Аналітична довідка за результатами дослідження адаптації учнів 1-х класів Новопетрівської ЗОШ І-ІІІ ст.
Об'єкт дослідження – адаптація першокласників.
Предмет дослідження – компоненти шкільної адаптації:
-фізіологічного підлаштування організму;
-шкільна успішність та поведінка;
-емоційне сприйняття нової соціальної ситуації, ставлення до школи.
Мета дослідження :виявлення потенційної "групи ризику", тобто дітей, чиє подальше навчання та виховання пов'язане з суттєвими труднощами ;
вивчити основні тенденції адаптації першокласників до навчання в школі, проаналізувати вплив фактору готовності до школи на рівень адаптації.
Аналітична довідка за результатами дослідження адаптації учнів 1-х класів Новопетрівської ЗОШ І-ІІІ ст.
Об’єкт дослідження – адаптація першокласників.
Предмет дослідження – компоненти шкільної адаптації:
Мета дослідження : виявлення потенційної "групи ризику", тобто дітей, чиє подальше навчання та виховання пов'язане з суттєвими труднощами ;
вивчити основні тенденції адаптації першокласників до навчання в школі, проаналізувати вплив фактору готовності до школи на рівень адаптації.
Програма дослідження включає:
Дослідження проводилося протягом вересня-жовтня. Обстежено всього
28 учнів, у т.ч. 18 дівчат, 20 хлопчиків.
У більшості учнів відсутня психосоматична симптоматика. У 28 % учнів спостерігаються психосоматичні симптоми дезадаптації.
Найчастіше це такі симптоми: дитина вранці сонна і млява; хворіла у вересні-жовтні.
У частини дітей наявні наступні симптоми: довго не можуть заснути, хоча дуже втомилися; довго просинаються; розмовляють уві сні; мають поганий апетит; гризуть нігті.
У деяких дітей спостерігаються нетримання сечі; млявість, стомленість, дратівливість, збудженість після школи; безпричинні болі в животі; поведінка яка не відповідає віку.
За результатами проективної методики “Будиночки” 1 (0,5 %) учень має низький вегетативний коефіцієнт, стан яких зазвичай характеризується хронічною перевтомою, виснаженням, низькою працездатністю.
26 % мають вегетативний коефіцієнт від 0,51 – 0,91, що свідчить про стан оптимальної працездатності, який відбувається за рахунок періодичного зниження активності. Цим учням необхідна оптимізація режиму праці і відпочинку.
68 % мають оптимальну працездатність, відрізняються бадьорістю, здоровою активністю, готовністю до енергозатрат. Навантаження цих учнів відповідає можливостям.
5,5 % мають занадто високий вегетативний коефіцієнт, що свідчить про те, що часто діти працюють на межі своїх можливостей і це призводить до швидкого виснаження. Учням потрібна нормалізація темпу діяльності, режиму праці і відпочинку, а інколи і зниження навантаження.
За результатами проективних методик 11 % учнів мають негативне і 54 % учнів позитивне сприйняття процесу навчання; в 35 % учнів виявляється амбівалентне ставлення до процесу навчання. У 20 % учнів негативне ставлення до вчителя, а у 57 % позитивне; ставлення 23 % учня амбівалентне (присутні ознаки як позитивного так і негативного сприйняття). 17 % мають занижену самооцінку, у 28 % проблеми у стосунках з однокласниками.
За результатами опитування за методикою Л. Ковальової, Н. Тарасенко 13 (47 %) учнів мають високий ступінь адаптації. Ці діти адаптувалися до школи протягом перших двох місяців навчання, швидко влилися в колектив, освоїлися в школі, набули друзів в класі, у них майже завжди гарний настрій, вони доброзичливі, сумлінно і без напруги виконують всі вимоги вчителя.
12 (43 %) учнів мають середній ступінь адаптації. Період адаптації цих дітей в школі затягується: діти не можуть прийняти ситуацію навчання, спілкування з вчителем, дітьми. Як правило, ці діти зазнають труднощі в засвоєнні навчальної програми. Середній рівень адаптації може перейти в легкий до кінця першого півріччя завдяки доброзичливому і тактовному відношенню вчителя.
3 (10 %) учнів мають високий ступінь дезадаптації. В цих дітей соціально-психологічна адаптація пов'язана із значними труднощами. Вони не засвоюють навчальну програму, у них відмічаються негативні форми поведінки, різкий прояв негативних емоцій. Серед дітей з високим ступенем дезадаптації
3 (10 %) учнів мають найвищий коефіцієнт дезадаптації. Серед них можуть бути ті, хто потребує спеціального лікування — учні з порушеннями психоневрологічної сфери, проте можуть бути і учні, не готові до навчання в школі. Це “група ризику”.
Найпоширенішими факторами дезадаптації є:
Висновки
Проведене дослідження було спрямоване на вивчення рівня адаптації та прояву ознак дезадаптації у першокласників.
За результатами спостереження та експертної оцінки вчителів:
За результатами проективних методик:
За результатами готовності до школи:
- в “групу ризику” за рівнем адаптації потрапляють всі діти, які мають низькі показники готовності до школи, а також 27 % дітей з середнім рівнем готовності.
Отже, в цілому рівень адаптації першокласників до навчання у школі є достатній. Учні, які мають низьки показники за всіма або більшістю досліджуваних аспектів потребують подальшого супроводу з боку вчителів, батьків та психолога.
Практичний психолог Райковська В.М.