АКТУАЛІЗАЦІЯ ПИТАННЯ ЩОДО SOFT SKILLS У ВИХОВАНЦІВ ТЕХНІЧНИХ ГУРТКІВ ЗАКЛАДІВ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Про матеріал
Саме позашкільна діяльність, участь учнів у різних її видах - важлива сфера, у якій можливості для вияву самоактивності, а водночас і для особистісного самовизначення та самореалізації учнів. Вільна від жорсткої регламентації, обов’язковості, позашкільна діяльність розкриває широкі можливості для вияву самостійності, самоактивності, що імпонує учням підліткового і щонайбільше - раннього юнацького віку. З огляду на вищесказане, можна говорити про правомірність актуалізації питання щодо soft skills у вихованців закладів позашкільної освіти. Мета даної роботи: створення методичних рекомендацій для керівників гуртків закладів позашкільної освіти для роботи з питання формування soft skills у вихованців технічних гуртків. Зміст: розглянути проблему актуалізації питання щодо soft skills у вихованців гуртків закладів позашкільної освіти, довести можливості та прийоми формування гнучких навичок у дитей на заняттях в технічних гуртках закладів позашкільної освіти.
Перегляд файлу

1

Міністерство освіти і  науки України

Управління молоді, позашкільної освіти та

національно-патріотичного виховання Дніпровської міської ради

Комунальний позашкільний навчальний заклад «Міська станція юних техніків» Дніпровської міської ради

 

 

АКТУАЛІЗАЦІЯ ПИТАННЯ ЩОДО SOFT SKILLS У ВИХОВАНЦІВ ТЕХНІЧНИХ ГУРТКІВ ЗАКЛАДІВ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

 

 

Автор:

Мельничук Світлана Іванівна

методист, керівник гуртка Амігурумі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Дніпро - 2021

 

 


ЗМІСТ

ВСТУП

РОЗДІЛ 1. Актуалізація питання щодо soft skills у вихованців технічних гуртків закладів позашкільної освіти

1.1. Теоретичне обгрунтовання проблеми актуалізації soft skills у вихованців технічних гуртків закладів позашкільної освіти

1.2. Джерела та основні методи формування «м'яких» навичок у вихованців технічних гуртків позашкільних навчальних закладів

РОЗДІЛ 2. Особливості формування soft skills у вихованців гуртків науково-технічного напряму

2.1. Методичні рекомендації з питань розвитку soft skills вихованців на заняттях гуртків науково-технічного напрямку закладів позашкільної освіти

2.2. Методичні рекомендації що до впровадження ігрових прийомів, спрямованих на розвиток soft skills вихованців гуртків позашкільних закладів

ВИСНОВКИ

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 


ВСТУП

Сучасне суспільство ставить перед освітою нові виклики, одним з яких є формування особистостей, що спроможні приймати неординарні рішення і ефективно налагоджувати взаємини у швидкозмінній реальності. Активність, самостійність, креативність, комунікабельність, адекватна самооцінка, здатність адаптуватися до стрімких змін - ці риси особистості є важливими на нинішньому етапі історичного розвитку.[5].

Вектор розвитку ринку праці орієнтується на навички міжособистісного спілкування, особистісний потенціал, навички побудови кар’єри, що спонукає до розвитку нових тенденцій в освіті, створення сучасних освітніх технологій, пошуку альтернативних освітніх програм [15].

Як відмічається у педагогічних дослідженнях, на сучасному етапі розвитку закладів позашкільної освіти України все більш актуальнішим стає питання розвитку «soft skills». Сучасна позашкільна освіта тільки стоїть на порозі реформ, пов’язаних з орієнтацією навчання на розвиток навичок, що мають попит на ринку праці. Основу модернізації складають інноваційні перетворення практично всіх складових освітньої системи, включаючи безперервну освіту, on-line освіту, змішане навчання [15].

Загальноосвітні школи активно завантажують знання в голови наших дітей, але не вчать їх соціальним навичкам, так званим soft skills - лідерство, вміння працювати в команді, організаторські здібності і т.д. А саме вони дозволяють застосовувати отримані знання і добиватися поставлених цілей: престижний університет, успішна кар'єра, щаслива сім'я і справжня дружба.

У сучасних умовах зростають вимоги виховання творчої особистості, здатної знайти своє місце на складних перехрестях життя, самовизначитися і реалізувати себе. Зросло значення виховання у людини таких особистісних якостей, завдяки яким вона поступово стає активним суб’єктом соціальної взаємодії. Ще більш важливого значення набуває проблема активізації самовиховання учнів, адже становлення суспільно активної та гармонійно розвиненої особистості великою мірою залежить від власних зусиль самої людини, спрямованих на самовдосконалення як неодмінної умови досягнення успіху в самовизначенні, самореалізації, життєтворчості.

У документах про модернізацію освіти відзначається, що в процесі реформування суспільства змінюються роль і функції освіти: вони зміщуються з обслуговування інтересів держави на задоволення потреб особистості, суспільства і соціальних груп. Метою освіти відповідно до нових підходів стає розвиток особистості [6].

Тобто на перше місце виступає не здобуття суми знань, а розвиток особистості учня, його різних видів компетентностей.

Власне компетентністно-орієнтований підхід до навчання лежить в основі Нової української школи (НУШ) [7]. В стандарті НУШ відокремлено такі основні компетентності, якими повинен оволодіти сучасний випускник: спілкування державною мовою, спілкування іноземними мовами, математична грамотність, компетентності в природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння навчатися впродовж життя, соціальні і громадянські компетентності, підприємливість, загальнокультурна грамотність, екологічна грамотність і здорове життя [9, 11, 12].

Наскрізними вміннями учня нової української школи вважаються вміння доносити думку,  критичнее мислення, ініціативність, уміння оцінювати ризики і приймати рішення, конструктивно керувати емоціями, застосовувати емоційний інтелект, логічно обгрунтовувати позицію,  здатність до співпраці в команді, творчість, уміння вирішувати проблеми. Перед педагогами ставиться задача допомогти учням у оволодінні такими формами поведінки.

Саме позашкільна діяльність, участь учнів у різних її видах - важлива сфера, у якій можливості для вияву самоактивності, а водночас і для особистісного самовизначення та самореалізації учнів. Вільна від жорсткої регламентації, обов’язковості, позашкільна діяльність розкриває широкі можливості для вияву самостійності, самоактивності, що імпонує учням підліткового і щонайбільше - раннього юнацького віку.

З огляду на вищесказане, можна говорити про правомірність актуалізації питання щодо  soft skills у вихованців закладів позашкільної освіти.

Мета даної роботи: створення методичних рекомендацій для керівників гуртків закладів позашкільної освіти для роботи з питання формування soft skills у вихованців технічних гуртків.

Зміст: розглянути проблему актуалізації питання щодо soft skills у вихованців гуртків закладів позашкільної освіти, довести  можливості та прийоми формування гнучких навичок у дитей на заняттях в технічних гуртках закладів позашкільної освіти.

 

РОЗДІЛ 1. Актуалізація питання щодо soft skills у вихованців технічних гуртків закладів позашкільної освіти

1.1. Теоретичне обгрунтовання проблеми актуалізації soft skills у вихованців технічних гуртків закладів позашкільної освіти

М'які навички, іноді гнучкі навички (англ. soft skills) — комплекс неспеціалізованих, надпрофесійних навичок, які відповідають за успішну участь у робочому процесі, високу продуктивність і, на відміну від спеціалізованих навичок, не пов'язані з конкретною сферою (з матеріалів Вікіпедії).

Поняття «soft skills» починає вживатися у наукових роботах ще з 90-і рр. ХХ століття. Одними з перших до нього звертаються американські та німецькі фахівці в галузі управління, пізніше воно з’являється в працях представників бізнесу і освіти. «М’які» навички прийнято розглядати в доповненні до технічних, «жорстких» навичок (hard, technical skills), тобто професійних навичок, що забезпечують виконання фахових завдань (Arkansas Department of Education, 2007).

Для функціонування нової політики і її інститутів в 2017 році була розроблена офіційно прийнята класифікація і пояснення до неї, що отримала назву «Європейські навички, компетенції, кваліфікації і види занять» (ESCO), що включає в себе тисячі триста вісімдесят чотири навички, затребуваних ринком праці (ESCO Handbook, 2017). Це навички, пов’язані з комунікацією, креативністю та управлінням; вони визначають ефективність мислення [13]. На відміну від «жорстких» навичок, які можна сформувати і розвивати згодом, «м’які» навички складніше сформувати [14]. 

З одного боку, у визначенні «soft skills» дослідники акцентують здатність людини до міжособистісних взаємодій і його особистісні характеристики. Наприклад, soft skills - це соціологічний термін, що відноситься до коефіцієнта емоційного інтелекту людини; набір рис особистості, соціальні навички, комунікативні здібності, особисті звички, дружелюбність і оптимізм [13].

З іншого боку, ряд авторів визначають «м’які» навички, акцентуючи їх роль у розбудові професійній кар’єрі. «М’які» навички - це риси характеру, що поліпшують здатність людини взаємодіяти з іншими людьми працездатність і перспективи кар’єрного росту [4]. «М’які» навички - це особисті якості, особливості, таланти або рівень захоплення професійною діяльністю, які відрізняють дану особистість від інших людей зі схожими вміннями і компетентністю [4].

До «м’яких» навичок відносять: лідерські якості та вміння працювати у команді, вміння навчати та проводити переговори, вміння ставити та досягати поставлених цілей, управління часом, цілеспрямованість, презентаційні навички, навички ефективної комунікації, стресостійкість, креативність, творчий підхід до вирішення завдань та аналітичні здібності, тощо. До цієї групи належать індивідуальні, комунікативні й управлінські навички.

Комплексне масштабне дослідження із залученням експертів (як представників роботодавців, так і вчених, що займаються дослідженням кваліфікацій і навичок робочої сили), проведене в 2009 році в рамках програми ЄС «Безперервне навчання Еразмус» (Lifelong Learning Erasmus), виділив три групи навичок, що включають 22 навички:

1) особистісні навички;

2) соціальні навички;

3) методологічні навички (Cinque, 2016) [13].

 

1.2. Джерела та основні методи формування «м'яких» навичок у вихованців технічних гуртків позашкільних навчальних закладів

Основи для деяких універсальних компетенцій даються людині від народження, наприклад: завзятість, хороша пам'ять, цікавість. Але більшість soft skills можна і потрібно розвивати все життя.

Першим джерелом формувань м'яких  навичок у дітей є приклад батьків. Якщо дорослі вміють знаходити вихід з конфліктних і стресових ситуацій, це вчить дитину гнучкості, спокою, пошуку компромісів.

У комунікабельних батьків рідко виростають замкнуті діти. А якщо у батьків свій бізнес, дитина з дитинства бачить, які навички необхідні підприємцю.

В семьях, где достаточно внимания уделяется играм, веселим розвагам (настільні ігри, інтелектуальні конкурси в колі родини або друзів),  у дітей розвиваються такі риси, як логічне мислення, терпіння, аналітичні здібності, пам'ять і ерудованість.

Другим джерелом формування «м'яких» навичок школярів є робота в гуртках і секціях. Спорт розвиває вольові навички та вміння працювати в команді. Малювання і музика тренують обидві півкулі мозку і стимулюють інтелектуальні навички. Заняття в технічних, експеріментально-дослідницьких гуртках дають підліткам можливості самовираження, розвитку креативності, прояву лідерських рис, розвитку комунікативності, вміння працювати в команді та інші.

Третім джерелом розвитку  soft skills школярів  є різноманітні  шкільні проекти, які розвивають в детині не тільки інтелектуальні навички, а й соціальні та лідерські.

Розглянемо деякі основні методи розвитку soft skills у вихованців гуртків технічного напрямку позашкільної освіти.

Виходячи із завдань модернізації системи української освіти, особлива увага в позашкільніх закладах освіти приділяється вдосконаленню методів і форм навчання, спрямованих на самовизначення особистості, створення умов для самореалізації вихованців. Методиками, що відповідають даним завданням, є активні та інтерактивні.

Активні та інтерактивні, інноваційні методи навчання слід вважати основними методами розвитку soft skills у вихованців гуртків, тому що вони сприяють розвитку дитини, вчать його самостійності в пізнанні і прийнятті рішень, а так само в пошуках рішень нових нестандартних проблем. Інноваційні методи та форми роботи допомогають педагогам гуртків сформувати у вихованців риси характеру, різні способи мислення та соціальної поведінки (soft skills). Це такі ключові компетентності (заложені у проекті НУШ):

- навчання впродовж життя;

- громадянські та соціальні компетентності, пов'язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей;

- підпиємливість та фінансова грамотність;

- культурна компетентність;

- екологічна компетентність;

- інноваційність.

 

РОЗДІЛ 2. Особливості формування soft skills у вихованців гуртків науково-технічного напряму

(з досвіду КПНЗ «Міська станція юних техніків» ДМР).

2.1. Методичні рекомендації з питань розвитку soft skills вихованців на заняттях гуртків науково-технічного напрямку закладів позашкільної освіти

Одним з пріоритетних напрямів діяльності КПНЗ «Міська станція юних техніків» ДМР є науково-технічний напрям. В цьому напрямку працюють гуртки з разноманітих профілей (початково-технічний, спортивно-технічний, інформаційно-технічний, художньо-технічний, та інші), які забезпечують набуття вихованцями техніко-технологічних та дослідницьких умінь, та навичок, розширення наукового світогляду, підготовку до активної науково-дослідницької роботи, оволодіння сучасною технікою та технологіями.

Робота науково-технічних гуртків спрямована на формування у дітей та підлітків техніко - технологічних та дослідницьких знань, розширення їх політехнічного світогляду; задоволення потреб вихованців у вдосконаленні освіти з основ інформатики та комп’ютеризації, конструкторської, експериментальної та винахідницької діяльності; реалізації здібностей шляхом пошуку та розвитку вмінь, навичок технічного моделювання та конструювання.

В діяльності автомодельного, судномодельного, авіамодельного, ракетомодельного гуртків, гуртків радіоелектроніки, астрономії «Міська станція юних техніків» впроваджує педагогічні технології, які презентуються зараз як новації: проєктна діяльність, інтеграція різних предметів (для позашкільної освіти – можливість залучати вихованців до роботи в гуртках різних профілів), групова робота.

Організація гурткової роботи передбачає використання певних прийомів і методів, направлених на активізацію творчих здібностей учнів, які ми відносимо до soft skills. Ці прийоми і методи, спрямовані на стимуляцію творчості гуртківців і одночасно сприяють розвитку творчого потенціалу. Вони працюють на становлення творчої особистості, готовності дитини до творчої діяльності.

В основі діяльності технічних гуртків закладу - виховання та розвиток  творчої особистості, яка здатна до співпраці і самореалізації, тобто розвиток soft skills.

З метою формування м'яких навичок особистості  в гуртках закладу використовуваються  проектування технічних об’єктів та моделей.

Проектування допомогають підліткам рзширювати знання, розвивати вміння, проявляти власні активні життєві позиції. Роботая над проектом, вони   відчувають учневу значимість своєї діяльності, відкривають для себе нові можливості. Проекти в технічних гуртках дають можливість вихованцям зв'язати й співвіднести загальні знання, уміння та навички, які отримали на шкільних уроках та гурткових заняттях, з реальним життям. Беручи участь у реалізації проектів, вихованці конкретними справами проявляють свої знання, уміння та навички, відповідальність, виховують у собі такі якості як цілеспрямованість, послідовність, наполегливість, уміння відстоювати свою думку, доводити розпочату справа до кінця.

У технічних гуртках, наукові проекти обов’язково містять елементи дослідницької або конструкторської діяльності. Так, наприклад,  в гуртку «Радіоелектроніка та мікропроцесорна техніка» для розробки проекта було обрано в якості об’єкту  екологічний контейнер для сміття, який за задумом авторів повинен   зберігати енергоресурси та мінімілізувати забруднення довкілля. Другим об’єктом проекту стала мультипроцесорна комбінована система телемеханіки, що дає змогу робити колаборативного робота з різного обладнання або механізмів. Основна перевага системи – можливість контролювати робота з будь-якої точки світу.

В своїй роботі вихованці гуртка досягли високих результатов, став переможцями в обласному етапі Всеукраїнської виставки-конкурсу з науково-технічної творчості учнівської молоді «Наш пошук і творчість тобі - Україно!» та  на Міжнародному конкурсі інноваційних винаходів у Канаді (iCAN).

Розробляючи проекти, вихованці проходять всі стадії роботи: збір матеріалу, його обробка, розробка проекту, узгодження, експертиза й реалізація. Ця робота виявляє не тільки позитивні якості учня, вона дозволяє визначити йому свої слабкі сторони, над якими надалі необхідно працювати.

Таким чином, проектування в науково-технічних гуртках закладу спріяють розвитку таких soft skills як:

  •         дослідницького, конструкторського і критичного мислення;
  •         позитивної Я-концепції й уміння дитини об'єктивно оцінювати себе та свої дії;
  •         здібностей вихованців у тій сфері діяльності, до якої вони проявляють схильність;
  •         можливісти відчути себе компетентною особистістю;
  •         навиків самоорганізації і волевих компетентностей;
  •         вміння роботать з інформацією;
  •         самообразованія, та інших.

Не менш важливим в сучасному світі є розвиток таких soft skills, як комунікацій, вміння захищати, презентувати свої проекти, а також вміння оцінювати свої можливості, і здібності, сильні і слабкі сторони своєї особистості. Наприклад, щоб приняти участь во Всеукраїнськиому колоквіумі «Космос. Людина. Духовність», вихованцям гуртка «Астрономія та інформаційні технології» належало написати мотиваційного листа, що виявилося не дуже простою справою для них. Кожному учаснику належало описати інформацію про себе, свої інтереси, цілі, життєву позицію та  досягнення, найважливішу інформацію, яка найкраще відобразити його здібності та бачення свого майбутнього.

В гуртках спортивно-технічного профілю, а саме авіамоделювання, ракетомоделювання, автомоделювання та судномоделювання головна увага приділяється формуванню якостей, які сприяють роботі. Виготовляючи власну модель, кожний гуртківець готується до участі у змаганнях і мріє стати переможцем.  Командні змагання потребують від кожного учасника вміння працювати у команді, де нерідко виникає потреба у підпорядкуванні власних інтересів загальнокомандним, вміння співпрацювати у складі команди так, щоб досягти спільної мети. Тому і робота в гуртках побудована таким чином, щоб в процесі занять була можливість сформувати мікрогрупи, в яких вихованці старшого віку заохочуються допомогати молодшим учням у виготовлені моделі.

На заняттях гуртків технічного моделювання для формування у дітей soft skills єфективною є постановка задач на вільне конструювання. Позитивним моментом в цих завданнях є те, що гуртківці відіграють роль винахідника, взаємодіючи із добре відомими йому предметами в конкретному наборі. Так, вихователь надає кожному з дітей набір з конкретних предметів і пропонує сконструювати щось корисне, потрібне. Щоб створити бажану конструкцію при комбінуванні наданих предметів, гуртківцю необхідно буде продемонструвати оригінальність свого уявлення про предмет, майстерність своїх рук і чіткість прогнозування результату.

Такий же комбінаторний характер носять і завдання, в яких виховнику пропонується щось сконструювати, наприклад, з такого, набору: 2 квадрата, 6 синіх трикутників, 4 зелених круга.

Технічні еврістичні задачі  також спріяють розвитку креативности, мислення, вміння роботать з інформацією та інших м'яких здібностей вихованців. Евристичні питання служать додатковим стимулом, формують нові стратегії і тактики рішення творчої задачі.

Гуртківцу демонструється ситуація, яка містить технічне протиріччя, і щоб усунути його, необхідно  знайти шлях винаходу способу гармонізації даної ситуації. Наприклад: «Сконструювати такий ковш для екскаватора, щоб його розміри можна було легко змінювати в залежності від густини вантажу».

Пропонується одночасна робота з різними способами дослідження того самого об'єкта - природничо-науковими, гуманітарними, соціологічними. Наприклад, з'ясувати, що спільного між машинами і книгами (музикою, картиною)?

 

2.2. Методичні рекомендації що до впровадження ігрових прийомів, спрямованих на розвиток soft skills вихованців гуртків позашкільних закладів

Велику ефетівность дає використання на заняттях ігрових прийомів і форм навчання, спрямованих на розвиток soft skills вихованців.

Вихованці, як правило відчувають себе психологічно комфортно на такому занятті, де панує невимушена атмосфера  відкритості сприйняття та розуміння. Висловлювання та дії учнів при розв’язанні творчих задач повністю позбавлені негативних оцінок, будь-яка творча діяльність заохочується керівником гуртка.

Для створення таких умов керівники закладу використовують на заняттях різноманітні ігрові прийоми, спеціальні тренінги, уяви швидкості розумових процесів, образного мислення, невербального спілкування та інші.

Так, для дітей молодшего шкільного віку ми рекомендуємо проводити «Веселі хвилинки”. Заняття можна розпочинати з веселих жартівливих історій, загадок, фокусів та інші. Оскільки вихованці недостатньо володіють спонтанним, ситуативним гумором і ставляться до нього застережливо, педагогу рекомендується для участі у веселій хвилинкі  наступного заняття підготовити когось з дітей. Психологі радять особливо заохочувати дітей до гумористичних діалогов та невербального гумору (жести, міміка, пантома). Можна підготувати також різноманітні гумористичні ситуації.

В технічних гуртках також важливо організовувати і проводити творчі ігри. Ігровий момент повинен бути введений при реалізації всіх прийомів стимуляції творчості.

Особливостями творчої гри є такі риси:

- в основі творчої гри є розвиток творчого потенціалу учнів, оволодіння ними прийомами і стратегіями творчої діяльності;

- використовуються винахідницькі задачи, які передбачають самостійну постановку і необмежену кількість можливих рішень, маючиє як суб'єктивну, так і об’єктивну новизну;

- відображаються в ігровій ситуації навчальна і професійна діяльності людей;

- гнучко змінюються ролі в процесі ігрової діяльності, яка надає учням можливість засвоїти різні рефлексивні позиції відносно однієї й тієї ж задачі;

- присутні елементи емпатії в грі, виділяються ролі і об'єкти  задач, (тобто неживих предметів);

Одним із важливих психологічних прийомів творчої гри є гнучка зміна ролей, коли під час розв'язування однієї задачі підліток може випробувати кілька ролей. Учні як правило зацікавлено ставляться до різноманітних ролей та їхньої зміни. Перехід від складних, творчо насичених ролей, до інших, більш простих, дає можливість відпочинку, зняття втоми.

Навчально-виховний ефект від використання цих та інших методів проявляється внаслідок довготривалої та систематичної роботи з учнями.

Ми пропонуємо керівникам гуртків планувати використання разномонітних видів вправ та ігор, націлених на формування визначених м'яких навичок у вихованців.

Це сприяє цілеспрямованості та системності в роботі по вихованню у дітей тих навичок, яких у них не вистачає, та дозволяє використовувати індивідуальний підхід до кожної особистості.

Наприклад, так може виглядти план игрових завдань та вправ керівника гуртка початкового технічного навчання (зміст завдань – у додатку 1):

 

Вересень

Дата

Прийоми та форми навчання

Етапи заняття

soft skills

03.09.20

Ігри для знайомства: «Мене звуть ... Я люблю себе за те, що ...»;

«Снігова куля».

Ігра «Дзеркало»

Початок заняття, мотивації.

 

 

Розминка

Комунікативність. Подолання бар'єрів у спілкуванні між учасниками. Розкріпачення.

 

Емпатія, контроль за рухами.

05.09.20

Загадки на логіку

 

Вправа «Поясни завдання»

Етап мотивації на початку заняття

Розминка

Логічне мислення, креативність

 

Комунікація, емпатія, ініціативність

10.09.20

Вправа «Клубочок»

 

Гри «В настрої» і «Зроби навпаки»

На початку заняття

 

Розминка

Комунікація

 

Управління собою (управління емоціями, рефлексія, використання зворотного зв'язку)

12.09.20

Гра «Що плаває, що тоне?»

 

Гра «Вгадай, хто»

Актуалізація

 

Розминка

Логічне мислення, спостережливість

 

емпатія

17.09.20

Загадки

 

 

Гра «Вірю - не вірю»

Мотивація, актуалізація

 

Розминка

Інтелект, логічне мислення

 

 

Критичнее мислення

19.09.20

Ігрові практичні завдання

 

Гра лабіринт

Актуалізація, мотивація

Розминка

Креативність, нестандартне мислення, інтелект

Управління собою, позитив

24.09.20

Ігрові практичні завдання

 

Гра «Хто летить»

Актуалізація, мотивація

Розминка

Креативність, нестандартне мислення, інтелект

Увага

26.09.20

Ігрові практичні завдання

 

Гра «Роби за мною»

Актуалізація, мотивація

Розминка

Креативність, нестандартне мислення, інтелект

Увага, упевненість

 

У проведенні розминочних рухливих ігор педагог все частіше привертає самих гуртківців, що з охотою пробують себе в ролі організаторів, пропонують свої игри і вправи.

Розмаїття матеріалу, застосування в межах однієї навчальної дисципліни не тільки специфічних для неї завдань, а і задач, які побудовані на матеріалі інших дисциплін, є важливим фактором розвитку soft skills вихованців.

Формування сучасної творчої, активної особистості неможливо без створення атмосфери довіри між педагогом і гуртківцем, без позитивного ставлення, відвертості, підтримки та оптимізму, без умов для достатньої свободи думки вихованців. 

 


ВИСНОВКИ

Сучасне суспільство потребує  молодих людей, які здатні генерувати ідеї, мислити самостійно та нестандартно, використовувати здобуті знання й уміння у різних сферах, мють більші можливості адаптуватись до нових соціальних умов. Науково-технічна творчість має значні можливості у вирішенні цього  питання.

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

1. Закон України «Про освіту» - Режим доступу до документу: http://zakon.rada.gov.ua/

2. Закон України «Про позашкільну освіту» - Режим доступу до докумснту: http://zakon.rada.gov.ua/

3. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року (Указ Президента України від 25 червня 2013 року № 344/2013)

 4. Державний Стандарт початкової освіти : затверджений Постановою КМУ від 21.02.2018 р. № 87 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://dlse.multycourse.com.ua/ua/page/21/108

5. Звичайні форми роботи. Новий підхід: розвиваємо ключові компетентності : метод. посіб. / К. А. Дмитренко, М. В. Коновалова, О. П. Семиволос, С. В. Бекетова. . Х. : ВГ «Основа», 2018. - 119 с1

6. Ізотова Є.І. Індивідуалізація професійної діяльності педагогів і психологів і її вплив на соціалізацію молодших школярів .// Психологія і школа. - 2010. - №1. - С. 24 – 39

7. Концепція «Нова школа. Простір освітніх можливостей» [Електронний ресурс]. – 40 с. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016.

8. Майструк Г. І. Шляхи формування творчої особистості дитини на заняттях гуртка початкового технічного моделювання: Методичний посібник. – Кам'янець-Подільський: Науково-методичний центр ЦДЮТ, 2016. – 44с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.slideshare.net/NatashaKachkovskaya/ss-55134530

9. Нова Концепція української школи [Електронний ресурс] / Л. Гриневич, О. Елькін, С. Калашнікова, І. Коберник, В. Ковтунець та ін.. за заг. ред. М. Грищенко. – Режим доступу: http://www.oblosvita.mk.ua/attachments/article/3935/

10. Нова українська школа: основи Стандарту освіти. – Львів, 2016. – 64 с.1

11. Пометун O. I. Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісного підходу в українській освіті. — В кн.: «Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики» / Під заг. ред. О. В. Овчарук. — К.: «К.І.С.», 2004. – 112 с.

12. Пометун О. Запровадження компетентнісного підходу – перспективний напрям розвитку сучасної освіти // Вісник. – 2004. - №22

13. «Soft skills – невід’ємні аспекти формування конкурентоспроможності студентів у XXI столітті». – Київ.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2020. – 90 с.

 14. Теоретико-методологічні засади процесу соціалізації дітей та учнівської молоді в сучасному освітньому просторі : методичні рекомендації. – Херсон:, 2013. – 48 с.

15. Ціннісна складова соціалізації особистості дитини в умовах сьогодення: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю. 23 квітня 2020 р., м. Дніпро, КЗВО «ДАНО»              ДОР»              /              Наук.              ред.              В. В. Сиченко,              О. В. Ковшар, В. В. Шинкаренко, С. В. Майданенко. – Дніпро. – 278 с.

 

 

 


ДОДАТКИ

Додаток 1

Зміст ігор і завдань, використаних на заняттях гуртка

 «Початкове технічне моделювання»

 

1. Ігри для знайомства:

Ігра «Мене звуть ... Я люблю себе за те, що ...»

Мета: для відновлення в пам'яті імен учасників групи і створення робочої атмосфери. Вправа проводиться в колі. Вихователь тримає надувний м'яч, потім він кидає м'яч кожному по черзі. Кожен учасник, який отримав м'яч, говорить дві фрази: «Мене звуть ...» і «Я люблю себе за те, що..». Не відволікайтеся на суперечки і обговорення з приводу ваших бажань. Просто висловлюйте їх по черзі, неупереджено і швидко.

Гра «Снігова куля»

Мета: дізнатися і запам'ятати імена учасників. Кожен учасник називає своє ім'я і придумує прикметник, що починається на ту ж букву, що і його ім'я. Дуже важливо сказати той епітет, який підкреслює індивідуальність учасника. Необхідно стежити за тим, щоб визначення не повторювалися і щоб учасників не підказували один одному епітети.

Вправа повинна проходити в такий спосіб: учасник спочатку називає ім'я і прикметник того учасника, який представився перед ним, потім своє і т. д. Останньому учаснику доводиться повторювати імена і прикметники всіх учасників в колі.

Наприклад: Перший учасник: «Максим мудрий». Другий учасник: «Максим мудрий, Ольга оригінальна». Третій учасник: «Максим мудрий, Ольга оригінальна, Наталя ніжна» і т. д.

2. Гра «Дзеркало»

Мета: Створення умов для згуртування дитячого коллективу,  розвиток уваги, рухової творчості, пантоміми та емпатії.

Один учасник стає ведучим. Всі повинні представити, що він прийшов в магазин, де багато дзеркал. Він стає в центр, а інші діти, «дзеркала», стають півколом навколо нього. Вхідний буде показувати різні рухи, а «дзеркала» негайно ж повинні повторювати ці рухи. Хто не спавився з завданням, тот стає ведучим.

3. Загадки на логіку

   Як можна кинути тенісний м'яч, щоб він обов'язково прилетів до вас назад? (Відповідь: потрібно підкинути його вгору).

  Що не може увійти навіть в найбільшу каструлю? (Відповідь: її кришка).

   Археологічна експедиція в Єгипті знайшла скарб з древніми монетами. На кожній з монет було викарбувано дата випуску: 50 рік до н.е. Головний археолог, подивившись на монети, зрозумів, що це були древні підробки. Як він це визначив? (Відповідь: на монетах ніколи не може бути маркування "... років до н.е.", тому що тоді наша ера ще не наступила б).

  •                  Скільки разів можна відняти 10 з 100? (Відповідь: тільки один раз, тому що вдруге віднімання буде вже з 90).
  •                  Якою мовою говорять мовчки? (Відповідь: мова жестів).
  •                  Сім сестер знаходяться на дачі, де кожна зайнята якоюсь справою. Перша сестра читає книгу, друга - готує їжу, третя - грає в шахи, четверта - розгадує судоку, п'ята - займається пранням, шоста - доглядає за рослинами. А чим займається сьома сестра? Відповідь: грає в шахи
  •                    До річки підходять двоє людей. Біля берега човен, яка може витримати тільки одного. Обидва людини переправилися на протилежний берег. Як? Відповідь: вони були на різних берегах.

4. Вправа «Поясни завдання» (для молодшого віку)

Діти поділяються на пари. У кожній парі одна дитина повинна за допомогою жестів пояснити завдання другому. Завдання роздає ведучий. Вони можуть бути будь-якими, але обов'язково доступними для дитячого розуміння і зв'язаними з конкретними знайомими дітям діями, наприклад: "принести зошит", "витерти дошку" т.і.

Перемагає та пара, що змогла швидше інших досягти взаєморозуміння і виконати завдання за самий короткий час (предметами при поясненні завдання користатися не можна).

5. Вправа «Клубочок»

Діти сідають у півколо. Дорослий стає в центрі і, намотавши на палець нитку, кидає дитині клубочек, запитуючи при цьому про що-небудь (що ти любиш, чого ти боїшся, твій улюблений герой, як ти любиш проводити вільний час). Дитина ловить клубочок, намотує нитку на палець, відповідає на запитання і ставить запитання, передаючи клубок наступному гравцю. Якщо дитина утрудняється з відповіддю, вона повертає клубок ведучому.

Ця гра допомагає дітям побачити загальні зв'язки між ними, а дорослому допомагає визначити, у кого з дітей є труднощі в спілкуванні. Вона буде корисна нетовариським дітям, також її можна використовувати в групах малознайомих учасників.

6. Гра «В настрої»

Ведучий пошепки, на вухо, одному з гравців говорить, який вираз обличчя йому треба зобразити, для передачі того чи іншого настрою: «Зроби щасливе обличчя» або «Зроби сумне обличчя». Всі останні гравці повинні відгадати показаний настрій.

7. Гра «Зроби навпаки»

Гравці будуються в шеренгу. Ведучий стоїть перед ними. Завдання гравців - на дії ведучого відповідати «анти діями». Наприклад, ведучий пригладжує волосся - гравці наїжачують їх.

8. Гра « Що плаває, що тоне?»

Мета: розвиток логічного мислення,  підвищити інтерес до теми заняття (про властивості матеріалів).

Підбираємо предмет из металлу, пластмаси, дерева тощо: лінійки, ложки, ґудзики, олівці, цвяхи та ін. Пропонуємо дитині вгадати, що з них потоне, а що ні. Далі уперевіряємо, кидаючи їх у воду по черзі. Діти роблять висновок про те, з якого матеріалу зроблені предмети.

9. Гра «Вгадай, хто»

Усі гравці стають в коло. Ведучий стає в середину і закриває очі. За вказівкою керівника один підходить до ведучого, доторкається до плеча і називає по імені, змінивши голос. Потім повертається на місце. Ведучий повинен відкрити очі і відгадати, хто це сказав.

10. Загадки (на логіку)

- Яким шляхом ще ніхто ніколи не ходив і не їздив? (Відповідь: чумацький шлях).

- Який пробкою не можна заткнути жодну пляшку? (Відповідь: дорожньої).

- В якому слові «сховався» напій і природне явище? (Відповідь: виноград).

- Перед яким простим смертним навіть президент знімає шапку? (Відповідь: перукар).

- Я поклав олівець в кімнаті так, щоб ніхто не зміг переступити або перестрибнути його. Як я це зробив? (Відповідь: поклав олівець біля стіни).

- На столі лежать лінійка, олівець, циркуль і гумка. На аркуші паперу потрібно накреслити коло. З чого почнете? (Відповідь: візьмете аркуш паперу)

11. Гра «Вірю - не вірю»

Ведучий називає фрази, а гравці повинні визначити серед них помилкові. Можна просто відповідати: «вірю» або «не вірю» (вірно - невірно). Можна домовитися, що якщо фраза вірна, то гравці стрибають, а якщо невірна, то присідають. Наприклад:

Найпростіший варіант просто на знання:

- Ця ручка синя

- У людей три очі

- вода мокра

- Два плюс два дорівнює три

А тепер пробуємо включити логіку:

- Всі кубики червоні

- Деякі олівці зламані

- Усі металеві предмети притягуються магнітом

- Усі птахи літають

- Взимку постійно йде сніг

- Восени іноді йде дощ

- Чай завжди гарячий

- Деякі хлопці носять спідниці

12. Ігрові практичні завдання

(Використовуємо на серії занять. В даному випадку, на заняттях по темі «Технічні та конструкторсько- технологічні поняття»).

Мета: розвиток у вихованців нестандартного бачення проблеми, пошуку дійових нешаблонних рішень, кількох варіантів розв'язання запропонованої задачі

1) Придумай, якнайбільше способів використання стакана, цвяха…(можна застосувати прийом «мозкового штурму»).

2)  «Чорні кружечки».

Перед дитиною кладуть коло з картону з 2 чорними кружечками. Задається запитання: «Що це може бути?»

3) «Дивна закарлючка».

Учитель креслить закарлючку. Учневі потрібно з неї утворити який-небудь предмет, домальовуючи малюнок.

4) Намалюй символи до слів:

Гроші ------ $     Пісня-----? Сім 'я-----?    

Сила------?     Любов----? Мандрівка----?   

13. Гра лабіринт

Ha підлозі по прямій лінії розташовують 5-6 кеглів на відстані кроку одна від одної. За два кроки від крайньої стає грає, повернувшись спиною до лінії. Завдання що грає - дивлячись прямо перед собою і рухаючись назад, пройти між кеглями, по черзі огинаючи одну з них справа, іншу - зліва. Якщо при цьому буде повалена хоча б одна кегля, то завдання вважається невиконаним.

14.   Гра «Хто летить»    

Ведучий (будь-який бажаючий) називає предмети, якщо предмет назван правильно – слід піднімати руки та плескати в долоні, якщо неправильно – не робити цього. Хто помилився, той вибуває з гри.

15.  Гра «Роби за мною»

Усі повторюють рухи за ведучим (не можна повторювати заборонений рух). Кожен може спробувати роль ведучого.

doc
Додано
2 червня 2021
Переглядів
2004
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку