівняння, зіставлення, висновки, пропозиції); глибшому і міцнішому засвоєнню основних наукових понять, ідей і теорій різних галузей науки, узгодженню діяльності вчителя хімії, усуненню дублювання та економії часу учнів.

Елементи інтеграції занять з хімії і біології, хімії та екології, хімії і фізики, які можливо проводити з  таких тем:

1. Естери і жири (хімія і біологія);

2. Вуглеводи (хімія і біологія, фізіологія харчування);

3. Білки (хімія і біологія);

4. Роль хімії в житті суспільства (хімія і біологія);

5. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва в світі теорії будови атома (хімія і фізика, матеріалознавство);

6. Теорія електролітичної дисоціації (хімія і фізика);

7. Природні джерела вуглеводнів та їх переробка (хімія і географія);

8. Силікатна промисловість (хімія та спецтехнологія);

9. Метали (хімія та спецтехнологія зварювання);

10. Спирти ( хімія, товарознавство)

Перевірка знань учнів проводиться з використанням диференційованого підходу. З усіх тем використовується завдання тематичного контролю по рівнях: початковий, середній, достатній і високий.

Як  елемент  уроку використовую «Хімічні  розваги» : ребуси, голово-ломки, хімічні  кросворди  та  чайнворди, загадки та ін.

Сучасний  урок  відрізняється від  традиційних уроків, бо сучасні учні далеко не ті, що були кілька років тому, багато залежить від вчителя, бо  ще    В. Сухомлинський писав :   «Урок – це дзеркало загальної та педагогічної  культури вчителя , мірило  його  інтелектуального  багатства, показник  його  кругозору  та ерудиції»[5]

Сучасний вчитель повинен оволодівати  інноваційними технологіями, зокрема інформаційно-комунікаційними технологіями ( ІКТ ).

За допомогою ІКТ учень вчиться :

  1.                   Працювати з текстом;
  2.                   Створювати графічні об’єкти  та бази даних;
  3.                   Використовувати  електронні  таблиці;
  4.                   Освоювати нові способи збору, обробки інформації;
  5.                   Розширює свій світогляд.

При використанні ІКП не тільки стимулюється пізнавальний інтерес, але й підвищується мотивація навчання та підвищується ефективність самостійної роботи.

 

Стадії педагогічного процесу

Варіанти використання ІКТ

Вивчення нового матеріалу

Демонстрації високоякісних ілюстрацій, імітація дослідів

Виконання та перевірка домашнього завдання

Самостійне вивчення змісту мультимедійного підручника, закріплення матеріалу з виконанням тестових завдань як в класі, так і вдома

Самостійна робота

Робота з індивідуальним завданням на комп’ютері, практикум по розв’язуванню задач

Перевірні та контрольні роботи

Комп’ютерне тестування

Позакласна робота

Віртуальні екскурсії на хімічні заводи, моделювання технологічних циклів промислових підприємств та ін..

Творча робота

Створення особистого Інтернет-сайту, його постійне оновлення; участь у створенні мультимедійних уроків, освоєння основ програмування; створення проектів та ін.

 

Основні варіанти використання ІКТ на уроках хімії:

  1.       Мультимедійні презентації;
  2.       Перегляд відеозапису уроків чи його фрагментів з диска або в Інтернеті;
  3.       Робота з комп’ютерними тренажерами;
  4.       Пошук інформації безпосередньо в мережі.

 

Проведення уроків з комп’ютерною презентацією має ряд переваг:

  • Активно використовується одночасно кілька каналів сприйняття;
  • Позитивні емоції підвищують степінь зацікавленості в матеріалі, що вивчається
  • Можливість приймати активну участь в створенні уроку.

Одночасно комп’ютерне тестування сприяє:

  • Засвоєнню учнями алгоритму виконання тестових завдань;
  • Виробленню в них вмінь:
  1.       Буквально і точно інтерпретувати умови поставлених перед ними задач;
  2.       Точно, лаконічно та у визначеній послідовності висловлювати свою думку.

     Застосування комп’ютера при викладанні хімії має свої переваги:

  1.                   Наочність в представленні навчального матеріалу;
  2.                   Скорочення часу на вироблення необхідних технічних навичок ;
  3.                   Збільшення кількості тренувальних завдань;
  4.                   Досягнення оптимізації темпу роботи учня природнім шляхом;
  5.                   Досягнення рівневої диференціації навчання;
  6.                   Учень стає суб’єктом навчання, так як програма вимагає від нього активного управління;
  7.                   Можливість моделювати різноманітні процеси, за допомогою комп’ютерної анімації створювати на уроці ігрову пізнавальну ситуацію;
  8.                   Забезпечення уроку матеріалами з віддалених джерел, використовуючи засоби телекомунікацій;
  9.                   Діалог з програмою набуває характеру навчальної гри, у більшості учнів підвищується мотивація учбової  діяльності.

Крім цих «плюсів» використання комп’ютера має певні «мінуси», серед них такі:

  1.       Діалог з програмою є одноманітним та позбавленим емоційності;
  2.       Не враховуються особливості класу, чи групи дітей (вкрай важлива роль вчителя);
  3.       Не забезпечується розвиток розмовної та  письмової культури учнів;
  4.       Окрім помилок у вивченні навчального предмета, виникають ще технологічні – помилки роботи з програмою;
  5.       Учитель повинен володіти спеціальними знаннями;
  6.       Багато неякісного програмного забезпечення, що не враховує специфіку роботи з учням.
  7.       Велика кількість фактичних та методичних помилок;
  8.       Розробники зазвичай не враховують зміст навчальних програм.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки :

  • Виконуючи цю роботу доведено, що інтерактивне навчання дозволяє розв’язати відразу кілька завдань :  розвиває комунікативні уміння і навички, що дуже важливо для учнів, сприяє встановленню емоційних контактів між учасниками процесу, забезпечує виховне завдання, бо вчить працювати в команді, дослухатись до думки кожного;
  • Експериментально підтверджено, що важливу  роль  у навчальному  процесі  відіграє  мотивація. Будь-яка діяльність матиме  успіх, якщо її  учасники  зацікавлені  в  результатах та приймають в ній  безпосередню  участь;
  • Комп’ютеризація стимулює допитливість та інтерес учнів, сприяє динамічному оновленню змісту, форм і методів навчання ; дозволяє педагогу вирішувати проблеми, які пов’язані з розробкою та використанням учбових програмних продуктів якісно нового рівня.
  • Вчитель  повинен  оволодівати  новими  формами  та  методами  викладання, йти в  ногу  з  сучасним  життям, а  інколи і  крок  попереду.

Вдосконаленню нема  меж.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література :

  1. Волкова Н.П. Педагогіка. – К. – «Академія», 2002.
  2. Дреер А.М. 'Преподавание в средней школе США: проблемы начинающих учителей' - Москва: Прогресс, 1983 - с.288
  3. http://counter.rambler.ru/top100.cnt?1225910  Історія педагогіки / За ред.М.С.Гриценка. – К., 1973.
  4. Кравець В.П. Історія української школи і педагогіки. – Тернопіль,1994.
  5. Сухомлинська О. В. У пошуках справжнього // В. О. Сухомлинський. Серце віддаю дітям. — Х.: Атма, 2012. — С. 5-22. 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Савченко Яна Сергіївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 липня 2018
Переглядів
3746
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку