Аргументоване (формальне) есе. Підготовка до ЗНО

Про матеріал
Даний матеріал допоможе учням опанувати формат аргументованого есе за методикою Ірини Голодюк.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Підготовка до написання контрольного твору-есе у форматі власного висловлювання

Номер слайду 2

Слово "есе" в українську мову прийшло з французької. Воно походить від латинського слова, яке означає в перекладі "зважування". Французький термін перекладається словами "нарис", "нарис", "спроба", "проба", "досвід"

Номер слайду 3

Що таке есе? Есе - прозовий твір з вільною композицією невеликого обсягу, яке виражає індивідуальні міркування і враження з конкретного питання або приводу і не претендує заздалегідь на вичерпне або визначальне трактування даного предмета. У складеному Л. П. Щурячим тлумачному словнику воно визначається як нарис, який трактує деякі проблеми у вільній формі, а не в науковому систематичному вигляді.

Номер слайду 4

У Великому енциклопедичному словнику есе визначається, як жанр літературно-критичної, філософської, публіцистичної, історико-біографічної прози, який поєднує індивідуальну авторську позицію, підкреслену в тексті, з невимушеним, часто парадоксальним викладом, наближеним до розмовної мови. У Короткій літературній енциклопедії, есе - невеликий за обсягом, що володіє вільною композицією прозовий твір, який трактує деяку тему і є спробою передати авторські індивідуальні міркування або враження, пов'язані з нею.

Номер слайду 5

Жанр цей став в останні роки дуже популярним. Творцем його вважається Мішель де Монтень (автор книги "Досліди«(1580). Саме в ній вперше знаходимо приклади того, як писати есе з літератури. Хоча слід уточнити, що автор цей писав філософські есе. Творець жанру

Номер слайду 6

Для чого ми пишемо есе? Мета, яку ставить перед собою написання есе, - розвинути творче мислення особистості, а також уміння письмово викладати думки. Досвід допомагає автору навчитися грамотно і чітко формулювати свої думки;використовувати найважливіші поняття;структурувати інформацію; виділяти зв'язки між причиною і наслідком;ілюструвати прикладами тези; аргументувати отримані висновки.

Номер слайду 7

Ознаки есе Наявність певного питання або теми. Відсутність класичного сюжету. Невизначеність форми (можна, як кажуть, розтікатися мислію по древу, і за це ніхто не скаже вам поганого слова, все, що спадає на думку, можна викладати на папері, аналізувати, після чого підводити підсумки вищесказаного). Вираження індивідуальних міркувань і вражень з конкретного питання. Наявність нового, суб'єктивно забарвленого слова про що-небудь.

Номер слайду 8

Схильність до парадоксів Даний жанр покликаний здивувати, спантеличити читача - це якість його є обов'язковим. Відправною точкою для втілених в есе роздумів часто виступає яскраве афористичний вислів або ж деякий парадоксальне визначення. Стикаються безперечні на перший погляд, але при цьому взаємовиключні один одного тези, характеристики, твердження.

Номер слайду 9

Обсяг есе. Він є досить невеликим, але чітких меж при цьому не має. Становить приблизно від трьох до семи сторінок, комп'ютерного тексту. У Гарвардській школі бізнесу, наприклад, есе пишуться часто всього лише на двох аркушах. У вітчизняних університетах допускається обсяг до десяти сторінок машинописного тексту.

Номер слайду 10

Смислова єдність До одного з парадоксів даного жанру відноситься внутрішня смислова єдність. Орієнтоване насамперед на суб'єктивність, але вільне композиційно, есе володіє разом з тим смисловим єдністю всередині тексту, тобто узгодженістю основних тверджень і тез. Внутрішня гармонія асоціацій та аргументів, несуперечливість суджень, в яких відображається особистісна позиція його творця.

Номер слайду 11

Класифікація есе. За змістом художніхудожньо-пбліцистичніісторичніфілософськідуховно-релігійні та ін. За формою описові розповідні рефлексивніаналітичнікомпозиційнікритичні.

Номер слайду 12

За формою опису суб'єктивні об'єктивні Перші відображають особливості особистості автора, другі націлені на опис предмета, явища, процесу і так далі.

Номер слайду 13

Види есе{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Вільне. Формальне (аргументоване)-обмежене в часі(5-10-15 хвилин);-невеликий обсяг (7-10 речень);- більше часу(20-45 хвилин);-великий обсяг(1-2 сторінки тексту);-вільна форма і стиль викладу;-дотримання структури тексту;-довільна структура;-наявність відповідних компонентів (тези, аргументи, приклади, оцінювальні судження, висновки);-обов’язкова вимога: наявність позиції автора;-доцільно вдаватися на кожному уроці й на різних етапах його.-обґрунтування (аргументування) тези.

Номер слайду 14

Зіставлення вільного есе (твір-роздум) і формального (аргументованого) есе (власне висловлення)Текст 1 Коли я повертаюся зі школи, мене завжди зустрічає Рекс. А сьогодні він не вибіг мені назустріч. Це тому, що в тата розпочалася відпустка. І він на кілька днів поїхав на озеро порибалити. Узяв намет, рюкзак із речами і Рекса, щоб той теж побув на природі. Та й татові з Рексом не буде самотньо. Ось чому сьогодні мій чотириногий друг мене не зустрів.

Номер слайду 15

Текст 2 Я повертався зі школи. Сподівався, що мене зустріне Рекс. Але він не вибіг мені назустріч. Я захвилювався. Що могло статися? Може, він захворів? Ні, напевно, поїв із насолодою бабусиного борщу з кісткою і задрімав. А можливо, тато забрав його з собою на озеро порибалити. Треба швидше запитати в бабусі, де Рекс.

Номер слайду 16

Відмінність Вільне, літературне есе (твір-роздум)1) Розпочинається з твердження, яке доводиться чи пояснюється;2) У кінці міркування робиться висновок. Формальне, аргументоване есе (власне висловлення)1) Нічого не доводиться;2) Висловлюються думки, розмірковування, здогади;3) У кінці висновок не обов'язковий.

Номер слайду 17

Структура формального есе. Вступ - це фокус на проблему, про яку піде мова. Тези (особисті думки), як правило, висуваються спочатку. Аргументи (докази) підтверджу ють точку зору авторів статей.

Номер слайду 18

Докази Можна використовувати відомі факти, події, явища суспільного життя; спиратися на особистий досвід;авторитетні думки вчених; посилатися на твори художньої літератури. Оптимальна кількість аргументів – 2. Висновок - особиста думка автора з цього приводу.

Номер слайду 19

Проблема. Теза Проблема

Номер слайду 20

Приклад вільного есе Я українець. Слова українського гімну давно запали в душу і були вивчені за власним вибором у підлітковому віці. Мені подобаються вишивані речі, я люблю їх вдягати – це гарний і рідний мені одяг. Українські майстрині вміють робити з вишиванок справжні витвори мистецтва. До мого раціону входить багато різних страв, серед яких має місце і сало, хоча найбільша перевага віддається його копченому різновиду. Із великим задоволенням танцюю гопак – чудовий, жвавий, енергійний і запальний танець, який приносить багато приємних емоцій. З Дніпром пов’язує багато спогадів, але перепливати його спадало на думку лише у найекстремальніших фантазіях. Мій «Кобзар» лежить на тумбочці під рукою. Коли я шукаю розради для душі чи відповідей на складні питання, то перечитую емоційні і мудрі слова Шевченка. Рушники, що залишились від бабусі, приємно милують око. Я – українець.

Номер слайду 21

Приклад формального есе «Будь-яка проблема – це можливість стати кращим» Ми часто стикаємося з проблемами у своєму житті. Дехто може легко впоратись із випробуваннями (бо саме цим і є проблеми), інші, на жаль, занепадають духом і «пливуть за течією». Я переконана, що боротися з труднощами й невдачами потрібно, бо це – стимул і можливість стати кращим. Через лінощі й слабкодухість люди не розвиваються, а, навпаки, деградують. Так з’являються особи з «тонкими» душами (їх не можна нервувати) та істеричними характерами (кожна проблема – це стрес, тож: «Пожалійте мене! Зробіть усе за мене»). Це неправильно!Людина мусить і повинна шукати в собі сили, щоб подолати життєві випробування, – тільки так можна вдосконалити себе й довколишній світ. Людство знає безліч таких прикладів. Взірцем є життя Лесі Українки, яка знаходила мужність протистояти недузі й творити. Завдяки наполегливості, всупереч болю, за свій короткий вік вона встигла зробити стільки, що вистачило б на кількох. Усі Лесині твори насичені внутрішньою силою, яка особливо потужно струменить у поезії «Contra spem sperо!». Великим випробуванням для людини є також нерозуміння її близькими. Особливо важко, коли родина не підтримує тебе у втіленні покликання, у дорозі до мети. Катерина Білокур – художниця від Бога – мусила пройти це випробування. Родина не схвалювала її захоплення, мовляв, головне призначення селянки – працювати в полі. Однак вона витримала всі образи, розвивала свій талант і досягла успіху. Її полотна на виставці українського мистецтва в Парижі високо оцінені майстром пензля Пабло Пікассо!Отже, як бачимо, будь-яка проблема дає нам можливість стати кращими, однак її не можуть реалізувати ледачі й слабкодухі, це під силу тільки сміливим і наполегливим людям, здатним до праці й боротьби.

Номер слайду 22

Зразок«ПІД ЧАС ВІЙНИ ЗАКОНИ МОВЧАТЬ». ЛУКАНПрочитавши цей вислів вперше, я вирішив, що абсолютно згоден з цим твердженням. Але трохи пізніше мені спало на думку, що ця цитата, як практично всі в нашому світі, не так проста. З висловлюванням Лукана у мене асоціюється інший відомий афоризм - "У любові і на війні всі засоби хороші." Напевно, тому, що багато беззастережно дотримуються цього правила, вважаючи його вірним, і виходить, що у воєнний час всі закони воліють мовчати. Але є й інша сторона медалі: під час війни діє сам закон війни. "Убий або будеш убитий". А славні герої йдуть законам, які підказують їм їхні серця. В ім`я коханих, рідних і близьких. Ось і виходить, що війна створює нові закони. Більш жорсткі і безкомпромісні, ніж мирний час. Звичайно, я можу зрозуміти Лукана: все його цитати наводять на думку, що ця людина дотримувався пацифісткою точки зору. Миролюбним себе вважаю і я. Але конкретно це висловлювання не проходить логічної перевірки з мого боку, тому сказати, що я з ним згоден, я не можу.

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Пам'ятайте, теза, відповідає на питання: "Що?" Після цього обов'язково слід відповісти на питання: "Чому?", тобто довести його.

Номер слайду 25

Сформулюйте і прокоментуйте порушену проблему, поясність позицію автора, висловіть свою позицію, аргументуючи думку:«Що потребує більших зусиль: безкомпромісність і відчайдушна боротьба чи вміння пробачати і примирення з обставинами?» (На прикладі вчинків романтичних персонажів вивчених творів).

Номер слайду 26

Теза. Теза – відповідь на питання теми. Виділи тезу окремим кольором (на чернетці). Використовуй одні й ті ж фрази-маркери.

Номер слайду 27

Що називаємо тезою?Теза - це коротко сформульована провідна думка твору, правильність якої треба довести або спростувати. У тезі ми презентуємо гіпотезу висловлення проблеми чи проблем. УВАГА! Якщо мікротекст закінчується запитанням, то в тезі обов’язково слід дати відповідь на нього.

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Завдання учням Прочитайте мікротекст, за яким треба створити власне висловлення на ЗНО: Люди по-різному досягають життєвого успіху. Хтось готовий пожертвувати всім для того, щоб досягти мети свого життя, а для когось існує певна межа цих пожертв. Комусь допомагають друзі, рідні та близькі люди, а комусь не потрібна ця допомога. Вона може лише завадити. Дехто вважає, що життєвий успіх – це випадкове явище, яке залежить від звичайного везіння. Як Ви вважаєте: чи є життєвий успіх роботою рук самої людини?1. Прослухайте уривок тексту й скажіть, якою структурною частиною власного висловлення він є:«Поняття «успіх» для кожного різне: для одного – це кар’єра, для другого – сім’я, а для третього – творчість. У будь-якому разі, успіх – це позитивний наслідок продуктивної роботи». Я переконана, що життєвий успіх людини цілком залежить від неї самої.

Номер слайду 30

2. Прочитайте все власне висловлення й скажіть, чи наявні в ньому всі необхідні структурні частини. Доведіть. Я переконана, що життєвий успіх людини цілком залежить від неї самої. Саме поняття «успіх» для кожного різне: для одного – це кар’єра, для другого – сім’я, а для третього – творчість. У будь-якому разі, успіх – це позитивний наслідок продуктивної роботи. Кожного дня ми чогось навчаємося, наполегливо працюємо, долаємо різні перешкоди. Отриманий досвід допомагає нам удосконалитись, рішучіше й упевненіше йти до здійснення мети. І при цьому не слід чекати манни небесної, а крупинка за крупинкою збирати цю «манну» щоденною працею. Завдання учням

Номер слайду 31

Зразки народної творчості підтверджують, що законом життя є пряма залежність між працьовитістю людини та її успішністю. Такі приклади є в прислів’ях і приказках: «Терпіння і труд усе перетруть», «Під лежачий камінь вода не тече» та багато інших. Доводять це й проблеми, порушені в літературних творах, учинки й поведінка персонажів. Наприклад, пригадаймо Грицька з роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Усе, що цей бідний сирота мав, він заробив тяжкою працею своїх рук. Аргумент-2? Яскравим життєвим прикладом є успіх відомого бізнесмена й винахідника Стіва Джобса. Покинутий після народження рідними батьками, усиновлений звичайною сім’єю робітників, він своєю наполегливістю й працею створив одну з найбільших і найвагоміших корпорацій у світі. Отже, наведені мною аргументи та приклади лише частка доказів того, що успіх людини залежить від її працьовитості. Утім, і цього досить, щоб у цьому переконатися. Успіх не прийде до нас сам, – ми повинні йти до нього, долаючи перешкоди. Теза-А-1-П-1-В

Номер слайду 32

Перед тим, як формулювати тезу й аргументувати її,розгляньте Поради 1 і 2. Скористайтеся ними. Порада 1 Дотримуйтеся такого алгоритму формулювання тези:1. Уважно прочитайте й осмисліть мікротекст.2. Дайте відповідь на запитання, у якій стисло й лаконічно окресліть проблему (основну думку вашого висловлення). Це і буде тезою, яку далі аргументуватимете вдало дібраним доказовим матеріалом. Завдання учням

Номер слайду 33

Уважно перечитайте тезу, виділіть ключові моменти, щоб дібрати 2 доречні аргументи. Аргументація має бути переконливою та спиратися на такі рівні: логічність доказів і послідовність їх мовної презентації, доречність аргументів, їх конкретність, а не абстрактність, різноманітність. Аргумент 2 не повинен повторювати аргумент 1. Алгоритм формулювання аргументів:1. Уважно перечитайте сформульовану тезу.2. Вирішіть, які думки (мінімум дві) можуть довести істинність тези.3. Сформулюйте їх, чітко виокремивши.4. Перевірте, чи вони справді аргументують тезу. Не забувайте про вирази, потрібні для аргументації думки. Робота з воркбуком Порада 2

Номер слайду 34

Аргументи. Добери мінімум три аргументи. Відкинь найслабший. Додай натяки на аргументи в тезу.

Номер слайду 35

Номер слайду 36

аргументи до тези «На мою думку, ніхто не знає сили своїх здібностей, поки їх не випробує…»: «Свою думку я можу аргументувати так. По-перше, здібність – це здатність робити щось найкраще. По-друге, людина, яка не знає сили своїх здібностей, може багато працювати над собою й досягти визнання». Теза «Я вважаю, що німим учителем людини є книжка». Аргументи: «Які ж аргументи можуть бути запропоновані на користь моєї думки стосовно ролі книжки в житті людини?! Наведу декілька, як на мій погляд, найпереконливіших. По-перше, книгу цінували здавна. До нас дійшло досить багато цінних книг, які переписували в монастирях ченці. Ці творіння несуть до нас подих віків. По-друге, книга мовчить, але її безмовність може дати надзвичайно багато знань. І тому той, хто читає, він пізнає світ, себе». Наприклад,

Номер слайду 37

Номер слайду 38

Номер слайду 39

Номер слайду 40

Номер слайду 41

Приклади з реального життя

Номер слайду 42

Хочеш звучати переконливо – наводь факти.

Номер слайду 43

Приклади. Приклад із реального життя має містити факти.

Номер слайду 44

Номер слайду 45

Добір прикладів із літератури (інших видів мистецтва) і власного життя чи історії.

Номер слайду 46

найбільші проблеми для учасників тестування становлять підбір прикладів (як Прикладу 1, так і Прикладу 2) та формулювання висновку. УВАГА! Часто один і той же твір може бути джерелом переконливих прикладів до дуже різних тем. Подібна ж ситуація й з прикладами з історії, суспільно-політичного та власного життя. Головне – це тренування навичок інтерпретувати знані історичні або життєві події та ситуації як потенційне джерело прикладів. Досвід перевірки власних висловлень показав:

Номер слайду 47

1. Запропонуйте тезу +1 аргумент+1 прикладами з літератури чи інших видів мистецтв або а потім – історії чи власного життя. Прочитайте вголос. Обговоріть та поцінуйте приклади своїх товаришів. Людина щосекунди змінює свою планету, утверджується на ній. Прагнучи підкорити природу, ми не маємо часу замислитися про доцільність володарювання над нею. Чи потрібно людині шукати відповідь на питання про доцільність підкорення природи й володарювання над нею? Викладіть Ваш погляд на цю проблему. Завдання учням

Номер слайду 48

2. Під час виконання цього завдання скористайтеся порадами 1 і 2. Порада 1 У прикладі з літератури укажіть проблему, порушену у творі, художній образ, через який проблему розкрито, назву й автора твору, може бути наведено цитату. Якщо не знаєте жанру твору, то не наводьте його. Неправильне визначення жанру – це фактична помилка. Завдання учням

Номер слайду 49

1. Уважно перечитайте сформульовану тезу й аргументи. 2. Виберіть приклади з літератури чи інших видів мистецтва (кіно, мультиплікація, живопис, скульптура тощо) та з історії чи власного життя. 3. Приклади подавайте стисло, не переказуйте змісту твору, не аналізуйте докладно образи. 4. Перевірте, чи приклади справді стосуються тези й аргументів. 5. Не забувайте про обов’язкові вирази, потрібні для наведення прикладів. Порада 2 Щоб не сплутати аргументи з прикладами, пам’ятайте, що аргументи – це міркування, а приклади – це реальна дійсність чи факти. План дій для наведення прикладів:

Номер слайду 50

Теза: «Я вважаю, що життя – це гра, з якої людина ніколи не виходить переможцем…»Приклад 1: «Скарбниця нашої літератури дає багато прикладів щодо порушеної проблеми. У зв’язку з цим мені хочеться згадати твір Павла Загребельного «Я – Богдан». У ньому гетьман Війська Запорозького сповідується перед читачем. Звичайно, для нього життя було величезною грою та боротьбою, але й переможцем він не став, бо було Берестечко. Приклад 2: «Факти з історії, що в більшості визначних діячів України життя було таким, із якого вони не виходили переможцями. Наприклад, для Роксолани життя було грою й боротьбою за виживання, та вона була переможеною, коли бачила, як її діти боролися за право керувати Османською імперією». Зразок використання прикладів

Номер слайду 51

Прочитайте текст В. Шевчука. Структуруйте його, виділіть межі абзаців, виявіть мовні компоненти, що сприяють реалізації логічно-смислових рівнів будови висловлення при поділі на абзаци. Відсутність гармонії в душі – ознака недосконалості людини, неідеальності, навіть порочності. Людина порочна, невміла, невлаштована, роздратована, рознервована, лиха – це людина дисгармонійна; людина ж гармонійна – спокійна, мирна, працьовита, розумна, розважлива, вміла, задоволена, добра. Вона приносить у світ мир, а не заколот, вона гармонізує своє оточення. Але така людина не з`являється з нічого і не народжується, нею можна стати через довголітню і плідну працю – самовдосконалення. Недаремно в усі часи вважали, що людину бунтівну, невдоволену, лиху, сварливу, люту біси посіли, а спокійна й задоволена мудрість уважалася святістю. Складність завжди була в тому, що. Завдання учням

Номер слайду 52

людина часто живе в дисгармонійному світі, який постійно руйнує її духовні здобутки – ось чому вона приречена на дисгармонію та душевні муки. Складність також у тому, що вічні моральні приписи втратили силу, через що людині часто лишається одне: ізольованість від світу, втеча у мікросвіт, де вона так-сяк ще здолає втримати ті вічні моральні цінності. Ідеальний шлях, який указав Сковорода: знайди своє місце в житті, до якого маєш природженість, пильно стеж і керуй своїми вчинками, віддавайся любій праці, пізнавай своє добро і зло, задовольняйся тим, що маєш, відповідно до здібностей своїх та праці, вчи дітей своїх добру, шукай щастя своє не поза собою, а в собі – і ти будеш людиною гармонійною, тобто щасливою (В. Шевчук).

Номер слайду 53

Цей текст можна поділити на три абзаци, а саме: Відсутність гармонії в душі…Недаремно в усі часи…Ідеальний шлях… Кожен із абзаців містить відносно закінчену на смисловому рівні частину тексту. Перше речення запропонованого тексту можемо вважати тезою, (Відсутність гармонії в душі – ознака недосконалості людини, неідеальності, навіть порочності…), тому що в ньому міститься припущення гармонійності чи дисгармонійності в душі людини. Ця думка також указує на наслідки дисгармонійності, які автор доводить аргументами.

Номер слайду 54

Уважаємо, що речення з другого абзацу «Складність завжди була в тому, що людина часто живе в дисгармонійному світі, який постійно руйнує її духовні здобутки – ось чому вона приречена на дисгармонію та душевні муки» теж можна віднести до тези, бо його зміст указує на причини дисгармонійності людини, які пов’язані, наприклад, із недосконалістю світу. Аргументами виступають інші речення першого та другого абзаців. У них автор доводить думку, що фактори гармонійності чи дисгармонійності в душі людини залежать від внутрішнього світу й зовнішніх факторів. Висновком запропонованого тексту слід уважати слова Г. Сковороди про пошук людиною свого місця в житті і щастя. Цей висновок є логічним, виходячи із гіпотези автора про причини гармонії й дисгармонії в душі людини.

Номер слайду 55

Якщо брати текст В. Шевчука як зразок власного висловлення на ЗНО, то чи всі складові такого твору наявні в ньому?Ні, за вимогами до написання власного висловлення в аналізованому тексті відсутні приклади з мистецтва, власного досвіду чи історії, життя.2. Які ж твори ви запропонували б, щоб довести думку автора про гармонію чи дисгармонію в душі людини?Напевно, найбільш яскравим прикладом може бути герой роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного Чіпка. Вариниченко з дитинства був обділений увагою, турботою, любов’ю, спілкуванням із дітьми. Тому в дорослому житті не зміг чи не захотів стати кращим, відповідати добром на зло, урешті й сам став злочинцем. Тобто дисгармонія і в його душі призвела до аморального способу життя.Інші варіанти школярів. Завдання до тексту В. Шевчука

Номер слайду 56

3. Цей приклад ілюструє дисгармонію в душі, а можете навести приклад про прагнення до гармонії чи власне гармонію в душі людини?Звичайно. Це митець із новели М. Коцюбинського «Intermezzo». Він, утомлений, щоб віднайти сили, а відповідно поновити гармонію в душі, їде з міста на лоно природи. Митцеві це вдається зробити, і він, повний сил, знову повертається до роботи.Інші варіанти школярів. Завдання до тексту В. Шевчука

Номер слайду 57

4. А які приклади ви навели б з історії, суспільного життя, із власного життя до тези В. Шевчука?Їх дуже багато. Це може бути життєвий шлях багатьох як українських, так і зарубіжних письменників, музикантів, художників. Наприклад, того ж Г. Сковороди, Т. Шевченка, Л. Бетховена ... Щодо історичних осіб, то це життєвий шлях Ярослава Мудрого, Богдана Хмельницького, Симона Петлюри та інших.Інші варіанти школярів.5. Поширте запропонований текст прикладами з літератури чи інших видів мистецтва, історії чи власного життя. Завдання до тексту В. Шевчука

Номер слайду 58

3. Формулювання висновків, які б відповідали тезі. Логічність і послідовність викладу думок.

Номер слайду 59

Після висновку твір уже не може продовжуватися, навіть якщо пригадали ще якісь переконливі аргументи чи приклади. Це буде порушенням логіки й призведе до зниження оцінки за зміст. Висновок – це логічний підсумок, який повинен органічно випливати з аргументів і прикладів, тому він у деякій мірі може дублювати тезу. У цій частині твору треба звернути увагу на найголовніше, про що писали. Висновок – обов'язкова остання частина власного висловлення

Номер слайду 60

1. Закінчіть власне висловлення за мікротекстом: Людина щосекунди змінює свою планету, утверджується на ній. Прагнучи підкорити природу, ми не маємо часу замислитися про доцільність володарювання над нею. Чи потрібно людині шукати відповідь на питання про доцільність підкорення природи й володарювання над нею? Подумайте, підсумуйте все викладене вами й сформулюйте висновки до вашого твору так, щоб вони не суперечили тезі й аргументам, щоб дійсно підсумовували все написане. Завдання учням

Номер слайду 61

Порада 1 Заключна частина (висновок) повинна:бути короткою, але насиченою;органічно поєднуватися з попередніми частинами висловленого. У висновку має бути викладене особисте ставлення автора до твору, до проблеми, про яку він писав. Закінчення має бути викладене конкретно, без надмірного захоплення, мати чітко виражений підсумок усього написаного, відповідати, а не суперечити тезі, аргументам і прикладам. Під час написання висновків скористайтеся порадами 1 і 2.

Номер слайду 62

Порада 2 Висновок може складатися з одного чи двох – трьох речень. Перед тим, як написати його, ще раз уважно прочитайте тезу, аргументи й приклади. Скористайтеся також зразками висновків.

Номер слайду 63

1. Я переконана, що життя – це дорога до неба, нашої справжньої Вітчизни… – теза. Висновок: Можна навести чимало аргументів і прикладів на користь моєї позиції, але й запропоновані вище доводять, що на цій землі ми просто гості, а справжньою Вітчизною для наших душ стане небо, і яке місце в ньому буде нам відведено, залежить тільки від нас. 2. Я вважаю, що німим учителем людини є книжка… – теза. Висновок: Логіка моїх міркувань мене підводить до висновку, що книга – незамінна річ у нашому житті. Треба пам’ятати, що вона нам порадить і навчить нас. Читайте книги – вам відкриється світ. Зразки висновків

Номер слайду 64

3. На мою думку, будь-яке добро сховане у вдячності, як вогонь і світло в камінці… – теза. Висновок: Звичайно, багато можна наводити прикладів, але всі вони підводять нас до висновку, що добро треба творити, не сподіваючись на вдячність, бо нам заповідав Бог. Не варто про це забувати, тоді кожен прожитий день буде немарним. Зразки висновків

Номер слайду 65

Висновок. У висновку перекажи й тезу, й аргументи.

Номер слайду 66

Висновок. Останнє речення есе – найкрасивіше.

Номер слайду 67

«Якщо (не) робити Х, то світ стане Y» Х — твоя позиція щодо проблеми, поданої в темі).

Номер слайду 68

Прочитайте мікротекст, за яким слід створити власне висловлення. За всіх часів і в усіх народів найбільшим добром вважалася книга. Вона була і є другом і порадником, джерелом знань, хранителькою духовних надбань багатьох поколінь. А чи зараз, у сучасному світі, книга впливає на життя людей? Виконайте завдання:1. Прочитайте твір за цим мікротекстом. Пригадайте структуру власного висловлення й визначте всі його структурні елементи в запропонованому тексті. Запишіть їх у таблицю. Завдання учням. Теза Аргументи Приклад з літератури чи інших видів мистецтва. Приклад з історії чи власного життя. Висновок     

Номер слайду 69

На мою думку, книга активно впливає на життя людей. З її допомогою ми пізнаємо світ і себе в ньому, оскільки замислюємося над тим чи іншим питанням. Іноді, коли почуваєшся самотнім чи пригніченим, візьмеш до рук книгу – і вже маєш поряд друзів, які тебе розраджують. В. Сухомлинський мав рацію, коли писав: «Людина, для якої книжка уже в дитинстві стала такою необхідною, як скрипка для музиканта, як пензель для художника, ніколи не відчує себе обділеною, збіднілою, спустошеною». Мені пощастило поспілкуватися з багатьма людьми, які завдяки книгам змінили своє життя. У них вони знайшли для себе відповідь на питання: «Як же будувати своє майбутнє?»Завдання

Номер слайду 70

Наприклад, мій сусіда, шістнадцятирічний здоровань Андрій, бешкетник і хуліган, з яким не знали що робити ні батьки, ні вчителі, ні міліція, прочитав випадково казку «Котигорошко». Це сталося, коли старша сестра попросила догледіти її чотирирічного сина. І загорівся Андрій бажанням стати сильним, як той богатир. Записався до секції, кинув палити, бешкетувати. Мати юнака тепер на казку, як на ікону, молиться. Та й сама читати почала... Про велику любов до читання розповідає М. Стельмах у повісті «Щедрий вечір». Маючи потяг до книги, головний герой твору Михайлик «проковтнув» усі, які були в хаті-читальні, купував їх за насіння в хитрого Юхима. А коли хлопця записали до бібліотеки в Майдані-Трепівському, це стало найщасливішою подією в його житті. Під впливом прочитаного Михайлик ще в школі починає писати п'єси. Якби не та любов до книг, чи став би М. Стельмах письменником?

Номер слайду 71

Після написаного. Перечитай написане есе. Не бійся змінити тезу, аргументи й загальну логіку, якщо є на це потреба й час. Останній погляд на чернетку: перевір, чи є абзаци.

Номер слайду 72

Номер слайду 73

Важливі аспекти. Для дотримання структури необхідно правильно виділяти абзаци. Пам'ятати, що жанр есе в літературі неможливий без експресивності (емоційності) і художності (використання образотворчих засобів). Для цього краще вибирати прості, короткі речення, різні за інтонацією та метою висловлювання. Тире в безсполучникових і неповних конструкціях допоможе уникнути багатослівності.

Номер слайду 74

Як уникнути помилок Варто перечитати відомі есе злітератури, приклади яких будуть зразком для наслідування. Свобода жанру передбачає необмежену творчість, але недоліки в мові зведуть політ думки нанівець.

Номер слайду 75

Перевіряємо все, не тільки правопис. Читати потрібно вголос, щоб краще зрозуміти. Якщо мова спіткнулася - значить, зустрівся невдалий оборот, і його потрібно замінити. Не повинно бути двозначних виразів. 2. Доводимо вміло. Думка есе повинна бути яскравою, не менш цікавими мають бути ілюстрації, що підтверджують її. Тьмяність і непереконливість аргументів знижують рівень роботи.

Номер слайду 76

3. Забираємо зайве. Характерною помилкою є довгий вступ або докладний переказ твору, взятого як аргумент. Багатослівність розріджує думки. А зайві подробиці і відволікання збіднюють її.4. Говоримо коротко. Підготовка до есе по літературі полягає в тому, щоб навчитися писати короткими реченнями (це не означає простими). Довга синтаксична конструкція не дає ефекту емоційності. 5. Пишемо зрозуміло. Не потрібно показувати наукову ерудицію. Текст призначається читачеві-одному, в ньому не має бути незрозумілих слів, які потребують додаткового пояснення.

Номер слайду 77

Накресліть таблицю та впишіть до неї тезу й аргументи прослуханого власного висловлення. Завдання учням. Теза Аргументи Приклад з літератури чи інших видів мистецтва. Приклад з історії чи власного життя. Висновок     

Номер слайду 78

Скориставшись критеріями, оцініть зміст наведеного нижче власного висловлення. Свої думки обґрунтуйте. Природа – це невід’ємна частина нашого життя. Завдяки їй людство може існувати. Але зараз ми перестали цінувати навколишній світ і сприймаємо його як річ, що належить саме нам. Я підтримую думку, що люди повинні замислюватися над тим, чи є необхідністю підкорення природи і володарювання над нею. По-перше, із розвитком технологій та різних галузей науки для нас відкривається все більше нових можливостей, які роблять життя зручним та простішим. Але ціна, яку ми за це сплачуємо, надзвичайно велика: майже вичерпалися ресурси для існування, із кожним роком усе більше катастроф та аварій, через які страждає все живе, а наслідки всього цього прикро вражають. Завдання учням

Номер слайду 79

Яскравим прикладом є аварія на Чорнобильській АЕС, що сталася у 1986 році. Вибухнув четвертий реактор, що спричинило забруднення радіоактивними речовинами не тільки України, а й усієї Європи. Надзвичайно багато людей загинуло від опромінення, територія біля ЧАЕС вважається мертвою зоною. Це змушує нас замислитися, наскільки страшними можуть бути наслідки, здавалося б, однієї аварії. По-друге, природа – це гармонійне ідеальне поєднання всього живого. Це окреме царство, яке спокійно може існувати і без нас. Втручаючись у цей світ і використовуючи все на свою користь, ми поступово руйнуємо його. Люди розуміють, що таке природа, але не всі мають з нею духовну єдність, не всі розуміють, що потрібно бережливо ставитися до кожного деревця, адже ми не маємо права знищувати або псувати те, чого не створювали.

Номер слайду 80

Гармонія природи відкривається для нас у драмі-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня». Образ Мавки є прекрасним прикладом того, наскільки тонко можна розуміти кожну рослинку, тваринку і все, що нас оточує. Вона доводить нам, що заволодіти природою не зможе ніхто, треба лише ставитися до неї з повагою адже ми завдячуємо їй власним життям. Отже, усе живе, що нас оточує – це окремий світ, втручання в який призводить до серйозних наслідків. Підкорити природу неможливо, тому треба приймати те, що дає нам життя, і навіть якщо ми використовуємо все у власних цілях, завжди потрібно пам’ятати, що немає нічого кращого, ніж гармонійне співіснування людини і природи.

Номер слайду 81

Прочитайте подані теми (мікротексти) і розпочніть написання власних висловлень. Сформулюйте тези та аргументи. Тема 1. У наш час багато українців намагаються знайти роботу за кордоном або вступити до іноземного вищого навчального закладу. Водночас не всі мають намір повернутися на Батьківщину. Висловіть своє ставлення до цієї проблеми. Тема 2.Існує думка, що з двох друзів один часто використовує іншого, «дозволяючи» із собою дружити. Яке місце, на Вашу думку, дружба посідає в нашому житті, і як мають будуватися дружні стосунки? Домашнє завдання

Номер слайду 82

Сформулюйте і прокоментуйте порушену проблему, поясність позицію автора, висловіть свою позицію, аргументуючи думку:«Що потребує більших зусиль: безкомпромісність і відчайдушна боротьба чи вміння пробачати і примирення з обставинами?» (На прикладі вчинків романтичних персонажів вивчених творів).

Номер слайду 83

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Коняхіна Наталія Іванівна
    Дякую! Дуже змістовний матеріал.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Чигілейчик Жанна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ладягіна Валентина Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Бєляєва Вікторія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Литвин Оксана Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
pptx
До підручника
Українська мова (академічний, профільний рівень) 11 клас (Шелехова Г.Т., Бондаренко Н.В., Новосьолова В.І.)
Додано
21 квітня 2021
Переглядів
58544
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку