Нові реалії життя в Україні, її поступове перетворення на демократичну, соціально орієнтовану країну обумовили глобальні зміни у філософії освіти, визначенні її мети, завдань, методів діяльності.
Сьогодні в країні створюється нова школа, де учень повноцінно живе, проектує своє майбутнє, свій шлях, враховуючи власні можливості, ставлячи перед собою завдання самовдосконалення, самовиховання, самоосвіти. При цьому особливого значення набуває креативність особистості, її здатність до творчого нестандартного мислення, вміння ефективно вирішувати складні проблеми власної життєдіяльності.
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. СковородиІнститут підвищення кваліфікації педагогічних працівників і менеджменту освіти. Випускна робота на тему:«Актуальність акмеологічного підходу всучасній освіті»Виконала слухачка курсів підвищення кваліфікації за спеціальністю «Середня освіта (Російська мова та зарубіжна література)» Тихонова Л. С. Харків2021
Нові реалії життя в Україні, її поступове перетворення на демократичну, соціально орієнтовану країну обумовили глобальні зміни у філософії освіти, визначенні її мети, завдань, методів діяльності. Сьогодні в країні створюється нова школа, де учень повноцінно живе, проектує своє майбутнє, свій шлях, враховуючи власні можливості, ставлячи перед собою завдання самовдосконалення, самовиховання, самоосвіти. При цьому особливого значення набуває креативність особистості, її здатність до творчого нестандартного мислення, вміння ефективно вирішувати складні проблеми власної життєдіяльності.
Як сформувати у підростаючого покоління вміння жити, досягати життєвого успіху у складному сучасному соціумі, що швидко змінюється? Дати відповіді на це питання і реалізувати подібну модель навчання покликана шкільна акмеологія. В умовах світової глобалізації особливо актуальною стала наука про вищі досягнення в розвитку людини, яка розглядається як суб’єкт життєдіяльності, здатний до самоорганізації свого життя і професіональної діяльності – акмеологія.
Акмеологія – міждисциплінарна галузь знань в системі наук про людину. Її основними проблемами є закономірності розвитку і саморозвитку зрілої людини; самореалізація творчого потенціалу і розвитку готовності до майбутньої творчої діяльності; суб’єктивні та об’єктивні фактори досягнення вершин професіоналізму; самоосвіта, самоорганізація і самоконтроль; самовдосконалення, самокорекція і самореорганізація своїх вчинків під дією нових вимог професії, суспільства, розвитку науки, культури; усвідомлення своїх здібностей і можливостей, переваг і недоліків своєї діяльності.
Акмеологічні педагогічні технології спрямовані:на саморозвиток учня згідно з його задатками та внутрішньої інтуїції в умовах варіативності освітніх програм;на досягнення кожним учнем своїх можливих найвищих результатів за умови поєднання усіх фахівців, які здійснюють педагогічний супровід школяра
Кроки реалізації: Створення ситуації вільного вибору видів діяльності; індивідуального темпу виконання завдань. Емоційно-психологічний комфорт у спілкуванні, звільнення страху перед помилкою.Інформаційно-енергетичний вплив власного прикладу на стимулювання досягнень. Формування духовно-моральних основ.
Актуальність Актуальність теми обумовлена особливим інтересом y педагогіці і методиці до проблеми якості освіти. Пошук оптимальних, найбільш ефективних способів, впливаючих на якість освіти, в останні роки лише розширюється. Створюються нові педагогічні технології, актуалізуються уже відомі, оскільки все більш явною виявляється неможливість традиційної освітньої системи відповідати новим соціокультурним та економічним вимогам.
Практична значущість полягає в тому, що саме впровадження акмеологічного підходу у навчанні допоможе підростаючій людині знайти своє місце в житті, реалізувати особисті здібності та задатки, практично розв'язати проблему особистісного та професійного успіху, максимально реалізувати наявний творчий потенціал, інтелектуальні можливості, що сприятиме успішній соціалізації особистості та її адаптації в мінливих соціально-економічних умовах.
Провідна ідея Навчальна діяльність на уроках покликана не просто дати людині суму знань, умінь і навичок, а й удосконалити особистість, допомогти їй досягнути вершин фізичного, духовного, морального та професійного розвитку. Мета і результат навчального процесу – цілісний розвиток людини, яка зростає. Це можливо під час застосування технологій навчання якісно нового, акмеологічного рівня, що забезпечує успіх і високі досягнення в навчанні кожного учня.
Перед людиною є три шляхи до пізнання: шлях мислення - найбільш благородний, шлях наслідування - найбільш легкий і шлях особистого досвіду - найбільш важкий. К. Ушинський писав: «Учень не посудина, яку весь час потрібно наповнювати. Учень – це факел, який потрібно запалити». Тому свою педагогічну роботу я намагаюся будувати відповідно до теорії акмеології, що сприяє формуванню гармонійної особистості та досягнення кожним учнем своїх можливих найвищих результатів