Аналітична довідка про результати стану адаптації першокласників до навчання в умовах Нової української школи
Згідно плану роботи філії на 2022-2023 навчальний рік у листопаді адміністрацією філії було здійснено класно-узагальнюючий контроль, метою якого було визначення рівня адаптації школярів, уникнення перевантаження та вимог до навчального процесу в умовах нової української школи.
Протягом даного періоду були відвідані та проаналізовані уроки, проведені бесіди з вчителем та учнями. Було організовано проведення спеціальних занять для першокласників, які носили розвивальний та пізнавальний характер, проводились у формі гри та були спрямовані на визначення психологічної і соціальної готовності, розвиток психологічних функцій, пізнавальної активності.
Дослідження проводилося протягом вересня-листопада. Обстежено всього 7 учнів, у т.ч. 3 дівчат, 4 хлопчиків.
Відвідані уроки засвідчили, що вчитель Боднар І.В. будує уроки із врахуванням психологічних та індивідуальних особливостей розвитку дітей-шестирічок відповідно до програми НУШ
У навчанні учнів велику увагу вчитель приділяє грі як основному виду дитячої діяльності. Ігрова діяльність є цінним засобом виховання розумової активності учнів, активізує психічні процеси, викликає живу зацікавленість у процесах пізнання. Під час проведення дидактичних ігор діти з бажанням долають значні труднощі у навчанні, розвивають свої здібності та вміння. Так, на уроках навчання грамоти Олена Василівна практикує інтерактивні вправи ігрового характеру
Уроки з курсу «Я досліджую світ» проводяться, активно поєднуючи навчально-пізнавальну і оздоровчо-рухову діяльність першокласників. Ігри та ігрові ситуації є невід’ємною частиною уроків з фізичної культури. Кожен день починається з ранкових зустрічей.
На уроках мови та математики значне місце відводиться дидактичним іграм, дозволяючи дітям час від часу рухатися, забезпечуючи зміну видів діяльності. Для розвитку у першокласників просторових уявлень використовуються різноманітні дидактичні матеріали.
Вчитель постійно стимулює учнів дотримуватись правильної постави під час виконання письмових робіт за партою.
Адаптація дітей відбувається не відразу. Поступово підвищується працездатність, спадає напруга та тривожність.
Шкільним практичним психологом ,соціальним педагогом Гнидюк Оксаною Михайлівною проводилось дослідження з метою визначення рівня адаптації дитини та вибору адекватних засобів психолого-педагогічної допомоги щодо попередження розвитку психоемоційних і соматичних розладів.
Для досягнення цієї мети були поставлені завдання:
». Дослідження процесу адаптації першокласників до школи за допомогою психодіагностичних методик:
- Орієнтований графічний субтест А.Керна-Я.Йєрасика Готовнсть та адаптування до навчання у школі;
За результатами проектної методики «Школа звірів» дослідження учнів 1 класу виявлено, що 80 % учнів перебувають в зоні адаптації (високий рівень), 20 % в зоні неповної адаптації (середній рівень), 0% -неадаптовані (низький рівень).
За результатами опитувальника «Будиночок» було виявлено, що лише у двох учнів добре розвинена довільна увага (33%), середній розвиток довільної уваги – у 2 учнів (33%), а слабкий також у 2 учнів(33%). Таким чином можна сказати, що у переважної більшості учнів 1-го класу достатньо сформована готовність до навчання в школі.
За результатами проектної методики «Дерево-чоловічки» Таким чином адаптація у дітей 1 класу характеризуеться позитивним характером.Тільки деякі діти (ОдеяновА.,Гладков Р.,) мають проблеми- кризовий стан,замкнутість,тривожність,усування від навчального процесу.
За результатами дослідження соціально-психологічної готовністі до навчання у школі тест А.Керна-Я.Йєрасика показав що 50% учнів мають високий рівень,50% -середній рівень готовності до навчання у школі.
Отже, в цілому рівень адаптації першокласників до навчання у школі є достатній. Учні, які мають низький показники за всіма або більшістю досліджуваних аспектів потребують подальшого супроводу з боку вчителів, батьків
РЕКОМЕНДАЦІЇ:
1.Вчителю 1 класу:
1.1 Під час проведення занять здійснювати індивідуальний підхід до учнів, у яких виникають труднощі в період адаптаційного процесу.
1. 2 Удосконалювати форми та методи роботи з учнями шестирічного віку під час адаптаційного періоду та впродовж року.
1. 3. Проводити індивідуальні бесіди з батьками першокласників, в яких процес адаптації до шкільних умов проходить складніше.
1. 4. Проводити роботу зі згуртування учнів, виховання взаєморозуміння, взаємоповаги, вміння жити в колективі
2. Практичному психологу навчального закладу підібрати корекційні програми для роботи з учнями з низьким рівнем адаптації.
Заступник завідувача філії: О.В. Руда