Урок "Архітектура. Скульптура. Графіка. Живопис."

Про матеріал

У розробці розкриті поняття та особливості архітектури, скульптури, живопису та графіки. У ході проведення даного уроку можна розвивати уміння учнів розрізняти види мистецтва та виховувати позитивне ставлення до мистецьких цінностей.

Перегляд файлу

Тема 2: Архітектура. Скульптура. Графіка. Живопис.

 

Мета уроку:

Ознайомити учнів із поняттями та особливостями архітектури, скульптури, живопису та графіки. Формувати інтерес до видів мистецтва. Розвивати уміння розрізняти види мистецтва. Виховувати позитивне ставлення до мистецьких цінностей. Коригувати мовленнєві недоліки.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Обладнання: ілюстративний матеріал творів архітектури, скульптури, живопису та графіки різних стилів та епох.

 

Основні поняття для засвоєння: архітектура, скульптура, графіка, живопис.

 

Хід уроку

 

I. Організаційний момент

 

II. Активізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності

– Які види мистецтва Вам відомі?

 ( Діти дають відповідь).

– Сьогодні ми з Вами розглянемо більш детально архітектуру, скульптуру, графіку та живопис.

 

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь вчителя з підкріпленням шляхом демонстрації ілюстративного матеріалу.

1) Архітектура – мистецтво проектування, зведення та художнього оздоблення споруд, що формують просторове середовище для життя й діяльності людини. Архітектурою називають також окремі будівлі та їх ансамблі, площі й проспекти, парки і стадіони, селища й цілі міста. Засобами художньої виразності архітектури є форма (зовнішній вигляд об’єкта), композиція (сукупність складових частин, найважливіших елементів), пропорції (співвідношення складових частин між собою), ритм (чергування композиційних елементів), фактура (характер поверхні, використані матеріали), колір і декор фасадів та архітектурної форми в цілому. Споруди, яким притаманна художньо-образна форма, називають творами архітектури, або шедеврами зодчества. Вони привертають до себе увагу красою, довершеністю, надовго запам’ятовуються. Пам’ятки архітектури охороняються законами кожної держави.

Кращі за своєю архітектурою будинки й ансамблі запам'ятовуються як символи країн і міст. Усьому світу відомі, наприклад, Ейфелева вежа в Парижі, древній Акрополь в Афінах...

Людей, що їх створюють, називають архітекторами (у перекладі з грецького «архітектор» – «головний будівельник»).

 

Розрізняють три основних види архітектури:

  •     архітектура об'ємних споруд (житлові будинки, суспільні будинки – школи, театри, стадіони, магазини, промислові споруди – заводи, фабрики, електростанції, ін.);
  •     ландшафтна архітектура – пов'язана з організацією садово-паркового простору (міські сквери, бульвари і парки з «малою» архітектурою – альтанками, містками, фонтанами, сходами);
  •     містобудування – створення нових міст і селищ, реконструкція старих міських районів.

 

Кожна споруда завдяки творчому пошуку зодчого має свої індивідуальні риси, а тому по-різному  впливає на наші почуття.  Одна має урочистий, святковий вигляд, інша - строгий,  третя - ліричний, інтимний і т.п.

Стиль в архітектурі – поєднання образної системи, засобів художньої виразності. Що є характерними для мистецтва певного періоду.

           Виділяють: античний стиль; романський стиль; готичний стиль; стиль ренесанс; стиль бароко; стиль класицизму; ампір; конструктивізм.

 

2) Скульптура – вид мистецтва, який  відображає світ в об'ємних формах.  Слово «скульптура» спочатку означало висікання, вирубання фігур з твердого матеріалу. Згодом, цим поняттям стали називати  твори зроблені за допомогою ліплення. Об’єктом зображення в скульптурі є людина, тварина, неживий предмет.

           За жанрами скульптура розділяється на портретну, жанрову (побутову, де відтворюються різні побутові сцени), анімалістичну (зображення тварин), історичну (портрети історичних облич, історичні сцени). За формою зображення розрізняють скульптуру круглу, тобто тривимірну, що допускає обхід і сприйняття з усіх боків (вимір по висоті, ширині і товщині), і рельєф – скульптуру на площині, виконану із застосуванням перспективних скорочень, що розглядається  лише попереду.

У залежності від призначення скульптуру розрізняють на: монументальну станкову; декоративну; малих форм.

Монументальна скульптура розміщується в громадських місцях, в інтер’єрах громадських установ; відрізняється величністю, вагомим ідейним змістом та має узагальнені форми (пам'ятники, монументи). Пам'ятники зводяться на віки,  тому при їх створенні використовують найміцніші матеріали: бронзу, граніт, мармур, бетон, сталі.

Станкова скульптура створюється на верстаті. Вона не залежить від оточення, носить камерний характер, розміщується в залах виставок; у зображенні увага зосереджується на тонких нюансах, русі, що відображає внутрішній світ людини та враження художника. Її найвідоміші види – статуя, портрет, анімалістика (зображення тварин). Статуя звичайно зображує людину в повний зріст, що в ідеалі  робить враження життєвості, легкості, волі. Скульптурна група поєднує кілька фігур, пов'язаних художнім задумом і сюжетом. Погруддя – це зазвичай портретне, погрудне зображення.

Декоративна скульптура – це статуї, рельєфи, ліпні прикраси, надбрамні герби, які встановлюють в інтер'єрах і зовнішніх нішах будинків, у парках, садах.

Скульптура малих форм – невеликі скульптурні зображення з фігурками тварин, статуетками якими можна прикрасити житловий інтер'єр. Улюблені матеріали дрібної пластики – кістка, порцеляна, фаянс, срібло, коштовні породи каменю, скло, усі види кераміки. Найбільший розвиток скульптура малих форм одержала у фарфорі та фаянсі. Скульптурою малих форм стали твори І. С. Ефимова «Кішки на кулі».

Будь-яка скульптура, яка вимагає складної техніки виконання, як правило, виконується спочатку в глині, оскільки вона більш пластична і недорога.

 

3) Графіка – це малюнок; мистецтво лінійне, строге, засноване на сполученні чорного і білого, причому білим є сам папір, а чорним –  олівець,  вугілля чи інший «сухий» барвний матеріал. З графікою людина зустрічається протягом усього життя. Малюнки і гравюри, що є самостійними творами мистецтва, шрифт у книзі, на плакаті, книжкові ілюстрації, плакати, поштові марки, журнальні ілюстрації, газетні карикатури, упаковки для різноманітних товарів, етикетки, театральні афіші, кіноафіші, дорожні і товарні знаки, навіть ділові бланки установ — усе це витвори станкової і прикладної графіки.

Основними виражальними засобами в графіці є – лінія, пляма, тон.

Відомі два основних різновиди графіки: станкова та тиражна.

Станкова або оригінальна графіка це – малюнок, рисунок, силует. Найбільший французький графік О.Домье створював гротескні малюнки, сатиричні карикатури на буржуа та міщан. 

Силует – плоска форма предмета або спорудження, що упізнається по контуру. Силуети, перші графічні роботи, стали робити тушшю на світлому фоні або білими фарбами на темному фоні.

До тиражної графіки відносять: книжкову, плакатну, промислову.

 

4) Живопис – вид зображального мистецтва, твори якого виникають за допомогою фарб, які наносяться на будь-яку тверду поверхню.

Виразні засоби живопису –  колір, малюнок, світлотінь, виразність мазків, фактури та композиції, що дозволяє виконувати на площині кольорове багатство, об’ємність предмета,  якісну матеріальну різноманітність, простір, глибину та кольорово-повітряне середовище.

 

В залежності від способу втілення ідейного задуму в живописі, як і в скульптурі,  існують поняття станкового та монументального твору.

Монументальний живопис прикрашає стіни, перекриття будівель, внутрішні приміщення (фреска, мозаїка, вітраж, графіті тощо).

Станковий живопис. Картини пишуть на особливому верстаті – мольберті.

У  залежності від того, що зображує той чи інший добуток живопису, розрізняють жанри: історичний, батальний, портрет, пейзаж, інтер'єр, побутовий, натюрморт та ін. В пейзажі ми бачимо картини природи, в портреті – зображення людини, в батальному – військові сцени, в побутовому – повсякденне життя, історичний жанр розповідає про події минулого. У творах натюрморта зображуються навколишні речі – предмети побуту, їжа, квіти, плоди тощо.

 

2. Домашнє завдання "Скульптура малих форм"

Мета: створення скульптури малих форм власними руками.

Створити скульптуру малих форм за допомогою ліплення:

  • Вибір образу, ідеї майбутнього виробу;
  • Підбір потрібних інструментів (пластилін, дошка);
  • Ліплення скульптури малих форм;
  • Назва виробу.

Захист виробу:

1) Назвати вид мистецтва, до якого можна віднести виріб;

2) Представити скульптуру малих форм (оголосити назву, ідею, де можна застосувати).

 

ІV. Підсумок уроку

Продовжити речення:

Я сьогодні вивчив...

– Мені сподобалося / не сподобалося...

 

 

 

 

 


Похожее изображение

 

Собор Паризької Богоматері, Франція

 

Картинки по запросу пізанська вежа

 

Пізанська вежа, Італія


Картинки по запросу андріївська церква

Андріївська церква, Україна (Київ)

 

Картинки по запросу палац розумовського в батурині фото

Палац гетьмана К.Розумовського, Україна (Батурин)


Похожее изображение

Батьківщина-мати, Україна (Київ)

Монументальна скульптура

Похожее изображение

Бюст Венера

Станкова скульптура

Похожее изображение

Житловий будинок, м. Київ

Декоративна скульптура

Картинки по запросу скульптура малих форм

Картинки по запросу графіка силует

Графіка, силует

Картинки по запросу графіка малюнок

Графіка В. Коломойця, олівці й туш


Картинки по запросу живопис станковий

Станковий живопис

 

Картинки по запросу монументальний станковий

Монументальний живопис

Домашнє завдання "Скульптура малих форм"

Мета: створення скульптури малих форм власними руками.

Створити скульптуру малих форм за допомогою ліплення:

  • Вибір образу, ідеї майбутнього виробу;
  • Підбір потрібних інструментів (пластилін, дошка);
  • Ліплення скульптури малих форм;
  • Назва виробу.

Захист виробу:

1) Назвати вид мистецтва, до якого можна віднести виріб;

2) Представити скульптуру малих форм (оголосити назву, ідею, де можна застосувати).

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Мистецтво, Розробки уроків
Інкл
Додано
4 січня 2023
Переглядів
927
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку