Активізація суспільно-політичного руху в Україні наприкінці 80-х початку 90-х років xx століття

Про матеріал
Очікувані результати: після уроку учні зможуть:  називати дати, пов’язані з темою уроку;  застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;  визначати причини та передумови виникнення неформальних організацій в УРСР;  характеризувати діяльність неформальних організацій УРСР;  аналізувати причини перших масових мітингів на території УРСР;  показувати на карті осередки масових мітингів та страйків.
Перегляд файлу

Дата __________      Номер  уроку ___________            Історія  України  11  клас

 

Тема: Активізація  суспільно-політичного руху в Україні наприкінці 80-х початку
90-х років xx століття

Ціль уроку:

  • з’ясувати причини виникнення перших неформальних організацій на території УРСР; охарактеризувати діяльність організацій та її результати; проаналізувати причини перших масових мітингів та страйків;
  • розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки;
  • удосконалювати навички роботи в парах, малих групах, вміння працювати з текстом підручника та Інтернет-ресурсами;
  • формувати повагу до історичного минулого України.

Очікувані результати:  після уроку учні зможуть:

  • називати дати, пов’язані з темою уроку;
  • застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;
  • визначати причини та передумови виникнення неформальних організацій в УРСР;
  • характеризувати діяльність неформальних організацій УРСР;
  • аналізувати причини перших масових мітингів на території УРСР;
  • показувати на карті осередки масових мітингів та страйків.

Формувати групи компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою для правильного використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення навчального матеріалу; для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі;

- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості  вивчення історії своєї  держави; формувати патріотизм та громадську позицію; -Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій та встановлення хронологічної послідовності.

-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації; вміння порівнювати та аналізувати  достовірність джерел;

Тип  уроку: комбінований (з використанням ІКТ та інтерактивних технологій).

Обладнання: зошити, підручники, історичні атласи, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, відеоматеріали.

 

 

Хід уроку

I. Організаційна частина. Психолого-емоційне налаштування

 Добрий день! Сьогодні я б хотіла б розпочати наш урок із позитивного налаштування. За вікном –зима та незважаючи на таку холодну пору року, зима 2023 року дарує нам приємні сюрпризи: відносно теплу погоду, сонячні дні і я сподіюся, що принесе вона і довгоочікувану перемогу! А , що зараз ми з вами можемо подарувати один одному? (Посмішку)

 

II. Актуалізація опорних знань

Вчитель: На попередньому уроці ми з вами вивчили тему «Початок перебудови. Соціально-економічне становище». Давайте перевіримо як ви його засвоїли, за допомогою вправи «Логічні пари»

Вправа «Логічні пари» (визначити правильну відповідність між поняттям та його визначенням )

№ з/п

Поняття

Визначення

1.

ПЕРЕБУДОВА

А)СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНА СИСТЕМА, ЩО РОЗВИВАЄТЬСЯ НА ОСНОВІ ПРИВАТНОЇ ВЛАСНОСТІ

2.

ГЛАСНІСТЬ

Б) ПОЛІТИЧНИЙ КУРС НА ПРИПИНЕННЯ «ХОЛОДНОЇ ВІЙНИ» Й ВІДМОВУ ВІД ГОНКИ ОЗБРОЄНЬ

3.

ПЛЮРАЛІЗМ

В) КУРС НА СИСТЕМНУ МОДЕРНІЗАЦІЮ РАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА  ШЛЯХОМ «РЕВОЛЮЦІЇ ЗГОРИ», ПРОГОЛОШЕНИМ М.ГОРБАЧОВИМ

4.

ПРИСКОРЕННЯ

Г) ПОСЛАБЛЕННЯ ЦЕНЗУРИ, ЧАСТКОВА СВОБОДА СЛОВА

5.

РИНКОВІ ВІДНОСИНИ

Д) КУРС НА ПОМ’ЯКШЕННЯ ПОЛІТИЧНОГО  РЕЖИМУ(ПРИПИНЕННЯ РЕПРЕСІЙ, РЕАБІЛІТАЦІЯ)

6.

НОВЕ МИСЛЕННЯ

Е) ГАСЛО І ПОЛІТИЧНИЙ КУРС М.ГОРБАЧОВА, ПІДТВЕРДЖЕНИЙ НА XXVII З'ЇЗДІ КПРС В ЛЮТОМУ 1986 Р., ОДНЕ З КЛЮЧОВИХ НАПРЯМКІВ РЕФОРМ

 

 

Є) МОЖЛИВІСТЬ ВИСЛОВЛЕННЯ ВЛАСНОЇ ПОЗИЦІЇ, ІСНУВАННЯ РІЗНИХ ПОГЛЯДІВ

 

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку

Вчитель: Отже тема нашого уроку: «Активізація суспільно-політичного руху в Україні наприкінці 80 поч.90-х років XX століття ». Сьогодні ми з вами розглянемо події, які свідчили про зростання активізації суспільства в Україні; розкриємо основні поняття даного періоду.

Протягом уроку нам потрібно відповісти на проблемне питання: (надруковане та постійно знаходиться на дошці)

Проблемне питання: Чи можна вважати активізацію суспільно-політичних рухів у 80-90-х роках пробудженням української нації?

Робота з відео

Вчитель: зараз пропоную вам переглянути відео і з’ясувати в чому та  в яких формах може проявлятись зростання суспільно- політичної активності населення? (відповіді учнів: мітинги, страйки, створення організацій, акції протесту, акції солідарності, звернення і петиції до органів влади, до міжнародних судів та організацій, участь у виборах, референдумах)

Перегляд відео: https://www.youtube.com/watch?v=LW5MgZaRyVE

 

Мозковий штурм після перегляду:

Вчитель: Чи можна стверджувати, що на початку 90-х в Україні почалось зростання суспільно- політичної активності населення? ( відповіді)

Маємо в цьому переконатись.

 

V. Вивчення нового матеріалу

  1. Виникнення неформальних організацій

Активність суспільства виявилася в діяльності і так званих неформальних організацій

Бесіда за запитанням:

Чи знаєте ви, що таке організація?(це група людей, діяльність яких свідомо координується для досягнення загальної мети чи цілей.) Організації поділяють на формальні та неформальні.

Робота в парах

Ознайомтеся з визначеннями формальної та неформальної організації. Визначте спільні та відмінні риси даних організацій за допомогою прийому діаграми «Кола Вена».

Робота зі словником

НЕФОРМАЛЬНА ОРГАНІЗАЦІЯ — група людей, що виникла спонтанно, але регулярно здійснює ті чи інші спільні дії для досягнення певної мети. Н.о. (група) утворюється не за розпорядженнями керівництва та формальними постановами, а членами організації відповідно до їх симпатій, загальних інтересів, спільних цілей, звичок тощо. Процес виникнення Н.о. є певною мірою незалежним від дій або бажань керівництва. Неформальні групи існують у будь-якій організації, хоча вони не відображаються у формальних структурних схемах побудови організації. Неформальні групи, як правило, мають свої норми поведінки, розподіл ролей, явного чи неявного неформального лідера (див. Неформальний лідер). Причинами формування неформальних груп є почуття приналежності, захист, підтримка, допомога у вирішенні завдань, потреба у спілкуванні.

 Групи людей, діяльність яких свідомо координуються та створені керівництвом для досягнення спільної мети, називаються ФОРМАЛЬНИМИ ОРГАНІЗАЦІЯМИ. Під формальною організацією розуміють модель поведінки та стосунків, яка передбачена заздалегідь та на законних підставах планується для членів організації. Формальну організацію характеризує певний порядок, зафіксований у статуті, правилах, планах, нормах поведінки, що дає змогу свідомо координувати соціальні взаємодії для досягнення конкретної загальної мети.

 

 

 

 

Бесіда за запитаннями:

То що ж таке неформальна організація?

Вчитель: Отже, в період перебудови починають виникати неформальні організації, які створювалися без узгодження з владою, вони не були протизаконними, тому що за конституцією СРСР громадяни мали право на заснування об’єднань. Ініціаторами створення перших неформальних організацій були колишні політв’язні, дисиденти та шістдесятники. Зокрема:

серпень 1987 року – створено Український культурологічний клуб(УКК)-м. Київ

жовтень 1987 року—створено Товариство Лева – (м. Львів)

грудень 1987 року – засновано екологічну асоціацію «Зелений світ»

Про найбільш впливові та активніші зараз ми з вами дізнаємось на змодельованій прес-конференції.

Робота в групах

Учні об’єднуються в 3 команди по 5 учнів за назвами неформальних організацій «УГС», «НРУ», «Товариство української мови», ( рандомно, витягують фантик з назвою команди) та опрацьовують матеріал схований під к’юаркодами. Групи отримують завдання з інструкцією. Готують усну презентацію своєї організації та її візуальну візитку.

 

Дедлайн: 7 хв на роботу в групі. По 2-3 хв на презентацію

 

ЗАВДАННЯ ДЛЯ РОБОТИ

 В ГРУПАХ

 

Генератор QR кодівІ. ГРУПА

 УКРАЇНСЬКА ГЕЛЬСИНСЬКА СПІЛКА

  1. Під час презентації своєї організації розкажіть:
  • Коли і де вона створилась
  • Хто був засновником, керівником, учасниками
  • Яку мету мали, які завдання ставили перед організацією
  • Які практичні кроки були зроблені, чого досягли
  • Яка доля організації, чи існує вони сьогодні

2.       Створіть візуалізовану візитівку організації: логотипи, гасла, символи і т. д.

Поясніть її зміст під час презентації.

3.       Всі учасники команди мають брати участь в представлені. Чітко дотримуйтесь дедлайну.

 

Генератор QR кодівІІ.ГРУПА НАРОДНИЙ РУХ УКРАЇНИ ЗА ПЕРЕБУДОВУ

 

1.       Під час презентації своєї організації розкажіть:

  • Коли і де вона створилась
  • Хто був засновником, керівником, учасниками
  • Яку мету мали, які завдання ставили перед організацією
  • Які практичні кроки були зроблені, щого досягли
  • Яка доля організації, чи існує вони сьогодні

2.       Створіть візуалізовану візитівку організації: логотипи, гасла, символи і т. д.

Поясніть її зміст під час презентації.

3.       Всі учасники команди мають брати участь в представлені. Чітко дотримуйтесь дедлайну.

 

ІІІ. ГРУПА

 ТОВАРИСТВО УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА

C:\Users\user\Downloads\qrcode.png 

1.       Під час презентації своєї організації розкажіть:

  • Коли і де вона створилась
  • Хто був засновником, керівником, учасниками
  • Яку мету мали, які завдання ставили перед організацією
  • Які практичні кроки були зроблені, чого досягли
  • Яка доля організації, чи існує вони сьогодні

2.       Створіть візуалізовану візитівку організації: логотипи, гасла, символи і т. д.

Поясніть її зміст під час презентації.

3.       Всі учасники команди мають брати участь в представлені. Чітко дотримуйтесь дедлайну.

 

Презентація результатів на імпровізованій прес-конференції

Вчитель: чому ці організації вважались неформальними? (учні висловлюють свої версії).

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (Діти, втомилися? Давайте трохи перепочинемо виконуючи розминку )

  1. Страйк шахтарів 1989 року

Вчитель: улітку 1989 року у Радянському Союзі розпочався масовий шахтарський  страйк. Уперше за роки радянської влади припинили одночасно роботу багато підприємств. Які причини та наслідки шахтарського руху? Про це ви дізнаєтеся з відеоматеріалу.

Перегляд відео

Діти переглядають відеоматеріал про страйк шахтарів -https://www.youtube.com/watch?v=yqmJJJmWlA8

 

Прийом «Фішбоун»

Проблема                                                            Причини                                           

                                                                                                                            Висновок

    

                                                                        Наслідки

 

VI. Узагальнення та систематизація знань.

Гра  «ІСТОРИЧНА ОСОБА-ДАТА –ПОДІЯ»

(Один з учнів називає ім’я історичної особи, інший- дату , пов`язану з цією особою, а третій – саму подію)

(НАПРИКЛАД:

ЛЕВКО ЛУК’ЯНЕНКО -1988 Р.- ЗАСНУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ГЕЛЬСІНСЬКОЇ СПІЛКИ

ІВАН ДРАЧ-1989 Р- ЗАСНУВАННЯ НАРОДНОГО РУХУ ЗА ПЕРЕБУДОВУ

VII.Підведення підсумків уроку.

Вирішення проблемного питання

Проблемне питання: Чи можна вважати активізацію суспільно-політичних рухів у 80-90-х роках пробудженням української нації?

 

Рефлексія («Незакінчені речення»)

Самооцінювання

Учні заповнюють картку самооцінювання роботи на уроці

Оцінювання учнем власної участі у роботі протягом уроку

Прізвище та ім’я учня _______________________

Оцініть себе по кожному запитанню в балах від 0 до 2:

  1. Ви брали активну участь у роботі групи ____
  2. Ви вносили вдалі пропозиції, які врахувала група____
  3. Ви надавали допомогу іншим членам групи____
  4. Ви висунули нову ідею, що сподобалася іншим____
  5. Ви доповідали класу про результати групової роботи____
  6. Ви активно працювали в парах____

Всього балів____

 

VIII. Домашнє  завдання

Підготувати цікаві факти про історичний момент проголошення незалежності України; повторити основні дати та терміни до всієї теми за вимогами програми НМТ.

 

docx
Додано
5 березня 2023
Переглядів
316
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку