Аналіз виконання завдань учасниками ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з хімії 2023/2024 навчального року серед учнів 9 класів
Д.А. Романьков, Краматорська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 1 Краматорської міської ради Донецької області,
В.В. Рудика, Краматорський заклад загальної середньої освіти №22
з профільним навчанням імені Миколи Миколайовича Крупченка,
Н.І. Дрига, Краматорський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №32-дошкільний навчальний заклад Краматорської міської ради" Донецької області,
Т.М. Нестерова, Краматорська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №30 Краматорської міської ради Донецької області
2 грудня 2023 року відбувся ІІ (міський) етап Всеукраїнської олімпіади з хімії 2023/2024 навчального року, який проводився в дистанційному форматі шляхом застосування технічних засобів у режимі відео конференції з дотриманням законодавства України в частині забезпечення заходів безпеки, пов’язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану в Україні.
Паралель 9-х класів представляли чотирнадцять учасників з десяти закладів загальної середньої освіти міста Краматорська. Переможці І (шкільного) етапу олімпіади мали право брати участь у змаганнях за клас (курс), не молодший, ніж клас (курс) їх навчання. За бажанням учні мали право брати участь у змаганнях за клас (курс) старший на 1-2, ніж клас (курс ) їх навчання. У цьому році учасниками міського етапу олімпіади з хімії були тільки дев'ятикласники.
Об’єм і тематика завдань у 2023/2024 навчальному році не зазнали змін у порівнянні з минулим роком. Робота складалася з 26 завдань трьох форм: завдань з вибором однієї правильної відповіді, завдань на встановлення відповідності («логічні пари»), завдань відкритої форми із короткою відповіддю. Тривалість виконання – 180 хвилин.
Під час виконання завдань дозволялося користуватися лише наступними довідковими матеріалами: Періодичною системою хімічних елементів, таблицею розчинності речовин, рядом активності металів, а також власними олівцями, ручками, лінійками, не програмованими калькуляторами. Користуватися шпаргалками, мобільними телефонами, будь-якими іншими додатковими довідковими матеріалами, консультуватися з будь-якими особами, окрім голови журі, було ЗАБОРОНЕНО.
Структура завдань за формою відповіді наведена на малюнку № 1.
Малюнок 1. Структура завдань за формою відповіді
Тематична структура завдань наведена на малюнку № 2.
Малюнок 2. Структура завдань за тематикою
Аналіз виконаних робіт свідчить, що розв’язання завдань за тематикою “Хімічні властивості неорганічних речовин”, “Реакції обміну між розчинами електролітів”, ”Масова частка розчиненої речовини”, “Термохімічні рівняння реакцій” та “Швидкість хімічних реакцій” не викликало значних труднощів (частка робіт з вірно наданими відповідями становить щонайменше 50%).
Аналіз завдань, пов’язаних з виявленням катіонів та аніонів у розчинах електролітів за допомогою якісних реакцій, а саме, завдання на встановлення відповідності між реагентами та ознаками перебігу реакцій, свідчить про те, що для учнів є зрозумілим виявлення в розчині катіонів Ва2+, Cu2+ , а також карбонат- СО32– і сульфат-аніонів SO42–. А ось виявлення йодид-аніонів було правильно наведено тільки в трьох роботах із чотирнадцяти.
Не досить вдало учасники виконали завдання на встановлення відповідності між парою речовин і реагентом, за допомогою якого їх можна розпізнати. Пари речовин містили або однакові катіони або однакові аніони. У випадку однакових катіонів речовини визначаються за відповідними кислотними залишками та навпаки. У зв’язку з цим вважаємо, що питанню виявлення в розчинах катіонів Fe2+ та Fe3+, а також ортофосфат-аніону РО43–потрібно приділяти додаткову увагу під час підготовки до олімпіади.
Певні складнощі виникли під час розв’язування завдання за тематикою “Ступінь електролітичної дисоціації”, а саме: “У воді розчинили 2 моль Цинк сульфату. Ступінь дисоціації дорівнює 5%. Визначити число частинок Цинк сульфату, які продисоціювали”. Правильна відповідь була обрана тільки одним з чотирнадцяти учасників.
Також заслуговують уваги діаметрально різні результати виконання двох подібних завдань за тематикою “Окисно-відновні реакції”. У першому завданні до схеми перетворень надходили тільки атоми хімічних елементів, наприклад, Р–3 → Р+5. У другому завданні схема перетворень складалась з іонів та молекул: NO3– → NH3. В обох завданнях необхідно було визначити кількість електронів, що брали участь у наведених процесах відновлення та окиснення. Правильне визначення кількості відданих та прийнятих електронів мало місце тільки у випадку, коли схема перетворень складалась саме з атомів хімічних елементів.
Підготовка учнів до олімпіади передбачає високий рівень засвоєння ними обов’язкової програми. Але необхідно враховувати, що програма шкільного курсу хімії в певній мірі відрізняється від програми підготовки до олімпіади. Найбільші труднощі в учнів виникають під час розв’язання задач логічного характеру, частка яких серед завдань олімпіади становить більше 75%.
Для подальшої плідної роботи з дев’ятикласниками та їхньої результативності на олімпіаді вчителям хімії міста потрібно звернути увагу на такі питання:
1) розв'язок якісних задач на виявлення в розчинах катіонів та аніонів;
2) розрахунки, пов'язані зі ступенем дисоціації, рівняннями електролітичної дисоціації;
3) застосування в окисно-відновних процесах молекул та йонів під час складання електронного балансу.