Чим раніше ми дізнаємося про неблагополучну сім'ю, тим краще для дітей. За 10 років свого життя дитина, яка знаходиться в неблагополучній сім'ї, встигає здобути досить солідний досвід асоціальної поведінки, що психологічно ламає його.
Деякі ознаки, за якими соціальні педагоги можуть судити навіть про потенційне неблагополуччя:
- нерівний шлюб, конфлікти між членами сім'ї, прийомні батьки дитини, співмешканці або розлучені (одинокі) батьки;
- умови життя сім'ї: брак житлової площі, безробіття, соціальна ізоляція батьків;
- дитина небажана, важковиховувана, часто хворіє, має фізичні вади.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО СПІЛЬНИХ ДІЙ РІЗНИХ УСТАНОВ ЩОДО НАДАННЯ ДОПОМОГИ ДІТЯМ З ПРОБЛЕМНИХ ТА НЕБЛАГОПОЛУЧНИХ СІМЕЙ
Домінуючийчинник в характеристиці сім'ї |
Види допомоги сім'ї і дітям |
Служби, центри, установи, фахівці |
Необхідні документи для надання допомоги |
1 |
2 |
3 |
4 |
Недостатня психолого-педагогічна освіченість батьків і сім'ї |
- Спостереження і консультації вчителя, психолога, соціального педагога. - Допомога психотерапевта батькам і дітям. - Проведення семінарів, бесід на теми виховання, перегляд відеофільмів, кінофільмів. - Залучення дітей в гуртки, студії, центри денного перебування, секції. - За необхідністю: постановка на облік в комісії у справах неповнолітніх, до підліткового психіатра, нарколога. |
школа, Центри соціальних служб для молоді, центри дитячої і юнацької творчості, спортивна школа (секції), оздоровчі центри, комісія у справах неповнолітніх (КСН), інше. |
Направлення, характеристика вчителя, психолога, соціального педагога |
Жорстоке поводження з дитиною |
- Спостереження вчителя, психолога школи, соціального педагога, соціального працівника. - Консультації психолога, соціального педагога, лікаря, юриста для батьків. - Психотерапевтична допомога батькам і дітям. - Залучення до занять дитячо-батьківської групи. - Постановка на облік в КСН, до нарколога, консультації лікарів, юристів. - Залучення батьків до роботи семінарів, бесіди про виховання в сім'ї. |
Педіатри, школа, служби, центри, КСН, реабілітаційні центри, кризові центри, опікунські ради |
Висновок лікаря, направлення, заява, характеристика школи або дитячого садка на дитину |
Неповна сім'я |
- Залучення найближчих родичів до виховання дитини. - Залучення неповної сім'ї до занять дитячо-батьківської групи. - Спостереження і консультації психолога, соціального педагога. - Активна діяльність класного керівника або вчителя щодо залучення дитини в систему додаткової освіти. - Проведення батьківського лекторію (на радіо, телебаченні тощо). - Навчання одного з батьків навикам виховання дітей за відсутності другого батька. |
школа, центри соціальних служб для молоді, кризові центри, родичі, центри дитячої і юнацької творчості, органи соціального захисту |
Характеристика з освітньої установи, клопотання щодо постановки в органи соціального захисту та інші |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
- Постановка на облік до установ й органів соціального захисту. - Залучення громадських організацій до виховання. |
|
|
Сім'я алкоголіків (обидва батька) |
- Спостереження і консультації психолога навчального закладу (для дітей, підлітків). - Надання психіатричної, наркологічної допомоги сім'ї або її окремим членам. - Додаткові заняття з дитиною щодо надання допомоги в навчанні. - Залучення дитини до системи додаткової освіти (гуртки, секції, тощо). - Консультація лікаря психіатра, нарколога і т.д. - Консультування дитини в психолого-медико-педагогічній комісії й визначення програми навчання. - Переведення дитини в клас компенсуючого навчання, у допоміжну школу, центр соціально-трудової адаптації, вечірню школу, ПТУ, ін. - Порушення справи про позбавлення батьківських прав (у разі потреби) |
школа, центри, дитячий будинок, притулок, кризовий центр, соціальний готель, органи охорони здоров'я, лікарі, вчителі, КСН, кримінальна міліція у справах неповнолітніх |
Акт обстеження житлових умов, характеристика сім'ї, заява, клопотання вчителя, вихователя; медичний висновок, характеристика рівня засвоєння навчальної програми, особиста справа дитини, заява-клопотання на позбавлення батьківських прав, довідка з місця проживання батьків і дитини, рішення органів опіки й піклування |
Сім'я в стані розлучення або після розлучення |
- Спостереження і консультації психолога навчального закладу, соціального педагога, вчителя. - Консультативна допомога психолога, психотерапевта. - Залучення дитини в гуртки, секції, клуби, студії, інше. - Додаткова допомога у виконанні домашніх завдань, у навчанні. - Постановка дитини на облік (при необхідності) до нарколога, психіатра, невропатолога. - Залучення до діяльності класу батьків дитини. - Допомога дитині з боку її оточення. - Допомога дитині з боку однолітків (за рекомендацією вчителя). - Залучення батьків до семінарів з питань психології дітей, що перенесли травму. |
школа, центри соціальних служб, сімейні консультації, консультація психотерапевта, батьківський клуб, реабілітаційні центри |
Педагогічна характеристика з освітньої установи, напрям, акт стану житлово-побутових умов сім'ї, генограма найближчого оточення, клопотання (про постановку на облік в КСН, у психіатра, нарколога з вказівкою конкретних фактів) |
Відчуженість батьків із-за зайнятості |
- Супровід дитини соціальним педагогом. - Спостереження і консультація психолога навчального закладу. - Консультативна допомога |
Клуби, спортивні секції, оздоровчі центри, освітні установи, центри |
Карта сім'ї, рекомендації для батьків, клопотання для відвідування центру, заява |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
психолога, психотерапевта інших установ. - Залучення дитини до відвідування груп продовженого дня. - Залучення батьків до занять щодо психологічних особливостей підлітка. - Допомога дитині в умінні планувати свій вільний час (соціальний педагог, класний керівник). - Допомога батькам в центрах захисту сім'ї, в Центрі соціальних служб для молоді. |
дитячої і юнацької творчості |
батьків, запрошення батьків в центр |
Повна сім'я, де один з батьків алкоголік |
- Спостереження і консультація психолога. - Бесіда психолога, соціального педагога, лікаря із здоровим батьком. - Залучення дитини в систему додаткового виховання й освіти. - Додаткова допомога в навчанні з боку вчителів. - Залучення здорового члена сім'ї і дитини до занять дитячо-батьківської групи. - Індивідуальна робота соціального педагога з кожним з батьків щодо зміні стосунків в сім'ї. - При асоціальній поведінці дитини (агресивність, девіантність, суїцидальність тощо) обстеження підлітка у дитячого психіатра. - При хронічному незасвоєнні шкільної програми направлення дитини на психолого-медико-педагогічну комісію для визначення програми навчання й типу навчального закладу. |
освітні установи, Центри соціально-педагогічної і медико-психологічної реабілітації, психолого-медико-педагогічні комісії, дитячий психіатр, управління охорони здоров'я, КСН, ПМПК освітньої установи, наркологічний диспансер, Клуби і центри дитячої і юнацької творчості |
Психологічна характеристика, педагогічна характеристика, виписка від дільничного педіатра, подання на ПМПК; шкільні зошити, щоденник, малюнки дитини, направлення дитячого психіатра, заява-клопотання |
Неповна сім'я, де батько алкоголік (самотня мати-алкоголік або батько-алкоголік)
|
- Бесіди класного керівника, соціального педагога, психолога з батьком-алкоголіком про необхідність лікування від алкогольної залежності. - Спостереження і консультації шкільного психолога. - Залучення соціальним педагогом або класним керівником дитини в гуртки, секції тощо. - Інформування органів опіки й піклування про дітей з такої сім’ї, постановка питання про обмеження або про позбавлення батька-алкоголіка батьківських прав. - Направлення дитини навчальним закладом в психолого-медико- |
Центр захисту сім'ї, школа, центри творчості, ПМПК, КСН, Клуби для дітей і підлітків, органи охорони здоров'я, центри опіки й піклування (опікунські ради), реабілітаційні центри, тощо. |
Психологічна характеристика, педагогічна характеристика, направлення з навчального закладу, заява-клопотання, виписка з медичної карти від дільничного педіатра, направлення психіатра, акт обстеження житлових умов за формою; зошити, щоденник |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
педагогічну консультацію для визначення рівня її розвитку й програми навчання. |
|
|
Опікунські сім'ї (соціально-економічного і психолого-педагогічного ризику) |
- Залучення дітей і підлітків вчителем, соціальним педагогом в гуртки, секції, студії, клуби. - Консультації психолога освітньої установи. - Індивідуальна робота психолога з дитиною. - Допомога дитині в навчанні з боку вчителів. - Консультація психіатра. - Порушення навчальним закладом клопотання перед органами опіки й піклування про позбавлення опікунів прав на опіку з подальшою передачею дитини (нові опікуни, приймальна сім'я, дитячий будинок, притулок тощо) - Направлення дитини на медико-психолого-педагогічну комісію для визначення рівня її розвитку й програми навчання. - Консультація у невропатолога, психіатра. |
школи, фахівець з охорони прав дітей, центри, психолого-медико-педагогічна комісія, психіатр або невропатолог, кризові центри, органи опіки й піклування (опікунські ради) тощо. |
Направлення, психологічна характеристика, педагогічна характеристика, зошити, щоденник, малюнки, виписка з медичної карти від дільничного педіатра, направлення до невропатолога, психіатра |
Батьки позбавлені батьківських прав; діти знаходяться в державних установах |
- Спостереження й патронаж сім'ї соціальним педагогом. - Збір інформації про сім'ю та родичів соціальним педагогом, вихователем. - Відновлення стосунків дитини з родичами із супроводом соціального педагога. - Організація зустрічей батьків і дітей керівниками установи. - Бесіди, листування, підготовка батьків до зустрічі з дітьми адміністрацією державної установи. - Допомога з боку оточення сім'ї. - Залучення батьків до спільної діяльності з дітьми в державних установах. - Організація вихователями листування дітей і батьків |
школа, дитячий будинок, притулок, кризовий центр, школа-інтернат, РАГС, ЖЕК, МВС, КСН, кримінальна міліція у справах неповнолітніх, органи опіки й піклування |
Запити, заповнення бланків на розшук, клопотання в ЖЕК, в РАГС. Дозвіл органів опіки й піклування на відвідування державної установи |
Батьки позбавлені батьківських прав, але діти проживають разом з ними |
- Соціальний патронаж сім'ї соціальним педагогом або соціальним працівником. - Консультації психолога освітньої установи для батьків і дитини. - Заняття батьків і дітей в сумісних групах. |
школи, органи соціального захисту, ПМПК, родичі, друзі сім'ї, реабілітаційні центри, центри |
Карта спостережень, план роботи з даною сім'єю, направлення на психолого-медико-педагогічну |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
- Надання матеріальної допомоги дітям органами соціального захисту. - Залучення дитини в гуртки, секції, клуби, студії тощо. - Надання вчителями допомоги дитині у навчанні. - Направлення дитини на психолого-медико-педагогічну комісію для визначення рівня розвитку й програми навчання. - Відновлення родинних зв'язків дитини. - Організація соціальним педагогом перебування дитини в сім'ї вихідного дня. |
соціальних служб для молоді, опікунські ради, інше. |
консультацію, акт обстеження житлових умов, клопотання в органи соціального захисту, зошити, щоденники, направлення до психіатра, клопотання про виділення матеріальної допомоги сім'ї, що приймає дитину |
Випадки виявлення безпритульних дітей, що займаються жебракуванням |
|
Кримінальна міліція у справах неповнолітніх притулок, відділ з охорони і захисту прав дітей, відділ розшуку дітей, лікарня для обстеження дитини. Інші служби, що знаходяться в місті, районі |
Заява про знаходження дитини, телефонний дзвінок про знайдених дітей у відділ охорони і захисту прав дитинства |