АНАЛІЗ ПІДРУЧНИКА
Біологія: підручник для 9 класу, загальноосвітніх навчальних закладів / Р.В. Шаламов, Г.А. Носов, О.А. Литовченко. М.С. Каліберда. – Харків: Соняшник, 2017. — 352 с.:іл.
Підручник написано відповідно до вимог Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти та чинної програми з біології для загальноосвітніх навчальних закладів а також, рекомендовано Міністерством освіти і науки України.
Палітурка яскрава, в одну картинку вмістили зв’язок біології з навколишнім середовищем. Наприкінці підручника розміщений зміст для швидкої та зручної навігації у необхідному матеріалі. Зміст структуровано за такими розділами: «Хімічний склад клітини та біологічні молекули», «Структура клітини», «Принципи функціонування клітини», «Збереження та реалізація спадкової інформації», Закономірності успадкування ознак», «Еволюція органічного світу», «Біорізноманіття», «Надорганізмові біологічні системи», «Біологія як основа біотехнології та медицини».
У книзі висвітлено основні досягнення сучасної загальної біології. Розглянуто біохімічні основи життєдіяльності організмів, особливості будови їх клітин і систем органів, закономірності успадкування ознак, пояснено принципи екологічних та еволюційних процесів. Підручник містить актуальні факти й результати відкриттів, описує досягнення в медицині й біології.
Текст в підручнику написаний оптимальним шрифтом і розділений на: основний, пояснювальний, додатковий.
Теоретико-пізнавальні тексти в підручнику використовуються під час вивчення теоретичної частини матеріалу.
Інструментально-практичні тексти використовуються для опису практичних і лабораторних робіт, підготовки до проектів, пояснення до вирішення задач та суттєво полегшують задачу учням.
Вони достатньо інформаційно наповнені, детально описують тему, мету, обладнання, хід роботи.
Пояснювальні тексти дають учням розуміння якогось процесу чи рішення тих чи інших завдань на певному прикладі; пояснення здійснені доступною мовою.
Додатковий текст в підручнику виділений іншим фоном і представлений цікавою та корисною інформацією про сучасні досягнення в науці, зв’язок біології з повсякденним життям, відомості про науковців.
Оформлення підручника яскраве, приємне для зору, але водночас, не відволікає від основного змісту. В підручнику містяться рисунки, таблиці, графіки, схеми. Ілюстрації яскраві і є доповненням до теоретичного матеріалу, допомагають покращити його засвоєння та запам’ятовування. Схеми та таблиці, в певній мірі, допомагають систематизувати матеріал і більш повно його зрозуміти. Також учні навчаються працювати зі схемами, графіками та таблицями.
В підручнику містяться посилання на корисні інтернет-ресурси у вигляді QR-коду, що сприяє активній пізнавальній діяльності учнів.
Апарат засвоєння в підручнику складають завдання «Поміркуймо» (теоретичні питання, тести, індивідуальні завдання та ін.) після кожного параграфу, та в кінці теми. Методична роль запитань в кінці параграфа полягає в закріпленні знань учнів після опрацювання певного параграфу та спонукання до самостійної діяльності учнів.
Виклад інформації в підручнику логічний і послідовний, з урахуванням принципів дидактики. Теоретичний матеріал відповідає віковим особливостям та рівню попередньої підготовки учнів 9 класу. Послідовність викладу матеріалу близька логічній структурі змісту та відповідає програмі з біології.
Я вважаю, цього підручника майже достатньо для повноцінного навчально-виховного процесу при вивченні біології на рівні стандарт.
Позитивні якості цього підручника такі: доступний та логічний виклад матеріалу, контрольні завдання в кінці параграфу (теоретичні питання, тести, індивідуальні завдання, описи для проектів та ін.), пояснення до виконання самостійних робіт, додаткові відомості для кращого розуміння матеріалу, багато ілюстрацій, схем, таблиць та посилань на інтернет-ресурси.
На мою думку, непогано було б додати узагальнення в кінці параграфів та розділів для виділення найголовнішої інформації та закріплення матеріалу. Також добре було б, щоб запитання були розміщені не тільки в кінці параграфу, а й на початку та всередині для постановки проблеми, яку в ході пізнавальної діяльності учням потрібно розв’язати, тобто такі питання чи завдання виступали б в ролі мотивації до пізнавальної діяльності.
Недоліком підручника є і те, шо на початку параграфів не вказано яке значення для учнів має викладений матеріал.
Загалом, підручник формує в учнів природничо-наукову компетентність за допомогою засвоєння системи інтегрованих знань про закономірності функціонування живих систем, їхній розвиток і взаємодію. Засобом інтеграції навчального змісту є наскрізні змістові лінії. Цей підручник допоможе сформувати власні способи діяльності.