Н О Р М А Т И В Н О - П Р А В О В А Б А З А
¨ Посада “Асистент вчителя інклюзивного навчання” внесений у Державний Класифікатор професій за ініціативи Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України (Наказ Держспоживстандарту № 327 від 28.07.2010).
¨ Посада асистента вчителя передбачена “Типовими штатними нормативами загальноосвітніх навчальних закладів”, затвердженими Наказом МОН України № 1205 від 06.12.2010 р., зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 22.12.2010 р. за № 1308/18603.
¨ Посада “Асистент вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним та інтегрованим навчанням” внесена у Перелік посад педагогічних та науково-педагогічних працівників” Постанова Кабінету Міністрів України від 18.07.2012 р. “Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 18.07.2012 р. “”Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів
України № 346 від 14.04.1997 р. № 963 від
14.06.2000 р.”
¨ Лист МОН України № 1/9-529 від 26.07.2012 р. “Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання ”
¨ Лист МОН України № 1/9-384 від 18.05.2012 р. “Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах”
¨ Наказ МОН № 1224 від 09.12.2010 р. “Про затвердження Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах”.
¨ Наказ МОН № 912 від 01.10.2010 р. “Концепція розвитку інклюзивного навчання” Постанова Кабінету Міністрів України № 872 від 15.08.2011 р. “Про Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах ”
¨ Наказ МОН №1/9-245 від 02.04.2012 р.“Щодо одержання документа про освіту учнями з особливими потребами у загальноосвітніх навчальних закладах”
¨ Наказ МОН № 214 від 03.03.2016 “Про затвердження плану заходів МОН з виконання дій з реалізації Національної стратегії на період до
2020 року”
¨ Лист МОН № 1/9-1 від 02.01.2013 р.“Про
визначення завдань працівників психологічноу
служби системи освіти в умовах інклюзивного навчання”
¨ Лист МОН № 1/9-539 від 08.08.2013 р.“Про організаційно-методичні засади забезпечення права Асистент вчителя/ на освіту дітям з особливими освітніми потребами”
-Журнал спостережень за дитиною асистента вчителя/ вихователя.
-Графік роботи асистента вчителя/вихователя, затверджений керівником закладу.
-Річний план роботи асистента вчителя/вихователя. ОСНОВНІ ФУНКЦІЇ
-Посадова інструкція. ПОСАДОВІ ОБОВ’ЯЗКИ
-Ксерокопію висновку про комплексну психолого- НОРМАТИВНО-ПРАВОВА педагогічну оцінку розвитку дитини ІРЦ (додається до БАЗА ДІЯЛЬНОСТІ заяви батьками);
-Ксерокопію наказу про організацію інклюзивного ДОКУМЕНТАЦІЯ навчання в закладі (виданий до 5 вересня н. р.); -Ксерокопію наказу про створення команди психологопедагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі (Наказ МОН від 08.06.2018 № 609 «Про затвердження Примірного положення про команду психолого-супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти»);
-Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі (Наказ МОН від 08.06.2018 № 609 «Про затвердження Примірного положення про команду психолого-супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти»);
-Індивідуальна програма розвитку (Постанова КМУ № 872 від 15.08.2011 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах (зі змінами)») -ндивідуальний навчальний план (входить до індивідуальної програми розвитку) (Постанова КМУ № 872 від 15.08.2011 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх
навчальних закладах (зі змінами)») -Портфоліо учня (Постанова КМУ № 872 від 15.08.2011 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах (зі змінами)»)
АСИСТЕНТ– В ІД Л АТ. A S S ISTE N S A S S IST EN T IS –
П РИ С УТ Н І Й, П ОМ І Ч НИ К )
Асистент вчителя – це педагогічний працівник, що призначається на посаду керівником закладу освіти, має педагогічну освіту та забезпечує особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу.
Асистент вихователя підтримує вихователя в роботі з усіма вихованцями в групі з інклюзивним навчанням, забезпечуючи особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами, бере участь у розробці та виконанні ІПР дитини. Асистент учня (дитини) – не педагогічний працівник, що супроводжує учня і не втручається в освітній процес.
Асистенту вчителя не варто:
Оцінювати навчальні результати учнів.
Самостійно планувати навчальний процес.
Самостійно вести урок.
Звітувати перед батьками про успішність учнів.
Вносити зміни до навчальних завдань без попереднього консультування з вчителем.
Самостійно відбирати навчальний матеріал або методи викладання.
Оцінювати діяльність іншого персоналу.
Виконувати лише роботу з «важкими» учнями протягом більшості часу.
Самостійно вносити зміни в індивідуальну програму розвитку.
Функції асистента:
Організаційна:
¨ допомагає в організації навчальновиховного процесу в класі з інклюзивним навчанням;
¨ надає допомогу учням/дітям з особливими освітніми потребами;
¨ допомагає концентрувати увагу, сприяє формуванню саморегуляції та
самоконтролю учнів;
¨ співпрацює з фахівцями, які безпосередньо працюють з дитиною з особливими освітніми потребами та беруть участь у розробленні індивідуальної програми розвитку;
¨ забезпечує разом з іншими працівниками безпечні умови навчання та виховання;
¨ веде затверджену навчальним закладом педагогічну документацію.
Навчально-розвиткова:
¨ співпрацюючи з вчителем/ вихователем класу/групи, надає освітні послуги, спрямовані на задоволення освітніх потреб усіх учнів;
¨ здійснює соціально-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами, дбає про їх професійне самовизначення та соціальну адаптацію;
¨ сприяє розвитку дітей з особливими освітніми потребами, поліпшенню їхнього психоемоційного стану;
¨ стимулює розвиток соціальної активності дітей, сприяє виявленню та розкриттю їхніх здібностей, талантів, обдарувань шляхом їх участі у технічній, художній творчості.
Діагностична:
¨ разом із групою фахівців, які розробляють індивідуальну програму розвитку, вивчає особливості діяльності і розвитку дітей з особливими освітніми потребами, оцінює їх навчальні досягнення та виконання індивідуальної програми розвитку, вивчає та аналізує динаміку розвитку учня.
¨ Спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей інтересів та потреб.
¨ Пристосування навчальних матеріалів (за погодженням з учителем/вихователем та батьками дитини) та освітнього середовища відповідно до потенційних можливостей особливої дитини та з урахуванням її індивідуальних особливостей.
¨ Навчання особливої дитини використанню розумних пристосувань у навчанні та побуті.
¨ Підготовка інформації для учасників засідання команди супроводу за результатами спостереження за дитиною щодо її особливостей та потреб.
¨ Участь у розробці й реалізації індивідуальної програми розвитку, індивідуального навчального плану/ індивідуального освітнього плану (для закладів дошкільної освіти).
¨ Оцінювання рівня досягнення цілей, передбачених в індивідуальній програмі розвитку (спільно з учителем/ вихователем).
¨ Забезпечення ефективного спілкування з учителем/вихователем, дитячим колективом, іншими фахівцями.
¨ Реагування на непередбачувані ситуації в міру їх виникнення.
¨ Дотримання вимог конфіденційності.