Арт-терапевтичне заняття «Дозволь собі бути щасливим»

Про матеріал
У роботі подано стислий теоретичний огляд технологій арт-терапії та їх використання в роботі працівника закладу освіти. Технологія психокорекційної та розвивальної роботи Salt-арт, сприяє набуттю нових навичок взаємодії і рефлексії, саморозуміння і самоприйняття, а також прийняття і розуміння інших людей. Запропоновану техніку доцільно впроваджувати в навчально-виховному процесі педагогам, вихователям груп продовженого дня, практичним психологам як самостійні і як додаткові до інших видів роботи засоби.
Перегляд файлу

ВІДДІЛ ОСВІТИ ПОКРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

АСОЦАЦІЯ ПСИХОЛОГІВ

 

Інтерактивна виставка

«Педагогічні діалогові вікна»

       

Вікно № 6.

 «Психологічний супровід

учасників освітнього процесу»

 

Використання арт – терапевтичних технологій в освітньому просторі

Воркшоп «Дозволь собі бути щасливим!»

(робота з кольоровою сіллю)

 

                                                 

                                                   Підготували:

                                                   Кочетова К.С, практичний психолог

                                                   загальноосвітньої шкли  І-ІІІ ступенів №12                                   

                                                  

 

 

 

 

 

м. Покровськ, 2016

Воркшоп «Дозволь собі бути щасливим» (робота з кольоровою сіллю)/ Кочетова К.С, Шпомер С.М, м. Покровськ, 2016 р. - 8 с.

 

 

 

 

 

У роботі подано стислий теоретичний огляд технологій арт-терапії та їх використання в роботі працівника закладу освіти. Автори призентують технологію психокорекційної та розвивальної роботи Salt-арт,  яка  сприяє набуттю нових навичок взаємодії і рефлексії, саморозуміння і самоприйняття, а також прийняття і розуміння інших людей.

Аналіз теоретичних підходів групової та індивідуальної роботи з  кольоровою сіллю супроводжується виконанням практичної вправи.

  Запропоновану техніку доцільно впроваджувати в навчально-виховному процесі педагогам, вихователям груп продовженого дня, практичним психологам як самостійні і як додаткові до інших видів роботи засоби.

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Практичним психологам для використання в роботі

© Кочетова К.С.

 

Воркшоп «Дозволь собі бути щасливим».

 

Мета: активізація процесу самопізнання педагогів, формування позитивної Я-концепції, професійних якостей, навичок зняття психоемоційної напруги.    

Завдання:

  1. Створення  благоприємних умов для творчого самопізнання.
  2. Зняття стану внутрішнього напруження.
  3. Формування позитивного відношення до себе та оточуючих.
  4. Розширення уявлень про сучасні арт-терапевтичні  методи таздоров’язбережувальні технології  роботи з обдарованими учнями.
  5. Саморозкриття учасників заняття, створення умов для прояву  творчих, професійних і особистісних якостей.
  6. Профілактика синдрому емоційного вигоряння педагогів .

 

Використана арт – терапевтична технологія: Salt-арт (робота з кольоровою сіллю).

Категорія учасників: педагоги, практичні психологи.

Необхідний інструментарій: мультимедійна дошка, презентація «Salt-арт –  інноваційна технологія  роботи з кольоровою сіллю», склянки, сіль, кольорова крейда, матеріали для декору поробки (стрічки, бусини, паперові квіти, гофрований папір), фломастери, аркуші паперу для воронок і фарбування солі, дерев’яні шпажки, пластикові ложки, музичне супроводження.

План

  1. Знайомство. (3 хвилини). Привітання учасників воркшопу. Оголошення теми зустрічі.
  2. Активізуюча вправа  «Апельсин» ( 3 хвилини)
  3. Інформаційне повідомлення. Презентація техніки Salt-арт (мультимедійна презентація). (5 хвилин)
  4. Арт-терапевтична вправа «Склянка радощів» (15 хвилин).
  5. Обговорення результатів роботи. Презентація власних поробок         (5 хвилин).
  6. Вправа «Аплодисменти» .

 

 

Хід воркшопа.

 

1.Добрий день шановні колеги! Ми вітаємо вас на нашому воркшопі «Дозволь собі бути щасливим». Щастя – це те,чого так чи інакше бажає кожна людина. Намагатися бути щасливіше не тільки можна, але й потрібно обов’язково! Позитивні емоції, розвиток свого ресурсного стану допомагають відчувати себе краще, піднімають настрій та самовідчуття. На сьогоднішній зустрічі ми дізнаємося про способи збереження психологічного здоров’я,  та спробуємо відчути свій внутрішній стан та підвищити відчуття щастя.

 

2. Вправа «Апельсин»

Мета: активізація комунікації та стимуляція продуктивного спілкування учасників заняття.

Хід вправи: передаючи апельсин по ланцюжку, сказати сусідньому учаснику «добридень», не повторюючи інтонацію і манеру всіх попередніх ланок ланцюжка.

3. Інформаційне повідомлення.

Емоційний стан учасників освітнього процесу викликає сьогодні серйозне занепокоєння. У дітей відмічається висока тривожність, часті прояви загальної апатії, або навпаки, підвищена чутливість та агресивність. У дорослих (педагоги, батьки) спостерігається роздратованість на незначні, дрібні події; переживання негативних емоцій, почуття несвідомої стурбованості, депресивні стани. Все це призводить до того, що на сьогоднішній день необхідно шукати нові засоби психолого-педагогічної підтримки, попередження виникнення негативних емоцій в учасників навчально-виховного процесу.

  У якості інструмента для забезпечення емоційного благополуччя і психолого-педагогічної підтримки учасників освітнього процесу останнім часом широко використовуються різноманітні арт-терапевтичні техніки. 

           Арт-терапія – це один із методів, який використовує можливості мистецтва для досягнення позитивних змін в інтелектуальному, соціальному, емоційному та особистісному розвитку людини.  Використання технологій арт-терапії в роботі працівника закладу освіти  сприяє набуттю нових навичок взаємодії і рефлексії, саморозуміння і самоприйняття, а також прийняття і розуміння інших людей.  Творчі методи роботи з дітьми і дорослими це безпечний засіб розрядки негативних емоцій. Підвищує адаптаційні здібності людини до нових умов та повсякденного життя. Знижує втому, негативні емоційні стани і їх прояви, пов’язані з навчанням у дітей, роботою у педагогів і вихованням у дорослих.   

 Сучасна арт-терапія включає в себе багато напрямів: ізотерапія, музикотерапія, казкотерапія, бібліотерапія, фототерапія, глинотерапія, лялькотерапія, мандалатерапія, пісочна терапія та багато інших.  Можливості роботи із сипучими матеріалами постійно розширюються, набувають різноманітних модифікацій  і форм.

Salt-арт – це авторська інноваційна техніка, основним інструментом якої є власноруч пофарбована сіль. Відмінність даної технології від ігрових, юнгіанських підходів до роботи з сипучими субстанціями (пісок, кольоровий пісок, кінестетичний пісок, опилки, манна крупа, глини) полягає у невикористанні в роботі додаткових іграшок. Зручною є робота на діадних (здвоєних) тацях. 

Salt-арт, як і інші техніки арт-терапії, основується на вільному самовираженні й не направлений на результат, який має художню цінність. Робота із кольоровою сіллю дозволяє зняти м’язові зажими, знизити тривожність, виплеснути емоції, побороти страх. Розвиваючий потенціал даної техніки полягає у розвитку пізнавальних процесів,  комунікативних навичок, фантазії та творчих здібностей, дрібної моторики та координації рухів, формуванні емоційної стійкості, розширенні світогляду і загальної обізнаності.

Форми занять: індивідуальні та групові. Структура заняття містить дві частини: невербальну, творчу, неструктуровану і вербальну, апперцептивну (вона передбачає словесне проговорювання, а також інтерпретацію створених об’єктів та асоціацій, які виникли). При цьому перша частина становить приблизно 70 % часу. Головне не навчити дитину малювати чи виготовляти якусь поробку, а дати вихід творчій енергії, озброїти одним з доступних ти приємних способів зняття емоційної напруги.

 

Застосування арт-техніки в роботі з учнями (презентація PowerPoint)

НАСИПНА МАНДАЛА

Мета: зниження рівня емоційної напруги,тривожності; концентрація уваги, розвиток творчого потенціалу, активізація внутрішніх ресурсів.

КАРТИНА

Мета: розвиток творчості,уяви,моторики,сенсорного сприйняття.

 ПРЕС-ПАП`Є

Мета: сприяння розвитку художніх здібностей і підвищенню самооцінки. Концентрація на особистих відчуттях і почуттях.

Результативність технології : зменшується почуття тривоги,знижується зайва агресивність; з'являється відчуття власної значущості, підвищується самооцінка;підвищується активність і самостійність кожної дитини;  створюється комфортний психологічний клімат: доброзичливість, відкритість, відвертість; формується вміння слухати і приймати чужу точку зору; вміння висловлювати свою точку зору.

4.Практичне опанування технік роботи з кольоровою сіллю. Арт-терапевтична вправа «Склянка радощів» (15 хвилин).

     Запрошуємо вас до творчої майстерні (учасники воркшопу розташовуються за столом, на якому приготовані необхідні для роботи матеріали). Ви помітили, що на столах розташована сіль. Зараз ми спробуємо сіль життя перетворити  на радість.

  Декілька хвилин я пропоную вам побути наодинці з собою і прислухатися до своїх відчуттів. Запитайте себе «Що я зараз відчуваю, переживаю, які кольори наповнюють мене як особистість?» Можете на хвилинку заплющити очі, для того, щоб прислухатися до себе. Зосередьтеся на декілька секунд на цих питаннях і вирішіть за допомогою яких кольорів ви змогли б відобразити свій внутрішній стан. Відкрийте очі. Зараз ми будемо створювати палітру вашого настрою.

Перед вами сіль і кольорова крейда. Насипаємо небагато солі на аркуш і починаємо її фарбувати крейдою. Виготовляємо кольорову сіль обраних вами кольорів. Висипаємо почергово у склянку доти, поки не заповнимо ємність веселкового настрою.

Робити це слід охайно, щоб шари не змішувалися. Зручніше скористатися паперовою воронкою. Можна за допомогою дротини або дерев’яної шпажки спробувати зробити  малюнок. Приблизно так із піску створюють свої шедеври єгипетські майстри.

(Виконання вправи під музичне супроводження).

Закриваємо скляночку кришкою. Декоруємо на свій смак. «склянка радощів» готова! Продемонструйте свій шедевр.

5. Обговорення результатів роботи. Презентація власних поробок.        

Запитання для обговорення.

Подивіться на веселку у вашій скляночці уважно і скажіть, що приходить вам на думку (асоціації)?  Чи  має це щось спільне з вашими відчуттями і внутрішнім станом?

Висновок: у вас чудово це вийшло. Важко буває зрозуміти, тим більше висловити (словами) все, що відчуваєш – зате більш легко виразити у творчості. До того ж це знімає психічне напруження, яке накопичується у кожного з нас; допомагає заспокоїтися і зосередитися. За допомогою прозорого містка ми з’єднали світ фантазії і світ реальності.

 6. Вправа «Аплодисменти»

Ми з вами добре попрацювали. На завершення я пропоную уявити на одній долоні посмішку, на іншій – радість. А щоб вони не втекли від нас, їх треба міцно-преміцно поєднати в аплодисменти.

  До нових зустрічей!

 

 

 

 


 

Літературні джерела:

  1.               Алексеева М.Ю. Практическое применение элементов арт-терапии в работе учителя. -  М., 2003
  2.               Бурно М.Е. Терапия творческим самовыражением. -  М., 1989
  3.               Киселева М.В. Арт-терапия в работе с детьми: руководство для детских психологов, педагогов, вчачей и специалистов, работающих с детьми. – СПб.: Речь. – 2007
  4.               Киселева М.В. Арт-терепия в работе с детьми. -  СПб.:  Речь, 2008
  5.               Копытин А.И., Свистовская Е.Е. Арт - терапия детей и подростков. М.: Когито - Центр, 2007
  6.   Штейнхардт Л. Юнгианская песочная психотерапия. СПб.: Питер, 2001.
  7.   Яценко Т. С. Психологічні основи групової психокорекції. К.: Либідь, 1996.
  8.   Копытин А. И. Системная арт-терапия. СПб.: Питер, 2001.
  9.   http://psiholog442.blogspot.ru/2013/12/blog-post_12.html
  10. http://www.maam.ru/detskijsad/ispolzovanie-metoda-nasypnoi-mandaly-s-detmi-i-vzroslymi.html
  11. http://www.liveinternet.ru/users/5134073/post344625547
  12. http://www.supermasterclass.ru/butylki-s-solyu-cvetnaya-nasypushka/
  13. http://festival.1september.ru/articles/212738/

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Велика Тетяна Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
27 жовтня 2020
Переглядів
5471
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку