Алгоритмічні картки активізції самостійної роботи учнів в умовах змішаного навчання розроблені на весь курс алгебри у 8 класі. Алгоритмічні картки містять правила, формули, алгоритми, зразки розв'язання завдань, які у доступній формі показують учням як виконувати завдання, запропоновані для самостійного опрацювання, та різні завдання для закріплення і перевірки отриманих знань.
Навчаємось скорочувати
дроби за алгоритмом
Алгоритм
1.Розкладіть чисельник і знаменник дробу на множники (якщо в цьому є потреба).
2.Виділіть у чисельнику та знаменнику дробу найбільший спільний дільник.
3.Поділіть чисельник та знаменник дробу на найбільший спільний дільник.
ПРИКЛАДИ
Скоротіть дріб:
1)=2x2; 3);
2); 4).
Варіант І Варіант ІІ
Скоротіть дріб: Скоротіть дріб:
1); 1) ;
2); 2);
3); 3);
4); 4);
5). 5).
Скорочення дробів
Як ми навчилися
користуватися алгоритмами
Варіант І
Знайдіть помилки у розв’язанні прикладів
та наведіть правильні розв’язання:
1);
2);
3);
4)
5).
Варіант ІI
Знайдіть помилки у розв’язанні прикладів
та наведіть правильні розв’язання:
1);
2);
3);
4);
5).
Скорочення дробів
Як ми навчилися користуватися алгоритмами
Варіант І
Виконайте скорочення дробів, заповнюючи пропуски:
1)==;
2);
3);
4);
5) .
Варіант ІІ
Виконайте скорочення дробів, заповнюючи пропуски:
1)
2)
3)
4)
5)
Скорочення дробів
Навчаємось додавати і віднімати дроби за алгоритмом
Алгоритм
1.Якщо дроби мають однакові , виконайте дії над чисельниками, а знаменник залиште без змін.
2.Якщо дроби мають різні знаменники, зведіть їх до спільного знаменника таким чином:
1) знайдіть найменше спільне кратне (НСК) даних знаменників;
2) знайдіть додаткові множники до кожного дробу;
3) запишіть дроби зі спільним знаменником;
4) виконайте дії над одержаними дробами.
3. Спростіть результат, якщо це можливо.
ПРИКЛАДИ
Виконайте дії:
1
2);
3).
Варіант І Варіант ІІ
Виконайте дії Виконайте дії
1); 1) ;
2); 2) ;
3); 3);
4); 4);
5). 5).
Додавання і віднімання
раціональних дробів
Як ми навчилися користуватися алгоритмом
Варіант І
Знайдіть помилки у розв’язанні прикладів
та наведіть правильні розв’язання:
1);
2);
3)
4);
5).
Варіант ІI
Знайдіть помилки у розв’язанні прикладів
та наведіть правильні розв’язання:
1);
2);
3);
4);
5).
Додавання і віднімання
раціональних дробів
Ми свідомо застосовуємо набуті знання
Варіант І
Виконайте дії, заповнюючи пропуски:
1);
2);
3);
4);
5).
Варіант ІІ
Виконайте дії, заповнюючи пропуски:
1);
2);
3);
4);
5).
Додавання і віднімання
раціональних дробів
Навчаємося виконувати множення
і ділення дробів за алгоритмом
Алгоритм множення дробів
1.Чисельник першого дробу помножити на чисельник другого дробу.
2.Знаменник першого дробу помножити на знаменник другого дробу.
3.Перший добуток запишіть у чисельник дробу, а другий добуток – у знаменник дробу.
4.Скоротіть одержаний дріб, якщо це можливо.
Приклад
Алгоритм ділення дробів
1.Ділене залиште без змін.
2.Дію ділення замініть дією множення.
3.Дільник запишіть оберненим дробом.
4.Виконайте множення.
Приклад
.
Варіант І Варіант ІІ
Виконайте дії Виконайте дії
1); 1);
2); 2);
3); 3);
4); 4).
Множення і ділення
раціональних дробів
Навчаємося виконувати піднесення
дробу до степеня за алгоритмом
Алгоритм
1.Піднесіть чисельник дробу до степеня.
2. Піднесіть знаменник дробу до степеня.
3. Перший одержаний вираз запишіть у чисельник нового дробу, а другий – у знаменник.
ПРИКЛАДИ
Піднесіть дріб до степеня:
;
2) =
4) (
Варіант І Варіант ІІ
Виконайте дії Виконайте дії:
1) ; 1) ;
2);
3) ; 3) ;
4) . 4) .
Піднесення раціонального
дробу до степеня
Як ми навчилися користуватися алгоритмом
Варіант І
Знайдіть помилки у розв’язанні прикладів та наведіть правильні розв’язання:
)=3x;
.
=
Варіант ІІ
Знайдіть помилки у розв’язанні прикладів та наведіть правильні розв’язання:
1) ;
2) ;
3) ;
4) ;
5)
Дії з раціональними
дробам
Як ми навчилися користуватися алгоритмами
Варіант І
Виконайте дії, заповнюючи пропуски:
;
2) ;
3) ;
4) ;
5) .
Варіант ІІ
Виконайте дії, заповнюючи пропуски:
1) ;
2) ;
3) ;
4) ;
5) .
Дії з раціональними
дробами
Ми свідомо застосовуємо набуті знання
Варіант І
Виконайте дії та з наданих відповідей виберіть правильну:
1)
Відповіді: а) ; б) ;
в) ; г) інша відповідь.
Додаткове завдання
2)*
Відповіді: а) ; б);
в) 1; г) інша відповідь.
Варіант ІІ
Виконайте дії та з наданих відповідей виберіть правильну:
1)
Відповіді: а) ; б) ;
в) г)інша відповідь
Додаткове завдання
2)*
Відповіді: а) ; б);
в) 1; г) інша відповідь.
Дії з раціональними
дробами
Навчаємось виконувати перетворення коренів за тотожностями
Тотожності
1),
2),
3)натуральне число.
ПРИКЛАДИ
Знайдіть значення виразу:
1)
2)
3)=
4)=;
5)=36.
Варіант І Варіант ІІ
Знайдіть значення виразу: Знайдіть значення виразу:
1)
2); 2);
3); 3);
4) 4);
5); 5)
6). 6).
Квадратні корені
Навчаємось виконувати перетворення
коренів за тотожностями
Тотожності
1.=.
2.
3.= натуральне число
4.
5.
Варіант І Варіант ІІ
1) Спростіть вираз 1) Спростіть вираз
2) Винесіть множник за знак кореня 2) Винесіть множник за знак кореня
, якщо х , якщо <
3) Внесіть множник під знак кореня 3) Внесіть множник під знак кореня
, якщо а якщо х
4) Спростіть вираз 4) Спростіть вираз
( (
5) Позбавтесь ірраціональності 5) Позбавтесь ірраціональності
у знаменнику дробу у знаменнику дробу
Квадратні корені
Як ми навчилися виконувати тотожності перетворення
виразів із коренями
Варіант І
Знайдіть помилки у розв’язанні вправ та наведіть правильні розв’язання.
1. Спростіть вираз:
1) , якщо х. .
2) 3
2. Порівняйте вирази 2
3. Скоротіть дріб:
4. Розв’яжіть рівняння x+2=7; x=5.
Варіант ІІ
Знайдіть помилки у розв’язанні вправ та наведіть правильні розв’язання.
1. Спростіть вираз:
1) , якщо b. .
2) 5
2. Порівняйте вирази 7
3. Скоротіть дріб:
4. Розв’яжіть рівняння x - 5=3; x=8.
Квадратні корені
Як ми навчилися виконувати тотожні перетворення виразів із коренями
Варіант І
Виконайте вправи, заповнюючи пропуски.
1)-+
2)
2.Розкладіть на множники:
3.Порівняйте:3 * 2.
4.Спростіть вираз:
=
Варіант ІІ
Виконайте вправи, заповнюючи пропуски.
1.Обчисліть:
++-=2+4=*
2)=9.
2.Розкладіть на множники: 11-=(-m)(+m).
3.Порівняйте: 10.
4.Спростіть вираз:,якщо a
=
Квадратні корені
Ми свідомо застосовуємо набуті знання
Варіант І
Виконайте вправи та з наданих відповідей виберіть правильну.
1.Спростіть вираз:
1) 5
Відповіді: a) 5, б)-5, в) 5, г) інша відповідь.
2)
Відповіді: а)-1, б) 7-2, в) 1-2, г)інша відповідь.
3) (1+-)(1++).
Відповіді: а) 2, б)0, в)16+2, г)інша відповідь.
2.Розв’жіть рівняння:
Відповіді: а) 13, б) 12, в) 3, г) інша відповідь.
3.Звільніться від ірраціональності в знаменнику дробу.
Відповіді: а) . б) . в)
Варіант ІІ
Виконайте вправи та з наданих відповідей виберіть правильну.
1.Спростіть вираз.
1) -5а
Відповіді: а) -5а, б)5а, в)-5а, г) інша відповідь.
2)
Відповіді: а) 1, б) -1, в) 2-5, г) інша відповідь.
3) (1+)(1++, б)2
2.Розв’яжіть рівняння: =7.
Відповіді: а) 4, б) 25, в) 24, г) інша відповідь.
3.Звільніться від ірраціональності в знаменнику дробу:
Відповіді: а)--, б) +, в), г) інша відповідь.
Квадратні корені
Навчаємося розв’язувати неповні квадратні
рівняння за схемою.
Схема
Корінь рівняння: Корені рівняння: Корені рівняння:
x=0 = -
Якщо -
Приклад Приклад
3
х=0 х(4х-7)=0 -4
=4
Варіант І Варіант ІІ
Розв’яжіть рівняння: Розв’яжіть рівняння:
1) 7
2)1,3
3)
Додаткове завдання: Додаткове завдання:
4) 5(
Квадратні рівняння
Навчаємося розв’язувати повні квадратні
рівняння за алгоритмом
Алгоритм
1. Випишіть коефіцієнти а, b, c.
2. Знайдіть дискримінант за формулою D=
3. Порівняйте значення дискримінанта з нулем та зробіть висновок про кількість коренів рівняння:
якщо D>0 – рівняння має два різні корені;
якщо D=0 – рівняння має два рівні корені;
якщо D0 – рівняння не має коренів.
4. Знайдіть корені рівняння за формулами: .
ПРИКЛАДИ
Розв’яжіть рівняння:
1. a=3, b=-5, c=2.
2. D=52-4 3 2=25-24=1.
3. D>0, отже рівняння має два різні корені.
4. ; ;
Відповідь: .
Варіант І Варіант ІІ
1. Знайдіть дискримінант 1. Знайдіть дискримінант
рівняння рівняння
Скільки коренів має рівняння? Скільки коренів має рівняння?
2.Розв’яжіть рівняння: 2. Розв’яжіть рівняння:
1) 1)
2) 2)
Квадратні рівняння
Навчаємося розв’язувати зведені квадратні
рівняння за теоремою Вієта
ТЕОРЕМА ВІЄТА
1. Для коренів х1 і х2 зведеного квадратного рівняння виконуються такі рівності: х1 +х2=-р і х1 х2=.
2. Якщо сума чисел m i n дорівнює (-р), а їхній добуток дорівнює , то числа m i n є коренями зведеного рівняння
ПРИКЛАДИ
1. У зведеному квадратному рівняння дискримінант
D=
D>0; рівняння має два різні корені. За теоремою Вієта:
х1 +х2=16 і х1 х2=28
2.Числа (-3) і 15 є коренями зведеного квадратного рівняння.
Тому р=-(-3+15)=-12; =(-3) 15=-45. Отже, рівняння має вигляд:
Варіант І Варіант ІІ
1. Знайдіть суму і добуток коренів 1.Знайдіть суму і добуток коренів рівняння рівняння
2. Визначте знаки коренів рівняння 2. Визначте знаки коренів рівняння
3. Запишіть квадратне рівняння, 3. Запишіть квадратне рівняння,
корені якого дорівнюють – 0,4 і 2,5 корені якого дорівнюють і 0,6
4. Один з коренів рівняння 4. Один з коренів рівняння
дорівнює 9. дорівнює 7.
Знайдіть другий корінь. Знайдіть другий корінь.
Квадратні рівняння
Як ми навчилися розв’язувати квадратні рівняння
Варіант І
Знайдіть помилки в розв’язані вправ та наведіть правильні розв’язання.
1. Розв’яжіть рівняння:
1) 10х-5=0 5х(5-х)=0 х=0 або х=-5;
2) 2-7х-4=0 D=49+32=81 ;
3)
2. Запишіть квадратне рівняння, корені якого дорівнюють
Варіант ІІ
Знайдіть помилки в розв’язані вправ та наведіть правильні розв’язання.
1. Розв’яжіть рівняння:
1) 7=0 7х(х-9)=0 х=0 або х=-9;
2) 3-х-2=0 D=1+24=25;
3)
2. Запишіть квадратне рівняння, корені якого дорівнюють
Квадратні рівняння
Як ми навчилися розв’язувати квадратні рівняння
Варіант І
Розв’яжіть рівняння, заповнюючи пропуски:
1)
D=36 – 4 ;
2)
Відповідь:
Варіант ІІ
Розв’яжіть рівняння, заповнюючи пропуски:
1)
D=225 – 4 ;
2)
Відповідь:
Квадратні рівняння
Ми свідомо застосовуємо набуті знання
Варіант І
Розв’яжіть вправи та виберіть із наведених відповідей правильну
1. За яких значень змінної х числові значення виразів
Відповіді: а) і ; б) -1,4; в) і г) інша відповідь.
2. Розв’яжіть рівняння
Відповіді: а) 2,5; б) -2,5; в) ; г) інша відповідь.
3. Запишіть рівняння, корені якого протилежні кореням рівняння
Відповіді: а) ; б)
в) г) інша відповідь.
Варіант ІІ
Розв’яжіть вправи та виберіть із наведених відповідей правильну
1. За яких значень змінної х числові значення виразів
Відповіді: а); б) ; в) г) інша відповідь.
2. Розв’яжіть рівняння
Відповіді: а) 2; б) ; в)-2; г) інша відповідь.
3. Запишіть рівняння, корені якого протилежні кореням рівняння
Відповіді: а) ; б)
в) г) інша відповідь.
Квадратні рівняння
Навчаємось розв’язувати задачі за допомогою таблиці
Варіант І
Розв’яжіть задачу, користуючись таблицею.
Знаменник звичайного дробу більший за його чисельник на 3. Якщо до чисельника цього дробу додати 7, а до знаменника 5, то дріб збільшиться на
цей дріб.
Заповніть порожні клітинки таблиці, складіть рівняння та знайдіть його корені.
Ситуація |
Запис дробу і його компонентів через невідоме |
||
Чисельник |
Знаменник |
Дріб |
|
Було (за умовою) |
х |
х+3 |
|
Стало (після перетворення) |
|
|
|
Відповідь:
Варіант ІІ
Розв’яжіть задачу, користуючись таблицею.
Чисельник нескоротного звичайного дробу на 5 менший за знаменник. Якщо чисельник цього дробу зменшити на 2, а знаменник збільшити на 16, то дріб зменшиться на Знайдіть цей дріб.
Заповніть порожні клітинки таблиці, складіть рівняння та знайдіть його корені.
Ситуація |
Запис дробу і його компонентів через невідоме |
||
Чисельник |
Знаменник |
Дріб |
|
Було (за умовою) |
х-5 |
х |
|
Стало (після перетворення) |
|
|
|
Відповідь:
Текстові задачі
Навчаємось розв’язувати задачі за запропонованим алгоритмом
Варіант І
Розв’яжіть задачу, користуючись алгоритмом:
Моторний човен пройшов 45 км за течією річки і 22 км проти течії. Знайдіть власну швидкість човна, якщо на шлях за течією річки човен витратив на 1 год більше, ніж на шлях проти течії. Швидкість течії – 2км/год.
Алгоритм
1. Позначте власну швидкість човна х км/год (х>2).
2. Виразіть швидкість човна за течією річки, якщо швидкість човна х км/год, а швидкість течії річки 2 км/год.
3. Виразіть час, що човен витратив на шлях за течією, за формулою t=.
4. Виразіть швидкість човна проти течії річки.
5. Виразіть час, який човен витратив на шлях проти течії річки.
6. Запишіть різницю між часом, який човен витратив на шлях проти течії і за течією.
7. Складіть рівняння, якщо відомо, що ця різниця дорівнює 1 год.
8. Розв’яжіть складене рівняння.
Відповідь: 13 км/год; 10 км/год.
Варіант ІІ
Розв’яжіть задачу, користуючись алгоритмом:
Туристи проплили на човні 15 к озером і 6 км проти течії річки за 5 год. Яка швидкість човна, якщо швидкість течії річки 2 км/год.
Алгоритм
1. Позначте швидкість човна х км/год (х>2).
2. Виразіть час, який туристи витратили на шлях озером, за формулою t=.
3. Виразіть швидкість човна проти течії річки, якщо власна швидкість човна х км/год, а швидкість течії річки 2 км/год.
4. Виразіть час, який човен витратив на шлях проти течії річки.
5. Виразіть час, який човен рухався озером і проти течії річки разом.
6. Складіть рівняння, якщо за умовою цей час дорівнює 5 год.
7. Розв’яжіть складене рівняння.
Відповідь: 5 км/год.
Текстові задачі
Навчаємося знаходити область визначення
функції за зразком
Варіант І
Зразок. Знайдіть область визначення функції .
Розв’язання
Функції має зміст, якщо знаменник дробу не дорівнює 0.
Отже, 2-3х; х.
Відповідь: всі значення змінної х, крім .
Знайдіть область визначення функції:
1) ;
2) ;
3)*
Варіант ІІ
Зразок. Знайдіть область визначення функції .
Розв’язання
Функції має зміст, якщо знаменник дробу не дорівнює 0.
Отже, 5х-1; х.
Відповідь: всі значення змінної х, крім .
Знайдіть область визначення функції:
1) ;
2) ;
3)* .
Функції
Навчаємося досліджувати
лінійні функції
Варіант І
1. Побудуйте графік функції у=-2х+3, заповнивши таблицю:
х |
0 |
|
у |
|
0 |
2. Укажіть область визначення функції у=-2х+3.
3. За яких значень змінної х значення функції у=-2х+3 додатні?
4. Заповніть таблицю для функції у=0,5х+3.
х |
-4 |
-1 |
4 |
|
|
|
у |
|
|
|
-2 |
-0,5 |
6 |
5. Визначте, яка з точок – А(21;1) чи В(3;-6) – належить графіку функції , заповнюючи пропуски:
А(21;1): ; В(3;-6): Відповідь:.
6. У яких точках графік функції перетинає вісь Ох і вісь Оу?
Варіант ІІ
1. Побудуйте графік функції у=2х-3, заповнивши таблицю:
х |
0 |
|
у |
|
0 |
2. Укажіть область визначення функції у=2х-3.
3. За яких значень змінної х значення функції у=2х-3 від’ємні?
4. Заповніть таблицю для функції у=-0,2х+4.
х |
-5 |
-1 |
5 |
|
|
|
у |
|
|
|
-4 |
1 |
4 |
5. Визначте, яка з точок – А(-3;1) чи В(3;2) – належить графіку функції , заповнюючи пропуски:
А(-3;1): ; В(3;2): Відповідь:.
6. У яких точках графік функції перетинає вісь Ох і вісь Оу?
Функції
Навчаємося досліджувати функції виду
Варіант І
1. Побудуйте графік функції , заповнивши таблицю.
х |
-4 |
-2 |
-1 |
1 |
2 |
4 |
у |
|
|
|
|
|
|
2. Укажіть область визначення функції .
3. За яких значень змінної х значення функції додатні?
4. Графік функції проходить через точку М(3;-3).
Чи проходить графік через точку С(-3;3)?
5. У яких чвертях розташовано графік функції ?
Варіант ІІ
1. Побудуйте графік функції , заповнивши таблицю.
х |
-6 |
-3 |
-2 |
-1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
6 |
у |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Укажіть область визначення функції .
3. За яких значень змінної х значення функції додатні?
4. Графік функції проходить через точку М(-2;4).
Чи проходить графік через точку С(-8;-1)?
5. У яких чвертях розташовано графік функції ?
Функції
Як ми навчилися розпізнавати функції
Варіант І
1. Яка з функцій: а); б) ; в) – є оберненою пропорційністю?
2. На якому рисунку зображено графік прямої пропорційності?
Варіант ІІ
1. Яка з функцій: а); б) чи б) – є лінійною?
2 На якому рисунку зображено графік оберненої пропорційності?
Функції
Як ми навчилися досліджувати функції
Варіант І
1. Побудуйте графік функції , заповнивши таблицю.
х |
0 |
1 |
2 |
-1 |
-2 |
у |
|
|
|
|
|
2. За яких значень змінної х значення функції додатні?
3. За яких значень змінної х функція спадає?
4. Укажіть область визначення функції .
5. Яких значень набуває змінна у для функції ?
6. Чи проходить графік функції через точки А(4;-2) і В(9;3)?
Варіант ІІ
1. Побудуйте графік функції , заповнивши таблицю.
х |
0 |
1 |
4 |
9 |
у |
|
|
|
|
2. Чи існують значення змінної х, для яких значення функції від’ємні? Чому?
3. Чи можна вказати значення змінної х, при яких функція спадає?
4. Чи проходить графік функції через точки М(-6; -36) і К(-6;36)?
5. Укажіть область визначення функції .
6. Яких значень набуває змінна у для функції ?
Функції