Апостроф після префіксів

Про матеріал
Засвоїти правило вживання апострофа після префіксів. Відпрацювати вимову слів з апострофом. Формувати орфографічні навички. Виховувати потребу допомагати птахам.
Перегляд файлу

Тема: Апостроф після префіксів

Мета: Засвоїти правило вживання апострофа після префіксів. Відпрацювати вимову слів з апострофом. Формувати орфографічні навички. Виховувати потребу допомагати птахам.

Обладнання: Картки з апострофом, малюнок джерела з префіксами, таблиця і малюнки пташок. 

Хід уроку.

  1.   Організація учнів до роботи. 

Учитель посміхається.

Урок наш починається.

Голівки всі схиляються.

Школярики стараються.

  1.    Актуалізація опорних знань.

Тему ми вчимо яку?

Що дізнались у ліску?

А які знання про це (показують з-, с-).

підказало джерельце?

А пам’ятаєте колись давно, ще в першім класі, цей хлопчик раз до нас з’явився і став другом нашим.

Добре знаємо дотепер: б, п, в, м, ф та „ер”

твердо вимовити слід, бо апостроф там стоїть.

Далі я, ю, є та І' (тягнуть звуки два свої).

— Що це за правило?

Ось який великий гість.

Він приніс важливу вість.

Та з дороги хай спочине —

Він урок наш не покине.

А ми будем працювать

Щоб багато знань дістать.

  1.    Ознайомлення з темою уроку. 

Яку ж вість нам приніс апостроф? Щоб дізнатись про це - послухайте казочку.

Літнього дня зібралися префікси на лісовій галявині біля нашого джерела. Ті, що з рятувальним кругом - голосним звуком на кінці - вирішили покупатись, а префікси з приголосним звуком в кінці залишилися і затіяли гру в квача. Префікси з кінцевим приголосним так весело бігали, сміялись, що почули букви я, ю, є, ї.

Вони вийшли з лісу і заявили: „Ми теж будемо з вами гратися.” Порадилися префікси і відповіли: „Ми не візьмемо вас до гри, бо ви не вмієте ввічливо просити.” А щоб букви я, ю, є, ї не заважали, префікси, що закінчуються на приголосний звук, поставили після себе апостроф. Виставили букви я, ю, є, ї вперед аж 4 звуки [й]. Та апостроф надійно стоїть на варті.

Апостроф на сторожі,

Де префіксів сім ’я.

До них він не пускає букви ю, є. ї та я.

— Як ви зрозуміли казочку?

Після яких префіксів ставиться апостроф? Назвіть ці префікси (ті, що грались). Як вимовляється кінцевий приголосний звук? Які звуки позначають букви я, ю, є, ї після апострофа. Назвіть ряд префіксів, після яких не треба ставити апостроф (ті, що пішли купатися). Яке нове правило вживання апострофа. Отже, апостроф вживається у двох випадках: після б, п, в, м, ф, р; та після префіксів, що закінчуються на приголосний звук. Тема уроку „Вживання апострофа після префіксів.”

  1.    Засвоєння учнями знань.
  1.   Робота за таблицею.

Апостроф зручно вмостився на таблиці. І ми попрацюємо з нею. Прочитаємо слова так, щоб чітко звучав звук [й] .

м’ята об’ява

в’юн з’юрмились

в’ється з’єднати

солов’ї під’їхати

Як вимовляється приголосний звук перед апострофом?

Випишемо слова з апострофом після префіксів. А тепер апостроф перескочив у підручник.

Вправа 132. Правильно читай з апострофом, без апострофа. Знайди слова, що відповідають звуковим схемам.

  1.    Прочитаємо правило.
  2.    Увага і швидкість —

бо буде в нас гра.

Знання ми покажем.

На старт, дітвора!

  1.    Гра „Так чи ш.“ У кожного картка з апострофом. Вчитель читає слова. Коли в слові є апостроф, учні піднімають картку.

Під 'їзд, роз ’єднати, зарва, об 'явити, приєднати, з 'юрмитись, з 'їв, розібрати.

  1.    А тепер вправа 134. Там теж треба подумати „Так чи ні.” Чи так відповів дідусь? Пояснити

вживання апострофа в словах. Записати слова: з’їсти, з’їм, з’їдять. 

  1.    Попрацюємо в парах. Кожна пара вибирає собі одну табличку з вправи 134 і утворює слова. Не згубіть апостроф. Там, де потрібно, хай він стоїть на сторожі. Скласти і записати речення. (Слабшим одне речення, сильнішим два речення).
  2.    А тепер скажіть мені:

Взимку холодно чи ні?

А пташина на вікні

В люті дні співа пісні?

Крихти виніс їй хлопчак, Пташка заспіває?

А які ж пташки від нас

Допомоги ждуть в цей час?

  •     За вікном мороз, сніжок. Піднялася віхола.

Але бачу я пташок, що сидять під стріхою:

Чив-чив-чив. Чив-чив-чив. Хто співати їх навчив?

Сірі пташенята ці звуться просто...

  •      Клопоче весь день, метушиться

веселая ця птиця...

— У чорненькім піджаку, в червоній сорочці, В нас зимою по садку

гуляють як гості. 

Чому треба допомагати пташкам взимку? Як це можна зробити, прочитайте у вправі 135.

Який заголовок можна дібрати?

  1.    Підсумок уроку.

А про нашого гостя ми не забули? Де ж він стоїть на сторожі? (Після префіксів, що закінчуються на приголосний звук перед я, ю, є, ї).

  1.    Додому. Вивчити добре правило про апостроф. До правила знати приклади слів. Написати коротко про те, як допомагаєте взимку пташкам. За бажанням намалюйте малюнок.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кравцова Надія Михайлівна
    Давно не бачила такої чудової розробки уроку. Величезна вдячність авторові.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 січня 2021
Переглядів
2098
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку