Тема: Алфавіт.
Мета: узагальнити знання учнів про звуки і букви української мови; ознайомити з українським алфавітом; закріпити вміння учнів читати слова й тексти з вивченими буквами; удосконалювати навички читання, швидкого промовляння скоромовок, вчити працювати в парах і групах; розвивати пізнавальні та творчі здібності школярів, усне мовлення, увагу, спостережливість, фантазію; виховувати бережливее ставлення до природи.
Обладнання: таблиця «Алфавіт», предметні малюнки.
Тип уроку: узагальнення й систематизації отриманих знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо .
Роботу швидше починаймо
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Бесіда
— На минулому уроці ми з вами вивчили цікавий знак. Пригадайте, як він називається. (Апостроф.)
— На що вказує апостроф? (На наявність у слові звука [й].)
— Знаком «апостроф» ми закінчили з вами опрацьовувати букви. Давайте погортаємо буквар і пригадаємо, які букви ми вивчили, як читали з ними склади, слова й тексти.
— Яку першу букву ми з вами вивчили? (Букву А.)
— Яке перше слово зуміли прочитати? (А-а-а-а!)
— Коли змогли прочитати слово мама? (Коли ознайомилися з буквою м.)
— Що ви пам’ятаєте про м’який знак? Позначає м’якість приголосних на письмі.)
— Які ще букви можуть виконувати таку «роботу»? (Букви і, я, ю, є)
— Букви я, ю, є можуть іще виконувати й іншу «роботу». Яку? (Позначати два звуки.)
— Пригадайте, які букви можуть позначати тільки два звуки. (Букви ї, щ)
— Які звуки на письмі позначаються двома буквами? ([дж], [дз], [дз’].)
2. Гра «Знайди пару» (Друковані та рукописні букви).
3. Гра «Впіймай слово»
— Коли букви я, ю, є позначають два звуки?
Цвях, прислів’я, юшка, зв’язала, людина, поїзд, морквяний, подвір’я, свято, єнот, солов’ї, синє, ялинка.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Тепер на уроках ми будемо навчатися правильно і виразно читати, ознайомлюватися з літературними текстами та їхніми авторами, вивчати вірші, а також повторювати вивчене про звуки і букви. Сьогодні ми ознайомимось з українським алфавітом.
Фізкультхвилинка
Раз! Два! Всі присіли.
Потім вгору підлетіли.
Три! Чотири! Нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П'ять! Шість! Усі веселі.
Летимо на каруселі.
Сім! Вісім! В поїзд сіли
Ніжками затупотіли.
Дев'ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли.
1. Ознайомлення з українським алфавітом
— Ми з вами вивчили всі букви українського алфавіту. А чи знаєте ви, що в кожної букви є своє місце. Вони шикуються одна за одною в певному порядку. Цей порядок букв називають алфавітом. Ця назва утворена від перших букв латинського алфавіту альфа і бета. Алфавіт ще називають азбукою (від давніх назв букв аз і буки), а також абеткою (від назв букв а та б).
Учитель вивішує на дошці плакат (таблицю) з українським алфавітом, показує по черзі букви, учні хором їх називають.
— Скільки букв є в українському алфавіті? Полічіть.
— В українському алфавіті 33 букви. Порядок їх розміщення людині слід знати для того, щоб швидко орієнтуватися в різноманітних словниках, знаходити книгу в бібліотеці тощо. Давайте ще раз хором вимовимо букви алфавіту, правильно називаючи кожну.
2. Робота за Букварем с. 84. Читання складів та слів.
3. Робота на картках.
Гра «Без зупинок»
— Вам потрібно читати слова чітко, швидко, без зупинок.
— Яке слово відповідає поданій звуковій моделі?
(лійка, лайка)
— Назвіть слова, в яких кількість звуків та букв не збігається.
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
Очима швидко обертаймо,
Та головою не хитаймо.
Ліворуч – раз, два, три, чотири.
Праворуч – стільки ж повторили.
По колу очі обертаймо,
І все навколо розглядаймо.
Раз коло, два і три, чотири.
Щільніше очі ми закрили.
На п’ять і шість їх потримали
По колу знов пообертали.
4. Конкурс «Кращий скоромовець»
Лежить п'ять п'ятаків.
На кожному п'ятаку
Ще по п'ятаку.
7. Робота в парі
— Прочитайте прислів’я і поясніть його зміст.
V. Підведення підсумків уроку. Самооцінювання з Лего.
— Із чим ми сьогодні ознайомилися? (З алфавітом.)
— Навіщо людині треба знати алфавіт?
— Давайте хором ще раз його вимовимо.
Оцініть свою роботу.
Додаток до уроку.
Вірш «Абетка-добавлянка». Останнє слово у кожному рядку вірша треба доповнити.
АБВ — мишка у норі … (живе);
ГҐД — по дорозі пес … (іде);
ЕЄЖ — коник весело … (ірже);
ЗИІ — повзе ящірка в … (траві);
ЇЙК — ворон каркнув на … (жука);
ЛМН — серед жаб і я … (спортсмен);
ОПР — вгору кіт хвоста … (задер);
СТУ — щохвилини я … (росту);
ФХЦ — посадив я … (деревце);
Ь (м’який знак) — рак вщипне, то буде … (знак);
ЮЯ — абетка вся від А до … (Я).
Абетка
Літера до літери
В’яжуться у слові,
А всього їх — тридцять три
В українській мові.
А, Б, В, Г, Ґ, Д, Е —
Ось вже перша сімка є.
Є — не сім, а вісім!
Сперечались Ж, З, И —
Далі пісеньку вели.
І — мирило Їх, а Й
В шапочці прийшов новій.
К, Л, М, Н, О, П, Р
Разом ходять відтепер.
С — свистіло, Т — товкалось,
У, Ф Х, Ц, Ч здалось:
Ш і Щ в товпі зівак
Загубили Ь.
Ю і Я не вийшли з гри:
— Всі ми тут,
Нас — тридцять три.
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З - нам усім завжди везе.
Й І Ї Й (йот) К Л М Н О -дружно йдемо ми в кіно.
П Р С Т У Ф Х- засміялись "ха-ха-ха!"
Ц Ч Ш Щ Ь (знак пом'якшення) Ю Я - ось і вся наша сім'я!