14 липня о 18:00Вебінар: Школа без дискримінації: таємниці гендерного виховання

Аранжування академічної музики

Про матеріал
Ознайомити з особливостями понять «академічна музика», «аранжування академічної музики»
Перегляд файлу

 

Урок 4

Тема: Аранжування академічної музики

Мета: Ознайомити з особливостями понять «академічна музика», «аранжування академічної музики», ознайомити з сучасним естрадно-симфонічним оркестром та його  інструментами, розглянути приклади сучасних електронних обробок симфонічної музики, зробити порівняння музичних творів в оригіналі та їхньому аранжуванні, ознайомитися з творчістю композитора В.А.Моцарта та творчістю сучасного аранжувальника П.Моріа.

Розвивати вміння учнів уважно слухати музику та надавати характеристику прослуханим творам, розвивати вміння аналізувати приклади  аранжування симфонічної музики, впізнавати на слух інструменти естрадно-симфонічного оркестру, знаходити необхідну інформацію про естрадно-симфонічний оркестр у словниках, розвивати вміння виконувати сучасні пісні  під фонограму  та надавати  характеристику засобам музичної виразності  пісні.

Виховувати ціннісне ставлення до музичної культури минулого і сучасності, повагу до творчості  композиторів та інтерес до творчості аранжувальників.

Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, комп’ютерна презентація, ілюстрації до музичних творів та пісні, портрети композиторів В.А,Моцарта, П.Моріа, В.Івасюка.

Основні поняття для засвоєння: поняття «академічна музика», «аранжування академічної музики», сучасний естрадно-симфонічний оркестр та його інструменти, сучасні  електронні обробки  симфонічної  музики, порівняння  оригінальних музичних творів та їх аранжування.

Твори, що вивчаються на уроці.

  • В.А.Моцарт Симфонія № 40 1 частина, фрагменти 2-ї, 3-ї, 4-х частин у виконанні  симфонічного оркестру м. Фульда (Німеччина)
  • В.А.Моцарт Симфоноія № 40 1 частина у виконанні естрадно-симфонічного оркестру  під керівництвом Поля Моріа (Франція)
  • «Червона рута» слова і музика В.Івасюка

Хід уроку

 Вхід під мелодію симфонії № 40 В.А.Моцарта.

Організаційний момент. Мотивація до навчання.

 Сьогодні на вас чекає зустріч з інструментальним аранжуванням. Разом ми пригадаємо основні групи інструментів і притаманні їм  темброві  звучання та послухаємо аранжування відомих симфонічних творів.

Актуалізація опорних знань.

 Фронтальне опитування  класу : інтерв’ю журналіста.

  • Що таке аранжування?
  • Які обробки музичних творів вам запам’яталися?
  • У чому, на вашу думку, особливість транскрипції Ф.Ліста?
  • Про що розповіла  вам соната Л. ван Бетховена?
  • Чи часто аранжування використовують сьогодні?
  • Назвіть основні групи музичних інструментів та охарактеризуйте притаманні їм  темброві  звучання.

Музична розминка «Впізнай музичний інструмент».

Новий матеріал для засвоєння.

Музична гра «Чотири катринки. Одне слово».

Знайомство з творчістю В.А.Моцарта

Вчитель читає вірш.

Гармонію в переливах акордів,

 Творив він завжди, все своє життя,

Всі почуття – і радощі, й тривоги –

 У музиці зберіг для майбуття.

Як промінь сонця зігріває землю,

 Так гріє його музика серця,

 І світом, мов птахи дивоголосі,

 Мелодії небесні ще летять.

Роки минають…Музика безсмертна

 Залишиться із нами назавжди,

І все, що у житті є найсвітліше,

В симфоніях можливо віднайти

В.А.Моцарт, австрійський композитор і представник класицизму, написав понад 50  симфоній.

Симфонія № 40, соль-мінор – один із  найвідоміших  його  творів. Написано  симфонію 1788 року для оркестру, до складу  якого входять флейта, два гобої, два кларнети, два фаготи, дві валторни та струнні інструменти.

Складається твір із чотирьох частин, розміщених традиційно для класичного  сонатно-симфонічного циклу. У  симфоніях В.А.Моцарта сольні  партії виконують на скрипках, флейтах, гобоях, кларнетах.

Музичне сприймання В.А.Моцарт Симфонія № 40 1 частина, фрагмент 2-ї, 3-ї, 4-ї частин у виконанні  симфонічного  оркестру м. Фульда (Німеччина).

Аналіз  музичного  твору:

  • Розкажіть про своє враження  від  прослуханого твору.
  • Охарактеризуйте  темброву палітру та засоби музичної виразності  твору.
  • Яка мелодія першої частини симфонії?
  • Як  змінювалася  мелодія  впродовж наступних трьох частин?

Виконання  творчого  завдання

Щоб  оцінити внесок В.А.Моцарта  у світову  скарбничку симфонічної  музики, перегляньте фрагменти фільму М.Формана «Амадей».

 

 

 

 

 

 

Бесіда  з  учнями про види  аранжування

 Працюючи над обробкою музичного  твору, аранжувальник використовує той вид аранжування, який допоможе  найкраще  зберегти композиторський задум. Так, можуть змінюватися гармонія, темп, тембр, інші засоби виразності, інколи додаються  вступ, кода (завершення твору) тощо.

Знайомство  із новим поняттям

 Академічна музика – це тип  музики, що належить до писемної композиторської традиції та використовує сформовані в XVIIXIX століттях  музичної форми і жанри, інструментарій і традиції виконавства. Протиставляється  розважальний і  народній музиці.

 Термін «академічна музика» є спорідненим із терміном «класична музика».

Академічний стиль – стиль у мистецтві, що відповідає традиціям, стійким правилам та встановленим зразкам, які пройшли випробування часом.

Мабуть, ви помічали, що після обробки твору склад  інструментів, на яких виконують композицію, може бути абсолютно іншим. Це приклад  оркестрування.

Інструментування (оркестрування) – це переведення музики з одного  інструментального складу  на інший, в якому зберігається  задум композитора. Так, вокальні твори перетворюються  в інструментальні, а сольні (наприклад, написані для фортепіано) – на оркестрові чи ансамблеві номери.

Процес інструментування вимагає від композитора знання специфіки музичних інструментів – їхніх технічних можливостей та виконавських прийомів.

Один із найважливіших етапів розвитку оркестрування пов'язаний із творчістю композиторів  віденської  класичної школи – І.Гайдна, В.А.Моцарта, Л. ван Бетховена. Визнаними  майстрами інструментовки були Г.Берліоз, Р.Вагнер, М.Равель, М.Римський-Корсаков, Р.Штраус, С.Прокоф’єв, Д.Шостакович та інші.

Музичний словничок

 Аранжування  академічної музики -  це видозмінення творів академічної класичної музики шляхом  зміни деяких засобів виразності  та  додавання  нових  фрагментів  твору.

Музичне сприймання В.А.Моцарт Симфонія № 40 1 частина у виконанні естрадно-симфонічного оркестру під керівництвом П.Моріа (Франція)

Знайомство з творчістю композитора та аранжувальника П.Моріа

 Поль Моріа (фр. Paul Mauriat) – французький композитор, аранжувальник і диригент, який став відомим завдяки своїм  аранжуванням  для   Шарля  Азнавура. У його  доробку  є  багато  аранжувань відомих  світових  шедеврів.

Виконання  творчого  завдання

 Порівняйте звучання класичного симфонічного оркестру та оркестрування П.Моріа для  естрадно-симфонічного оркестру.

Фізкультхвилинка «Радісна  хвилинка  з  музикою».

Розпівка на мелодію першої частини Симфонії №40 В. А. Моцарта:

Лине музика рідного краю,

І так любо від неї стає.

Пісня, танець теплом огортають

Назавжди з ними серце моє.

Виконання пісні «Червона рута» слова і музика В.Івасюка

 Пригадайте  разом  із  друзями  мелодію пісні В.Івасюка «Червона рута». Увімкніть фонограму і спробуйте  виконати сольно перший куплет пісні. Приспів співатиме   увесь  клас.

Виконання  творчого  завдання  «Музикування»

 Розгляньте графічне зображення мелодії пісні. У ній є короткі та довгі звуки. Короткі проплескайте  руками, а довгі відбивайте ногами.

 Візьміть шумові інструменти та під час  виконання пісні створіть музичний супровід  до неї.

Узагальнення  вивченого матеріалу. Рефлексія.

  • Що таке аранжування академічної музики?
  • У чому особливість аранжування академічної музики?
  • Що таке оркестрування?
  • Охарактеризуйте оркестрування В.А.Моцарта
  • Розкажіть про свої враження від сучасного  аранжування академічної музики Поля Моріа.

Домашнє  завдання

 Прослухайте твори академічної музики в сучасній  обробці. Спробуйте визначити, що змінилося  в новому творі.

 Приєднайтеся до проекту.

Вихід з  класу  під  мелодію  пісні В.Івасюка «Червона рута»

Для допитливих – виконання  музичного проекту.

МУЗИЧНИЙ ПРОЕКТ

«Хто із великих тобі подзвонив?»

Мета: створити власну колекцію мобільних ринг тонів із  музичних творів, впізнавати музичні  твори за вступом, прийняти участь у конкурсі.

Очікуваний  результат: колекція  мобільних  рингтонів.

Типологія проекту: індивідуальний, короткотривалий, творчий, практико-орієнтований, музичний.

План створення  проекту:

1 етап. Обери  музичні треки (із творів відомих композиторів – шедеври, виконані оркестром або у сучасній електронній обробці), перенести їх у пам'ять телефону та обов’язково  запам’ятай назву  твору  й   ім’я    композитора.

ІІ  етап. Влаштуй  із друзями  невеликий конкурс: вмикаючи музичні мобільні  ринг тони, запитуй: «Хто із великих  тобі  подзвонив?». Кожна  впізнана  мелодія – це  один  бал.

Скільки балів  набереш ти, а скільки – твої друзі?

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
16 квітня
Переглядів
173
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку