Тема 4. Художня фотографія.
Мета: Поглибити знання учнів про художню фотографію. Розвивати вміння просторово уявляти майбутню фотографію, аналізуючи й розміряючи конкретні форми. Виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу.
Обладнання: фотоапарат, комп'ютер, ілюстративний матеріал.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань вмінь та навичок.
Хід уроку
І. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів.
1. Пригадайте й назвіть різновиди декоративно-ужиткового мистецтва?
2. Що ви виготовили або оформили власноруч?
3. Зазначте види декоративно-ужиткового мистецтва, поширені у вашому краї?
4. Чи хотілося б вам опанувати якийсь із них у майбутньому? Розкажіть про це.
III. Мотивація навчальної діяльності
Фотомистецтво полягає у створенні художньої фотографії, що, з одного боку, свідчить про його приналежність до пластичних мистецтв, з іншого – до так званих «технічних». У часи зародження фотографії побутувала думка, що мистецтвом може бути лише рукотворний твір. Зображення дійсності, отримане за допомогою технічних методів, не могло навіть претендувати на подібний статус. І хоча вже перші фотографи, які тяжіли до художності зображення, виявляли неабияку композиційну винахідливість у відображенні реальності, фотографію тривалий час не включали до кола мистецтв.
IV. Вивчення нового матеріалу
Цікаво, що всі сучасні види «технічних мистецтв» (фотографія, кіно і телебачення) від початку існування вважали всього лишень кумедними розвагами, згодом – технічними засобами передавання інформації, і, зрештою, тільки у процесі творення новітньої художньої мови відбувся перехід на мистецький рівень.
Художня фотографія відрізняється від інших творів фотомистецтва тим, що не прагне об'єктивно відтворювати дійсність, а фіксує сцени, спеціально обрані або організовані для фотографування, з метою втілення художнього задуму. Мистецька фотографія може бути досить віддаленою від натури або ж, навпаки, – передавати її з документальною точністю.
Аналіз історії візуальної мови фотографії дає підстави для виокремлення кількох періодів її розвитку. Спочатку фотографи віддавали перевагу монументальним нерухомим об'єктам (горам, будинкам). Створюючи портрети, вони примушували моделей застигати в одній позі, через це зображувані люди на старих знімках напружені й неприродно зосереджені. Наступний період пов'язаний з появою нової технології, яка розширила можливості відображення об'єктів дійсності. Майстри воліли зробити об'єктом зйомки весь навколишній світ.
Винахідниками фотографії є французи Жозеф Нісефор Ньєпс і ЛуїДагєр та англієць Фокс Тальбот. Кольорова фотографія виникла в кінці XIX ст.
Фотомитець здатний виразити власне ставлення до зображуваного на знімку за допомогою таких засобів, як ракурс зйомки, розподіл світла, світлотінь, передати своєрідність і неповторність природи завдяки правильному вибору миті зйомки тощо. Техніка фотознімання полегшує і спрощує пошук бажаного під ображення дійсності.
Технічні засоби фотографії звели до мінімуму витрати людських зусиль для отримання достовірного зображення: нині будь-хто за бажанням може фіксувати обраний об'єкт.
Фото-композиція передбачає гармонійне розташування об'єктів, що знімаються; при цьому основний об'єкт, елементи переднього плану і тла розташовуються відповідно до вимог візуальної гармонії.
Фотомайстер повинен бути наділений багатьма якостями: він має бути психологом, щоб осягнути характер портретованого, вловити мить його найвищого саморозкриття, самовираження – у позі, міміці, виразі обличчя; повинен володіти хистом визначати тло і ракурс знімка, щоб найповніше розкрити внутрішній світ моделі та своє ставлення до портретованого.
У сучасній фотографії розрізняють такі напрями: етнографічно-соціологічний, репортажний, плакатно-рекламний, художньо-конструктивний, декоративний, символічний, імпресіоністичний. Вони не виключають один одного, і часто фотохудожник працює одразу в кількох напрямах.
У Нью-Йорку засновано Міжнародний центр фотографії (1966 р.); у бельгійському Антверпені є музей фотомистецтва; французький Арль щорічно стає місцем проведення літнього фестивалю фотографії.
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання (колективно).
Підготуйте віртуальну виставку художньої фотографії на тему "Один день з життя нашої школи".
1